
Tjänare och kung 2: Acceptera det annorlunda
I Mark 10:45 säger Jesus: “Människosonen kom inte för att betjänas men för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många”. Detta står i motsats till hur många människor tänker idag. Ofta ligger fokus på att få det vi tycker vi förtjänar. I den här serien med tre delar kommer vi att titta på hur Jesus kom för att betjäna oss, fast att han är kung. I den här andra delen fokuserar vi på hur inget var för stort, för svårt eller för besvärligt för Jesus. Människor bad Honom om hjälp och Han valde ofta att göra mer än vad de bad om. Han hjälpte även människor som inte tillhörde judarna, t.ex. den romerska officeren. Som Jesu efterföljare är vi kallade att göra som Han gjorde och sätta våra egna behov och fördomar åt sidan för att hjälpa de som är annorlunda än oss själva.
Bibelvers: Luk 7:1-10, Matt 15:21-29
Mål
- Att prata om att alla människor är olika.
- Att titta på Jesus exempel när han räckte ut handen till människor som var annorlunda än de flesta.
- Att förstå att Jesus hedrar oss när vi betjänar dem som är annorlunda än oss själva och behöver vår hjälp.
Beskrivning
I Mark 10:45 säger Jesus: “Människosonen kom inte för att betjänas men för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många”. Detta står i motsats till hur många människor tänker idag. Ofta ligger fokus på att få det vi tycker vi förtjänar. I den här serien med tre delar kommer vi att titta på hur Jesus kom för att betjäna oss, fast att han är kung. I den här andra delen fokuserar vi på hur inget var för stort, för svårt eller för besvärligt för Jesus. Människor bad Honom om hjälp och Han valde ofta att göra mer än vad de bad om. Han hjälpte även människor som inte tillhörde judarna, t.ex. den romerska officeren. Som Jesu efterföljare är vi kallade att göra som Han gjorde och sätta våra egna behov och fördomar åt sidan för att hjälpa de som är annorlunda än oss själva.
Bibelvers: Luk 7:1-10, Matt 15:21-29
Material till samlingen
- Chokladgodis
- lovsångsmusik
- Högtalare
- skål
- Projektor
- bibelversen 4 Mos 6:24-26
- Glass på pinne
- en frys
- tuschpennor
- Biblar
- Fyra bord
- två skålar
- bröd
- marmelad eller sylt
- skedar
- Pappersservetter
- Tidtagarur
- fyra skålar
- brödsmulor
- tjocka sugrör
- video
- bärbar dator
- Projektor
- Högtalare
- adapter-kabel
- Biblar
- Utklädningskläder
- sjalar
- skor
- vantar
- broscher eller andra pin-liknande märken
- pennor
- Post-it-lappar
- filtar
- lakan
- Biblar
- video
- bärbar dator
- Projektor
- adapter-kabel
- Högtalare
Samlingens moduler
Charader
Aktivitet
- Börja samlingen med att låta var och en visa något roligt som hänt under veckan genom att göra charader. Det kan t.ex. vara någon som lyckats bra i skolan, fått en present eller sett något intressant på TV.
- Ge varje person en minut på sig att visa sin händelse, utan att använda ord, och de andra ska gissa vad det är denne gör.
Matdags
Aktivitet
- Placera två uppklippta sopsäckar på golvet. (Den här tävlingen kan bli lite kletig…)
- Placera en stol på vardera sopsäck.
- Låt fyra frivilliga komma fram och be två av dem sätta sig på stolarna.
- De andra ska ställa sig bakom stolarna och får sätta på sig ögonbindlar.
- Personerna med ögonbindlar ska mata dem som sitter ned med yoghurt. Eftersom de inte kan se något behöver de som sitter ner ge instruktioner.
- Vinnaren är den person(det lag) som lyckas äta upp sin yoghurt först
Säg
Idag är det andra delen i serien om Jesus som Tjänarkungen. Vi har sett hur Jesus hjälpte människor och såg deras behov. Under den här tävlingen insåg den som matade att den som satt hade ett behov - att få yoghurt. Det var kanske inte ett akut behov, men de hjälpte varandra i alla fall. Jesus hjälpte alla sorters människor från olika typer av bakgrunder. Vi ska idag prata om hur vi kan betjäna människor som är annorlunda än vi själva.
Att vara snäll
Videoklipp
Den här videon handlar om en pojke som är generös och snäll.
https://www.youtube.com/watch?v=8hYDJ_YYyQ4 (TOP 15 INCREDIBLE ACTS OF KINDNESS)
Fråga
- Har någon någonsin gjort något snällt mot dig?
- Har du gjort något snällt mot någon annan?
- Hur känns det när någon gör något som hjälper dig?
Filtstafett
Aktivitet
- Dela gruppen i två lag och ge varje lag en stor filt.
- Be lagen ställa sig runt sin filt och fatta tag i var sin ände av filten.
- Förklara att tävlingen går ut på att bära varandra över till den andra sidan med hjälp av filten.
