Jesus lever

Påskberättelsen

Under den här samlingen ska vi titta närmare på påskberättelsen och varför den är viktig för oss idag. Förhoppningen är att denna samling ska hjälpa barnen att förstå vad påskens budskap betyder för dem och hur den kan påverka deras liv. Den här samlingen vill också belysa hur viktigt det är att berätta om det vi har hört och upplevt för andra. De första kristna gjorde det och även vi är kallade att sprida påskens budskap. Samlingen innehåller påskrelaterade lekar och aktiviteter som vi blandat med tankar om hur vi kan kommunicera och berätta om påskens budskap till våra nära och kära. 

Samlingens längd: 89 min

Mål

  • Att ha en rolig påsksamlingen med lekar och aktiviteter.
  • Att samtala om hur påskberättelsen påverkar våra liv idag.
  • Att uppmuntra barnen att berätta om påskens budskap för sina kompisar och familjemedlemmar.

Beskrivning

Under den här samlingen ska vi titta närmare på påskberättelsen och varför den är viktig för oss idag. Förhoppningen är att denna samling ska hjälpa barnen att förstå vad påskens budskap betyder för dem och hur den kan påverka deras liv. Den här samlingen vill också belysa hur viktigt det är att berätta om det vi har hört och upplevt för andra. De första kristna gjorde det och även vi är kallade att sprida påskens budskap. Samlingen innehåller påskrelaterade lekar och aktiviteter som vi blandat med tankar om hur vi kan kommunicera och berätta om påskens budskap till våra nära och kära. 

Material till samlingen

  • papper
  • pennor
  • ögonbindlar
  • koner
  • Rockring
  • hänglås med nyckel
  • tidtagarur eller mobiltelefon
  • Bibel
  • Projektor
  • Högtalare
  • pennor
  • papper
  • dokumentförstörare
  • Bibel
  • stol
  • käpp
  • Bibel
  • bilaga Berätta om det
  • pennor
  • Biblar
  • Bibel
  • Projektor
  • Högtalare
  • papper
  • pennor
  • bilaga Påskmat

Samlingens moduler

Äggjakt

Aktivera
4 mins

Förberedelse: Innan samlingen börjar behöver du gömma små chokladäggen i olika färger runt om i rummet. Se till att du gömmer lika många ägg av varje färg. 

Aktivitet

  • Dela in barnen i lag och skapa lika många lag som du har färger på chokladäggen. Ge varje lag en färg. 
  • Tävlingen går ut på att hitta så många chokladägg som möjligt men lagen får endast samla äggen av den färg som tillhör deras lag.
  • Det lag som hittar flest chokladägg av rätt färg vinner.
  • Låt barnen äta upp de ägg som de har hittat. 
Modul material
små choklad påskägg i olika färger

Dekorera ett ägg

Aktivera
7 mins

Förberedelser: Hårdkoka minst lika många ägg som du tror att ni kommer att ha deltagare. 

Aktivitet

  • Ge ett hårdkokt ägg till varje barn. 
  • Sätt fram olika färgpennor, färg samt eventuellt annat pysselmaterial som kan tänkas användas till dekoration av ägg. 
  • Ge barnen fem minuter att skapa det vackraste påskägget!
  • Välj sedan ut en vinnare och ge den personen ett pris. 
Modul material
hårdkokta ägg
pennor
färg
pysselmaterial
Lim
pris

Påskracet

Aktivera
7 mins

Lek

  • Det här är en rolig tävling för att introducera påsktemat. 
  • Barnen ska använda äggen som de har dekorerat och tävla i en hinderbana.
  • Dela in barnen i lagom stora lag baserat på hur många barn ni har i er grupp. 
  • Ställ ut sex koner på rad framför varje lag (eller skapa en mer avancerad hinderbana om du har möjlighet till det). 
  • Tävlingen går upp på att varje barn ska hålla sitt ägg i en sked och sedan så snabbt som möjligt ta sig genom hinderbanan (slalom mellan konerna) och tillbaka till sitt lag för att skicka iväg nästa deltagare i deras lag. 
  • De får inte tappa ägget i golvet! Om de gör det har de förlorar. (Eller om du föredrar kan du välja ett mildare straff som att de för börja om från början).
  • Laget som klarar av att först ta sig igenom hinderbanan utan att tappa något ägg i golvet vinner. 
Modul material
skedar
koner
ägg från modulen Dekorera ett ägg

