advent

Advent

Det är spännande att räkna hur många dagar det är kvar fram till julafton. Det är kanske därför adventskalendrar har blivit så populära. Men vad betyder egentligen Advent och var kommer det ifrån? I den här samlingen kommer vi att prata mer om detta och fundera på vad det är vi räknar ned till.

Samlingens längd: 82 min

Mål

  • Att barnen ska få fundera på vad Advent egentligen är.
  • Att prata om vad det innebär att se fram emot Jesu ankomst.
  • Att ge barnen möjlighet att fundera över vem Jesus är för dem.

 

Beskrivning

Det är spännande att räkna hur många dagar det är kvar fram till julafton. Det är kanske därför adventskalendrar har blivit så populära. Men vad betyder egentligen Advent och var kommer det ifrån? I den här samlingen kommer vi att prata mer om detta och fundera på vad det är vi räknar ned till.

Material till samlingen

  • värmeljus
  • tändstickor
  • pennor
  • post-it lappar
  • Papper och pennor
  • Snöre
  • Häftstift
  • Lim
  • kuvert
  • kort
  • dekorativt pysselmaterial
  • godis i papper
  • träklädnypor
  • bilagan Skicka vidare
  • paket
  • godis
  • Papper och pennor
  • tuschpennor
  • Bilagan Adventskalendern
  • Papper och penna
  • häftmassa
  • pris
  • Kartonger
  • Tejp
  • rosettband
  • inslagspapper
  • Timer

Samlingens moduler

CORE

En lång väntan - Del 1

Fika
2 mins

Aktivitet

  • Ställ fram fika på ett bord.
  • Förklara för barnen att de inte får börja fika ännu.
  • (De kommer att få fika senare i samlingen.)
  • Tanken är att de ska få känna på att vänta en liten stund innan de får fika! Den här aktiviteten hör ihop med Den långa väntan- Del 2 som kommer senare.
Modul material
Fika
Dricka

Inslagstävling

Aktivera
8 mins

Lek

  • Dela in barnen i grupper med 4–5 personer i varje. (Om du har färre barn kan det räcka att dela in gruppen i två lag.)
  • Be grupperna rada upp sig i den ena änden av rummet.
  • Placera kartonger, tejp, saxar, inslagspapper och rosettband i den motsatta delen av rummet.
  • Det är bra om inslagspappret kommer i flera mindre bitar istället för en hel rulle. Det gör leken roligare.
  • Förklara att de kommer att få springa stafett för att hämta de föremål som du lagt fram.
  • Målet med leken är att först lyckas slå in sin present och sätta snöre på den. Kartongen får inte vara synlig alls.
  • Se till att ingen tar med sig mer än en sak åt gången.
  • De övriga i laget får börja slå in paketet så snart de får material att använda. De kan med andra ord börja slå in paketet med inslagspapper även om de inte hämtat rosettbandet ännu.
Modul material
Kartonger
Tejp
rosettband
inslagspapper
Timer

Adventskalendern

Lek
10 mins

Förberedelser: Skriv ut bokstäverna från bilagan och klipp ut bokstäverna.

Säg
En adventskalender är till för att kunna räkna ned dagarna fram till julafton. Nu ska vi köra en liten lek som också går ut på att räkna ned tiden...

Lek

  • Dela ut papper och penna till alla deltagare.
  • Dela sedan in barnen i grupper med lika många deltagare.
  • Låt en frivillig komma fram och välja 9 bokstäver.
  • Sätt upp bokstäverna med häftmassa på en vägg i rummet så att alla kan se dem.
  • Förklara att de har 30 sekunder på sig att försöka komma på så många ord de kan genom att använda sig av de nio bokstäverna. Obs! De ska göra detta på egen hand inte som grupp.
  • Om du vill kan du visa en klocka som räknar ned: https://www.youtube.com/watch?v=2JVwo3D72cc (Countdown|The Big Clock//Adam Beach)
  • Ge sedan varje deltagare en poäng för varje korrekt ord som de lyckas skapa. Därefter räknar ni ihop hela gruppens poäng. Det lag som lyckats komma på det längsta ordet får dessutom fem extra bonuspoäng. Kör ett par omgångar och se sedan vilket lag som fått flest poäng. Ge ut ett litet pris till det vinnande laget.

