Grinchen

Grinchen

“Tänk om julen trots allt...” tänkte han för sig själv “...inte kommer från en affär. Kanske julen...eventuellt...betyder något mycket mer!”
Den här samlingen kommer att kretsa kring Dr Seuss populära berättelse om Grinchen (Julen är stulen). Berättelsen om Grinchen som stal allt han trodde julen stod för: presenter, mat och utsmyckningar, men som fick se invånarna i staden Whoville fortsätta att fira jul, varpå han började fundera på om julen kanske ändå handlade om något mycket mer.
Samlingen utmanar barnen att utforska vad de tror julen handlar om och vad julen skulle betyda för dem utan alla presenter, fester och mat. De belyser julens djupare betydelse för de kristna och att det är något ingen kan ta ifrån dem.

Samlingens längd: 110 min

Mål

  • Att ta en titt på samhällets attityd till materialism.
  • Att fundera på vad julen betyder för oss.
  • Att ta till oss Bibelns undervisning om att sätta människor före materiella saker. 

 

Beskrivning

“Tänk om julen trots allt...” tänkte han för sig själv “...inte kommer från en affär. Kanske julen...eventuellt...betyder något mycket mer!”
Den här samlingen kommer att kretsa kring Dr Seuss populära berättelse om Grinchen (Julen är stulen). Berättelsen om Grinchen som stal allt han trodde julen stod för: presenter, mat och utsmyckningar, men som fick se invånarna i staden Whoville fortsätta att fira jul, varpå han började fundera på om julen kanske ändå handlade om något mycket mer.
Samlingen utmanar barnen att utforska vad de tror julen handlar om och vad julen skulle betyda för dem utan alla presenter, fester och mat. De belyser julens djupare betydelse för de kristna och att det är något ingen kan ta ifrån dem.

Material till samlingen

  • pepparkakor i olika utföranden
  • glasyr i olika färger
  • strössel
  • Papper och penna
  • Biblar
  • Biblar
  • Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
  • mobiltelefoner eller papper och penna
  • bilagan Julquiz
  • Tärning
  • Presenter
  • Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
  • Penna och papper
  • maskeringstejp
  • bommullsbollar eller papper

Samlingens moduler

Post-it-panna 

Lek
10 mins

Förberedelser: Skriv ner namnen på kända sagohjältar och deras motståndare på post-it-lappar innan barnen kommer. (Ett namn per post-it). Lite längre ner finns några förslag.
 
Aktivitet
Ge barnen en post-it-lapp med endast ena halvan av hjälte/skurk-paret. De sätter lappen på pannan så de inte kan se sitt eget namn. De andra ungdomarna får bara ställa frågor som kan besvaras med ja/nej och på så sätt få reda på vem de är och hitta sin andra hälft i gruppen.
OBS: Det är OK med ledtråden att alla är en påhittad hjälte eller skurk från en bok eller film. 
När alla har hittat sin partner kan de få i uppgift att fundera på om någon av skurkarna egentligen inte är så ondskefull.

Förslag:
Harry Potter // Voldemort
Tomten // Grinchen
Peter Pan // Kapten Krok
Askungen // Den elaka styvmamman
Stålmannen // Lex Luther
Luke Skywalker // Darth Vader
Pongo // Cruella De Ville
Simba // Scar
Batman // Joker
Lejonet // Isdrottningen
Robin Hood // Sheriffen i Nottingham
Snövit // Den elaka drottningen
 

Säg
Idag skall vi kolla på en skurk i en populär julberättelse: Grinchen.

Modul material
post-it lappar
penna

Snöbollskrig

Lek
8 mins

Aktivitet

  • Dela in gruppen i två lag och dela av rummet i två halvor med maskeringstejp
  • Ge varje lag lika stort antal bomulls- eller pappersbollar. (Papper är att föredra, då det kan återvinnas)
  • Sätt timern på 2 minuter och instruera lagen att de skall kasta så många “snöbollar” på andra laget som möjligt.
  • Det lag vinner som när klockan ringer har minst antal snöbollar på sin sida tejpmarkeringen.
  • Extra regel: Man får inte kasta snöbollar direkt på någon i andra laget. Om detta sker kommer lekledaren att lägga till tre snöbollar på lagets sida.
Modul material
maskeringstejp
bommullsbollar eller papper

Inköpslistan 

Lek
10 mins

Aktivitet

  • Det här är en slags minneslek.
  • Alla sitter i en cirkel och leken börjar med att lekledaren går fram till en person i cirkeln och säger “Till jul önskar jag mig...” och fyller i med något man önskar sig till jul (verkligt eller påhittat).
  • Öppningsmeningen går vidare och önskelistan växer. Varje person måste repetera de tidigare julklappsönskningarna och lägga till en egen.
  • Efter ett tag kan det låta så här: “Till jul önskar jag mig...en ny mobil...nya kläder...en hoverboard...en hamster...”