Påskmat

Aktivera
6 mins

Aktivitet

I bilagan finns bilder på traditionell påskmat som äts i olika länder runt om i världen. Skriv ut och ge en kopia av bilagan till varje grupp. Ni kan göra denna aktivitet tillsammans som en grupp där barnen får ropa ut svaren så fort de tror att de vet vilket land det är. Siffran på bilagan korresponderar med siffrorna nedan. Du ska läsa upp namnet på maträtten och vilken typ av mat det är. Barnen ska gissa vilket land som traditionellt äter detta under påsken. Varje maträtt har också en ledtråd som du kan ge barnen om de inte kan komma på svaret. (Vissa av dessa maträtter äts förmodligen även i en del andra länder, som t.ex. lamm. Du får själv avgöra om du tycker att deras svar är rätt). 

1) Namn: Baba

Typ av maträtt: Söt kaka
Land med denna mattradition: Polen
Ledtråd: Det här landet gränsar till Tyskland

2) Namn: Tsoureki

Typ av maträtt: Bröd
Land med denna mattradition: Grekland
Ledtråd: Många åker på semester till detta land

3) Namn: Velykos Pyragas

Typ av maträtt: Bröd
Land med denna mattradition: Litauen
Ledtråd: Det här landet finns i Baltikum

4) Namn: Skinka

Typ av maträtt: Kötträtt
Land med denna mattradition: USA
Ledtråd: De har en annorlunda president

5) Namn: Grillad Lammstek

Typ av maträtt: Kött
Land med denna mattradition: England
Ledtråd: Tycker om drottningen och fotboll

6) Namn: Pashka

Typ av maträtt: Cheesecake
Land med denna mattradition: Ryssland
Ledtråd: Världens största land

7) Namn: Capirotada

Typ av maträtt: Söt kaka
Land med denna mattradition: Mexiko
Ledtråd: Ett land söder om USA

8) Namn: Varma korsbullar (Hot cross buns)

Typ av maträtt: Bulle
Land med denna mattradition:  Storbritanien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Kanada, Indien.
Ledtråd: Framförallt engelsktalande länder
 

Modul material
bilaga Påskmat

Pictionary med påsktema

Aktivera
6 mins

Lek

  • Dela in barnen in mindre lag (3-4 i varje lag).
  • En från varje lag börjar genom att komma fram till dig för att få det första ordet. 
  • De ska sedan gå tillbaka till sina lag och utan att säga något eller skriva ordet ska de rita vad ordet föreställer och deras lag ska försöka gissa vad ordet är. 
  • När ett lag gissar rätt ska de snabbt skicka iväg nästa person som får ett nytt ord och går tillbaka till sitt lag och försöker rita vad det föreställer. 
  • Det lag som först lyckas gissa rätt på alla orden vinner.
  • (OBS! Du får arrangera lagen så att de inte kan höra vad de andra gissar. Använd dina hjälpledare till att hålla koll på att grupperna gissar rätt och inte fuskar.)

Påskrelaterade ord som de ska rita: (Du behöver inte använda alla orden om det tar för lång tid)

  1. Påskägg
  2. Lamm
  3. Jesus på korset
  4. Den tomma graven
  5. Påskharen
  6. Blommor
  7. Choklad
  8. En kyrka
  9. Kyckling
  10. Påskkärring
Modul material
papper
pennor
CORE

Påskens budskap

Videoklipp
6 mins

Visa
Här nedan finns tre olika videoklipp. Titta igenom den först och välj ut den eller de som kan passa för din grupp. Innan du börjar visa videoklippen förklara att påsken har en mycket djupare mening än att bara dekorera ägg, äta godis och ha påsklov. 

https://vimeo.com/213136429 
(Du kan välja att visa hela eller stanna vid min 03:20)

https://www.youtube.com/watch?v=gHoLzWybXVc 
(Om du inte väljer att visa det här klippet här kan du även använda det i slutet av samlingen)

https://youtu.be/F09a1Cv4xKA
(Den här videon är för yngre barn eller om du vill ha ett videoklipp som beskriver berättelsen)

Diskutera

  • Var det något i videoklippet som berörde dig?
  • Vad får detta videoklipp dig att tänka om påsken?
  • Vad är viktig för dig under påskhelgen?

Säg
Påskens fokus blir lätt en fråga om att dekorera ägg, äta godis och mat med familjen. För andra kan påsklovet det viktigaste med påsken. Vi får dock inte glömma bort att påsken handlar om att minnas och fira Jesu död och uppståndelse. Jesu död och uppståndelse är väldigt viktigt för oss alla eftersom det har öppnat dörren för oss att komma till Gud och kunna ha en relation med Honom. 

