Watch on hand

Ge av din tid

Den här samlingen handlar om  hur vi kan ge till andra och tjäna andra med vår tid. Gud har gett oss talang och förmågor som vi kan tjäna andra med (2 Mos 36:1-7). Ibland kan detta känna på lite eftersom vi istället för att göra det vi vill med vår tid investerar den i andra som kanske just då går igenom något jobbigt i livet. Jesus talade med människor på gatan och besökte människor i deras hem och åt med dem när ingen annan ville kännas vid dem. Hur kan vi ta chansen och ge det där lilla extra för vänner, bekanta eller helt okända människor vi möter? 

 

Session Length: 104 mins

Mål

  • Att fundera på vad vi tycker om att göra på vår fritid.
  • Att tänka på hur viktig tid är och att det är en gåva som vi fått.
  • Att uppmuntra barnen att ge av sin tid och tjäna andra människor.

Bibelvers: Mar 2:13–17, 2 Mos 36:1–7

Beskrivning

Den här samlingen handlar om  hur vi kan ge till andra och tjäna andra med vår tid. Gud har gett oss talang och förmågor som vi kan tjäna andra med (2 Mos 36:1-7). Ibland kan detta känna på lite eftersom vi istället för att göra det vi vill med vår tid investerar den i andra som kanske just då går igenom något jobbigt i livet. Jesus talade med människor på gatan och besökte människor i deras hem och åt med dem när ingen annan ville kännas vid dem. Hur kan vi ta chansen och ge det där lilla extra för vänner, bekanta eller helt okända människor vi möter? 

 

Material till samlingen

  • pennor
  • lappar från modulen Jesus och Levi
  • skål/korg
  • papper
  • pennor
  • post-it lappar
  • Anteckningsböcker
  • pennor
  • pennor
  • A3-ark
  • tuschpennor
  • pysseldekorationer
  • Biblar
  • papperslappar
  • pennor
  • skål
  • Biblar
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internetuppkoppling
  • Timer
  • Munkar
  • Timer

Samlingens moduler

Fussball med människor

Lek
10 mins

Förberedelser: Vi kommer nu att spela en omgång av foosball fast med riktiga människor! Märk upp en liten fotbollsplan med ett mål i varje planhalva (två stolar eller koner fungerar bra för detta). Du kommer även att behöva en uppblåsbar boll eller ballong.

Aktivitet

  • Dela in barnen i två lag.
  • Förklara för barnen att ni kommer att spela foosball fast i verklig storlek.
  • Be lagen sätta sig på fotbollsplanen i rader på samma sätt som spelarna i ett riktigt foosball spel är uppställda.
  • Spelarna ska försöka göra mål genom att kasta bollen i det andra lagets mål.
  • Alla måste sitta ned under hela matchen och de får inte hålla i bollen.
  • Bollen passas genom att slå den över motståndarnas huvuden till sina lagkamrater.
  • Låt matchen hålla på i 2 x 2 min med sidbyte i halvlek. 

Till ledaren: Den här leken har strikta tidsregler och kan på ett avslappnat och energifyllt sätt leda oss in till dagens tema om hur vi förhåller oss till vår egen tid.

Modul material
maskeringstejp
stolar/koner
Timer
uppblåsbar boll/ballong

Vattendusch

Lek
10 mins

Till ledaren: Utför leken där det inte gör något om det blir lite blött och se till att det inte finns elektriska appratet i närheten. Samla in barnens mobiler om du inte redan gjort detta vid samlingens början så att de inte blir blöta. OBS!- Det här är en blöt lek! Varna barnen för att de kanske kommer att bli blöta i håret.

Aktivitet

  • Den här leken är bara för att ha lite roligt tillsammans. Det är en variant på “Duck, duck, goose” fast med vatten istället.
  • Be barnen sätta sig i en ring på golvet och utse ett av barnen till att vara “Jägare”.
  • Ge jägaren en vattenpistol.
  • Jägaren går runt cirkeln och ber varje deltagare gissa vilken färg det är som han/hon tänker på.
  • Om de gissar fel fortsätter jägaren till nästa person utan att göra något.
  • Om personen gissar rätt sprejar han/hon denne med vatten på huvudet. Jägaren ska sedan springa ett varv runt cirkeln och tillbaka in i mitten utan att bli tagen av den andre.
  • Om du inte har möjlighet att utföra en lek som innebär så här mycket rörelse eller vatten kan ni köra en lugnare variant av leken som fungerar bättre fö er grupp. 
Modul material
vatten
vattenpistol
handdukar

Toarullen

Aktivitet
4 mins

Aktivitet

  • Dela in barnen i mindre lag med 3-4 personer i varje.
  • Ge varje lag ett antal toalettpapperrullar.
  • Be dem utse en person som de ska rulla in till en mumie.
  • Det här är en tävling där varje lag ska försöka rulla in sin mumie i så mycket toalettpapper de kan på 2 minuter.
  • Utse det lag som lyckats täcka mumiens kropp bäst till vinnare och ge det laget ett litet pris.
  • Ge även ett pris till det lag som varit mest kreativ i sitt arbete och be dem motivera varför just de borde få priset.