Säg
Ibland kan man ju tro att julen bara handlar om hur många julklappar man kan få.
Vi ska ta en närmare titt på två speciella personer i juletid - en som inte gillar julen över huvud taget och en som är själva anledningen till att vi firar jul. Vad betyder julen för oss?

Julens topp-10 

Fundera
8 mins

Omröstning

  • Alla får penna och papper för att skriva ner tre saker som de älskar med julen.
  • Låt sedan var och en läsa upp sin lilla lista för gruppen.
  • Gruppen röstar så fram en topp-10 av allas förslag (eller topp-5 om det inte finns tillräckligt många olika förslag). 

Fråga

  1. Vad är den bästa resp. sämsta julklapp du har fått?
  2. Om du bara fick en julklapp eller om du bara fick göra en sak den här julen, vad skulle det vara?

Säg
Vårt samhälle har blivit väldigt fokuserat på materiella värden och saker när man skall fira olika högtider. Man kan ofta få uppfattningen att julen handlar om att få den senaste spelkonsollen, flest kläder, eller flest likes på Instagram när vi visar hur vi pyntat våra hem inför julen. Men julen är så mycket mer än det.

Modul material
Penna och papper
CORE

Grinchen 

Videoklipp
10 mins

Säg
Vi ska se ett avsnitt ur Grinchen – Julen är stulen (Nämn gärna att det finns en nyare, tecknad, version, men att vi nu ser spelfilmen med Jim Carey som Grinchen). Filmklippet handlar om vem Grinchen är och vad han tycker om julen.

Videoklipp

  • Titta på ett klipp från filmen "Grinchen - julen är stulen" (Den finns för tillfället på bland annat Netflix).
  • Visa från cirka minut 1:11:00–1:15:00.

Här är ett engelskt videoklipp som visar ungefär vilken scen som ska visas från filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=Lxuqbh2tjTs&t=29s
(How the Grinch Stole Christmas (7/9) Movie CLIP - What's Christmas Really

Handling: Grinchen ertappas av den lilla flickan i familjen, när han skall stjäla julgranen. Han ljuger för henne att han bara skall ta granen till sin verkstad för att laga ett trasigt julgransljus. Hon ställer plötsligt frågan “Vad handlar julen om?” Och Grinchen säger direkt “HÄMND!”, men kommer på sig och ändrar till “Presenter!”. Innan flickan går och lägger sig säger hon till ”tomten” att faktiskt tänka på Grinchen också i juletid, för trots att han är hårig och luktar illa så är han nog snäll innerst inne och...faktiskt rätt rar.

Fråga

  1. Varför tror du att Grinchen hatar julen så?
  2. Hur skulle det kännas om du INTE fick julklappar på julaftonen?
  3. Tror du vi tänker alldeles för mycket på vad vi skall önska oss eller ge bort i julklapp? Varför / Varför inte?
Modul material
Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare

Mäster-Grinchen 

Lek
10 mins

Förberedelser: Antingen a) slå in så många små presenter att det räcker till alla i gruppen eller b) be alla ta med en inslagen julklapp för högst 20 kronor

Aktivitet

  • Se till att det finns lika många paket som deltagare och placera julklapparna i rummets mitt.
  • Alla sätter sig i en cirkel runt presenterna och någon får börja att slå tärningen. Om tärningen landar på “6” så får personen välja en present ur högen, i annat fall går turen över medsols. 
  • Varje gång någon slår en sexa får man antingen ta ett paket ur högen, eller välja att sno någon annans paket.
  • När alla paket är tagna från mitten, sätter man en timer på 2 minuter. Man fortsätter att slå tärningen medsols och den som då får en sexa MÅSTE ta ett paket från någon annan.
  • Den spelare som till slut sitter med flest paket utses till “Mäster-Grinchen” 
  • Tips: Om man vill snabba på spelet kan man ha två tärningar i omlopp, eller så väljer man två vinstnummer.