Läs
Joh 3:16
“Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv.”

Säg
I den här bibelversen kan vi läsa att Gud älskar oss väldigt mycket och bryr sig om var och en av oss. Gud vill ha en relation med oss, att vi ska lära känna Honom och tillbringa evigheten med Honom. Tänk på detta idag och under påskhelgen. Gud älskar dig och Han vill att du ska lita på Honom och lägga ditt liv i Hans händer. 

Modul material
Projektor
Högtalare

Säg det utan ord

Aktivera
11 mins

Aktivitet

  • Dela in barnen i mindre grupper och ge varje grupp en av berättelserna som du finner nedan.
  • Förklara för dem att de ska spela upp denna händelse/scen utan att använda några ord. De som tittar ska gissa vilken berättelse det är som de spelar upp.
  • De får naturligtvis prata med varandra när de tränar in vad de ska göra, men när de väl spelar upp scenen för de andra får de inte använda några ord. 
  • Bestäm hur lång tid de får på sig att förbereda sin berättelse.
  • Samla dem sedan och påminn dem om att de INTE får använda några ord. De andra grupperna som tittar på ska gissa vilken berättelse det är.
  • Du kan om du vill läsa upp bibelorden efter de har spelat upp sin berättelse för varandra.

Berättelserna:

  1. Judar förråder Jesus – Lukas 22:47-51
  2. Jesus inför Pilatus – Matteus 27:11-26
  3. Den sista måltiden – Matteus 26:20-30
  4. Kvinnan och den tomma graven – Joh 20:1-10

 

Modul material
Bibel
CORE

Berätta om det

Samtala
7 mins

Förberedelser: Skriv ut bilagan med de fem olika bibelorden.

  • Joh 19:18
  • Joh 20:14
  • Joh 20:19
  • Apg 1:3
  • 1 Kor 15:6

Läs
Be fem barn komma fram och högt läsa upp en vers var. Detta ger en bättre bild av Jesu död och hur människor upplevde honom efter uppståndelsen. 
Sätt gärna upp bibelorden på väggen under samlingen.

Säg
Efter att Jesus hade dött, gick Maria från Magdala till Jesu grav och upptäckte att den var tom. Detta måste ha varit väldigt läskigt och förvirrande eftersom hon visste att Jesus hade dött och lagts i graven. Jesus visade sig sedan för henne, lärjungarna och 500 andra. Människorna som personligen såg Jesus levande efter hans död, berättade sedan om det till andra och på grund av deras vittnesbörd kan vi idag, 2000 år senare, veta om denna fantastiska berättelse och Jesu uppståndelse. Det finns en stor kraft i att dela med sig av en historia om något som har hänt, särskilt om det är något viktigt som du vill att andra ska få höra.

Diskutera
Finns det någon som du denna vecka skulle kunna berätta påskberättelsen för? (Någon kompis eller familjemedlem, någon som inte har hört så mycket om varför vi firar påsk och vad Jesus har gjort för oss alla). 

Modul material
bilaga Berätta om det
pennor
Biblar

Äkta frihet

Tänkvärt
6 mins

Demonstration

  • Välj ut två frivilliga.
  • Låt en av dem ställa sig på en stol och i ena handen hålla i en käpp (i ena änden). Låt den andra personen ställa sig på golvet, cirka en meter från personen som står på stolen.
  • Gör en linje på golvet av maskeringstejp vilken personen som står på golvet inte får kliva över. Personen på golvet ska även hålla i den andra änden av käppen. 
  • Förklara att ingen av dem får släppa taget om käppen, men att de ska försöka få den andra personen att flytta sig eller tappa balansen genom att dra eller vrida i käppen. Personen på stolen vill med andra ord få personen på golvet att kliva över linjen, medan personen på golvet försöker få ner personen som står på stolen. 
  • Pröva detta ett antal gånger med olika personer. Välj hela tiden personer med liknande vikt och längd. 
  • Oftast kommer personen som står på golvet att vinna, eftersom den personen har hjälp av jordens dragningskraft. 
  • (Ställ gärna en hjälpledare bredvid personen på stolen ifall någon behöver ta emot personen som står på stolen). 

Läs
2 Kor 5:17-19

"Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse. Det gamla är borta, och något nytt har börjat. Allt detta kommer från Gud, som försonade oss med sig själv genom Kristus och gav oss försoningens tjänst. Gud försonade världen med sig själv genom Kristus. Han ställde inte människorna till svars för deras överträdelser, och han gav oss detta budskap om försoning."

