
Tjänare och kung 3: Upp- och nervända riket
I Mark 10:45 säger Jesus “Människosonen kom inte för att betjänas men för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många”.
Exemplet med Jesus går emot världen vi lever i. Där är fokus mest på att få allt vad vi tycker vi förtjänar. I den här serien ska vi vid tre tillfällen studera hur Jesus, som är Kung, kom för att betjäna oss.
Den här tredje delen handlar om kung Jesus som kom för att betjäna oss. I Johannes evangelium 13 finns ett bra exempel på vad det betyder att hjälpa och älska andra. Jesus visar att det inte är en svaghet att vara betjänande. Istället är ödmjukhet och omtanke om andra en styrka. Jesus kallar oss att följa Hans exempel.
Bibelvers: Luk 22:24-30, Joh 13:1-17
Mål
- Att utforska på vilket sätt Guds rike är upp- och nervänt.
- Att be och fundera över hur de i vardagen kan sätta andras behov före sina egna.
- Att besluta sig för att aktivt betjäna andra på ett praktiskt sätt den kommande veckan.
Beskrivning
I Mark 10:45 säger Jesus “Människosonen kom inte för att betjänas men för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många”.
Exemplet med Jesus går emot världen vi lever i. Där är fokus mest på att få allt vad vi tycker vi förtjänar. I den här serien ska vi vid tre tillfällen studera hur Jesus, som är Kung, kom för att betjäna oss.
Den här tredje delen handlar om kung Jesus som kom för att betjäna oss. I Johannes evangelium 13 finns ett bra exempel på vad det betyder att hjälpa och älska andra. Jesus visar att det inte är en svaghet att vara betjänande. Istället är ödmjukhet och omtanke om andra en styrka. Jesus kallar oss att följa Hans exempel.
Bibelvers: Luk 22:24-30, Joh 13:1-17
Material till samlingen
- pennor
- papper
- Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
- två skålar
- pennor
- papperslappar
- vatten
- skålar
- torra handdukar
- En stol
- Tejp
- papperslappar
- pennor
- Biblar
- utskriven bilaga
- sked
- gaffel
- ögonbindel
- läppstift
- dessert
- isbitar
- grädde
- spelet Pie Face Game
- Pappersservetter
- Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
- Biblar
- papper med bibelverserna och diskussionsfrågorna
- dator
- Projektor
- Högtalare
Samlingens moduler
Känd och framgångsrik
Förberedelser: Välj ut några namn på kända personer och skriv ner dem på pappersstjärnor liknande stjärnorna på Hollywood Boulevard. Det finns mallar online och du kan skriva ut dem var för sig. Några förslag på namn kommer här:
Ed Sheeran
One Direction
The Simpsons
Leonardo Di Caprio
Stefan Löfven
Laleh
Zlatan Ibrahimovic
Robyn
JK Rowling
Lionel Messi
Darin
Angelina Jolie
Eric Saade
Therese LIndgren (Youtuber)
Daniel och Emil Norberg (Youtuber)
Charlotte Kalla
Aktivitet
Sprid ut stjärnorna på golvet. Ropa ut en kategori, t.ex. idrottsman eller popstjärna. Alla barnen ska då springa till en stjärna som hör till den kategorin. Den sista personen som hittar en stjärna är utslagen ur leken.
Videoklipp
Spela upp den här videon efter tävlingen: https://www.youtube.com/watch?v=mk48xRzuNvA
Det är viktigt att barnen förstår texten och som bilaga har du både den engelska och svenska texten. Det är upp till dig hur du väljer att använda dessa bilagor.
Säg
Det här är vad världen och samhället säger är ett tecken på framgång och att vi ska sträva efter det. Vad tänker ni om det?
Kändisar lockar
Samtala om
- Vilka är din favoritkändisar och varför?
- Är det någon av er som vill bli känd och varför?
- Vad är det som lockar med att vara berömd?