- När de nått till den andra sidan av rummet byter de person som blir buren.
- Det lag som först har burit samtliga lagmedlemmar vinner.
Läs
Låt barnen sätta sig i en cirkel och be någon av barnen läsa från Markus 2:1-12
Säg
Ni har kanske hört den här berättelsen många gånger förut. Om man tänker efter är det en ganska otrolig berättelse.
I vår tävling bar vi varandra i filtar och det är inte helt enkelt att göra. Man måste jobba tillsammans och se till att den som blir buren är trygg och säker. Tänk om ni var tvungna att bära någon längs hela gatan, upp för en massa trappor och sedan sänka ner personen från ett hustak. Den här mannens vänner förstod att bara Jesus kunde hjälpa honom och de gjorde allt de kunde för att bära honom till Jesus. Jesus helar den här mannen på grund av vännernas tro. Jesus såg hur betydelsefullt det var att dessa vänner hjälpte den här mannen.
Fråga
- Finns det några som du kan komma på som har hjälpt dig när du behövde det?
- Tackade du dem? Om inte, fundera på hur du kan göra det.
Vara annorlunda
Aktivitet
- Dela ut pennor och post-it-lappar till var och en.
- De kommer behöva en ny post-it lapp för varje omgång.
- Det finns massor av saker som gör oss människor olika. Vi kanske går i olika skolor, vi bor i olika sorters hem, gillar och ogillar olika saker. I den här aktiviteten ska ni försöka hitta någon som är lik er och ni har något gemensamt med.
- Läs en fråga och be barnen skriva ner sitt svar på en post-it-lapp och klistra den på pannan.
- Låt barnen gå runt och försöka hitta någon som har skrivit samma sak på sin lapp.
Omgång 1- Skriv din favoritfärg
Hitta någon som har samma favoritfärg som dig.
Omgång 2- Skriv vilken månad du är född i
Hitta någon som är född i samma månad som dig.
Omgång 3- Skriv din favoritsport
Hitta någon som har samma favoritsport som dig.
Omgång 4- Om du vore en person i en film, vem skulle du vara?
Hitta någon som valde samma person som dig.
Omgång 5- Vad är den första bokstaven i ditt namn?
Hitta någon som har samma bokstav som dig.
Omgång 6- Skriv ner om du har en bror eller om du har en syster eller om du inte har några syskon.
Hitta någon som har skrivit samma sak som dig.
Säg
Det är jätteroligt att vi har saker gemensamt. Men vi vill också förstå och vara glada över det som skiljer oss åt. Det är helt okej att vara annorlunda. Vi kanske har olika åsikter, olika sätt att göra saker eller olika bakgrunder. Istället för att få någon annan att skämmas över att de är annorlunda eller känna sig obekväm på grund av det som skiljer vill vi få varandra att känna sig accepterade och älskade.
Fråga
- Vad kan det vara som gör oss annorlunda än andra människor?
- Är olikheter bra eller dåligt?
- Händer det att vi håller oss undan människor som är annorlunda än oss själva?
Finn fem fel
Aktivitet
- Det här är en tävling som handlar om att hitta skillnaden genom att köra en variant av finn fem fel.
- Låt tre frivilliga komma fram.
- Be resten av gruppen studera de tre personerna under några minuter och komma ihåg vad de har på sig och hur de ser ut.
- Låt sedan de tre personerna gå ut ur rummet och klä ut sig eller förändra sitt utseende på något sätt. Det kan t.ex. vara att ta på sig en mössa, byta tröja, ändra frisyr.
- När de kommer tillbaka ska resten av gruppen identifiera vad som har ändrats.
- Byt sedan till tre nya frivilliga.
Den romerske officeren
Läs
Välj ut fyra barn som får hjälpas åt att läsa Luk 7:1-10. En person ska vara berättare, en annan den judiske äldste i vers 4-5, den tredje den romerske officeren och den fjärde Jesus.
Säg
I den här texten botar Jesus en romersk officers tjänare. Det måste ha varit en helt galen och hektisk period. Tjänaren ligger döende och officeren visste att bara Jesus hade makt att förändra situationen. Han skickade några judiska ledare för att hitta Jesus. Eftersom Jesus var jude och dessa äldste var judar så trodde officeren att det var större sannolikhet att Jesus skulle bota tjänaren om han skickade några med samma religösa tro.
Det här visar oss hur viktigt det var med religiös och kulturell bakgrund. Vid den här tiden hade folk stora fördomar och kände motstånd mot sådana som tillhörde andra gruppen än de själva. Man tyckte att skillnaderna var viktiga. Men Jesus sade inte “Nej, jag kommer inte hjälpa dig för att du är romare”. Han avfärdade inte de judiska ledarna för att den romersk soldaten hade vuxit upp som hedning. Det finns tre viktiga saker som vi lär oss om Jesus i den här berättelsen:
- Han hjälpte dem som var annorlunda. Officeren var romare och romarna sågs som Israels fiender.