Säg
I den här leken var ni tvungna att skapa den bästa mumieförklädnaden ni kunde på två minuter.

  1. Kändes det som att tiden gick snabbt eller långsamt?
  2. Skulle ni ha behövt mer tid?
  3. Hur känns det att vara under tidspress?

I den här samlingen kommer vi att prata om tid och hur vi kan använda vår tid på bästa sätt. Fast …att göra en mumie av toalettpapper kanske inte är den absolut bästa användningen av vår tid!

Modul material
Toalettpapper
Timer

Munktävling

Lek
3 mins

Aktivitet

  • Be två personer komma fram för att tävla mot varandra.
  • Ge dem en (sockertäckt) munk var.
  • Förklara att de ska försöka äta munken så snabbt som möjligt men attde inte får slicka sig om munnen.

Säg
Idag kommer vi att prata om hur vi använder vår tid. Vad använder vi vår tid till? Det kanske är skola, fritidsaktivitet, se på youtube, vänner etc. Vår tid är viktig och ibland rinner den iväg alldeles för snabbt! Vi ska strax titta lite närmare på hur Jesus använde sin tid och se om det finns något vi kan lära oss från Honom.

Modul material
Munkar
Timer

Räkna till 60

Aktivera
3 mins

Aktivitet

  • Förklara för barnen att du kommer att ge dem en utmaning.
  • Be alla blunda och försöka gissa när 60 sekunder har gått.
  • När de tror att 60 sekunder har gått ska de öppna sina ögon och sträcka upp sin hand.
  • Be en ledare ha koll på tiden.
  • Den som lyckas komma närmast 60 sekunder vinner. 
  • Detta kan vara en spännande utmaning särskit om du har tävlingslystna barn i gruppen eller kanske en trummis som tror sig vara bra på att hålla takten:-)

Säg
Var det svårt att veta hur lång en minut var? Gud har gett oss alla många olika talanger och gåvor och idag kommer vi att prata om hur vi kan använda våra gåvor för att tjäna Honom.

Modul material
Timer

Kasta inte bort din tid

Videoklipp
10 mins

Videoklipp

Titta på följande videoklipp tillsammans: https://youtu.be/QAXlH0o3YqI
(Din tid är värdefull)

Diskutera

  1. Vad tycker du om att göra med din tid?
  2. Tror du att du missar något viktigt på grund av att du inte använder din tid klokt? Händer det till exempel att du hänger med vänner och istället för att prata med dem är du bara på din mobil? Eller att du inte lyssnar under lektionerna och på så sätt slösar bort din tid?
  3. Videon avslutas med frasen "Din tid är värdefull" Håller du med om det? Varför eller varför inte?
  4. Vad skulle du välja att göra med din tid om du inte behövde gå i skolan?
  5. Vad skulle vi kunna göra för att hjälpa och betjäna andra med vår tid?
  6. Vad kan vi göra för att ta tid för Gud?

Säg

Det kan vara väldigt enkelt att slösa bort vår tid utan att ens lägga märke till det! Vi kan spendera timmar på sociala medier eller på att följa en serie på Netflix. Ibland kan vi missa viktiga saker i livet. Det vi gör med vår tid är viktigt - vi borde inte slösa bort den!

Modul material
dator
Projektor
Högtalare
internetuppkoppling
CORE

Tid för talang

Tankar från Bibeln
12 mins

Säg
Vi har pratat om tanken att tid och vad vi gör med den är viktigt.  Vi vill inte kasta bort vår tid i onödan utan vi vill använda den till att göra ett positivt avtryck på världen. Nu ska vi titta lite i Bibeln tillsammans för att se hur Israeliterna på gamla testamentets tid gav av sin tid, talang och pengar för att hjälpa till att bygga ett tempel till Guds ära.

Aktivitet

  • Ge ut biblar till alla barnen.
  • Be någon frivillig läsa 2 Mos 36:1–7.
  • Be barnen lägga märke till de olika typer av människor som var med och byggde på templet i bibelstycket. (De som Gud gett en särskild begåvning, konsthantverkare, skickliga män som Herren utrustat, de som var kallade.)
  • Vad karaktäriserade människorna/israeliterna i staden? (de var så givmilda att de till och med gav mer än det som behövdes till bygget!)

