Besviken på Gud

Besviken på Gud

Det här är del tre i en serie i tre delar som handlar om besvikelser. Den här samlingen är gjord i samarbetet med “Care for the family” och boken “Getting Your Kids Through Church Without Them Ending Up Hating God” skriven av Rob Parsons. I den här samlingen ska vi titta på hur vi ibland kan känna att Gud har svikit oss och hur vi borde handskas med den besvikelsen. Vi lägger i den här samlingen fokus på att Gud är alltid densamme och oavsett vad våra omständigheter är, så är Gud alltid god. Istället för att skylla på Gud och vara besviken på Honom, är det bättre att gå till Honom och lita på att Han kommer att hjälpa oss igenom våra svårigheter. 

Samlingens längd: 99 min

Mål

Att hjälpa barnen att vara ärliga när det känns som att Gud har svikit dem och hjälpa dem att förstå att ingenstans har Gud lovat att det alltid kommer att vara enkelt att vara en kristen men att Gud har lovat att Han alltid kommer att älska oss och att vi kan lita på Honom. 

Beskrivning

Det här är del tre i en serie i tre delar som handlar om besvikelser. Den här samlingen är gjord i samarbetet med “Care for the family” och boken “Getting Your Kids Through Church Without Them Ending Up Hating God” skriven av Rob Parsons. I den här samlingen ska vi titta på hur vi ibland kan känna att Gud har svikit oss och hur vi borde handskas med den besvikelsen. Vi lägger i den här samlingen fokus på att Gud är alltid densamme och oavsett vad våra omständigheter är, så är Gud alltid god. Istället för att skylla på Gud och vara besviken på Honom, är det bättre att gå till Honom och lita på att Han kommer att hjälpa oss igenom våra svårigheter. 

Material till samlingen

  • Papperskedjan från modulen fastkedjad
  • papper
  • pennor
  • 2 st chokladkakor eller liknande
  • 3-4 osmakliga ätbara saker
  • papper
  • färgpennor
  • Biblar
  • dator
  • Projektor
  • internet
  • Projektor
  • dator
  • internet
  • Stjälken från vindruvorna

Samlingens moduler

Härliga druvor

Smaka
5 mins

Smaka
Det här är en lite annorlunda snack för barnen men senare i samlingen kommer de att förstå varför de serveras detta. Sätt fram keks och en skål med druvor, fikon och oliver och låt dem ta för sig. (Du kan byta ut fikon mot fikonmarmeland).  Det är viktigt att du behåller stammen från druvorna för aktiviteten i modulen “Inga druvor på stjälken.” Ät och njut!

 

Modul material
vindruvor
oliver
fikon (eller fikonmarmelad och kex)

När villkoren uppfylls

Aktivera
6 mins

Till ledaren:

  • Den här leken/spelet ska förklaras i början av samlingen och spelas under hela samlingen. Leken avslutas när ni kommer till modulen “Förklaring: När villkoren uppfylls”.
  • Innan samlingen börjar behöver du välja ut en ledare som får ett förkläde att ta på sig vid olika tillfällen och en annan ledare som kommer att stå på en stol när tillfället är det rätta.
  • Var dock noga med när du gör den här leken att du inte stör samlingen eller gör det precis när barnen samtalar om djupare saker. Det bästa är att göra denna lek mellan de olika aktiviteterna. 

Aktivitet

Förklara för gruppen att ni kommer att spela ett spel under hela samlingen. Spelet handlar om att vänta på att en viss uppsättning villkor ska uppfyllas. När dessa villkor är uppfyllda har gruppen 10 sekunder på sig att ta för sig av kakor och godis innan spelet börjar om och man måste vänta in tills villkoren är de rätta igen. 

Förklara för gruppen att följande villkor måste uppfyllas:

  • Den förste utvalde ledaren måste ha ett förkläde på sig. 
  • Den andre utvalde ledaren ska stå på en stol.
  • En trea ska slås med hjälp av en tärning (en ledare måste kolla detta). 

