Par

Ära sina föräldrar

Ibland uppstår det problem mellan barn och föräldrar. Så har det varit i alla tider. Ungdomsåren är en tid i våra liv när vi börjar utveckla vår identitet och vill ha mer självständighet. Det är då viktigt att visa barnen vikten av att ära sina föräldrar även om det kanske är det sista de vill höra. I den här samlingen kommer vi att prata om vad det verkligen innebär att ära sina föräldrar, varför det är viktigt och hur vi praktiskt går till väga för att göra detta.
 

Till ledaren: Det barnen tar upp under den här samlingen kommer i de flesta fall vara helt vanliga problem som uppstår mellan barn och föräldrar. Dessa borde vara ganska enkla att prata om. Skulle det ändå vara så att du uppfattar att det finns ett mer djupt liggande problem mellan barnen och deras föräldrar är det viktigt att finnas till hands för att lyssna på vad de berättar, låta dem uttrycka sina känslor och be tillsammans över situationen utan att ge dem “kliché-svar” eller snabba lösningar.

Samlingens längd: 69 min

Mål

Att prata om vad det betyder att ära sina föräldrar och varför det är så viktigt.

Beskrivning

Ibland uppstår det problem mellan barn och föräldrar. Så har det varit i alla tider. Ungdomsåren är en tid i våra liv när vi börjar utveckla vår identitet och vill ha mer självständighet. Det är då viktigt att visa barnen vikten av att ära sina föräldrar även om det kanske är det sista de vill höra. I den här samlingen kommer vi att prata om vad det verkligen innebär att ära sina föräldrar, varför det är viktigt och hur vi praktiskt går till väga för att göra detta.
 

Till ledaren: Det barnen tar upp under den här samlingen kommer i de flesta fall vara helt vanliga problem som uppstår mellan barn och föräldrar. Dessa borde vara ganska enkla att prata om. Skulle det ändå vara så att du uppfattar att det finns ett mer djupt liggande problem mellan barnen och deras föräldrar är det viktigt att finnas till hands för att lyssna på vad de berättar, låta dem uttrycka sina känslor och be tillsammans över situationen utan att ge dem “kliché-svar” eller snabba lösningar.

Material till samlingen

  • blädder-block
  • pennor
  • Whiteboard
  • A3 ark
  • papper
  • pennor
  • Biblar
  • hinder
  • ögonbindlar
  • Biblar
  • gula och röda kort
  • Papper och pennor
  • Utskriven kopia av bilagan “Definitioner på ordet ära”
  • Utskrivna definitioner av ordet “ära”.

Samlingens moduler

Runt bordet

Smaka
10 mins

Till ledaren: Välj som ledare hur avancerat fika du vill bjuda på (eller om du till och med väljer att bjuda på något mer matigt som pizza, hamburgare eller pasta.).
 
Förberedelser: Duka upp ett bord för middag. Tanken är att skapa en känsla av en familjemiddag. Det måste inte finnas en duk och servetter men det hjälper till att skapa den rätta känslan.

Aktivitet
Låt barnen sätta sig vid det dukade bordet allteftersom de kommer till samlingen. När alla har kommit börjar ni fika/äta tillsammans. Försök ta reda på hur det brukar vara hemma hos barnen vid måltider. Brukar de äta middag tillsammans? Tycker de om att vara med sina familjer? Eller är måltider bara något som man vill “ta sig igenom” så snabbt som möjligt?

Modul material
stort bord
stolar
tallrikar
glas
/muggar
bestick
bordsduk
servetter
olika snacks eller fika
Dricka

Familjeliv

Visa
4 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp från filmen "Superhjältarna" tillsammans och ta sedan en stund att prata om det ni sett: https://youtu.be/LD7eNGBm6zI (Superhjältarna vid middagsbordet)

Säg
Det kan ibland vara tufft och svårt att växa upp i en familj. Barn och föräldrar har ofta olika syn på saker. Idag kommer vi att prata om vad man kan göra när något sådant händer och hur man borde reagera.

Modul material
TV eller projektor
bärbar dator
Högtalare
internetuppkoppling

Byta föräldrar

Aktivera
6 mins

Förberedelser: Skriv ut bilagan “Byta föräldrar” och klipp ut de olika korten. 
 
