Stå emot

Stå emot frestelsen

Vi blir alla frestade någon gång. Det är oundvikligt. Men vi kan välja att motstå frestelsen när vi vet att den inte är bra för oss. Vissa människor verkar tro att tillfällig glädje är viktigare än hur vi uppför oss och att smärtan att neka sig själv något är omöjliga att leva med. I den här samlingen kommer vi att prata om hur frestelser ofta leder oss till synd om än den först verkar som något positivt, i slutändan ändå är fel och destruktiv. Vi talar också om Gud som hjälparen som leder oss ut ur frestelser om vi är villiga att låta honom leda oss.
 

Samlingens längd: 57 min

Mål

Att få barnen att fundera på om frestelse går att motstå och om isåfall Gud kan hjälpa oss med detta.

Beskrivning

Vi blir alla frestade någon gång. Det är oundvikligt. Men vi kan välja att motstå frestelsen när vi vet att den inte är bra för oss. Vissa människor verkar tro att tillfällig glädje är viktigare än hur vi uppför oss och att smärtan att neka sig själv något är omöjliga att leva med. I den här samlingen kommer vi att prata om hur frestelser ofta leder oss till synd om än den först verkar som något positivt, i slutändan ändå är fel och destruktiv. Vi talar också om Gud som hjälparen som leder oss ut ur frestelser om vi är villiga att låta honom leda oss.
 

Material till samlingen

  • ingredienser för olika desserter eller papper och färgpennor
  • nyckelknippa
  • ögonbindel
  • post-it lappar
  • pennor
  • Bibel
  • Spelkort
  • tre grytor och ett lock som passar alla
  • Timer
  • läderjacka
  • solglasögon
  • hårgelé/vax
  • papper
  • pennor

Samlingens moduler

Slicka dig inte om munnen!

Lek
5 mins

Mål: Att introducera temat och informera barnen om kommande aktiviteter.

Förberedelser: Försäkra dig om att munkarna är pudrade med florsocker. Lägg på lite extra om du vill göra utmaningen svårare.

Aktivitet

  • Be 2–3 frivilliga komma fram.
  • Ge varje deltagare en munk.
  • Utmana dem att äta munken så snabbt de kan utan att slicka sig om munnen.
  • Den som först ätit upp hela sin munk vinner.
  • Den som slickar sig om munnen är diskvalificerad.
  • Låt deltagarna stå kvar (de får fortfarande inte slicka sig om munnen) medan du informerar alla om den kommande veckan.
  • Dra ut på tiden lite för att se hur de tävlande klarar uppgiften.
  • Tacka sedan deltagarna och låt dem ev. dricka lite vatten.

                      
Säg
Vi blir alla frestade att göra saker hela tiden. Ofta är det saker som är ganska oviktiga och ofarliga för oss som att slicka sig om munnen när man inte borde eller att fuska i en lek, men det finns också tillfällen då det inte är så oskyldigt. Ibland känns det omöjligt när vi blir frestade. Det känns som att det enda vi kan göra är att ge upp. Det kanske kändes så när ni hade socker på era läppar. Men är det så det är? Idag ska vi fundera lite på saker som frestar oss och om vi verkligen måste vika ned oss för frestelsen.
 

Modul material
Munkar med puder socker
information att läsa upp

Stå emot!

Aktivera
5 mins

Mål: Att få din partner att tappa balansen.

Aktivitet

  • Låt barnen dela in sig två och två.
  • Be dem ställa sig ansikte mot ansikte med sin partner på en armlängds avstånd.
  • Be barnen sträcka ut sin högra arm och sätta handflatan mot sin partners handflata.
  • När du ger signal ska alla försöka få sin partner att tapp balansen genom att trycka sin hand mot sin partners eller plötsligt sluta trycka.
  • Den som först tar ett steg i någon riktning förlorar (eftersom detta innebär att denne tappat balansen). 
  • Förlorarna får sätta sig ned på golvet och vinnarna hittar en ny partner att tävla mot.
  • Fortsätt till ni bara har en person kvar.