När du tycker att det är dags att spela spelet ber du ett barn sätta sig på en plats i rummet och slå med en tärning. När barnet slår en tre så ställer sig barnet upp. Det är då som ledaren bestämmer om han tar på sig förklädet och om den andre ställer sig på stolen. Om alla tre gör det samtidigt börjar ledaren räkna ner från tio för att barnen ska veta hur mycket tid de har kvar för att ta en kaka/godis. När tiden är ute, avbryt spelet för en stund och återuppta det vid ett senare tillfälle när det inte stör samlingen. Låt då ett annat barn slå tärningen. 

Det är upp till dig hur ofta du väljer att “alla villkor är uppfyllda”. Vi rekommenderar att du väljer att göra det tillräckligt ofta för att barnen ska engagera sig i spelet men inte så ofta att det påverkar resten av samlingen negativt. Du kan välja att “busa till det” genom att fel ledare ställer sig på stolen, att endast två av tre villkor uppfylls eller att ledaren väljer att ta av sig förklädet istället för att ta på sig det. 

När du har förklarat hur spelet går till kan ni göra en testrunda så att alla förstår hur det fungerar och vad som krävs för att de ska få springa och ta en kaka/godis.  

Modul material
Tärning
Förkläde
stol
Tallrik med kakor och godis (som fylls på)

Headbangande

Aktivera
10 mins

Förberedelser: Innan du startar aktiviteten behöver du förbereda några baseball-kepsar genom att sätta fast häftstift i toppen av kepsen, med den spetsiga sidan utåt. Barnen kommer att använda kepsarna till att spränga ballonger som hänger ovanför deras huvuden. Du behöver också förbereda en tvättlina (eller ett snöre) med massor av ballonger som du bundit fast på linan. 

Lek

  • Fråga barnen vad som skulle kunna hända i deras liv som kunde få dem att ifrågasätta sin tro på Gud. T.ex. obesvarade böner, förföljelse, o.s.v.
  • Skriv ner dessa saker på pappersbitar och sätt fast dem på framsidan av kepsarna. 
  • Förklara att ni ska göra en tävling där målet är att sticka hål på så många ballonger som möjligt genom att skalla ballongerna med kepsarna på. 
  • Dela upp barnen i lag och ge dem en minut att spränga så många ballonger som möjligt genom att skalla ballongerna med kepsarna på huvudet. ( Besvikelselapparna ska synas på kepsens ovansida). 

Säg
Vi möter massa olika situationer i livet. Några av dem kan få oss att anklaga Gud och ifrågasätta om Gud verkligen älskar oss eller om Han ens existerar. Idag ska vi samtala om hur man handskas med dessa besvikelser så att de inte påverkar vår tro och får oss att komma bort från Gud, så som de här kepsarna sprängde ballongerna. 

Modul material
papper
penna
tejp eller häftmassa
Kepsar (mins 3)
Häftstift
ballonger
Tvättlina (eller snöre)

Fastkedjad

Aktivera
10 mins

Till ledaren: När barnen har gjort papperskedjan klar lägg den då åt sidan för att sedan använda den i aktiviteten “Bryta kedjorna”. 

Aktivitet

  • Dela upp barnen i par eller i grupper av tre och be dem hämta några pappersremsor och pennor.
  • På ena sidan av remsan ska de skriva ner EN sak som de tror kan hindra barn i deras ålder från att komma till kyrkan/lära känna Gud bättre. De kan skriva så många saker de kommer på. 
  • När de har skrivit klart väljer de ut några av dem och tänker hur det praktiskt kan vara i någons liv. T.ex. om de skrev “obesvarade böner” - ett exempel skulle kunna vara att någon bad för sin farmors hälsa men hon blev inte friskare. Eller om de skrev ordet “vänner” så skulle det kunna vara att ingen av deras vänner är kristna och att de alla tränar en sport på söndagsförmiddagarna. 
  • Låt varje grupp dela med sig till resten av gruppen några av exemplen de skrivit. 
  • Efter att varje grupp delat med sig skapar ni en lång kedja av alla pappersremsorna. Orden på remsorna ska vara utåt. Förklara för barnen att ni ska använda kedjan senare. 
Modul material
Pappersremsor
pennor
Limstift

Fika roulette

Aktivera
6 mins

Till ledaren: Kolla alltid först om det finns någon som har någon matallergi.