- Jesus gör allt Han kan trots att Han måste ha känt sig trött. Det verkar som om Han alltid predikade och undervisade och pratade med människor. Men Han väljer ändå att gå till huset där officeren bodde.
- Jesus var förundrad över officerens tro. Han säger att Han inte ens i Israel, bland sitt eget folk, funnit en sådan tro. Återigen så märks det att den romerske officeren är annorlunda, men även om han kom från en annan kultur så hade han tro på Jesus och vad Jesus kunde göra.
De goda nyheterna om Jesus begränsas inte till en viss sorts människor. Läkedom och hopp och upprättelse är inte bara för dem som har vuxit upp “på rätt sätt”. Jesus har omsorg om alla och han vill att vi alla ska sätta vår tro till Honom. Du kanske låter annorlunda eller ser annorlunda ut men Jesus älskar dig och har tid för dig.
Be
Jesus, hjälp oss att sätta vårt hopp och vår tro helt till dig. Tack för att du älskar oss alltid. Amen
Det man sår får man skörda
Videoklipp
Den här videon handlar om vad som händer när vi gör något snällt mot andra människor.
https://www.youtube.com/watch?v=nwAYpLVyeFU (Life Vest Inside - Kindness Boomerang - "One Day")
Säg
Det är videoklippet är ett roligt sätt att illustrera vad som händer när vi vänder trenden och istället börjar hjälpa andra människor. Ingen av dem i klippet förväntade sig den hjälp de fick och därför var de i sin tur villiga att hjälpa någon annan. Tror du att det är så vi människor fungerar? Varför eller varför inte?
Brödsmulor
Aktivitet
- Placera fyra skålar på ett bord framför gruppen.
- I två av skålarna ska det finnas brödsmulor och de andra ska vara tomma.
- Låt två personer komma fram för att tävla mot varandra.
- Ge de tävlande var sitt sugrör.
- Under 60 sekunder ska de suga upp så mycket brödsmulor som möjlig från den enda skålen och flytta dem till den andra.
Läs
Matt 15:21-29
Säg
Den här kvinnan är annorlunda, en outsider. Hon är hedning, d.v.s. inte judinna och lärjungarna säger till och med till Jesus att Han ska visa bort henne. Men Jesus är berörd av kvinnans tro, särskilt med tanke på att hon inte kommer från Israel och inte var en del av Hans eget folk. Han ser hennes behov och hjälper henne.
Poängen med brödsmulorna är att visa att det fortfarande finns nåd och barmhärtighet kvar för den här kvinnan även fast hon inte kommer från samma etniska grupp som Jesus. Jesus kom för att betjäna alla oavsett bakgrund, status eller folkgrupp.
Insyltad
Förberedelser: Häll sylt eller marmelad i två skålar och ställ varje skål på ett bord med var sin sked vid sidan om. På ett annat bord i andra änden av rummet lägger du två brödskivor.
Aktivitet
- Förklara att vi i den här tävlingen ska öva oss på att hjälpa varandra.
- Dela upp gruppen i två lag.
- Varje lag ska flytta så mycket sylt som möjligt från skålen på det enda bordet till bordet på den andra sidan som möjligt.
- När man kommit fram till den andra sidan ska man bre sylten på brödskivan.
- Man måste bära skeden med munnen och får inte hjälpa till med händerna
- Låt tävlingen pågå i 3 minuter.
- Det lag som har fått mest marmelad på sin brödskiva vinner.
Glasspinnar
Aktivitet
- Ge varje barn en glasspinne, låt dem äta upp den och behålla pinnen.
- Dela ut tuschpennor till alla.
- Be barnen skriva ner namnet på en person som de kan betjäna den här veckan på den ena sidan av pinnen.
- På den andra sidan av pinnen får de skriva ner vad de skulle kunna göra för den personen. Det kan t. ex. vara att uppmuntra personen med en komplimang, hjälpa personen i skolan eller köpa lite godis.
Chokladböner
Förberedelser:
- Spela lovsång i bakgrunden under den här aktiviteten.
- Ställ en skål med chokladknappar (typ Nonstop eller M&M´s) i en skål i mitten av rummet.
- Sök 4 Mos 6:24-26 på en eBibel sida som t.ex. https://www.biblegateway.com/ och projicera den på en skärm/vägg/tv så att barnen kan se den. (Om du inte enkelt har tillgång till Internet kan du skriva ut verserna på en whiteboard eller blädderblock.)
Säg
Tänk på någon eller några som har betjänat dig och verkligen hjälpt dig. Ta en chokladknapp, tacka Gud för de personerna och be välsignelsebönen över dem innan du äter upp din chokladknapp. Du kan läsa bönen på skärmen.
Tänk sedan på några personer som du skulle kunna betjäna. Det kanske är någon som du inte kommer så bra överens med för att de är annorlunda eller hänger med andra personer eller går i en annan skola. Ta sedan en chokladknapp för var och en av dem och be att Gud ska visa dig och ge dig möjligheter att göra något bra för dem.