Säg
Vi tror ofta att kända personer är “bäst” eller viktigast. De kallas ofta VIP, (Very Importan Persons eller väldigt viktiga personer). Man behandlar dem bättre. Men i dag ska vi fundera på vad det betyder att vara bäst eller störst i Guds rike. Där är det lite annorlunda.
Först och sist
Aktivitet
Du kan använda samma stjärnor som i förra modulen. Om inte så kan du skriva ut namnen på de kända personerna på egna lappar. Den här aktiviteten handlar om att barnen ska lista namnen efter hur populära de anser att de är.
Ed Sheeran
One Direction
The Simpsons
Leonardo Di Caprio
Stefan Löfven
Laleh
Zlatan Ibrahimovic
Robyn
JK Rowling
Lionel Messi
Darin
Angelina Jolie
Eric Saade
Therese LIndgren (Youtuber)
Daniel och Emil Norberg (Youtuber)
Charlotte Kalla
Efter aktiviteten ska barnen fundera på vilka kriterier de använde för att bedöma hur populära de olika personerna är. Handlar det om hur mycket pengar de har? Är det hur snygga de är? Eller hur många som följer dem på sociala media?
Störst går först
Videoklipp
Spela upp videoklippet “People are awesome”: https://www.youtube.com/watch?v=iLkjEfqH_3E (Kan också sökas fram på “People are awesom - best of the week (ep 49).
Läs
Luk 22:24-30 "Sedan började de diskutera med varandra vem av dem som kunde anses vara den störste. Då sa han till dem: ”I den här världen uppträder kungarna som herrar över sina folk, och makthavare kallar sig folkets välgörare. Men så får det inte vara bland er. Den störste av er ska vara som den yngste, och den som vill vara ledare ska vara de andras tjänare. Vem är störst, den som äter vid bordet eller den som tjänar vid bordet? Är det inte den som äter vid bordet? Men jag är här hos er som en tjänare. 28 Ni är de som har stannat kvar hos mig under mina prövningar. Samma kungliga makt som jag har fått av min Fader i himlen överlämnar jag åt er. Och då ska ni få äta och dricka vid mitt bord i mitt rike, och ni ska få sitta på troner och döma Israels tolv stammar." NUB
Säg
Vi kan tycka att vissa personer är viktiga utifrån hur de ser ut, om de är mäktiga eller duktiga. I videoklippet såg vissa personer som kunde göra helt galet bra saker. Men som vi läste i bibeltexten så ser Jesus på oss annorlunda. Han säger att den bästa och största personen inte är någon som har en snygg titel utan den som hjälper andra. Det går helt emot hur folk vanligtvis tänker. Vad tänker ni om det?
Skrytmånsar
Aktivitet
- Be varje barn välja någon som är berömd eller mäktig som de ska härma. Det kan vara en fotbollspelare, en popstjärna, en youtouber, en instagrammare, en skådespelare.
- I turordning får var och en skryta om hur bra de är, hur populära de är och hur mycket de har åstadkommit.
- Låt de övriga gissa vilken kändis personen härmar.
Säg
Hur ofta skryter vi om hur bra vi är eller försöker få andra att lyssna på oss istället för att lyssna på andra?
Be
Fader Gud, förlåt oss när vi har varit själviska och velat skryta om oss själva istället för att se andra människor. Hjälp oss att hjälpa andra och bättre tjäna Dig. Amen
Bibelfrågor
Aktivitet
Dela in barnen i två grupper och be dem läsa följande två bibeltexter i sina respektive grupper:
Joh 13:1-17
Mark 9:33-35
Uppgift
- Sammanfatta vad dessa texter säger om Jesus.
- Vilken är utmaningen för oss i texterna?
- Samla de två grupperna igen och låt en från varje grupp redovisa vad gruppen har sagt.
