Adventsljus

Adventsljus 2: Frid

Det här är den andra samlingen i serien Adventsljus och den fokuserar på den frid som Jesus kom för att ge oss människor. När det andra ljuset tänds representerar det den frid som vi finner i berättelsen om Jesus födelse. Vi kommer att läsa berättelsen om hur änglarna befallde herdarna och Maria  att inte frukta. Vi kommer också att tala om hur vi ska kunna leva i frid med varandra i en värld där vi möter så många svårigheter.

Samlingens längd: 128 min

Mål

  • Att förstå vad frid innebär.
  • Att förstå hur vi kan sprida "frid" runt omkring oss.
  • Att lära oss mer om julens budskap och de bibelställen som talar om frid.

Beskrivning

Det här är den andra samlingen i serien Adventsljus och den fokuserar på den frid som Jesus kom för att ge oss människor. När det andra ljuset tänds representerar det den frid som vi finner i berättelsen om Jesus födelse. Vi kommer att läsa berättelsen om hur änglarna befallde herdarna och Maria  att inte frukta. Vi kommer också att tala om hur vi ska kunna leva i frid med varandra i en värld där vi möter så många svårigheter.

Material till samlingen

  • Biblar
  • Dator med internetuppkoppling
  • Högtalare
  • Projektor
  • post-it lappar
  • pennor
  • paper och penna
  • några valfria saker
  • inslagspapper
  • saxar
  • julkort
  • plats vid bord samt bestick för varje person
  • Dumlekola
  • något slags julgodis
  • jul-mazarin eller äppelkaka
  • blädder-block
  • märkpenna
  • pennor
  • wetwipes
  • 2 ugnsformar eller stora bunkar
  • 2 mindre bunkar
  • chokladglaserade russin
  • chokladmousse
  • Dator med internetuppkoppling
  • Högtalare
  • Projektor
  • Bilaga Fridsfursten
  • Biblar
  • Nobelpris
  • Mobiltelefoner
  • eller dator med internetuppkoppling
  • Biblar
  • Biblar
  • stort pappersark
  • pennor
  • Biblar

Samlingens moduler

Frid på jorden

Aktivera
6 mins

Lek

  • Be några frivilliga komma fram.
  • Ge dem var sin uppblåst badboll.
  • Bred på lite honung eller lim på bollen.
  • Ställ fram en skål med gröna ärtor till varje deltagare.
  • Berätta att badbollen symboliserar jorden och ärtorna alla människor på jorden.
  • Målet med leken är att sätta fast så många ärtor på bollen som möjligt på 30 sekunder.
  • Efter 30 sekunder räknar ni ärtorna och utser en vinnare.

Säg
Idag kommer vi att tala om frid och hur julens budskap är Guds plan för hur han ska ge oss frid. på jorden.

Modul material
frysta ärtor
uppblåsbar badboll
adventsljus
något klibbigt som honung eller lim

Det andra ljuset

Visa
5 mins

Aktivitet
Samla barnen kring adventskransen och tänd det andra ljuset.
 
Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans https://www.youtube.com/watch?v=xhi5_BTARTQ (2:a Adventsandakt ( FRID ), Pingstkyrkan Eskilstuna)

Modul material
dator
internetuppkoppling
Projektor
Högtalare
adventskrans
tändstickor

Julgranskulor

Aktivera
10 mins

Förberedelser: Samla ihop julgranskulor av två olika färger, en färg för varje lag. Märk upp två linjer på golvet - lika långt från den juldekoration som du placerar i mitten.
Lek

  • Placera en juldekoration mitt på golvet (helst en jultomte som kan stå).
  • Dela in gruppen i två lag.
  • Be dem ställa sig bakom den linje du märkt ut och ge varje lag sina julgranskulor.
  • Förklara att de ska försöka rulla sina julgranskulor så nära tomten som möjligt. 
  • De kan spela taktiskt och försöka putta bort det andra lagets kulor om de vill.
  • Kontrollera vilket lag som lyckats få sin kula närmast tomten när alla kulor är rullade.

