förlorat får

Liknelsen om det förlorade fåret 

Den här terminen kommer vi att titta på liknelsen om det förlorade fåret. Den handlar om Guds obevekliga kärlek och strävan efter det förlorade och hans önskan att hämta det hem. Tillsammans med barnen tittar vi på vad Jesus kan ha menat med liknelsen och vilka konsekvenser den har för våra liv idag. I denna samling får barnen även möjlighet att själva fatta ett beslut att följa Jesus - att hitta hem till Gud.

Samlingens längd: 77 min

Mål

  • Att läsa liknelsen om det förlorade fåret.
  • Att barnen ska förstå Guds villkorslösa kärlek till dem och att han aldrig ger upp på någon.
  • Att barnen ska få möjlighet att ta emot evangeliet personligen.

 

Beskrivning

Den här terminen kommer vi att titta på liknelsen om det förlorade fåret. Den handlar om Guds obevekliga kärlek och strävan efter det förlorade och hans önskan att hämta det hem. Tillsammans med barnen tittar vi på vad Jesus kan ha menat med liknelsen och vilka konsekvenser den har för våra liv idag. I denna samling får barnen även möjlighet att själva fatta ett beslut att följa Jesus - att hitta hem till Gud.

Material till samlingen

  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internetuppkoppling
  • glas eller genomskinlig skål
  • Mynt
  • kaffe
  • tomatsås
  • sirap
  • bord
  • vatten
  • Bilagan Värdefull
  • saxar
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internetuppkoppling
  • Biblar 
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • internetuppkoppling
  • Choklad
  • nyckelknippa

Samlingens moduler

Valla får

Lek
8 mins

Förberedelser: Gör två fårfållor med hjälp av en bit kartong (4–5 cm bred). Vik varje kartongbit så att den formar tre sidor av en fyrkant (sidobiten av ett flingpaket brukar fungera väl för detta) alternativt kan du skapa fårfållorna genom att fästa maskeringstejp på bordet.

Aktivitet

  • Ställ de två fårfållorna på ett bord och strö ut bomullsbollar runt omkring dem.
  • Be två frivilliga komma fram för att tävla mot varandra och ge dem ett sugrör vardera.
  • Förklara att deras uppgift är att förflytta så många får (bomullsbollar) som möjligt till sin fårfålla genom att blåsa på dem med sugröret.
  • Ge dem 60 sekunder att blåsa och räkna sedan vem som lyckats få hem flest "får" till sin fålla.
  • Kartongfållorna kanske blåser iväg när de blåser på dem, men detta gör bara tävlingen mer intressant:-)

Säg 
Idag kommer vi att prata om en av Jesu liknelser och vad den betyder för oss. Berättelsen handlar om ett borttappat får och om en liten stund kommer ni att få höra mer om detta. 

Modul material
bommulsbollar
bord
Sugrör
flingpaket
CORE

Vad är viktigast?

Lek
7 mins

Förberedelser: Göm en bit choklad (med papper) i den ena änden av rummet och din nyckelknippa i den andra änden.

Aktivitet

  • Samla barnen och förklara att du i ena sidan av rummet tappat bort en chokladbit och att den som hittar den får äta den.
  • Förklara sedan att du också tappat något som är mycket värdefullt för dig i anda sidan av rummet (din nyckelknippa) och att du skulle behöva hjälp med att hitta den.

  • Låt barnen börja söka och iaktta vem som söker vad.
  • När de är klara ställer du dem frågan hur de valde vad de skulle söka efter.
  • Du kan även ge en ännu större chokladbit som pris till den som hittade dina nycklar eftersom de var ännu viktigare än chokladbiten.

Säg
Berättelsen om det förlorade fåret handlar om något värdefullt som var försvunnet och som man försökte hitta igen. Den handlar om att Gud söker efter det som är värdefullt för honom och vill hämta hem det igen.

