Marta och Maria

Jag och Jesus 1: Marta och Maria

Denna fyradelars serie kommer att undersöka personer som hade nära kontakt med Jesus och hur det formade deras situationer. 

Jesus besöker Marta och Marias hem på väg till Jerusalem med hans lärjungar. Marta and Maria är två systrar med väldigt olika attityder gentemot Jesu besök. Marta stressar runt och gör maten klar, medan Maria helt enkelt sitter vid Jesu fötter och lyssnar till hans undervisning. Marta blir sedan ganska irriterad över att hennes syster inte hjälper till och föreslår att Jesus ska säga till Maria att hjälpa henne!
Ibland kan vi stressa runt i livet, gå till skolan, musikgruppen, sportaktiviteterna, umgås med vänner och vi kanske inte stannar upp och tar tid att vara med Jesus. Denna session kommer att påminna ungdomarna hur viktigt det är att ta tid för Jesus och fundera över på vilka sätt vi kan göra det. 
 
Bibelverser: Luk 10:38-42, Mark 6:31

Samlingens längd: 86 min

Mål

  • Att läsa om när Jesus mötte Maria och Marta, och varför Maria valde det bättre alternativet.
  • Att fundera på de saker vi stressar runt och gör idag och vad våra prioriteringar är. 
  • Att fundera på hur vi kan spendera mer tid med Jesus.

Beskrivning

Denna fyradelars serie kommer att undersöka personer som hade nära kontakt med Jesus och hur det formade deras situationer. 

Jesus besöker Marta och Marias hem på väg till Jerusalem med hans lärjungar. Marta and Maria är två systrar med väldigt olika attityder gentemot Jesu besök. Marta stressar runt och gör maten klar, medan Maria helt enkelt sitter vid Jesu fötter och lyssnar till hans undervisning. Marta blir sedan ganska irriterad över att hennes syster inte hjälper till och föreslår att Jesus ska säga till Maria att hjälpa henne!
Ibland kan vi stressa runt i livet, gå till skolan, musikgruppen, sportaktiviteterna, umgås med vänner och vi kanske inte stannar upp och tar tid att vara med Jesus. Denna session kommer att påminna ungdomarna hur viktigt det är att ta tid för Jesus och fundera över på vilka sätt vi kan göra det. 
 
Bibelverser: Luk 10:38-42, Mark 6:31

Material till samlingen

  • sånger
  • dator med internetuppkoppling och projektor med högtalare
  • Papper och pennor
  • Biblar
  • Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
  • A3 ark och pennor
  • Biblar
  • Post-it lappar & pennor
  • Tabu spel eller tabu kort
  • tidtagarur/mobil/timer
  • Papperstallrikar
  • lego
  • mobil eller tidtagarur

Samlingens moduler

Visa inte dina tänder

Lek
6 mins

Aktivitet

  • Denna lek är ett roligt sätt att börja din samling på.
  • Meningen med leken är att inte visa tänderna!
  • Be barnen sätta sig i en cirkel och välj sedan en kategori, till exempel länder eller frukt.
  • Gå runt i cirkeln och be varje person säga namnet på en frukt/ett land utan att visa sina tänder! De får upprepa ordet en gång för att de andra uppfatta vad de sagt, men om någon visar sina tänder är de ute.
  • När de går runt i cirkeln, måste de repetera den föregående personens land/frukt samt säga sin egen. Till exempel, om en person säger England och personen före sa Irland, måste de säga Irland, England och sen skicka vidare till nästa person som ska lägga till ett nytt land.  
  • Varje person som visar sina tänder åker ut! Den som klarar sig längst vinner.
  • Du kan ändra kategorierna hur mycket du vill och ju svårare kategorier, desto roligare blir det!


Balansera prioriteringar

Aktivera
9 mins

Lek

  • Tanken med leken är att barnen ska balansera ett hårdkokt ägg/vattenballong på en papperstallrik ovanpå ett torn av lego utan att ägget/vattenballongen faller av.
  • De behöver bygga ett litet torn av lego, placera papperstallriken på toppen och sedan balansera ägget/vattenballongen på tallriken.
  • Placera uppklippta soppåsar på golvet för att minimera städning.
  • När de har byggt sitt torn kan de försöka att slå ner varandras torn och slå av objektet på toppen av deras egna torn.
  • De måste då bestämma sig för vad deras prioritet är: att skydda sitt eget torn eller slå ner de andras.
  • Ta tid, 60 sekunder och se därefter vems torn eller objekt som fortfarande  är intakt när tiden är slut. 

Säg    

Det kan vara svårt att balansera saker och ibland är det många saker vi behöver balansera i livet, till exempel skola eller jobb, tid med familjen, tid med vänner, roliga saker som vi vill göra, spendera tid med Gud, gå till kyrkan, sporta osv. Ofta behöver vi prioritera de saker vi tycker är viktigast. Idag ska vi titta på mötet mellan Marta och Maria och se vilka prioriteringar de gjorde och vilken som var bäst. 
 