Samtala om
Fundera på vad frid/fred betyder.

Modul material
Julgranskulor av två olika färger
juldekoration(helst stående jultomte)

Fullständig frid

Aktivera
10 mins

Förberedelser: Ta av folien på några chokladtomtar och bryt dem i bitar och lägg på papperstallrikar. (En tomte per lag och tallrik.)
 
Lek

  • Dela in gruppen i lag.
  • Ge varje lag en tallrik med chokladbitar och några tuber av pyntgelé.
  • Förklara att deras uppgift är att försöka laga chokladtomten.
  • Ge dem ca: 3 min att utföra detta.
  • Se vilket lag som lyckas bäst med detta.

Säg
En av de mest kända julsångerna heter Stilla natt. I början av den sången sjunger vi: 
“Stilla natt, heliga natt!
Allt är frid. Stjärnan blid
Skiner på barnet i stallets strå
Och de vakande fromma två.
Kristus till jorden är kommen.
Oss är en frälsare född."

Fundera på
Vi tänker ofta på julen som en tid av frid. Men vad menas egentligen med frid? Vad betyder det när vi säger att något är fridfullt? Är det bara en känsla eller är det mer än så? Många tror att frid betyder att något måste vara tyst och stilla som vi läste om i sången Stilla Natt. Men frid är så mycket mer än bara tystnad och stillhet. Den frid som Gud ger oss innebär att vi kan känna oss hela och fullständiga som människor. Fastän saker runt omkring os är hektiska eller stressiga ger Guds frid oss visshet om att allt kommer att vara okej. Den friden kan vi bara finna hos Gud. I Jes.54:10 står det “Även om bergen viker bort och höjderna vackla så ska min nåd inte vika från dig eller mitt fredsförbund vackla, säger Herren din förbarmare.” Idag kommer vi att tala om hur vi kan finna den frid som Gud vill ge oss och hur vi kan känna oss lugna fastän “höjderna vacklar” omkring oss.

Modul material
chokladtomtar
tallrikar
tuber med pyntgelé

Fredsänglar

Aktivera
8 mins

Aktivitet

  • Dela in gruppen i två lag och be dem välja en person i laget som skall vara deras “ängel”.
  • Ge varje lag ett lakan, aliminium-folie, glitter och tejp.
  • Förklara att deras uppgift är att försöka skapa en så bra ängel som möjligt. (Det är upp till dem hur de föreställer sig att en ängel ser ut).
  • Efter ca:5 min avbryter du dem och låter varje lag visa upp sina änglar.

Säg
Ni känner säkert alla till de figurer som brukar finnas i julkrubban. Maria, Josef, Jesusbarnet, en ko, ett lamm och några änglar. Julberättelsen är full av änglar. De var med redan från början när de talade till Maria, Josef, herdarna och till och med till Marias släkting Elisabet. Vi kommer snart att läsa mer om dessa änglar och hur de kommer med budskap om frid och fred.

 

Modul material
vita lakan
Aliminium-folie
Tejp
glitter

Var inte rädd

Samtala
10 mins

Samtala om
Har du någon gång känt dig nervös eller rädd för något men ändå haft frid över hur det skulle gå?
 
Läs
Luk. 2:8-14 
 
Samtala om

  1. Hur tror du att herdarna kände sig?
  2. Tror du att de kände sig fridfulla?
  3. På vilket sätt var budskapet som änglarna kom med ett budskap om frid?
     

Säg
Änglarna var säkert ganska skräckinjagande. Ofta när Bibeln berättar om att någon sett en ängel står det att de blev förskräckta eller rädda. Men i julberättelsen kommer änglarna och säger “Var inte rädda”. Även om änglarna såg lite skräckinjagande ut kom de med ett budskap om frid till oss. Budskapet om Jesus var ett fridens budskap. Det var en del av Guds plan för hur han skulle återskapa vår relation med Honom. Jesus är Guds frälsningsplan. “ Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig själv, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors – frid genom honom både på jorden och i himlen.” Kolosserbrevet 1:19-20
 
Samtala om

  1. På vilket sätt kan man säga att Jesus ger oss frid?
  2. Vad menas med att “skapa frid med kraft av blodet” som det står skrivet i Kolosserbrevet?