Säg
Gud hade något viktigt som han ville få gjort och genom dessa människor byggde Han sitt tempel. Men för att arbetet skulle bli utfört krävdes det att människorna var villiga att hjälpa till. Det finns massor av saker som Gud vill se hända i vår värld. Massor av sätt som Han vill bygga sitt rike på och Han har gett oss olika talanger för att utföra detta. Vi behöver inte jämföra oss med andra eftersom vi alla är skapade att vara annorlunda. En del av oss är musikaliskt begåvade medan andra är duktiga på sport eller på att tala framför människor.Gud kallar oss att hjälpa till med det Han vill göra i världen genom att ge av vår tid och kunskap. Frågan är om vi är villiga att göra detta?

Modul material
Biblar
CORE

Jesus och Levi

Tankar från Bibeln
15 mins

Aktivitet

  • Ge en liten bit papper till varje deltagare. Instruera dem att skriva ned något som någon tagit tid att göra med dem under den senaste veckan.
  • Det kan vara något som en förälder, syskon, kompis gjort för dem som t.ex. att hjälpa dem med hemläxan eller göra fika till dem.
  • Förklara att de inte behöver skriva ned namnet på personen som utförde handlingen utan bara vad de gjort för dem. 
  • Be dem sedan vika ihop lapparna och stoppa dem i en skål/burk där ni har dem tills slutet av samlingen.

Säg
De där små sakerna människor gör för oss: den där chokladkakan någon köpte till oss när vi var ledsna, när mamma tog med oss att shoppa när vi var uttråkade eller vännen som lyssnade till oss en hel timma när vi hade det svårt. Det är sådana saker som berör oss och vi minns hela livet. Varför tror du att de är så viktiga för oss? Varför gör de så stort intryck? En anledning kan vara att de där små praktiska handlingarna visar oss att personen verkligen bryr sig om och älskar oss.

Läs
Mar 2:13–17
Fråga gruppen hur de tror att Levi, tullindrivaren, kände sig när Jesus tog tid för honom.

Säg
Jesus inte bara älskade Levi, utan Han älskade honom till och med så mycket att han tog tid för att samtala just med honom. När vi ger av vår tid till andra visar det dem både att vi bryr oss om dem och att Jesus gör det. Det gör avtryck i andras liv när vi betjänar dem; genom att äta med Levi visade Jesus att Levi var viktig.

Fråga

  1. Varför kan det vara svårt att ge av vår tid till andra?
  2. Vad kan hindra oss från att visa kärlek på det sättet?
  3. Finns det något som vi som grupp skulle kunna göra för att tjäna andra människor med vår tid?
Modul material
papperslappar
pennor
skål

Var en frikostig givare

Aktivera
9 mins

Säg
I den här samlingen har vi pratat om hur viktig tid är. Vi kan se exempel från Bibeln där någon använt sin tid till bra saker och Jesu exempel när han ger av sin tid till tullindrivare och utstötta som ingen annan brydde sig om. Jesus gav så mycket att Han till och med gav sitt liv  för oss. Vi kan bry oss om andra människor genom att dela med oss av vår tid, genom att tala med människor, fråga hur de mår och lyssna på dem när ingen annan gör det. Nu ska vi ta en stund för att skapa något som påminner oss om att vara generösa och ge av vår tid. 
 

Aktivitet

  • Ge varje deltagare en bit papper.
  • Be dem skapa en plansch genom att använda sig av bibelordet från Matteus 10:8 “…Det ni har fått som gåva ska ni ge som gåva.”.
  • Uppmuntra dem att dekorera den så fint de kan och sedan ta ett foto av den med sin mobiltelefon.
  • När de är klara kan de välja att lägga upp den som sitt wallpaper på mobilen eller sätta upp bilden på sin spegel i sitt rum som en daglig påminnelse.
Modul material
pennor
A3-ark
tuschpennor
pysseldekorationer
Biblar

Jesus gav av sin tid

Reflektera
12 mins

Till ledaren: Den här aktiviteten är tänkt att ge möjlighet till eftertanke och därför är det bäst att försöka ha en avslappnad atmosfär i gruppen. (Be att Gud ska tala till barnen genom bibelordet från Luk 19:1–10.)