Modul material
Papperstallrikar
lego
mobil eller tidtagarur

Tabu

Lek
6 mins

Aktivitet

  • Denna aktivitet involverar samarbete mellan den frivillige och resten av gruppen.
  • Bjud en frivillig att komma fram.
  • Ge denne ett kort med ett objekt som de ska beskriva för gruppen.
  • Det är inte tillåtet att använda något av orden på kortet för att beskriva objektet.
  • Använd en timer och se hur många kort som gruppen lyckas gissa rätt på 30 sekunder.
  • Låt flera olika personer komma fram och se vem som lyckas beskriva flest objekt på 30 sekunder.

Exempel: Ordet är: bi. Ord de inte får använda: honung, stick, bzzz.

Till ledaren: Tabu är ett populärt spel som tidigare sålts på svenska - kanske har någon av dina vänner det hemma. Annars finns en engelsk version att köpa hos t.ex. 365 games eller Spel i fokus. Det går även bra att själv skap tabu kort till just din grupp.

Säg
I det här spelet fanns en viss tidspress och kanske kände du dig stressad att klara så många objekt som möjlig under den begränsade tiden. Idag ska vi titta på mötet som Jesus hade med Marta och Maria. Marta och Maria vara två systrar som Jesus kom på besök hos. Maria var så glad att se Jesus att hon genast satte sig vid hans fötter för att lyssna till Honom. Marta, å andra sidan, började stressa runt för att förbereda middag och hon blev irriterad på Maria för att hon inte hjälpte till. Idag kommer vi att få fundera lite på vad vi kan lära oss från detta möte.

Modul material
Tabu spel eller tabu kort
tidtagarur/mobil/timer

Varför stressar du?

Fundera
5 mins

Aktivitet

  • Dela ut tre post-it llappar och en penna till varje person.
  • Be sedan barnen fundera på vilka saker som stressar dem.
  • Be dem skriva ned en sak på varje post-it lapp. (Det kan var något som stressar dem i skolan eller kanske något som känns jobbigt hemma.) 
  • När de är färdiga får de klistra dem på en vägg eller på ett stort papper alla kan läsa dem. 
     

Fråga

  1. Finns det saker som flera personer har skrivit?
  2. Varför tror de att de stressar över just dessa saker? 
  3. Vad kan vi göra för att känna oss mindre stressade?
Modul material
Post-it lappar & pennor
CORE

Marta eller Maria?

Tankar från Bibeln
6 mins

Aktivitet

  • Dela ut biblar till varje person eller skriv ut bibelstycket Luk 10:38–42. 
  • Välj ut fyra personer som ska vara berättaren, Maria, Marta och Jesus.
  • Låt dessa personer läsa bibelstycket högt för gruppen. 

Diskutera

  1. Vad tror ni är poängen med denna berättelse?
  2. Vem kan du enklast relatera till – Marta eller Maria, och varför?
  3. Vad kan vi lära oss från detta bibelstycke?
Modul material
Biblar
CORE

Vad går din tid till?

Fundera
10 mins

Aktivitet

  • Be barnen sätta sig i en cirkel på golvet.
  • Lägg fram ett stort A3-papper och ett antal tuschpennor mitten på golvet.
  • Skriv “TID” mitt på pappret.
  • Uppmuntra barnen att skriva ned saker de gör med sin tid. Vad lägger de sin tid på? Till exempel: skolan, fotboll, dataspel, sociala medier o.s.v. 

Fråga

  1. Hur mycket tid spenderar du med Jesus?
  2. Hur mycket tid spenderar du sittande vid hans fötter likt Maria gjorde istället för att stressa runt och göra andra saker?

Aktivitet

  • Vänd på pappret och skriv denna gång ”tid med Gud” i mitten.
  • Be barnen fundera på praktiska sätt som de kan göra tid för Gud på. 

Säg
Ibland känner vi oss pressade att få klat vårt skolarbete eller så stressar vi från den ena aktiviteten till den andra. Vi vill uppnå saker och lyckas vilket är ett bra mål att sträva mot men inte det allra viktigaste. I mötet med Marta och Maria säger Jesus att vi inte ska oroa oss och stressa, vi ska välja ett bättre alternative, vilket är att bli stilla och tysta inför honom. 

Modul material
A3 ark och pennor
CORE

Verkliga vänner?

Videoklipp
15 mins

Till ledaren: I denna modul kommer vi fundera kring hur sociala medier och internetkontakter kan hjälpa/hindra genuina kontakter med vänner och med Jesus. I följande link kan du läsa lite statistik om användandet av Internet och sociala medier.
http://staunstrup.se/blog/digitalt/internet-och-sociala-medier-2019-nya-globala-siffror/

Samtala
I dag är det lättare att få kontakt med människor än någonsin tidigare. Vi kan t.ex. sicka ett personligt meddelande på twitter eller instagram och vi kan se vad andra gör genom vad de bilder de postar på sociala medier. Men hur effektivt är egentligen sociala medier när man ska lära känna någon?