 
Säg
Gud har lovat att ge oss frid på jorden genom Jesus. I julberättelsen ser vi några små glimtar av frid men det är inte förrän Jesu död som vi börjar förstå fullheten av  den frid Gud ger oss. Den friden kommer genom att Jesus återskapar vår relation med Gud. Försoning betyder att något återskapas och blir komplett igen, en genuin återvunnen samhörighet, inte bara att osämja upphör. Försoning är när människan får frid med Gud igen genom Jesu död på korset. En dag när Jesus kommer tillbaka kommer vår frid att vara för evigt. Det är värt att firas!

 

Modul material
Biblar

Fredsresa

Fundera
12 mins

Säg
Maria och Josefs resa var inte helt smärtfri, varken fysiskt eller psykiskt. Vi ska titta lite närmare på hur det var för den unga familjen och hur friden segrade till slut.
 
Aktivitet

  • Lägg ett stort pappersark i mitten av rummet.
  • Ge barnen i uppgift att göra en tidslinje.
  • De ska märka ut vad som händer i berättelsen om Josef och Maria och hur de känner sig.
  • Be dem också fundera på vid vilken tidpunkt friden infinner sig.
  • Använd er av bibelverserna nedan för att få ett begrepp om i vilken ordning saker händer. 

Läs 

  • Luk 1:26-38
  • Matt 1:18-25
  • Luk 1:39-56
  • Luk 2:1-38
  • Matt 2:13-23
  • Luk 2:39-40
Modul material
Biblar
stort pappersark
pennor

#beförfred

Be
8 mins

Till ledaren: Tänk på att du på grund av hur Twitter fungerar inte kan vara säker på vad en tweet kommer att innehålla. Du kan också välja att söka på en alternativ nyhetskälla som tex. Dagens nyheter, Aftonbladet etc.

Säg
De senaste åren har vi sett mycket våld i världen och det har blivit modernt att tweeta och sedan avsluta med #beför (alternativt #prayfor).

Aktivitet

  • Låt barnen ta fram sin mobiltelefon och öppna sina twitter appar.
  • De som inte har någon mobiltelefon med sig får sitta med en ledare eller någon som har det.
  • Du kan också välja att öppna twitter på en dator och projektera detta på väggen så att alla kan se.
  • Skriv #be för i sökfältet och titta igenom det som kommer upp.
  • Då ser du vad det senaste någon skrivit med #beför.
  • Välj ut ett par tweetar och läs dem högt som grupp.
  • Tänk på att du inte kan garantera vad tweeten kommer att innehålla.
  • Påminn barnen om att en sak som vi kan göra när livet känns tungt är att be.
  • Ni kan även ta en stund att be för de tweetar ni läst tillsammans.

Säg
Vi behöver verkligen fred i världen idag. Vi vill gärna se fred i våra egna hem, i våra skolor, i våra städer och i hela världen. I Psalm 85:9 står det att Gud “talar frid till sitt folk till sina trogna”. Så hur ska vi kunna lita på Gud och hans löfte om frid i en värld där det uppenbart inte finns någon idag?
Vi kan lita på Guds löfte om frid. Vi kan finna frid hos Jesus, innan han for upp till himlen sa han följande ord till oss: "Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet." Joh 14:27 Jesus lämnade oss inte utan hopp. Han lovar oss en fullkomlig frid genom honom och den Helige Ande. Men hur går det med världen då? Hur blir det med alla förfärliga saker som vi ser på nyheterna varje dag, till och med på jul? Gud lovar oss frid genom de svåra tiderna också. "Frid lämnar jag åt er. Detta har jag sagt er för att ni ska ha frid i mig. I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen."Joh 16:33

Läs
Läs Uppenbarelseboken 21:3-4 tillsammans som avslutning.