Fråga

  1. Fråga den/dem som blev Mästergrinch/ar hur det kändes att ta paket från andra
  2. Fråga de andra i gruppen hur det kändes att få sina paket “stulna”
Modul material
Tärning
Presenter

Julquiz

Aktivitet
20 mins

Förberedelser: Innan samlingen, skriv ut bilagan med namn och tillhörande repliker och klipp ut dem till separata lappar, göm dessa på olika platser i rummet. (Vid behov skriv ut en extra kopia till ledaren så att denne vet hur replikerna hör ihop.)

Exempel:
Josef – “Vill du bli min fru?”
Maria – “Hur skall detta ske?”
Jesusbarnet - *joller*
Herdarna – “Låt oss gå till Betlehem för att se det som skett och som Herren berättat för oss.”
Ängel - “Bli inte rädda. Jag kommer med glada nyheter till er som kommer att bli till glädje för alla folk.” 
De tre vise männen – “Var är han som har fötts till att bli judarnas konung? Vi såg hans stjärna uppenbaras på himlen och har kommit för att tillbe honom.”
Kung Herodes - “Gå och sök noga efter barnet, och när ni har funnit det, underrätta mig, så att även jag kan komma och tillbe det."

Aktivitet

  • Berätta för ungdomarna att julen är stulen (!).
  • Be dem leta efter de delar som rövats bort och ta dem till mitten av rummet. Där får de försöka para ihop person med respektive citat.
  • Ett tips: Se till att du själv vet hur många lappar du gömt och var!
  • Obs! Du kan också göra två uppsättningar i olika färger, om det är en stor grupp. Då får de tävla mot varandra för att se vilka som först lyckas hitta och sätta ihop de matchande paren. 
  • Julens grunder

Samtala om
Gå igenom personerna i listan och låt gruppen sammanfatta vad de vet om respektive person och på vilket sätt denna skulle kunna vara av vikt för julen.
Personer:
Maria – Jesus mamma, litade helt och fullt på Gud, trots att hon var så ung
Josef – litade på Guds plan, stannade hos Maria, trots de minst sagt ovanliga omständigheterna
Jesusbarnet – världens frälsare, Guds son som ett barn (inte som en stor och stark krigare)
Herdarna – de första som fick se Jesus, de var inte särskilt högt ansedda i samhället
Ängeln – Berättar de glada nyheterna för alla!
De tre vise männen – följde en stjärna för att hitta Messias, de letade efter Jesus i ett palats, men fann honom i ett stall
Kung Herodes – julevangeliets egen “Grinch”, ville behålla makten, så han försökte döda Jesus

Modul material
mobiltelefoner eller papper och penna
bilagan Julquiz
CORE

Grinchen – del 2 

Videoklipp
6 mins

Säg
Förklara att vi nu skall förflytta oss från julevangeliets huvudpersoner till Dr. Seuss berättelse om Grinchen, för att se på vilket sätt de kan ha med varandra att göra. Fram till denna del i filmen har Grinchen bara visat hur mycket han hatar julen; glädjen, presenterna, dofterna, skratten, maten osv. Han lever långt ifrån alla andra och verkar trivas med det! Allt det förändras när en liten flicka - Cindy-Lou Who - bjuder in honom till Whoville för deras årliga julfirande. Hon tycker nämligen att ingen skall behöva sitta ensam på julafton. Hursomhelst, när det inte riktigt går som planerat, sitter Grinchen och är grinchigare och argare än nånsin på allt som har med julen att göra. Han planerar att förstöra julen för alla, genom att stjäla deras julklappar.

Videoklipp

  • Titta på ett klipp från filmen "Grinchen - julen är stulen" (Den finns för tillfället på bland annat Netflix).
  • Visa från cirka minut 1:22:00–1:26:30.
  • Scenen handlar om att Grinchen tänker förstöra julklapparna genom att knuffa släden nerför berget när han hör sång. Hans hjärta förändras.

