Lögner

Skarpt läge 2: Att ljuga

Skarpt läge är en två delars serie som tittar på hur vi genom våra ord kan göra mycket gott men också stor skada. Att klaga, ljuga och skvallra kan ha stor påverkan på hur vi själva och de runt omkring oss mår. Samlingen utgår från Jakob 3 där det talas om att tungan är som ett roder. Om man flyttar ett roder bara några centimeter kan det få en båt att byta kurs och hamna flera kilometer från sitt slutmål. På samma sätt kan tungan eller de ord som talas verka små och betydelselösa men de kan göra stor påverkan och förändra utgången i en situation. Det här är den andra delen i serien och i den kommer vi att undersöka vad Bibeln har att säga om lögner. Vi har nog alla ljugit någon gång i våra liv även om det kanske bara varit små lögner. Det finns olika anledningar till att vi ljuger; det kan bero på att vi vill göra vår berättelse lite häftigare, eller för att undvika att berätta något eller för att slippa hemläxa eller kvarsittning. 

Samlingens längd: 101 min

Mål

  • Att prata om vad det innebär att ljuga.
  • Att visa vilka konsekvenser lögner kan få.
  • Att se hur Bibeln ser på det här med lögn.

Beskrivning

Skarpt läge är en två delars serie som tittar på hur vi genom våra ord kan göra mycket gott men också stor skada. Att klaga, ljuga och skvallra kan ha stor påverkan på hur vi själva och de runt omkring oss mår. Samlingen utgår från Jakob 3 där det talas om att tungan är som ett roder. Om man flyttar ett roder bara några centimeter kan det få en båt att byta kurs och hamna flera kilometer från sitt slutmål. På samma sätt kan tungan eller de ord som talas verka små och betydelselösa men de kan göra stor påverkan och förändra utgången i en situation. Det här är den andra delen i serien och i den kommer vi att undersöka vad Bibeln har att säga om lögner. Vi har nog alla ljugit någon gång i våra liv även om det kanske bara varit små lögner. Det finns olika anledningar till att vi ljuger; det kan bero på att vi vill göra vår berättelse lite häftigare, eller för att undvika att berätta något eller för att slippa hemläxa eller kvarsittning. 

Material till samlingen

  • små whiteboardtavlor/laminerade papper
  • whiteboardpennor
  • 2 tekannor
  • billiga tepåsar
  • vatten
  • plaster
  • Bibel
  • Papperslappar med påståenden
  • pennor
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internet
  • skräppapper
  • Tejp
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internet
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internet
  • Bibel

Samlingens moduler

Gem

Lek
10 mins

Aktivitet

  • Be barnen ställa sig i en cirkel och ge varje deltagare tre gem.
  • Förklara att varje person kommer att få berätta något om sig själva. Det kan antingen vara något som är sant eller något som är falskt.
  • De övriga ska, om de tror att påståendet är sant, räcka upp handen i luften och om de tror att det är falskt klappa med handen på sitt knä.
  • Därefter får personen tala om det rätta svaret och de som svarat fel måste då ge den personen ett av sina gem.
  • Låt alla försöka och räkna sedan ihop vem som har flest gem kvar i slutet av tävlingen.
Modul material
gem
CORE

Psykiatrikern

Aktivitet
12 mins

Lek

  • Be barnen sätta sig i en cirkel på golvet.
  • Utse en person till att vara “Psykiatriker” och be denne lämna rummet för en kort stund.
  • De som är kvar i rummet ska därefter komma överens om ett “problem” som psykiatrikern ska lösa.
  • Förklara att alla i rummet måste hålla sig till den regel som de bestämt i gruppen (problemet). Det kan till exempel innebära att alla måste svara som om de var den person som sitter till höger om dem eller att alla på den ena sidan av rummet svarar som en person och de andra som en annan person.
  • Var kreativa - det finns hundratals möjligheter!
  • När gruppen har kommit överens om sitt “problem” får psykiatrikern återvända till rummet.
  • Psykiatrikern får ställa sig i mitten av cirkeln och ställa ja/nej-frågor till vem han/hon vill.
  • Det finns naturligtvis ett oändligt antal frågor. Den som blir ställd en fråga måste svara på den i enlighet med den regel de i förväg bestämt i gruppen. Till exempel, om ni bestämt att man ska svara som personen till vänster, och du är en blond flicka men det är en rödhårig kille som sitter till vänster om dig måste du svara som om du är killen till vänster. Så om "psykiatrikern frågar dig" Har du rött hår? " Måste du svara "Ja". Om "psykiatrikern" frågar om du är en kille svarar du "ja!" Det kan bli ganska lustiga svar
  • Om någon råkar svara fel och någon upptäcker detta ropar denne “Psykiatriker” och då måste alla ställa sig upp och byta plats med varandra. Regeln gäller nu enligt det nya sätt de sitter på.
  • Poängen med leken är att "psykiatrikern" ska ta reda på gruppens "problem".
  • När han/hon lyckats lista ut problemet får den siste personen att svara på en fråga lämna rummet och blir den nye psykiatrikern.