Modul material
Mobiltelefoner
eller dator med internetuppkoppling
Biblar

Fridsfursten

Fundera
10 mins

Till ledaren: Skriv ut bilagan "Fridsfursten" som hjälp för samtalet.

Lek

  • Visa upp “Nobels fredspris” och förklara att deltagarna har 1 minut på sig att tänka ut varför just de förtjänar att få priset.
  • Vad har de gjort för freden?
  • Låt varje person hålla ett kort anförande där de får chans att försöka övertyga om varför just de ska få priset.

Samtala om

  1. Ta en stund och samtala om olika kända personer som förespråkat fred.
  2. Fundera på vem ni tycker är den störste fredsaktivisten.
  3. Ta bilagan som hjälp om det är svårt för barnen att själva komma på förslag.

Säg
Det skrevs många saker om Jesus redan innan han föddes. En av de saker som sades om honom var att han skulle bli den störste fredsmakaren av alla - en fridsfurste.
 
Läs
Jes. 9:6-7 
 
Samtala om

  1. På vilket sätt är Jesus ett bra exempel på fred/frid?
  2. Kan du tänka på något exempel på hur Jesus förespråkade fred?
  3. Vad kan vi lära oss av honom när det gäller hur man kan vara mer fridfull? 

 

Modul material
Bilaga Fridsfursten
Biblar
Nobelpris

Sluta fred

Visa
8 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans: www.youtube.com/watch?v=NWF2JBb1bvM 
(Officiell reklamfilm från företaget Sainsbury's julen 2014) 
 
Säg
Den här reklamfilmen kom ut ett par år sedan och visar hur julen kan bidra till fred när människor har det svårt. Det är en sann berättelse. På juldagen 1914, när första världskriget just hade startat, tystnade gevärselden och soldater från  båda sidorna möttes i ingemans-land. Dagarna och månaderna som ledde upp till julen var kriget hemskt. Soldaterna hade trott att de skulle vara hemma igen till jul men nu satt de alla i vallgravarna i mitten av ett krig istället. Men just den här dagen var de fred igen om än bara för en dag. Faktum är att människor idag, över 100 år senare också kan vara i en svår situation. Det finns fortfarande krig och människor håller inte fred med varandra. Men vi har ett löfte från Gud om att han ger oss frid när vi kommer till honom.

Samtala om

  1. Hur kan vi sprida Guds frid i situationer som behöver frid?
  2. På vilket sätt behöver du mer frid i ditt liv?
Modul material
Dator med internetuppkoppling
Högtalare
Projektor

Renbajs

Aktivera
10 mins

Förberedelser: Fördela chokladpuddingen i ugnsformarna. Blanda i ett antal chokladöverdragna russin. Om du inte har ugnsformar går det bra med en vida skålar.
 
Lek

  • Be två frivilliga komma fram.  
  • Placera en ugnsform samt en mindre skål framför varje deltagare.
  • Förklara att målet med tävlingen är att lyckas fiska upp så många “renlortar” (russin) som möjligt på en minut.
  • De måste hålla händerna bakom ryggen och bara använda sig av sitt ansikte för  den här uppgiften.
  • De ska lägga renlortarna i den lilla bunken.
  • Räkna vem som lyckats fiska upp flest och utlys en vinnare.

 
Säg
Ibland kan livet kännas svårt. Det kan kännas som att vi stoppat huvudet i en skål med bajs. Men Gud vill inte att vi ska känna oss så. Jesus säger att vi ska komma till honom om vi är “trötta” eller “utbrända”. "​Kom till mig så ska jag ge vila åt alla er som arbetar hårt och stapplar under tunga bördor." (Mat. 11:28-29) 

Modul material
wetwipes
2 ugnsformar eller stora bunkar
2 mindre bunkar
chokladglaserade russin
chokladmousse

Behov av frid

Fundera
8 mins

Säg
Det finns säkert någon i allas liv som vi inte lever i frid med. Men vi är kallade att leva fridfulla liv med varandra. "Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom. 12:18) Vi ska ta en liten stund och fundera på och be över vilka personer som finns i vårt liv som vi inte har frid med.
 