Säg
Guds rike är upp och ner och ser omvänt på saker. Ofta kan man höra att om du ska bli bäst på något måste du tänka på dig själv först. Ska det bli bra ska man göra det själv och inte lita på andra.
Jesus säger vid flera tillfällen att storhet kommer när man hjälper andra och sätter deras behov före sina egna. Och Jesus säger inte bara det utan Han visar det också. Tänk om din lärare eller rektor skulle komma in i klassrummet och be alla eleverna ta av sig skorna så att hon kan tvätta elevernas fötter? Man skulle ju nästan tro att läraren blivit lite knäpp. Men här tar Jesus platsen som tjänare och tvättar smutsiga, stinkande fötter. Han visar ödmjukhet, kärlek och att han är villig att betjäna. Han uppmanar oss att ha samma attityd till andra. Jesus älskar var och en av oss så väldigt mycket.
Be
Jesus, tack för att Du visade Din kärlek till oss i hur Du levde och tjänade. Vi ber att Du ska påminna oss i dag om hur mycket Du älskar oss och att vi kan inspireras att älska andra på samma sätt. Amen.
Det upp- och nedvända riket
Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans:
https://youtu.be/lOqwbW2R08A (Upp och nedvända riket)
Samtala om
Dela upp barnen i grupper om tre eller fyra. Ge varje grupp en kopia av bilagan och be dem fundera på varje frågeställning och skriva ned ett kort svar.
Frågor
- På vilket sätt är Guds rike upp- och nervänt?
- Hur skulle det praktiskt se ut i vår vardag och i våra relationer om Guds upp- och nervända sätta att tänka fick styra oss?
- Hur tänker vi kring pengar, framgång, status och popularitet?
Samla barnen igen och diskutera tillsammans en sista fråga:
- Varför skiljer sig världens syn på framgång och kändisskap från hur Jesus ser på detta?
Vispad grädde
Till ledaren: För den här aktiviteten behöver du spelet Pie Face Game. Det finns att köpa online, på t.ex. webbhallen.com (https://www.webhallen.com/se/product/255318-Pie-Face-Showdown-Game). Det är ett riktigt roligt spel som är värt att köpa in om ni inte redan har det!
Aktivitet
- Be fyra frivilliga komma fram.
- Låt dem komma fram en åt gången och sätta ansiktet i hålet.
- Låt ett av barnen kasta tärningen och vrida handtaget på gräddmaskinen lika många gånger som tärningen visar.
- Ibland kan även den som vrider handtaget få en överraskning med grädde i ansiktet.
Säg
Den här tävlingen var inte helt rättvis eller hur? Vissa av er fick grädde i ansiktet och blev nedstänkta, medan andra klarade sig helt oskadda. På sätt och vis är det samma sak med Guds nåd, den är inte heller rättvis. Jesus förtjänade inte något ont, men ändå tog han på sig våra misstag och vår bestraffning. Genom att dö för oss blev Han den ultimata tjänaren.
Straff med knorr
Aktivitet
- Be om fyra frivilliga till den här tävligen.
- Be en av de frivilliga att välja ett bötesnummer.
- Den tävlande kan klaga en del, tycka det är äckligt eller pinsamt och att han eller hon inte vill göra det. Men precis innan den tävlande ska göra “straffet” ska en ledare gå fram och göra det istället.
- Du behöver ha förberett detta i förväg med dina hjälpledare så att de vet vad de ska göra.
- En ledare behöver inte ta straffet varje gång, utan kan välja att göra det när det handlar om något extra svårt.
- Se till att hjälpledaren verkligen visar tydligt att han eller hon ska ta straffet istället för barnet.