Exempel på vanliga frågor:

-"Är du en kille eller en tjej?"

-"Har du på dig en tröja?"

-"Har du brunt hår?"

-"Har du strumpor?”

Säg
Idag fortsätter vi på vårt tema “Skarpt läge” som handlar om den kraft som finns i de ord vi säger.  Dagens samling kommer att handla om att ljuga, något som vi alla säkert har gjort någon gång i livet. 

CORE

Lögner och mera lögner

Samtala
6 mins

Samtala om

  1. Vad är den största lögn du någonsin har sagt? (Låt barnen berätta både lustiga historier och allvarligare händelser.) 
  2. Vilken typ av saker tror du att människor ljuger om? 
  3. Har du någonsin hamnat i problem på grund av en lögn?
  4. Finns det något tillfälle då det är okej att ljuga? (Ge exempel som t.ex. att planera någons födelsedagskalas etc.)

Det är fel att ljuga

Videoklipp
10 mins

Videoklipp
Visa scenen från serien Vänner som handlar om att man inte ska ljuga.
Netflix: Vänner, Säsong 10, avsnitt 6. Visa minut 15:00-16:30 och sedan minut 20:10–20:50.

(Här nedan finns ett engelskt klipp som visar vilken del du ska visa barnen):
Titta på följande videoklipp tillsammans: https://www.youtube.com/watch?v=963K2kwlWzY
(Friends - Lying is wrong)

Modul material
dator
Projektor
Högtalare
internet
Bibel

Bibelns syn

Samtala
8 mins

Läs
Ord 12:22 “Herren avskyr dem som talar lögner, men han gläder sig över de ärliga.” (NUB)

Säg
I den här bibelversen kunde vi läsa om hur Gud ser på lögn. Det var ganska starka ord eller hur? Det känns nästan som att Gud förökar varna oss.

Samtala

  1. Vad tor du att de här versen isåfall varnar oss för?
  2. Varför tror du att det är så viktigt att hålla vårt ord eller undvika att ljuga?
  3. Vad kan det ha för positiva effekter på våra liv?

Säg
Den här versen ser ganska allvarligt på att ljuga. Det kan kännas som att det är helt okej att säga en snabb lögn och vi tror att det inte gör så mycket.  Men vi borde fundera på vad det får för effekter i långa loppet. Om vi låter lögnen bli en vana i våra liv kan det få förödande effekter. Det kan få en snöbollseffekt i våra liv och skada oss mer än vi tror.

Fråga
Vilka effekter kan lögnen ha på våra liv? (Uppmuntra dem att fundera på relationer med sina vänner, skuldkänslor, rädsla etc.)

CORE

Snöbollseffekt

Videoklipp
12 mins

Aktivitet

  • Sprid ut (skräp) papper på golvet.
  • Dela in barnen i grupper och ge varje grupp en tejprulle och ett pappersark.
  • Be dem skrynkla ihop sitt papper till en liten boll.
  • Förklara att varje lag ska försöka skapa en så stor pappersboll som möjligt genom att rulla det på golvet och sätta fast ytterligare ark med hjälp av tejpen.
  • Bollen måste landa på ett papper för att de ska få använda det till sin boll. De kan med andra ord inte springa runt och samla upp alla papper som ligger på golvet. 
  • Den grupp som efter tre minuter lyckats skapa den största bollen vinner.

