
Du är vad du äter
Det här är den första delen i en serie på två delar som fokuserar på ämnet identitet. Vi har alla hört frasen ”du är vad du äter” och denna i denna samling pratar vi om hur det som du fyller dig med formar vem du är och vem du kommer att bli. Vi funderar t.ex. på hur det vi läser eller vem vi umgås med kan påverka oss idag och påverka vilken sorts människa vi blir i framtiden – både positivt och negativt. I dessa samlingar vill vi peka på att vi har vår identitet i Gud och att det är där vi finner vårt sanna värde.
Mål
- Att prata om vilka saker som kan påverka våra liv och vem vi är som person.
- Att fundera på vilka saker vi borde eller inte borde få låta påverka oss.
- Att inspirera barnen att se Bibeln som ett gott rättesnöre som kan tala in i deras liv.
Beskrivning
Det här är den första delen i en serie på två delar som fokuserar på ämnet identitet. Vi har alla hört frasen ”du är vad du äter” och denna i denna samling pratar vi om hur det som du fyller dig med formar vem du är och vem du kommer att bli. Vi funderar t.ex. på hur det vi läser eller vem vi umgås med kan påverka oss idag och påverka vilken sorts människa vi blir i framtiden – både positivt och negativt. I dessa samlingar vill vi peka på att vi har vår identitet i Gud och att det är där vi finner vårt sanna värde.
Material till samlingen
- Biblar
- surfplattor/telefoner
- post-it lappar
- pennor
- olika frukter
- 2 hinkar med vatten
- 2 tomma hinkar
- en tvättsvamp
- en sil
- en mopp och hink eller en gammal handduk för att torka upp
- Play-doh eller trolldeg
- kavel
- Bibel
- Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
- knivar
- tallrikar
- kex
- toppings
- Fika - både nyttiga och mindre nyttiga alternativ
Samlingens moduler
Kom, var vår gäst!
Fika
- Duka innan barnen kommer ett bord med fika (ta med både nyttiga och mindre nyttiga alternativ).
- Hälsa barnen välkomna och låt dem börja ta av fikat.
- Använd fikastunden till att höra hur barnen haft det under veckan som gått.
Säg
Dagens samling är början på en serie som handlar om vår identitet. Vi vet alla hur det här fikat kan påverka våra kroppar – särskilt om vi äter för mycket av det! Idag kommer vi att titta på hur en del andra saker vi ”äter” eller "konsumerar” kan påverka oss.
Jag utmanar dig!
Lek
- Ställ fram ett bord längst fram i rummet och låt barnen sätta/ställa sig så att de kan se bordet.
- Ställ fram lite kex, pålägg och olika toppings t.ex. marmelad, senap, smörgåsgurka, Nutella m.m.
- Låt en av ledarna gå fram och fixa ett kex med de pålägg han/hon vill, ju knäppare blandning, desto bättre!
- Låt alla ledare göra ett kex och sedan försöka övertyga gruppen om att deras kex är jättegoda.
- Kolla sedan om det finns någon som är modig nog att komma fram och äta ett av kexen (dubbelkolla så att ingen är allergisk mot någon av ingredienserna).
Säg
En del av de kex ni åt var riktigt äckliga men ibland så trycker vi faktiskt frivilligt i oss ganska äckliga saker. Idag ska vi fundera över hur vi kan välja lite bättre saker att stoppa i oss. Jag tänker då inte bara på sådant man äter!
Vad är det som gör Jenny till Jenny?
Videoklipp
Hitta filmen "Insidan ut" (svensk version) och visa motsvarande klipp som detta engelska klipp: http://www.youtube.com/watch?v=PQb2AvLqJqM
Säg
I den här filmen såg vi hur Jenny formades av sina erfarenheter. Varje gång hon stötte på någonting nytt formades ett nytt minne som sedan blev en del av hennes tankar. Detsamma händer i oss. Saker vi ser, hör, tittar på och upplever formar oss och gör oss till den person vi är.
Ögon och Öron
Samtala om
- Vem talar positiva saker till dig i ditt liv?
- Var hör du saker som drar ner dig?
- Vilka saker tittar du på som påverkar hur du tänker och beter dig? På vilket sätt?
Säg
Varje dag bombarderas vi av olika budskap. Media, sociala medier, vår familj och våra vänner har alla en roll när det gäller att forma vilka vi blir – både positivt och negativt.
Det kan vara svårt att avgöra vilka budskap vi ska lyssna på och hur vi ska undvika de budskap som faktiskt gör mer skada än nytta.
Vi tror att Gud har något att säga om oss. Han skapade oss till att vara lika Honom och han vill vårt bästa, därför är det logiskt att lyssna mer på vad Han har att säga om oss än på de andra budskapen.
Ät ordet
Aktivitet
- Be barnen sätta sig ned i en cirkel på golvet.
- Dela ut en bit bröd till varje person som de får äta av medan ledaren berättar.
Säg
När vi är hungriga behöver vi äta. Det är mat som ger oss energi och näring och som gör att vi kan växa och orka med saker. Mat får våra kroppar att fungera. Men vi består inte bara av en fysisk kropp. Vi människor har både en kropp, själ och en hjärna och Gud har skapat oss med en fantastisk kapacitet att växa och utvecklas.
Jesus sa en gång; "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun." Matt 4:4 (NUB). Precis som vi behöver mat för att våra kroppar ska fungera så behöver vi andlig mat för att vi ska fungera på insidan och för att vi ska kunna utvecklas till de personer som vi är tänkta att vara.