Aktivitet

  • Blanda korten och ge varje deltagare ett kort.
  • Säg åt dem att de ska föreställa sig att person på kortet är deras förälder (men de får inte säga vem kortet föreställer).
  • Låt barnen byta kort med varandra i ca: 2 min om de inte är nöjda med sitt kort.
  • Om de fått ett kort de är nöjda med behåller de det kortet.

 
Fråga

  1. Skulle du vara nöjd med att ha personen på kortet som din förälder?
  2. Fanns det någon annan som du hellre skulle ha velat haft som förälder? Isåfall, varför?
  3. Vem skulle du hellre vilja ha som förälder: personen på kortet eller dina riktiga föräldrar? 

Säg
Nu är det ju så att vi inte kan välja vilka som ska vara våra föräldrar. Ibland kan det vara så att vi blir så irriterade på våra föräldrar att vi önskar att vi inte alls var släkt med dem. Vi kanske inte kan välja våra föräldrar men vi kan välja hur vi behandlar dem även när allt inte är solsken hemma.

Modul material
meddelanden
bilagan “Byta föräldrar”
sax

Vad används det till?

Fundera
0 mins

Förberedelser: Skriv ut bilagan “Mystiska föremål”. Gör 2–3 kopior om du har en större grupp.

Aktivitet

  • Dela ut bilderna på de "mystiska" föremålen.
  • Utmana barnen att gissa vad bilderna förställer och vad de används till.
  • Om du har en stor Alive grupp kan du dela in dem i flera grupper och ge varje grupp en uppsättning av kort.
  • Ge dem ett par minuter att komma på vad sakerna används till och berätta sedan vad de är enligt listan nedan.

Mystiska föremål
sugrör
gaffel
klädnypa
choklad
nagelklippare
mikrofon
kaktus

Samtala om

  • Vad har vi föräldrar till? Vad är en förälders uppgift enligt dig?
  • Hur påverkar den uppgiften dig?
  • Vilken är din reaktion på detta?
Modul material
häft-massa
skrivna definitioner
bilaga Mystiska föremål

Att ära betyder att…

Fundera
6 mins

Förberedelser: Skriv ut bilagan “Definitioner på ordet ära” och klipp ut definitionerna på separata pappersremsor. Sätt upp dessa på väggarna i rummet.

Aktivitet

  • Berätta för barnen att du satt upp olika definitioner på ordet ära runt om i rummet. 
  • Låt dem gå runt en stund och läsa dem. 

Fråga

  1. Vilka av dessa definitioner tycker du stämmer?
  2. Finns det några av dem som definitivt inte är sanna?
  3. Vilka tycker du stämmer bäst?
  4. När Bibeln säger att vi ska ära våra föräldrar vad tror du menas då?
Modul material
Utskriven kopia av bilagan “Definitioner på ordet ära”
Utskrivna definitioner av ordet “ära”.

Orsak, skuld, fixa

Samtala
8 mins

Till ledaren: De flesta problem som kommer upp under den här samlingen är förmodligen saker som skulle kunna lösas genom några enkla förändringar i barnens beteende. Men en del mer komplexa familjeproblem kan naturligtvis inte lösas lika enkelt. Var tydlig med att det inte är barnens ansvar att försöka “fixa” sina föräldrars relationer, äktenskap eller ekonomiska problem.
 
Aktivitet

  • Dela in barnen i mindre grupper.
  • Be barnen nämna några saker som skapar konflikt i deras hem (tex. en säng som inte är bäddad, strumpor på golvet, bråk med lillebror, etc.).
  • Skriv deras förslag på en whiteboard eller ett blädderblock.

Säg
När det uppstår konflikter och bråk hemma är vår reaktion oftast att hitta någon annan att skylla på. Vi är ofta väldigt snabba att försvara oss och förklara varför något inte var vårt fel. Men tänk om vi istället för att leta efter någon att skylla på skulle leta efter en lösning på problemet.

Samtala om
Välj en av de problemsituationerna som barnen föreslagit. Fundera över vem/vad barnen skulle kunna skylla på i den situationen och vad detta skulle få för resultat. Prata sedan om hur man hade kunnat lösa problemet istället. (Vi kan naturligtvis inte alltid lösa problemen men vi kanske kan ta steg mot en lösning). Hur skulle dessa steg kunna göra situationen bättre?
 