Till ledaren: Det behöver inte nödvändigtvis vara den med flest pappersark som skapat den största bollen beroende på hur de bygger den.

Videoklipp (valfritt)
Titta på en scen ur serien "IT crowd" (säsong 1, episod 5). Visa från cirka minut 5:50–7:50 (finns för nuvarande på Netlfix).

(Här nedan finns ett engelskt videoklipp som visar vad det handlar om. Titta fram till minut 2:00)
https://www.youtube.com/watch?v=5H02hQOKn3w (The IT Crowd - Series 1 Episode 5: Jen is Dead//The IT Crowd) 

Förklara att det precis innan klippet startar var en kille som gillade Jen och tog ut henne på  en date. Jen vill inte träffa honom igen och ber sin kompis Moss att hälsa att hon är upptagen och inte kan träffa honom. Efter klippet växer lögnen. På hennes jobb tror alla att hon är död lägger blommor utanför hennes kontor och håller till och med en minnesstund för henne. När hon sedan dyker upp utanför sin före detta pojkväns dörr blir han chockad och tror att hon är ett spöke.

Säg
Ibland kan lögner få en snöbollseffekt. Vi tänker till en början att en liten lögn inte gör något men sedan tappar vi kontrollen och lögnen växer sig större och större allteftersom vi försöker dölja att vi ljugit. Om vi skulle ha sagt sanningen på en gång skulle vi ha kunnat undvika att hamna i problem!

Modul material
skräppapper
Tejp
dator
Projektor
Högtalare
internet

Goldenballs

Videoklipp
12 mins

Säg
Förklara att ni kommer att titta på ett kontroversiellt klipp från ett program som heter Goldenballs. Just den här delen av programmet kallas för “Dela eller stjäla”. De tävlande måste bestämma sig för om de ska dela prispengarna 50/50 eller om de ska ta dem själva. Om båda väljer att stjäla förlorar de alla pengarna och de får båda åka hem tomhänta. Båda tävlande måste därför försöka övertyga varandra om hur de ska göra och försöka komma överens. 

Videoklipp
Titta på följande videoklipp: https://youtu.be/egRezFopYS8
Stjäla eller dela) Om svensk textning inte startar automatiskt, klicka på "CC".

Fråga
Hur skulle du känna dig om det hände dig? Skulle du ha valt att dela eller stjäla?

Säg
I den här videon såg vi hur en kvinna ljög för sin medtävlande och stal hela potten. Hon förrådde honom och han blir helt förtvivlad. Han kände sig nog ganska förödmjukad och sårad när han förlorade alla pengarna. I slutänden säger kvinnan att hon inte är stolt över sitt beslut men skyller det på något som hänt tidigare. Ibland kan saker som hänt i våra liv påverka våra beslut på ett sådant sätt att vi inte är stolta över vad vi gör. Det är inte ovanligt att vi först ljuger om något och sedan känner oss skamsna och generade.

Fråga
Har du ångrat att du ljugit någon gång? Hur kändes det?

Modul material
dator
Projektor
Högtalare
internet
CORE

Skulle jag ljuga?

Aktivera
10 mins

Förberedelser: Skriv ett par påståenden på några papperslappar.

Lek

  • Förklara att ni ledare kommer att dra var sin papperslapp från skålen och sedan läsa upp den för dem. (Detta är byggt på konceptet i programed “Would I lie to you?”)
  • Personen kommer att läsa påståendet som om det vore sant även om det inte stämmer. 
  • Barnen får sedan möjlighet att ställa frågor för att ta reda på om det är sant eller inte.
  • Ledaren kan antingen hitta på sina svar (om påståendet inte är sant) eller säga sanningen (om påståendet är sant).
  • Låt barnen ställa ett par frågor och låt dem sedan rösta för att bestämma sig för om de tror att påståendet är sant eller falskt.

Exempel på påståenden:

-“Jag har två husdjur.”

-“Spanien är min favoritplats att åka på semester till.”

-“Jag är allergisk mot blomkål.”

-“Jag har färgat mitt hår blått en gång.”

-“Jag har brutit mitt ben på två ställen.”