Aktivitet

  • Dela ut en post-it lapp och en penna till varje deltagare.
  • Låt dem sätta sig i olika delar av rummet.
  • Be dem skriva ned ett namn på någon som de inte har frid med. (Det kan vara någon som de inte vill leva i frid med ännu).
  • Be dem fundera på hur “så långt det är möjligt och beror på er” de kan utveckla en fridfull relation med den personen. Vad kan de göra för att erbjuda frid i situationen.
  • Utmana dem sedan att försöka göra just detta under veckan som kommer.
  • Ge dem ett par minuter att be för den person de skrivit på lappen och för veckan som kommer (be om Guds frid i den situationen).  
  • De kan också fundera på om det finns någon bibelvers de skulle kunna dela med sig av till denne.
Modul material
post-it lappar
pennor

Fridsfursten reflektion

Visa
6 mins

Videoklipp
Titta/lyssna på följande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=otg60vZXJGg
Medan barnen lyssnar be dem fundera på hur de skulle behöva Guds frid i sina egna liv eller hur de skulle vilja se fred runt om i världen. Uppmuntra dem att medan sången spelas be om Guds frid i dessa situationer.

Modul material
Dator med internetuppkoppling
Högtalare
Projektor

Guds frid

Samtala
5 mins

Säg
I en del församlingar har man som tradition att “önska varandra Guds frid”. Detta görs under gudstjänsten då man stannar upp för att hälsa på varandra. Genom att hälsa på varandra eller ge varandra en kram visar man att man vill varandra väl. 

Aktivitet

  • Nu ska vi göra detta som grupp.
  • Gå till varje person i gruppen och säg “Guds frid” till dem.  
  • På så sätt önskar du dem frid och visar att Guds kärlek är grunden för er vänskap.
  • Låt sedan tre frivilliga läsa följande bibelverser 2 Tess 3:16 - Fil. 4:7 - Rom. 15:13 

Bön
Avsluta med en kort bön tillsammans och önska varandra en fridfull vecka!

Modul material
Biblar

Frid i en stressig tid

Aktivera
12 mins

Till ledaren: För den här aktiviteten krävs en del förberedelser. Papper och pennor, julpapper, saxar och en blandning av olika saker läggs i en hög på golvet för att sedan slås in till “julklappar”. Göm Dumlekola runt om i rummet. 
 
Lek

  • Ge varje deltagare en utskriven kopia av bilagan "Frid i en stressig tid".
  • Förklara att den som är först med att utföra alla uppgifter på listan vinner.
  • Allt de behöver för detta finns någonstans i rummet.
  • Låt vinnaren få en julgodis som pris.

 
Säg
Livet kan vara stressigt ibland, särskilt vid juletid. De saker som ni just gjort är sådana saker som vi alla måste göra innan julen. Sedan har vi alla julfester och avslutningar som vi måste gå på dessutom. Så om vi har blivit lovade frid, hur kan vi hitta den mitt i all den stress som vi möts av innan jul?
 
Aktivitet
Skriv upp sätt som vi kan hitta frid på på blädder-blocket. Utmana barnen att välja ett av dessa alternativ och försöka hålla det under nästkommande vecka.
 

Alternativt utförande: Låt barnen hjälpa till med att skriva en lista på de saker som ska göras för att förbereda inför julen. För detta behövs ett blädder-block och märkpennor.

Modul material
paper och penna
några valfria saker
inslagspapper
saxar
julkort
plats vid bord samt bestick för varje person
Dumlekola
något slags julgodis
jul-mazarin eller äppelkaka
blädder-block
märkpenna
pennor