Alternativ
Samtala precis som i alternativet ovan om vad som kan skapa konflikt i deras familjer och skriv ned detta på ett papper. Men istället för att fundera på vem de skulle kunna skylla på och hur de skulle kunna lösa problemen låter du dem istället göra ett drama av situationen. 
Välj ett av de problem som ni skrivit ned och be sedan två frivilliga komma fram och spela upp den scenen. Låt först “barnet” i dramat reagera på ett defensivt sätt och skylla på någon annan. Andra gången de spelar upp dramat får “barnet” reagera på ett mer positivt sätt och försöka ta steg mot att lösa problemet. Låt barnen improvisera så mycket som möjligt. Låt dem sedan samtala om vad de tyckte om de olika lösningarna.

Modul material
Papper och pennor

Rött kort

Aktivera
7 mins

Förberedelser: Klipp ut kort av gult och rött papper (ungefär som en domares gula och röda kort).

Aktivitet

  • Ge varje deltagare ett rött och ett gult kort.
  • Läs bibelverserna nedan en i taget.
  • Efter du har läst en vers ska barnen göra följande:
  • Ge tummen upp om de tycker att det är en bra idé.
  • Hålla upp ett gult kort om de inte tycker att det är helt ok.
  • Hålla upp ett rött kort om de tycker att det är en hemsk och dålig idé.
     

Bibelverser
2 Mos 20:12 
Efeserbrevet 6:1–3 
Kolosserbrevet 3:20 

Samtala om 

  1. Varför barnen tycker att bibelordet du läst är värdigt tummen upp/gult kort/rött kort.
  2. Vad menas med det här bibelordet?
  3. På vilket sätt kan bibelordet vara en bra idé?
  4. Varför är det ibland en dålig idé?
  5. Hur ska vi förhålla oss till detta bibelord?

 

Modul material
Biblar
gula och röda kort

Farozon

Aktivera
6 mins

Förberedelser: Sätt upp en enkel hinderbana med hjälp av t.ex. ett par stolar och bord. Om du har mer tid kan du lägga till roliga hinder som tex. lågt hängande dammvippor eller pappersremsor med sylt på på golvet.
 

Lek

  • Be två frivilliga komma fram.
  • Sätt på en av dem en ögonbindel och låt denne ställa sig vid början av en hinderbana.
  • Låt den andre personen ställa sig vid den andra ändan av hinderbanan.
  • Personen med ögonbindeln ska nu försöka ta sig igenom hinderbanan bara med hjälp av sin partners instruktioner.
  • Om du har gott om plats kan du ställa upp två likadana banor och låta två par tävla mot varandra om vem som tar sig igenom banan först.
  • Låt dem sedan utföra uppgiften en gång till, men låt nu personen utan ögonbindel ställa sig alldeles bredvid den tävlande.
  • Du kan även skoja till det lite genom att ta undan hindren efter du satt på ögonbindeln och titta på medan personen famlar sig fram mellan hinder som inte finns! 
     

Säg
Det fanns flera faror/hinder i den här leken. Då var det bra att ha någon som kunde guida sig igenom banan eller hur? Det kan finnas hinder och faror i verkliga livet också och då kan vi alla behöva någon som hjälper oss på vägen.

Modul material
hinder
ögonbindlar

Faror i livet

Samtala
5 mins

Fråga

  1. Vad tror du skulle göra dina föräldrar riktigt upprörda? (Tex. att vara ute för länge på kvällen, hänga med “fel” kompisar, eller slarva med hemläxan.)
  2. Varför tror du att de skulle bli upprörda över dessa saker?
  3. Kan det vara så att de försöker skydda dig från något? (Om de inte gillar dina vänner kanske de är rädda att dessa vänner ska leda dig till att göra fel saker.)
  4. Hur kan du ändra hur du tänker nästa gång du vill göra något som får din mamma/pappa att bli upprörd?

Ära eller lyda?

Fundera
5 mins

Läs
Efeserbrevet 6:1–3 
Kolosserbrevet 3:20 

Säg
En av de här verserna talar om att ära våra föräldrar. Den andra säger att vi ska lyda dem.