Säg
När vi läste upp de här påståendena, även de som var lögner, så började de kanske kännas som om de var sanna. Desto fler lögner vi sa om dem gjorde kanske att de kändes mer och mer sanna. Så kan det ofta vara med saker vi hittar på om oss själva, ju fler lögner vi skapar desto mer tror vi att det vi säger faktiskt är sant.

Modul material
Papperslappar med påståenden
pennor

Din sanning

Tänkvärt
6 mins

Tanke
Ta några minuter för att förklara att lögner inte bara är vad vi säger till andra människor. Det kan också vara saker som vi säger till oss själva eller något andra säger om oss. Det kan vara lögner som "jag är inte värt någonting" eller "jag är inte (sätt in ord) nog". Ofta är det de största och sämsta lögnerna som får oss att känna oss mest värdelösa och nere.

Läs
Psalm 139:14 "Jag prisar dig för det förunderliga, att jag är så underbart skapad! Dina verk är förunderliga, det vet jag väl." (NUB). Förklara att detta är hur Gud ser på dem. Fråga barnen vad de tror att den här versen betyder generellt och för dem personligen.

Modul material
Bibel

Omplåstrad

Be
5 mins

Säg
Det kan göra riktigt ont när någon ljuger för oss. Men Gud ser vår smärta och vill hjälpa oss igenom den.

Be
Ta en stund av eftertanke och reflektion. Låt barnen ta ett plåster och placera det någonstans på kroppen (t.ex. handen, armen, benet) som en symbolisk handling för att representera någonting som sårat dem. Uppmuntra dem att be att Gud ska hjälpa dem att läka deras sår och ta hand om den smärta de känner.

Modul material
plaster
CORE

Ärlighet

Aktivitet
5 mins

Förberedelser: Fyll två tekannor med kallt vatten.

Lek

  1. Dela in barnen i två lag och be dem ställa sig runt var sitt bord (Förklara att de ska stå minst en meter från bordskanten och inte får gå närmare).
  2. Placera tekannorna mitt på borden.
  3. Placera ut lika många plastmuggar på varje bord (men inte fler än antalet deltagare).
  4. Ge varje deltagare en tepåse.
  5. Låt dem sedan i tur och ordning försöka kasta sin tepåse i en av muggarna på bordet.
  6. Om de misslyckas får de plocka upp sin tepåse igen och turen går vidare till nästa person.
  7. Om de lyckas har de avklarat sin uppgift.
  8. När alla tepåsar ligger i muggarna får en person i laget ta tekannan och fylla på vatten i alla muggarna.
  9. Det lag som först är klar med uppgiften vinner.

Säg

Var det någon som fuskade i leken? Gick någon närmre bordet än de skulle? Det går att fuska i alla tävlingar och det kan man göra med sina ord också. 

Fråga

  1. Är ärlighet något som är viktigt för dig? Varför eller varför inte?
  2. Hur får det dig att känna dig när någon är ärlig?
  3. Är bättre att ljuga eller att vara ärlig? Varför?

Slutsats

Ta en stund av eftertanke och reflektion. Låt barnen ta ett plåster och placera det någonstans på kroppen (t.ex. handen, armen, benet) som en symbolisk handling för att representera någonting som de blivit sårade av. Uppmuntra dem att be att Gud ska hjälpa dem att läka deras sår och ta hand om den smärta de känner.

Modul material
2 tekannor
billiga tepåsar
vatten

Jesus tog vår synd och skam

Avslutning
5 mins

Till ledaren: Förbered individuella whiteboardtavla eller laminerade papper för varje deltagare.(Det räcker med A4 eller A5.)

Slutsats
Dela ut whiteboard pennor och whiteboardtavla/laminerade papper till barnen. Be dem fundera på om det finns någon lögn som de sagt eller kämpar med som de vill att Gud ska förlåta dem för. Be dem skriva detta på tavlan. 

Be
Be en gemensam bön att Gud ska förlåta allas synder och ta bort den skam eller skuld som de känner. Jesus dog på korset för att göra detta möjligt. När ni är klara får barnen symboliskt torka av det de skrivit på sina tavlor som en bild av att Gud kan ta bort våra synder och göra oss helt rena igen.

Modul material
små whiteboardtavlor/laminerade papper
whiteboardpennor