Säg
När vi frestas är det som att pressas till att göra något som får oss att tappa balansen och falla. Ofta ångrar vi vårt beslut efteråt.
 
 

“Fixaren”

Diskussion
6 mins

Mål: Att fundera på hur vi använder makt.

Förberedelser: Låt en av dina hjälpledare ta på sig en läderjacka och solglasögon (du kan också ta gel eller hårvax för att dra håret rakt bakåt). Den person som ska vara "fixaren" behöver se lite tuff ut men måste inte nödvändigtvis säga någonting.

Till ledaren: Den här aktiviteten leder direkt vidare till nästa aktivitet.

Förklara
Introducera gruppen till "fixaren". Be barnen föreställa sig att de räddade en tjej från at bli påkörd av en bil förra veckan. Det visar sig att tjejen var dottern till en mäktig maffialedare.Maffialedaren har därför skickat fixaren till dig för att tacka dig för att du räddat hans dotters liv. Som tack låter han fixaren uppfylla tre önskningar som du har. Pengar är inget problem för "fixaren kommer att lösa det och ingen kommer att få veta vem som bett honom göra det. Du kan be om vad som helst och ingen kommer att få reda på det!

Aktivitet

  • Be gruppen fundera på vilka tre önskningar som de vill be "fixaren" om.
  • Dela in barnens i grupper av 3–4 personer.
  • Förklara att varje grupp ska skriva ned tre önskningar som de valt.
  • När alla är klara låter du grupperna läsa upp sina önskningar.
  • Kommentera på dem.
  • Hade något valt något som skulle kunna skada någon annan? Var det någon som hade valt något helt osjälviskt?      

Säg
Ni hade möjlighet att be om vad som helst. Ni skulle ha kunna ge tusentals kronor till hjälporganisationer eller gett stöd till att störta en diktaturregim någonstans. Varför tror ni att så många av våra önskningar var själviska? Spelade det någon roll att ni visste att ingen skulle få veta vad ni hade önskat? Ibland kan det vara så att vi låter bli att göra något därför att vi inte vill att andra ska komma på oss. När vi gör något som vi inte borde får det inte alltid konsekvenser direkt. Ibland tror vi att vi lyckats komma undan med något fast oftast kommer sanningen ändå fram till slut.

Modul material
läderjacka
solglasögon
hårgelé/vax
papper
pennor
CORE

Frestad?

Tänkvärt
4 mins

Mål: Att visa att vår inre längtan är grunden till våra frestelser.  

Säg
Människor är ofta väldigt snabba på att anklaga andra för saker. Ibland skyller vi på andra när det är vi själva som blivit frestade till något. Vi kanske ger andra eller till och med Gud skulden när vi gör något som vi vet är fel. Bibeln säger oss att detta inte är rättvist. När vi frestas är det inte Gud som frestar oss och det är inte andras fel heller. Bibeln säger att frestelsen kommer från vårt inre. Roten till frestelse är vår egen längan och vår själviskhet (Vi insåg lite hur själviska vi kan vara i den förra aktiviteten). Så det är ingen idé att skylla på någon annan när vi gör något själviskt. Som tur är behöver vi inte följa våra frestelser, vi behöver inte vika oss och vi vill inte göra det.

Kull med hopp

Lek
5 mins

Mål: Att leka kull på ett annorlunda sätt.

Aktivitet

  • Välj 2–3 frivilliga som ska vara “tagare”.
  • De frivilliga ska försöka ta de övriga deltagarna. När någon blivit tagen blir denne sedan tagare.
  • Om någon hoppar upp i luften när den blir tagen räknas det inte. Dvs. om deltagaren hoppar innan den blir tagen och befinner sig i luften när den blir kullad.    
  • Fortsätt tills ni känner att barnen fått springa av sig lite.