Hur våra kroppar mår beror på vad vi ger dem att äta. Äter vi för mycket skräpmat så blir kroppen sjuk. På samma sätt är det med vår själ.
Gud skapade oss och vet bättre än någon annan vad vi behöver för att växa och må bra. I Bibelversen jag precis lästa sa Jesus att vi skulle "äta" hans ord!
(Håll upp din Bibel när du fortsätter prata)
Det här är den bästa andliga "maten" vi kan äta, den fyller oss med bra saker. Om vi tar lite tid att utforska vad som står i Bibeln kommer vi att upptäcka att den har bra saker att säga om oss och vad Gud har tänkt för oss. Den har något att säga om nästan alla situationer vi kan hamna i: Tiil exempel hur vi ska bemöta fattiga människor, vad kärlek är och hur den fungerar och om det finns en mening med våra liv.
Forma mig
Aktivitet
- Be barnen sprida ut sig i rummet.
- Ge alla en liten bit trolldeg eller Play-dough.
- Be dem forma degen/leran med sina händer medan de lyssnar till vad ledaren har att säga.
- (Om de inte kan komma på vad de kan göra med leran kan du ge dem något konkret förslag.)
Säg
Det finns många saker som påverkar våra liv: Vår familj, våra vänner och det vi hör och ser i media. En del saker bygger upp oss medan vissa andra saker får motsatt effekt. Precis som leran vi håller i våra händer formas vi av det vi möter runt omkring oss. Men till skillnad från leran kan vi vara med och bestämma vad som ska få påverka oss. Du kan bestämma vad du ska lyssna på och vad som ska få forma dig till den du är.
Sil eller svamp
Till ledaren: Den här aktiviteten kan med fördel utförars utomhus!
Aktivitet
- Dela in barnen i två lika stora lag.
- Be varje lag att stå på led bakom varsin hink med vatten i ena änden av rummet.
- Placera två tomma hinkar i andra änden av rummet framför de båda lagen.
- Ge den som står först i ena lagen en sil och den som står först i andra laget en tvättsvamp.
- På din signal ska stafetten starta och de båda lagen ska försöka förflytta så mycket vatten de kan från den ena hinken till den andra.
- När du tycker att golvet är blött nog stoppar du stafetten.
- Ge ett litet pris till det lag som lyckats flytta mest vatten.
- (Torka snabbt upp på golvet så att ingen olycka sker.)
Säg
Vi kan alla välja om vi vill vara som en svamp eller som en sil. Vi kan suga upp allt vi hör och vad andra säger åt precis som den här svampen gjorde, eller så kan vi vara som sil och välja vad vi ska behålla och vad vi ska låta rinna igenom.
Fråga
- Hur kan vi hålla koll på vilka saker vi låter påverka oss?
- Hur kan vi skydda oss från negativ påverkan?
Fem om dan
Aktivitet
- Ställ dig framför gruppen och visa upp ett antal olika frukter.
- Be två frivilliga komma fram.
- Se vem av de frivilliga som kan jonglera med flest frukter samtidigt utan att tappa dem. (Ge dem en frukt åt gången och öka allteftersom de klarar av svårighetsnivån.)
- Ge den som kan jonglera med flest frukter ett litet pris.
Fråga
- Du har säkert hört rådet att man ska äta fem frukter eller grönsaker om dagen för att hålla sig frisk och må bra.Vad är fem saker som skulle kunna vara nyttiga för vårt "inre" välmående?
- Ge barnen tid att antingen fundera på detta enskilt eller att diskutera frågan i smågrupper.
- Låt grupperna presentera sin lista på fem saker som är viktiga för att de ska må bra på insidan.
Positiva röster
Aktivitet
- Ge barnen en penna var samt tre post-it lappar.
- Berätta att det är viktigt att ta till oss de positiva och uppmuntrande ord som andra har att säga om oss.
- Förklara att de nu själva ska få träna på att uppmuntra någon annan.
- Be barnen tänka ut ett uppmuntrande meddelanden till tre olika personer i gruppen. Låt dem skriva meddelandena på sina lappar och sedan fästa lappen på personens rygg.
- Uppmuntra dem att skriva meddelanden till flera olika personer och att verkligen tänka på vad de olika personerna kan behöva höra.
- Övervaka aktiviteten lite diskret för att se till att alla lappar verkligen är uppmuntrande.
- När alla är klara får de läsa de lappar de fått.
- OBS! Be en hjälpledare skriva och fästa ett antal lappar för att försäkra sig om att alla i gruppen får minst ett uppmuntrande meddelande.
Biblisk diet
Bibelläsning:
Alternativ 1: Låt en ledare läsa bibelverserna för barnen.
Alternativt 2: Skriv ut bibelverserna och låta barnen sätta sig för sig själva medan de läser dem.
Alternativ 3: Hjälp barnen ladda ned gratis-appen YouVersion och sedan söka upp bibelverserna.
Alternativ 4: Ge barnen var sin Bibel och be dem läsa vart och ett av bibeltexterna.
Bibelverser:
- Jesaja 40:31
"Men de som hoppas på Herren får ny kraft,
de lyfter med vingar som örnar.
De springer utan att mattas,
de vandrar utan att bli trötta." (NUB)
-
Romarbrevet 8:38–39
" För jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som ska komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre." NUB
- I Korinthierbrevet 16:13
" Vaka, stå fasta i tron, var modiga och starka! " (NUB)
- 5 Mosebok 31:6
"Var starka och frimodiga, var inte rädda eller förskräckta för dem, för Herren din Gud går själv med dig. Han ska inte lämna dig eller överge dig.”" (NUB)