Säg
Nu är julen snart här! Det innebär att vi kommer att fira advent och öppna julkalendrar. I dagens samling kommer vi att fundera på vad Advent är och varför vi räknar ned dagarna till julafton.

Modul material
Bilagan Adventskalendern
Papper och penna
häftmassa
pris
CORE

Kalendersamtal

Samtala
7 mins

Samtala om

  1. Vad vill du helst att en adventskalender ska innehålla? (choklad, lego, makeup etc.)
  2. Om du kunde skapa en engen adventskalender hur skulle den då se ut och vad skulle du fylla den med?

Säg
Ordet advent kommer från latinets adventus vilket betyder ankomst. Advent handlar om att förbereda sig för och se fram emot något. I det här fallet handlar det om att se fram emot... Jesus! Vilken sorts saker ser du fram emot? (att fylla år, få en ny mobil, åka på semester, få ett syskon)

Vad handlar julen om?

Fundera
12 mins

Aktivitet

  • Dela ut papper, pennor och tuschpennor till alla deltagare.
  • Be barnen dela in sitt papper i åtta lika stora rutor.
  • Låt dem sedan ta några minuter för att försöka minnas vad som hände i julberättelsen.
  • Förklara att de ska försöka återberätta berättelsen genom att skriva/rita den i de olika rutorna (ungefär som i en serietidning).
  • När de är klara får den som vill visa upp sin berättelse för de andra.

Säg
Advent handlar om julberättelsen och det som utspelar sig i den.

Modul material
Papper och pennor
tuschpennor
CORE

Skicka vidare

Lek
4 mins

Förberedelser: Klipp ut bibelverserna från bilagan "Skicka vidare". Slå sedan in ett paket med många lager av inslagspapper. Mellan varje lager lägger du in en bibelvers samt en liten present (t.ex. godis). Tänk på att du måste börja med slutet av berättelsen så att texten läses i rätt ordning när ni sedan öppnar presenten. 

Lek

  • Be barnen sätta sig i en cirkel på golvet.
  • Ge det inslagna paketet till ett av barnen.
  • Sätt på musik och förklara att den som håller i paketet när musiken tystnar får öppna ett lager av papper.
  • Personen får äta sin godis samt läsa upp det som står på lappen (tanken är att ni till slut kommer att ha läst hela julberättelsen).
  • Om det behövs kan ledaren återberätta delar av berättelsen för att påminna barnen om något de inte tänkte på eller har glömt. 

Till ledaren: Bibelverserna ger en överblick över Jesu födelse. Det finns även andra delar av berättelsen som t.ex. berättelsen om Herodes som du kanske vill berätta om när ni läser berättelsen.

Modul material
bilagan Skicka vidare
paket
godis

Egna julkalendrar

Aktivera
14 mins

Do
Ta en stund och skapa egna adventskalendrar tillsammans med barnen. Det kanske inte är möjligt att hinna göra 24 dagar men ni kanske kan göra en kalender för t.ex. de sista 12 dagarna innan jul.
Här kommer några idéer för hur ni kan göra detta:

  1. Ge varje deltagare en bit snöre eller garn, klädnypor av trä och några pennor och dekorativt pysselmaterial. Dekorera  och numrera klädnyporna och sätt fast dem tillsammans med en godis på snöret.
  2. Ge varje deltagare en bit kartong och några små kuvert. Be dem numrera kuverten sätta fast dessa på kartongen. Kuverten kan innehålla något som chokladmynt eller snälla saker man gör mot någon.
  3. Barnen kan också skapa sin adventskalender på baksidan av den julberättelse som de skapade tidigare i samlingen.
Modul material
Papper och pennor
Snöre
Häftstift
Lim
kuvert
kort
dekorativt pysselmaterial
godis i papper
träklädnypor
CORE

Den långa väntan- Del 2

Tankar från Bibeln
7 mins

Fråga
Är någon redo att börja fika av fikat vi satt fram? (se om någon säger JA och förklara sedan att de måste vänta en liten stund till).