Säg
Precis som jordens dragningskraft påverkar oss, blir vi påverkade av synden i våra liv. Den tynger oss och hindrar oss från en relation med Gud. Under påsken firar vi att Jesus tog bort det hindret genom att dö på korset och ta vår synd på sig. Under påsken firar vi att synden som brukar påverkar oss negativt nu har förlorat sin kraft över oss och att vi är försonade med Gud (förlåtna).

Modul material
stol
käpp
Bibel
CORE

Verklig förlåtelse

Videoklipp
9 mins

Visa
Visa ett eller båda av dessa videoklipp:

https://www.youtube.com/watch?v=usYMaftOya4
Förlåtelse - Ett liv med Jesus

https://www.youtube.com/watch?v=O9xrqJHALPE  (Du kan välja att visa till 1:38 min, eller 3:22 min eller hela om du skulle önska det). 
En Ny Dag - Förlåtelse
 

Läs
Rom 4:25
"Han utlämnades ju till att dö för våra synder och uppväcktes igen för att vi skulle bli rättfärdiga."

Säg
Har du någon gång gjort något fel eller blivit sårad av någon annan? Det kan finns saker i våra liv som vi önskar att vi aldrig hade gjort, eller människor som vi är arga på och inte har förlåtit. När Jesus dog på korset bar han alla dåliga saker som vi har gjort eller kommer att göra. Vi behöver inte må dåligt över det som vi har gjort. Jesus har betalt priset för dessa saker och det räcker för oss att vända oss till Gud, be om förlåtelse och förstå att när Gud förlåter glömmer Han det som har hänt. Gud har vänts sig till oss och vi kan vända oss till Honom eftersom Jesus har tagit bort synden. Vi kan du bli kallade ett Guds barn. Jesus betalade även priset för alla dåliga saker som gjorts av andra mot oss. Vi har fått förlåtelse från Gud och Gud uppmanar oss att förlåta andra. Gud ger oss även kraften att kunna göra det. 

Aktivitet

  • Ge ut ett papper och en penna till varje barn. 
  • Be dem skriva ner saker som de känner att de vill be Gud om förlåt för. Be dem även skriva ner saker de behöver förlåta andra för. Det är viktigt att vi förlåter vår medmänniskor eftersom Gud har förlåtit oss. 
  • När de har skrivit ner dessa saker, be dem ta pappret och strimla det i dokumentförstöraren (eller om du på något annat sätt kan förstöra pappret – t.ex. elda upp det). Säg att detta är en symbolisk handling som visar på förlåtelsen och att vi är fria från dessa saker. 
  • Du kan ställa dokumentförstöraren i en annan del av rummet och om det passar i din situation kan du ha en hjälpledare som ber en bön av välsignelse över varje barn efter att de har strimlat pappret. 
Modul material
Projektor
Högtalare
pennor
papper
dokumentförstörare
Bibel

Påsken på två minuter

Samtala
7 mins

Utmaning
Syftet med denna aktivitet är för barnen att lyssna till påskberättelsen och lära sig att återberätta den så att de kan känna sig bekväma att prata med människor om detta utanför Alivegruppen eller kyrkan. Ibland kan det vara så att vi tror att vi kan berättelsen men när vi väl ska berätta den upptäcker vi att vi inte riktigt vet vad vi ska säga. 

Läs
Lukas 23:44-56; 24:1-8
(Uppmuntra barnen att lyssna noggrant eftersom att de sedan ska sammanfatta och återberätta den för sin partner.)

Aktivitet

  • När du har läst berättelsen, be barnen sätta sig i par. 
  • De ska turas om att berätta påskberättelsen till varandra. De får endast två minuter på sig att gör det. 
  • Be dem göra sig redo, starta klockan och säg åt en av dem att börjar berätta påskberättelsen för sin partner. 
  • När två minuter har gått säger du åt dem att byta och låta den andra personen berätta och den första personer lyssnar. 
  • Avsikten med aktiviteten är att hjälpa dem att bättre kunna återge påskberättelsen för dem som inte känner till den. 
Modul material
tidtagarur eller mobiltelefon
Bibel