Modul material
Choklad
nyckelknippa

Jakten

Fundera
4 mins

Samtala om 
Dela in barnen i samtalsgrupper och ställ följande frågor:

  1. Har du någon gång tappat bort något?
  2. Vad är mest värdefullt av allt för dig?
  3. Finns det något du söker efter mer än något annat i livet?

Hitta Dory

Videoklipp
5 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans: https://www.youtube.com/watch?v=rawt4VFIvK0 (Hitta Doris - Officiell svensk trailer I HD)

Ett år efter Nemos äventyr beger sig Doris iväg på en resa för att återförenas med sin familj. Till hjälp har hon förstås både Nemo, hans pappa och hela akvariegänget.

Om något av barnen sett filmen tidigare kan du låta denne återberätta handlingen lite kortfattat. (Att Dory reser över havet för att hitta sina föräldrar.)
     
Säg 
I det här klippet såg vi att Dory var villig att göra vad som helst för att hitta sina föräldrar och övervann en massa problem för att kunna återförenas med dem.

Fråga

  1. Varför tror du att Dory så gärna ville träffa sina föräldrar?
  2. Varför är vi människor på jakt efter saker? Vilken sorts saker söker människor tror du?
Modul material
dator
Projektor
Högtalare
internetuppkoppling

Det förlorade fåret

Inspirera
10 mins

Aktivitet

  • Be om en frivillig och låt denne lämna rummet en kort stund.
  • Dela in de övriga barnen i mindre grupper eller behåll dem i hel grupp beroende på hur många ni är.
  • Ge varje grupp en Bibel och be dem slå upp och läsa Luk 15:1–7.
  • Förklara att de har ett par minuter på sig att fundera på hur de kan utföra bibelordet som en kort sketch (utan ord).
  • Låt sedan den frivillige komma tillbaka in i rummet.
  • Be gruppen utföra sin sketch och be den frivillige gissa vad det är som händer i sketchen.
  • Återberätta sedan kort berättelsen om det behövs. 
Modul material
Biblar 
CORE

Rädda de förlorade

Videoklipp
5 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans: https://www.youtube.com/watch?v=gcqDXqA1HVM (Det förlorade fåret L3 2013)

Säg
I berättelsen om det förlorade fåret försvinner fåret bort från herden. Fåret borde vara där fåraherden är. På samma sätt är det med oss människor: vi är skapta att vara där Gud är. När vi går bort från Honom och lever våra liv utan honom är vi "borttappade". Men precis som herden sökte efter det förlorade fåret söker Gud efter dem som kommit bort från honom. Det spelar ingen roll hur vi känner för Gud, han längtar efter att alla ska lära känna honom. Ett tecken på detta är att han sände Jesus hit till jorden- Gud i mänsklig form. Jesus kom för att ge hopp, kärlek och sanning till människor och för att bygga en bro tillbaka till Gud.

Ni kanske kommer ihåg att det i berättelsen om det förlorade fåret som vi läste tidigare (Luk 15:1–7) fanns två olika grupper av människor som lyssnade a) syndare och tullindrivare b) fariséer och skriftlärda. Dessa två grupper av människor skulle om de fick välja, inte befinna sig på samma ställe. Så, vad ville Jesus att människor skulle ta med sig av den här liknelsen? Han ville att de skulle veta att Gud inte gett upp på någon….vad vi än gjort och vilken grupp vi än tillhör. Han söker efter alla människor och vill ha en relation med dem. Han kom för att rädda både de rika och de som inte var något värda.

       

Modul material
dator
Projektor
Högtalare
internetuppkoppling

Värdefull 

Diskussion
12 mins

Förberedelser: Skriv ut bilagan “Värdefull” (1 ex per grupp eller person). Klipp sedan ut orden och sätt ihop dem med gem så att varje grupp får en uppsättning med ord.