Attack från Mars

Lek
6 mins

Mål: Att stå emot invasionen från Mars.

Aktivitet

  • Be tre frivilliga komma fram.
  • Förklarat att dessa tre har som ansvar att försvara jorden från utomjordisk invasion.
  • Placera grytorna i mitten av rummet och lägg ett lock på en av dem.
  • Be resten av gruppen ställa sig i en cirkel cirka 5 meter från grytorna (eller så långt bort som möjligt om du har ett litet rum).
  • Ge ut spelkort till alla i gruppen och förklara att de är marsianer som ska inta jorden.
  • De måste försöka landa sitt rymdskepp (kasta sina kort i) på en av de tre landningsbaserna (grytorna). Men det är bara två landningsbaser som är öppna, om ett rymdskepp landar på den stänga landningsbasen har det blivit bortvisat.
  • När ett rymdskepp landat på en landningsbas har de lyckats invadera jorden.
  • De tre som försvarar jorden får ändra vilka baser som är öppna (flytta grytans lock) tre gånger under lekens gång.
  • Ta tid för att se hur länge jorden kan stå emot attacken.
  • Byt sedan till tre nya försvarare.

Säg

När frestelsen försöker invadera oss kan vi stå emot den. Vi måste inte ge vika, det finns en utväg.

Modul material
Spelkort
tre grytor och ett lock som passar alla
Timer
CORE

Utvägen

Inspirera
3 mins

Mål: Att visa att Gud kan visa oss en väg ut ur frestelsen.

Säg
Att någon gång bli frestad är oundvikligt men att ge efter för frestelsen är inte det. Nu ska vi läsa vad Bibeln har att säga om frestelse.

Läs

1 Kor 10:12-13 “ Därför skall den som menar sig stå, se till att han inte faller. Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut.” SFB

Säg

Med andra ord kan vi stå emot frestelser. Vi blir alla frestade ibland men vi kan välja om vi tänker ge efter för den eller inte. Någon gång i lies kommer vi säkert att vara frestade att göra alla möjliga tokiga eller farliga saker men det innebär inte att vi måste göra dem. Gud finns hela tiden med oss när vi möter frestelser och han vill hjälpa oss ur dem. Men vi väljer själva om vi vill följa den väg som Gud vill leda oss på.

Modul material
Bibel

Vilken dörr?

Aktivera
5 mins

Mål: Att välja den dörr som leder ut.

Förberedelser: Förbered två av dina hjälpledare på att de kommer att få ställa sig vid en dörr var och vakta vägen ut. Förklara att en av dem kommer att säga sanningen och den andra kommer att ljuga. Bestäm vilken väg som är den rätta vägen ut.

Aktivitet

  • Be hjälpledarna ställa sig vid sina dörrar (om du inte har två utgångar kan du ställa upp ett bord på kortändan och låtsas att det är en dörr.
  • Förklara för barnen att de är fångade i en labyrint och försöker hitta en väg ut ur den. Till slut hittar de två dörrar. En av dörrarna leder ut ur labyrinten och den andre till ett stort slukhål så det är viktigt att välja rätt dörr.
  • Varje dörr har en vakt men en av vakterna säger alltid sanningen och den ande ljuger alltid, men ni vet inte vilken som gör vad.
  • För att lista ut vilken dörr som är den rätta får de ställa tre frågor till vakterna. Frågorna måste kunna besvarar med ja/nej och varje fråga får bara ställas till en av vakterna. 

Till ledaren:(Det går faktiskt att lista ut vilken dörr som är rätt genom att bara ställa en fråga. Om de frågar “Skulle den andre vakten säga att han vaktar rätt väg ut? Om vakten svarar “ja” på frågan är det han själv som vaktar rätt väg ut).

CORE

Dax för beslut

Samtala
4 mins

Mål: Att fundera på sätt att motstå frestelser.