Blind tro

Aktivera
8 mins

Aktivitet

  • Målet med aktiviteten är att personen som har ögonbindeln ska på egen hand ta sig igenom hinderbanan. Personen får endast förlita sig på sin partners hjälp. Kom ihåg att du måste sätta fram hinderbanan efter att personen har fått på sig ögonbindeln så att de inte vet hur den ser ut. 
  • Sätt fram en kon som startplats och sätt sedan ut ett antal koner med några meters mellanrum. Lägg även ut en rockring mellan två av konerna och mellan två andra koner lägger du ett hänglås och dess nyckel bredvid låset. 
  • Välj ut två frivilliga – en person som ska ta på sig en ögonbindel och en person som ska hjälpa den personen genom hinderbanan. 
  • Personen som ger instruktionerna får endast göra det via ord. Han/hon får inte på något sätt röra vid personen eller styra dem med något annat medel än verbala instruktioner.
  • Personen med ögonbindeln ska ta sig från starten till målet (den sista konen). 
  • När personen kommer till rockringen ska de kliva in i den och lyfta rockring upp över sig och lägga ner den på golvet igen.
  • När personen kommer till hänglåset ska han/hon ta upp det och nyckeln samt låsa upp hänglåset. 

Säg
Den här aktiviteten visar på hur svårt det är att göra något när man inte kan se och hur personen blir tvungen att helt förlita sig på instruktionerna från personen som assisterar denne. Vi sätter ofta vår tro till saker som vi inte kan se och bara för att vi inte kan se det, betyder det inte att det inte finns. Vi antar att solen kommer att gå upp varje morgon och vi har full tro att skolan kommer att vara på samma plats den var dagen innan. Vi tror att vinden existerar eftersom den blåser i vårt hår och gör att vi ibland fryser, fast vi inte direkt kan se vinden. Varje dag gör vi saker helt baserat på tro utan att vi behöver 100% bevis. 
När Jesus dog och uppstod från de död fanns det personer som inte trodde på detta förrän de fick personligen se honom. Det räckte inte för dem att höra det från andra.

Läs
Joh 20:24-29

Säg
Tro handlar om att kunna tro något utan att se det. Hebreerbrevet 11:1 säger: "Tron är en övertygelse om det vi hoppas, en visshet om det som ännu inte kan ses."
Vi kan inte personligen se Jesus men vi tror ändå på hans liv, död och uppståndelse. Dessa saker har en stor betydelse för våra liv. Vi tror att Gud älskar oss och att Han har visat det genom att Jesus kom till jorden. Vi tror på de ord som sagt av de som såg Jesus levande efter hans död. Vi tror att vi kan lita på att Jesus kan hjälpa oss i våra liv och vägleda oss hur vi ska leva. Vet du om att du är älskad av Honom? Tror du att Jesus dog och uppstod för dig? Kanske behöver du hjälp att våga lita på att Jesus finns och att Han vill hjälpa just DIG?

Be
Käre Jesus! Tack för att du har öppnat dörren till Gud. Tack för att du har visat din stora kärlek till oss genom att dö på korset för våra synder. Hjälp oss alla att fullt ut förstå hur mycket du älskar oss och hjälp oss att växa i tro denna påskhelg. Amen.

Modul material
ögonbindlar
koner
Rockring
hänglås med nyckel

Goda nyheter!

Sammanfattning
5 mins

Förberedelser: Skriv endera ut dessa ord på ett mindre papper eller laminera det om du har möjlighet. Orden är: FÖRLÅTEN, FRI, ÄLSKAD, ACCEPTERAD. Gör tillräckligt för att varje barn ska få var sitt papper. Du kan även göra några extra för barnen att ta med sig för att ge till någon annan som skulle behöva få höra dessa ord. 

Sammanfattning
Ge ut de laminerade papperna till varje barn.

Säg
Idag har vi pratat om att vi kan ha en relation med Gud eftersom Jesus har tagit alla våra synder på sig och gjort oss rättfärdiga i Guds ögon. Vi behöver inte längre skämmas för dåliga saker som vi har gjort – vi är helt förlåtna. Det spelar ingen roll vad andra säger om oss eller gör mot oss, Gud älskar var och en av oss väldigt mycket. Ta med det här papperet hem och varje gång du tittar på det, kom ihåg att detta är den du är. Detta är de GODA NYHETERNA! Kanske du känner någon som skulle behöva förstå att de är förlåtna, fri, älskad och accepterad, ta i så fall gärna ett extra papper och ge till den personen som en uppmuntran. 

Be
Käre Gud. Hjälp oss den här veckan att komma ihåg att vi är förlåtna, fria, älskade och accepterade av dig. Hjälp oss att förstå påskens verkliga budskap och dela med oss av det till andra som behöver få höra om Guds kärlek till oss alla. Amen.

Modul material
papper
pennor