Säg
Ja, jag vet...Ni har fått vänta jättelänge på att få börja fika. Men, det är fortfarande inte riktigt dax för det! Det är ungefär som med advent, det handlar om att se fram emot något och förbereda för det. Vid adventstider köper människor presenter och mat och julpyntar sina hem för att vara redo när julafton kommer. Men julen handlar egentligen om Jesus, det är en tid då vi reflekterar på hur det gick till när den mest inflytelserika personen i historien föddes. Den person som förändrade allt- nämligen Jesus. På gamla testamentets tid kallades Guds folk för Israeliter och de väntade på någon som de kallade för Messias. De väntade på någon som skulle rädda dem från deras fiender (se Jes 40:1–5) och de fick vänta en riktigt lång tid innan Jesus kom.

Fråga
Har du någon gång behövt vänta i ÅRATAL på något?

Säg
Bibeln (John 1:9–18) visar att det var Jesus som var Messias och den som Israeliterna hade väntat på. Vi kristna använder advent som en tid att se fram emot att få fira Jesus födelse, men också som en symbol för den långa tid som israeliterna fick vänta. Men, som kristna tror vi också att Jesus kommer att komma tillbaka igen (Hebr 9:28 and Joh 14:1–3) och advent är en symbol för hans återkomst. Men, nu är det äntligen dax att börja fika!

Säg det med gester

Lek
12 mins

Lek

  • Dela ut en post-it lapp och en penna till varje deltagare.
  • Be barnen skriva något som de ser fram emot på lappen. Det kan vara vad som helst t.ex. att gå på Mc Donalds, se en ny film, hälsa på mormor, få julklappar, etc.
  • Förklara att de inte ska visa sin lapp för någon.
  • Be dem sedan fundera på hur de skulle kunna visa vad de skrivit genom en charad.
  • Låt en frivillig försöka och be de övriga försöka gissa vad charaden beskriver.

Fråga
Varför ser ni fram emot det ni skrev på lappen?

Säg
Det finns alltid anledningar till att vi ser fram emot saker och ting. Det kan vara för att vi älskar någon och längtar efter att kunna vara med den personen, eller för att vi är hungriga och är sugen på pizza, eller så kanske vi ser fram emot en högtid eftersom vi vet att vi kommer att göra många roliga saker då. Vi kristna ser inte bara fram emot julen för att det var då Jesus föddes, utan för att han är hela världens frälsare. Han är Gud i mänsklig form- tänk vad häftigt! Många ser också fram emot Jesu återkomst för att det ger oss hopp om framtiden.

Modul material
pennor
post-it lappar
CORE

Ljus

Be
0 mins

Tanke

  • Be barnen sätta sig i en ring på golvet.
  • Placera ett värmeljus på golvet framför varje deltagare och tänd det åt dem. (Förklara att ingen får röra ljusen och håll uppsikt så att ingen bränner sig.)
  • Uppmuntra barnen att fundera på om de skulle vilja lära känna Jesus bättre och börja leva för honom. 
Modul material
värmeljus
tändstickor

Liten fasta

Avslutning
5 mins

Säg
En gång i tiden var advent känt som en liten fastetid. Människor brukade fasta och avstå saker under adventstiden. Det finns fortfarande människor som fastar, men det är inte så många som fastar just vid adventstid. Finns det något som vi skulle kunna avstå från under advent för att ge lite utrymme för något annat?

Slutsats
Be barnen fundera på om detta en stund. Det kan t.ex. vara att avstå från att spela dataspel för att få lite extra tid som familj eller att avstå från sociala medier för att ha tid att ta hand om sig själv bättre, eller att avstå från choklad för att äta hälsosammare.