Fråga

  1. Hur många olika sociala medie-konton har du? 
  2. Hur många “vänner” skulle du säga att du har via dessa konton?
  3. Hur många i den gruppen är riktiga vänner?
  4. Hur många av dem är personer som du skulle kunna prata med eller träffa i person? 
  5. Många av de vänner vi har på sociala medier kan klassas som “online-vänner” och är personer som vi inte riktigt känner. Vi kanske har träffat dem en eller två gånger och vissa har vi inte ens träffat.
  6. Är du en person som gillar att samla vänner bara för att du ska verka populär? 

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans. (Titta gärna på videon själv innan du spelar upp den för gruppen.)
https://www.youtube.com/watch?v=EE3nq887EGA (Are you living an insta lie?-Lever du en Instagram-lögn)

Fråga
Lade du märke till något speceillt på videon?
Stämde tjejens instagram-bilder med verkligheten?

Säg
Det fanns ett klipp där hon delade en bild på när hon umgicks med sina vänner och skrev #kvalitetstid, men I verkligheten umgicks de alla med sina telefoner. Genuin kontakt skapas genom att prata med och lyssna på varandra. Det finns många saker som kan distrahera oss och sociala medier är en sådan sak. Jesus vill ha kontakt med oss på riktigt inte online eller när vi är distraherade av andra saker. Maria prioriterde att sätta sig ner vid Jesus fötter framför att stressa runt.

Fråga
Vad kan vi göra för att ta tid för Jesus varje dag?

Modul material
Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare

En lugn plats

Tankar från Bibeln
6 mins

Läs

  • Dela in barnen i mindre grupper med omkring 4–5  personer i varje grupp (+ en ledare).
  • Dela ut biblar och slå upp Mark 6:30–32.
  • Fråga om någon i gruppen vill läsa texten högt. 

Fråga
1. Lade ni märke till något speciellt i dessa verser? 
2. Vad föreslår Jesus att hans lärjungar ska göra? 
3. Vad gör du när du känner dig överväldigad och behöver komma bort från saker och ting? 

Modul material
Biblar
CORE

Ljudet av tystnad 

5 mins

Aktivitet

  • Detta är en stund för barnen att bara vara stilla I Guds närvaro.
  • Bjud dem att sätta sig på en enskild plats och ta en bibel, penna och papper.
  • Förklara att ni nu ska ha fem minuter av stillhet. Ingen musik, inget chattande, bara tid för att sitta och fokusera på Jesus.
  • Om de känner att några ord eller bilder kommer till dem eller om det är någonting de vill säga till Jesus kan de skriva ner detta på sitt papper.
  • Troligtvis är barnen inte vana vid att bara vara stilla men försök uppmuntra dem till att verkligen försöka få ut så mycket som möjligt av dessa fem minuter med Jesus.
  • Se hur du känner att det går och utöka tiden om du känner att det är lämpligt.

Råd till mig själv

Fundera
6 mins

Säg
I denna samling har vi pratat om när Jesus mötte Marta och Maria. Marta blir tillrättavisad av Jesus eftersom hon stressar runt och han säger att Maria har valt det som är bättre genom att inte oroa sig så mycket och istället ta tid för Jesus. 

Fråga

  1. Vilket råd tror du att Jesus skulle ge oss idag?
  2. Vilket råd skulle du ge till dig själv? 

Ta några minuter och skriv ner råd till dig själv: 

  1. Vad spenderar du mycket tid på att göra?
  2. Hur kan du stanna upp och ta tid med Jesus istället?
  3. Vad är det för saker som du oroar dig över som Jesus skulle säga att du inte behöver oroa dig över?

 

Modul material
Papper och pennor

Mitt hjärtas Herre

10 mins

Förberedelser: Tanken är att avsluta samlingen med en fin stund av lovsång. Be någon av barnen eller ledarna förbereda ett par sånger som kan avsluta samlingen. Om du inte har någon som kan leda lovsången live kan du spela följande sånger:

https://www.youtube.com/watch?v=5ASFlro-AQ8 (Hjärtats Herre och kung- Josefina Gniste)

https://www.youtube.com/watch?v=Sc6SSHuZvQE (Reckless love - Cory Asbury)

Säg
Var eller till vem springer man när man är trött, överväldigad eller riktigt glad? Gud vill att vi ska komma till Honom med alla våra problem och våra glädjeämnen. Vi ska nu avsluta samlingen med att tillbe Jesus en stund. Han längtar efter att vi ska välja Honom över allt annat och alla andra. 

Modul material
sånger
dator med internetuppkoppling och projektor med högtalare