Här är ett engelskt klipp som visar vilken sen vi syftar på:https://www.youtube.com/watch?v=p8J-YmVs1j0)
(How the Grinch Stole Christmas (8/9) Movie CLIP - His Heart Grows Three Sizes (2000) HD)

I filmklippet kan Grinchen först inte förstå hur julen ändå kunde firas, trots att den varken hade färgglada band, god mat eller julklappar. Då inser han plötsligt att julen måste betyda något mycket mer och hans hjärta blir med en gång tre gånger större.
 
Fråga

  1. Vad tror du att det var som fick Grinchen att helt ändra åsikt om julen?
  2. Vad tror du att detta citat betyder “Kanske inte julen kommer från en affär. Kanske julen är mycket mer än det där"?
  3. Vad tycker du att julen handlar om? Varför firar så många jul varje år?
Modul material
Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
CORE

Vad handlar det om egentligen? 

Fundera
6 mins

Säg
Nu har tittat på vad Grinchen tycker om julen och vad vi själva tänker runt julen. Det är dags att ta en titt på Jesus och julen.

Läs 
Johannesevangeliet 3:16-17 samt 10:10

Fråga

  1. Vad tror att du dessa bibelverser betyder?
  2. Tyckte du särskilt mycket om någon av dem? Varför?
  3. Hur presenterar dessa bibelverser vem Jesus är?

Säg
I slutet av filmen inser Grinchen att julen kanske inte handlar om presenter och saker, utan i stället om människor, relationer, kärlek och vänlighet. Exakt så kan Jesus också beskrivas! Precis som med Grinchen så fanns det en hel del förväntningar och föreställningar om vem han var eller hur han skulle vara. Folk blev förvånade! Jesu ankomst hade man väntat på länge och folket trodde att han skulle komma som en mäktig krigare för att rädda dem från Romarna som härskade över dem. Men de fick ett litet barn!
Johannes 10:10, Jesus säger att han kom för att vi skulle få liv och liv i överflöd. Han vill inte att vi skall leva ett liv som är sisådär. Han vill att vi skall vara enastående! Det betyder för den skull inte att vi alltid kommer att få allt vi vill ha – Jesus säger inte att våra liv skall ha ett överflöd av ägodelar; han menar ett annat slags överflöd. Ett liv fyllt av allt gott som pengar inte kan köpa: kärlek, frid, glädje och andra underbara saker.
Till syvende och sist är julen den tid på året när vi särskilt tänker på Jesu födelse; starten på något alldeles speciellt! Julklappar i all ära, men att minnas varför Jesus kom till oss smäller ännu högre!

Modul material
Biblar
CORE

Nyhetsbyrån 

Uppdrag
12 mins

Säg
Ängeln säger till herdarna i julevangeliet att inte vara rädda för ängeln kommer med goda nyheter som skall sprida glädje bland folken (Lukas 2:10). Ibland kan det verka som om tidningar och media inte gillar att berätta goda nyheter – vi får i stället höra en massa hemska och chockerande nyheter.
Vi skall försöka göra något åt det genom att göra vår egna moderna nyhetssändning för att sprida julens glada budskap.

Aktivitet
Låt ungdomarna jobba i mindre grupper och skriva ihop sin egna nyhet för att sprida julens budskap:

Exempel:
-Man kan läsa stycken ur Bibeln.
-Man kan berätta om julens egentliga innebörd.
-Man kan intervjua personer ur Bibeln.
-Grupperna presenterar sina nyhetssändningar för varandra.

Modul material
Papper och penna
Biblar

Kaka söker maka 

Sammanfattning
10 mins

Aktivitet

  • Be alla tvätta händerna innan ni startar.
  • Ge alla en pepparkaka (gärna formad som ett hjärta eller en julgran) och be dem dekorera det med glasyr.
  • Uppmuntra dem att göra pepparkakorna så vackra och inbjudande som möjligt.
  • När alla är klara, säg åt dem att ge pepparkakan som en present till någon utanför gruppen som en påminnelse om att fastän julen inte handlar om presenter, så är kärleken och omtanken som man visar när man ger (eller får) det som verkligen gör gåvan så speciell.

Läs 
Jesaja 9:6-7
Läs bibelverserna högt och långsamt.
Be ungdomarna blunda och tänka på vad Jesus betyder för dem, särskilt denna jul.

Modul material
pepparkakor i olika utföranden
glasyr i olika färger
strössel