Straff
- Någon med ögonbindel ska skedmata dig en krämig (och kletig?) dessert
- Du ska sjunga en barnvisa men som om du sjöng opera
- Någon med ögonbindel ska sätta på dig läppstift
- Du ska härma en kyckling
- Du ska rabbla alfabetet baklänges
- Du ska dra ett skämt
- Du ska ner på alla fyra och skälla som en hund
- Du ska göra 10 armhävningar
- Du ska äta gelé med en gaffel
- Du ska berätta om dit mest pinsamma ögonblick
- Du ska ta av strumpor och skor på tre personer i rummet
- Du ska säg till någon i rummet hur mycket du älskar dem i en minut
- Du ska ha isbitar i armhålorna i en minut.
Säg
Ett tjänande ledarskap kan betyda att vi hjälper någon eller gör något i någon annans ställe. Det här är vad Jesus gjorde för oss.
Tronen
Läs
Läs tillsammans Jes 42:1-4 “Detta är min tjänare som jag uppehåller, min utvalde som jag håller kär! Jag låter min Ande komma över honom, han ska föra ut rätten för folken. Han ropar inte, han skriker inte, han låter inte sin röst höras på gatorna. Han krossar inte ett brutet strå, han släcker inte en veke som tynar. Troget för han fram rättvisan. Han ska inte tyna bort eller krossas förrän han upprättat rättvisan på jorden. Fjärran länder väntar på hans undervisning. “ NUB
Säg
Den här texten och de andra som vi läst i dag (Joh 13:1-17, Luk 22:24-30, Mark 9:33-35) talar om Jesus som en tjänare. På lappar ska barnen skriva ner karaktärsdrag för en tjänare utifrån bibeltexterna. Sedan ska de tejpa fast dem på en stol som får representera Jesu tron. Jesus såg kanske inte ut som en typisk ledare som fick gå på röda mattan, men den seger Han vann genom uppståndelsen från de döda var en seger som gör Honom till den största personen av alla. Och vi får dra nytta av det Han gjorde.
Tvätta fötter
Säg
Vi har under den här samlingen utforskat tanken på att betjäna andra och hur upp- och nervänt det är jämfört med dagens samhälle och kultur. Nu ska vi praktiskt visa en ödmjuk attityd gentemot varandra. Vi ska tvätta varandras fötter.
Aktivitet
- Du kan behöva dela upp barnen i mindre grupper.
- Gör olika tvättstationer med en stol, en hink eller skål med vatten och mycket handdukar på golvet eftersom det kommer bli ganska blött.
- Var och en tvättar sedan någon annans fötter.
Betjäna varandra
Aktivitet
- Skriv ner varje barns namn på en papperslapp och lägg dem i en skål.
- Låt varje person dra var sin lapp. (Be dem byta om de drar sitt eget namn.)
- Uppmana sedan barnen att komma på ett antal praktiska saker som de kan göra för att betjäna varandra under nästkommande vecka.
Exempel på saker man kan göra för någon:
- Låt personen gå före dig i lunchkön.
- Köp två kakor eller bullar och ge en av dem till personen.
- Hjälp personen med läxorna.
- Skriv ner förslagen på papperslappar och se till att det finns lika många förslag som namn i gruppen.
- Lägg förslagslapparna i en skål.
- Varje person tar sedan en lapp från varje skål.
- Uppgiften är att betjäna den person som de har valt med förslaget de fick.
Betjäna andra
Säg
Gud kallar oss att behandla alla människor med kärlek och ödmjukhet varje dag - även om vi inte känner dem. När vi spelar lovsången vill jag att ni för er själva ber några minuter över hur ni kan betjäna någon klasskamrat, familj eller vän under nästkommande veckan. Skriv ner det på en lapp och ta med den som en påminnelse.
Lyssna
Sätt på denna eller någon annan lovsång under tiden barnen ber:https://www.youtube.com/watch?v=sx0XxSefMHo
Be
Jesus, hjälp oss bli mer som Dig. Ge oss hjärta för våra vänner och familj så att vi kan tjäna dem bättre. Hjälp oss vara tålmodiga och ödmjuka även mot sådana personer vi har svårt för. Tack för att Du älskar oss. Amen