  1. Vad är skillnaden? Vad är viktigare? Att ära dem eller att lyda dem?
  2. Finns det tillfällen då vi inte borde lyda våra föräldrar?

Ibland kan det kännas väldigt svårt att lyda våra föräldrar. Tex. om din pappa inte är kristen och han inte vill att du ska gå till kyrkan eller till Alive samlingarna. Det kan vara svårt, men det är inte så ofta vi har sådana situationer. Oftast ber våra föräldrar oss om helt normala saker. I versen från Kolosserbrevet förklarar Paulus att Gud blir glad (det behagar Honom) när vi lyder våra föräldrar. Det är detta vi borde försöka uppnå. Vare sig det är hemma eller någon annan situation så borde vi försöka behaga Gud. Om dina föräldrar ber dig göra något som du vet att Gud inte skulle tycka om har du säkert en bra anledning varför du inte borde lyda dem (tex. om de ber dig fuska på ett prov eller stjäla pengar.) Men även om något sådant skulle hända kan vi ära och respektera våra föräldrar genom hur vi bemöter dem.

Modul material
Biblar

Tänk positivt

Samtala
5 mins

Säg
Vi har redan pratat om vad som kan göra hemmalivet svårt och vad som kan skapa konflikter. Men hur är det med de positiva sakerna? Tänk om din mamma/pappa/fosterföräldrar/eller någon annan som tar hand om dig är helt fantastisk som person.

  • Vilka av dennes karaktärsdrag skulle du vilja ha?
  • Har du berättat för dem vad du tycker om dem någon gång?
  • Vad skulle hända om du gjorde det?

Mitt hem

Be
0 mins

Aktivitet

  • Dela ut pennor och A3 ark till barnen.
  • Be dem sedan att rita en teckning av sitt hem.
  • De ska rita hemmet så att man kan se de olika rummen ungefär som om framväggen saknas och man kan se rakt in i huset (som ett dockhus).
  • Om någon har fler än ett hem tex. om deras föräldrar är skilda kan de rita två hem bredvid varandra.
  • De kan också rita personerna som bor i de olika rummen.

Be
Be barnen fundera på hur de kan be för de olika personerna i sitt hus. De kan skriva sina böner på pappret runt om de olika rummen. De kan också skriva en generell bön som gäller för hela familjen. Avsluta aktiviteten med en kort bön tillsammans som grupp.

Modul material
A3 ark
papper
pennor

Kärlekens fem språk

Fundera
5 mins

Förberedelser: Skriv följande ord på ett blädder-block/whiteboard: tid, presenter, kramar, jobb, ord
 
Till ledaren: Den här leken är byggd på boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman.
 
Säg
Vi människor uttrycker kärlek på olika sätt. En del gör det genom att spendera tid med dem de älskar medan andra gör det genom att ge presenter, kramar, säga snälla ord eller hjälpa personen ifråga.

Fråga

  1. Vilket av dessa uttrycksätt känns mest naturligt för dig?
  2. Vilket av dessa sätt att uttrycka kärlek låter mest som din mamma/pappa? 
  3. Vad skulle du kunna göra för att göra din mamma/pappa glad?

Utmaning

  • Utmana barnen att välja ett av dessa sätt för att visa sin mamma eller pappa att de älskar dem någon gång under kommande vecka. 
  • Be dem också tänka på hur deras förälder skulle ha gjort och kanske välja det sätt som de tror att de skulle uppskatta mest.
Modul material
blädder-block
pennor
Whiteboard

Löftet

Kom ihåg
2 mins

Läs
Efeserbrevet 6:1-3  "Ni barn, lyd era föräldrar i Herren, det är rätt och riktigt. Hedra din far och mor. Detta är det första bud som har ett löfte: för att det skall gå dig väl och du skall leva länge på jorden."

Säg
Gud uppmanar oss att ära våra föräldrar. Det är inte bara en fin tanke utan det är också något som är bra för oss. Även om livet hemma är svårt och det uppstår problem ibland så kommer det att bära god frukt när vi väljer att ära våra föräldrar istället för att skälla på dem. Vi kan naturligtvis inte fixa alla problem hemma men vi kan åtminstone göra vår del rätt. Pröva och se hur Gud kommer att välsigna dig och din familj genom detta.