Aktivitet

  • Ge varje deltagare en post-it lapp och en penna.
  • Låt dem sprida ut sig i rummet så att ingen ser vad de skriver.
  • Be dem fundera på vad som frestar dem mest och som är svårast att stå emot.
  • Be dem fundera på vilka utvägar som finns för att stå emot den frestelsen. Om de t.ex. är frestade att snatta på matbutiken kanske det hjälper att låta bli att hänga där. Om de är frestade att kolla på hundbilder på mobilen under lektionstid kanske det fungerar att stänga av wifin innan lektionen.
  • Ge dem ett par minuter på att fundera på dessa frågor. Be dem sedan skriva ned ett sätt att stå emot något de frestas attgöra på sin lapp. (Eftersom de inte skriver vad som frestar dem kan de skriva ned lösningen på ett sådant sätt att ingen vet vad de frestas av.)
  • Förklara att om någon vill prata om vad som frestar dem med en ledare så är det okej att stanna en stund efter samlingens slut.
  • Förklara också att Gud älskar oss och förlåter oss. Det är inte slutet om vi någon gång misslyckats!
Modul material
post-it lappar
pennor

Ta nycklarna!

Lek
5 mins

Mål: Att stjäla nycklarna utan att bli upptäckt.

Aktivitet

  • Be en frivillig komma fram.
  • Sätt på en ögonbindel och låt den frivillige sätta sig på en stol i mitten av rummet.
  • Lägg en nyckelknippa bredvid dennes fötter.
  • Låt resten av gruppen sätta sig i en cirkel runt denne.
  • Utse tyst en person i gruppen som ska försöka stjäla nycklarna utan att personen på stolen hör något.
  • Om den frivillige hör något ska han/hon peka på personen som försöker stjäla nycklarna.
  • Om det är rätt får de två byta plats med varandra och leken fortsätter. 
Modul material
nyckelknippa
ögonbindel
CORE

Välkommen i klubben!

Sammanfattning
1 mins

Mål: Att avsluta samlingen genom att påminna barnen om de viktigaste punkterna.

Säg
Välkommen i klubben om du också blivit frestad någon gång! Alla blir vi frestade att göra saker som vi vet är fel. Det viktiga är hur vi bemöter frestelsen. Gud är med oss när vi blir frestade och han kan visa oss en utväg. Vi kan bestämma oss för att fatta hans hand och låta Honom leda oss. Det är också viktigt att komma ihåg att Gud inte ger upp på oss när vi faller för frestelsen. Han älskar oss och om vi ber om förlåtelse från vårt hjärta förlåter han oss och ger oss en ny chans.
 

De sju dödssynderna

Uppdrag
8 mins

Mål: Att fundera på hur synd och frestelse hör i hop.

Säg
Har någon hört talas om de sju dödssynderna? Förklara att det är en gammal tanke om synd som funnits sedan 400-talet. Det innebär inte att det bara finns sju olika synder. Synd är allt som ställer vår egen vilja i centrum och ignorerar vad Gud och andra människor vill. De här sju synderna är ändå ganska tänkvärda och generella. De säger något om människans natur och vår förmåga att skada oss själva och människor runt omkring oss.
De sju dödliga synderna brukar sägas vara:

  • Högmod
  • Girighet
  • Lust
  • Avund
  • Frosseri
  • Vrede
  • Lättja

Aktivitet

  • Försäkra dig om att alla förstår vad orden betyder.
  • Dela in barnen i mindre grupper. 
  • Förklara att de ska skapa en efterrätt som representera en av de sju dödliga synderna.
  • Placera en hjälpledare med varje grupp för att hjälpa dem komma igång.
  • Låt sedan gruppen visa upp sin dessert.
  • Be gruppen förklara hur desserten representerar den synd de valt.
  • Du kan välja att göra denna aktivitet med riktiga ingredienser om du har tillgång till detta eller låta barnen måla sin dessert på ett papper och förklara vad den innehåller.
Modul material
ingredienser för olika desserter eller papper och färgpennor