Aktivitet

  • Ge en penna och ett papper till varje deltagare.
  • Be barnen sprida ut sig i rummet och hitta en plats där de kan sitta ostörda.
  • Be alla blunda medan du läser upp bibelordet från Lukas 19:1–10.
  • Uppmuntra dem att föreställa sig att de är någon av de personer som finns med i berättelsen. De kanske är någon som bara står och tittar på bland folket eller så kanske de är huvudkaraktären.
  • Försök läsa bibelordet som en berättelse. Det kan vara en bra idé att använda sig av en lättläst version som levande Bibeln eller NUB för detta.
  • Låt barnen sitta med stängda ögon en stund och reflektera över bibelordet.

Säg
Gud har gett oss alla olika gåvor och talanger som vi kan använda för att bygga Guds rike. Vi kan bry oss om andra, visa kärlek, berätta om Gud etc. Att låta Gud tala genom oss är en härlig känsla men det innebär att vi måste ge lite av vår egen tid för att det ska kunna ske. Jesus gav hela tiden av sin tid till andra människor. Han åt med dem, pratade med dem  ganär Han mötte dem på gatan, besökte deras hem, och hjälpte dem när de var sjuka. Vissa trodde att Jesus var galen när han besökte Sackeus hem men Jesus brydde sig inte om vad andra tyckte och tänkte. 

Fråga

  1. Finns det saker som vi skulle kunna ändra på så att vi bli bättre på att lyssna på det som Gud skulle vilja att vi skulle göra?
  2. Finns det personer som vi skulle kunna bry oss om som skulle påverka vad andra tyckte om oss?

Utmaning
Ta en stund och låt barnen skriva ned ett par saker på sitt papper som de skulle kunna göra för att bli bättre på att ta vara på sin tid. Utmana dem att pröva några av dessa förändring den kommande veckan. 
 

För dagbok

6 mins

Till ledaren: Köp in några enkla anteckningsböcker och skriv barnens namn på framsidan av dem. Ha dem redo att delas ut vid denna aktivitet.

Aktivitet

  • Dela ut en anteckningsbok till varje deltagare.
  • Utmana dem att föra dagbok under veckan som kommer.
  • Förklara att tanken är att de ska börja dagen med att skriva in en kort bön för dagen och avsluta dagen med att tacka Gud för vad han gjort.
  • De kan även skriva ned ideér på hur de skulle kunna tjäna andra eller namn på personer som de skulle vilja göra något för.
  • (Denna aktivitet kan även fungera som inkörsport för att prata med barnen om personlig tid med Gud.)

Samtala om

  1. Hur kan vi ta till vara på den tid vi har på bästa sätt?
  2. Finns det saker vi skulle kunna skära bort?
  3. Hur kan vi tjäna andra med vår tid?
Modul material
Anteckningsböcker
pennor

Urtavlan

Uppdrag
5 mins

Aktivitet

  • Dela ut pennor och A4-papper till varje deltagare.
  • Be dem skriva sitt namn i det högra hörnet och sedan rita en urtavla på pappret och märka ut varje timma.
  • Placera sedan urtavlorna runt om i rummet på olika bord. 
  • Ge sedan varje deltagare post-it lappar och be dem tänka ut olika talanger/gåvor som de ser hos övriga deltagarna.
  • Låt dem sedan fästa lapparna på den urtavla som tillhör den personen.
  • Låt sedan varje person hämta sitt eget papper och läsa vad de andra skrivit om dem. 

Säg
Förklara att urtavlan representerar den tid de har och att post-it lapparna representerar deras gåvor och talanger. Vi kanske inte känner det som att vi har mycket att ge till andra men Gud har gjort oss alla olika och Han vill att vi ska tjäna Honom med våra gåvor. Hur kan vi kan vi använda vår tid till att tjäna Gud och människor runt om oss.

Modul material
papper
pennor
post-it lappar

Öva dig att ge

Reflektera
5 mins

Aktivitet

  • Skicka runt en skål med de lappar som barnen skrev i modulen “Jesus och Levi”.
  • Be varje deltagare ta en lapp var (förhoppningsvis inte sin egen).
  • Utmana barnen att göra det som står på lappen någon gång under den kommande veckan som ett sätt att ge lite av sin tid till någon annan. 

Tänk på
Det är viktigt att barnen känner sig trygga i gruppen. Ta en stund för att dela med er av vad Gud har lärt er under den här samlingen eller något som ni skulle vilja ändra på i era liv. Du kan antingen göra detta som hel grupp eller låta barnen jobba i par.

Be
Be för varandra som avslutning och fråga om det finns något enkelt sätt som vi skulle kunna påminna varandra att be under veckan som kommer.

Modul material
pennor
lappar från modulen Jesus och Levi
skål/korg