Aktivitet

  • Dela in barnen i mindre grupper och ge varje grupp en uppsättning av ord från bilagan.
  • Ge dem 5 minuter att rangordna orden från "viktigast" till "minst viktigt".
  • När de är klara får de berätta varför de valt att rangordna dem som de gjort.
  • Fokusera på vad de satt på toppen och vad de satt längst ned på sin lista.  

Säg
Det spelar ingen roll vilken rang människor har, för Gud bryr sig inte om någon rangordning. Han värderar inte människor beroende på vilket jobb de har, hur mycket de tjänar, hur populära de är, hur de ser ut eller hur många följare de har på sociala medier! Vi är alla lika i Guds ögon. Han ser oss människor, både dig och mig, som dem vi är. Han älskar oss och tycker att vi är värda att söka efter. Lite som herden i berättelsen som letade efter sitt får. 

Modul material
Bilagan Värdefull
saxar

Skålen och myntet 

Tankar från Bibeln
7 mins

Aktivitet 
Använd följande exempel för att förklara evangeliet:

  • Ställ en glasskål på ett bord framför barnen.
  • Fyll skålen med vatten.
  • Håll sedan upp ett mynt och förklara att myntet representerar oss (dig och mig) och att skålen representerar världen och livet.
  • Släpp myntet i skålen medan du säger att Gud skapade oss, att han har stora planer för oss och vill ha en relation med oss.
  • Häll sedan i kaffe, sirap, tomatsås,etc. i skålen och blanda det med vattnet medan du förklarar att människan genom sitt själviska beteende förstörde den relationen.

  • När vattnet börjar se ganska äckligt ut ber du någon frivillig komma fram och försöka fiska upp myntet ur skålen. (Den som gör det får behålla myntet.)

  • Förklara sedan att Gud kom till jorden, mitt i all den röra som vi människor ställt till med. Han kom som människa (Jesus) för att dö på ett kors så att vi skulle kunna ha en relation med Gud och ha evigt liv när vi dör. Även om vi skulle ha varit de enda människorna på jorden skulle han ha dött för oss. Han kom till jorden för att rädda oss och föra oss hem. Precis som herden i berättelsen sökte efter sitt får och ville föra det tillbaka hem igen.
Modul material
glas eller genomskinlig skål
Mynt
kaffe
tomatsås
sirap
bord
vatten
CORE

Ur balans 

Aktivera
4 mins

Aktivitet

  • Be barnen dela in sig två och två.
  • Be dem ställa sig mitt emot sina partners med tårna mot varandras och handflatorna mot varandra.
  • Målet med leken är att få den andre personen ur balans genom att trycka mot den andres handflator.
  • Om någon flyttar på sina fötter räknas det som att tappa balansen och man är ute ur leken.
  • Kör ett antal gånger t.ex. bäst av tre. 

 
Fråga
Tro kan ibland kännas som något man försöker skjuta åt sidan och låta bli att tänka på. Har du någon gång stannat upp och funderat på vad tron betyder för dig eller är det något du väljer att skjuta åt sidan?
 

Enkel slutsats

Avslutning
9 mins

Slutsats
Avrunda samlingen genom att på ett enkelt och avspänt sätt ge barnen möjlighet att följa Jesus. Förklara kort att du idag vill ge möjlighet till den som vill fatta ett beslut om följa Jesus. Förklara att denne kan komma till dig och berätta detta och att ni sedan kan be tillsammans. (Om diin församling har en särskild plan för uppföljning av nyfrälsta använd dig gärna av denna.)
  

CORE

Guds kärlek tar aldrig slut

Fundera
5 mins

Slutsats
Avsluta samlingen med att sätta på sången "Kärlek som aldrig tar slut ". Uppmuntra barnen att lyssna på texten.
https://www.youtube.com/watch?v=XDiJJbpdZfg (Hillsong Church Stockholm - Kärlek som aldrig tar slut (Unending love))

Fråga
Finns det något du vill säga till Gud eller be Honom om hjälp om just nu?

Modul material
dator
Projektor
Högtalare
internetuppkoppling