Förberedelser: För den här leken behöver du cirka tio stycken “fikabröd” som du kan fylla med senap utan att det märks. Du kan pröva med små gifflar, mini croissants, små muffins eller annat som du tror kan fungera. Endast två av dessa tio “fikabröd” ska fyllas med senap. Enklast är att göra ett hål i botten och fyll med senap och sedan “stänga igen” hålet med biten som du tog bort. Se till att du sätter hålet neråt så att ingen misstänker något. 

Lek

  • Det här är en enkel version av “roulette” där barnen väljer ett fikabröd och tar en risk att välja något otrevligt.  
  • Lägg alla fikabröden på en bricka eller tallrik och välj ut några frivilliga att komma fram eller så låter du alla komma och ställa sig i en cirkel runt tallriken. Du behöver lika många medverkande som du har fikabröd.
  • Se till att minst en ledare medverkar för att göra det mer intressant.
  • Du kan antingen låta alla ta ett fikabröd och äta dem samtidigt, men roligast är det om man låter en person i taget äta sitt fikabröd. Det bygger upp spänningen. 

Säg
När alla har ätit säg till barnen: Ofta i livet kan vi anta hur saker kommer att vara. Vi kan göra vårt bästa med de val vi gör och försöka att göra de rätta sakerna och följa Gud så bra som vi kan. Vi kommer dock någon gång att få uppleva något som inte är så roligt och trevligt, som några av er som fick fika fylld med senap. Dessa situationer är inte alltid vårt fel. Det var kanske inte vi som gjorde att det blev som det blev, men vi kan dock välja hur vi reagerar när det händer. 

 

Modul material
Fikabröd
Tallrik
sked
senap

Inga druvor på stjälken

Fundera
6 mins

Fundera
Visa upp och skicka runt den tomma stjälken från vindruvorna i aktiviteten “Härliga druvor”. Läs samtidigt för dem Habackuk 3:17-18.
Förklara att anledningen till att vi åt vindruvor, fikon och oliver idag var för den här aktiviteten. Säg att för Habackuk var det faktum att det inte fanns några druvor på vinstocken den sämsta möjliga nyhet. Det betydde att det inte skulle bli någon skörd, ingen mat och inga pengar. Men även om det var situationen så valde han att glädja sig i Gud och tillbe Honom. När vi hamnar i svårigheter och tuffa situationer så ska vi göra likadant som Habackuk gjorde. 

Fråga

  • De hade inga druvor, fikon eller oliver. Om vi ska jämföra det med idag, vad skulle behöva hända med oss för att det skulle vara en liknande besvärlig situation som de hade?
  • Hur reagerar människor normalt när saker går fel? 
  • Ge exempel på när saker har gått fel för dig eller när det har varit svårt och jobbigt. 

 

Modul material
Stjälken från vindruvorna

Guldfisken Goldie

Visa
4 mins

Förberedelser: Förbered dator och projektor så att du kan streama detta Youtube klipp.

Visa
Visa detta Youtube klipp: https://youtu.be/29AglMFYQ58 (För svensk text klicka på "CC")

 

 

Modul material
Projektor
dator
internet

Skulle du älska om…?

Aktivera
6 mins

Aktivitet

  • Be barnen ställa sig bredvid varandra. 
  • Be dem tänka på den person/de personer som de älskar mest av allt i hela världen.
  • Förklara att du tänker läsa upp några saker som de personerna som de tänker på skulle göra mot dem. De måste bestämma om de fortfarande skulle älska dem om de gjorde det som läses upp. 
  • Om de beslutar att fortfarande älska de personerna så ska de ta ett steg framåt. Om de bestämmer sig för att det vore svårt att älska dem så ska de stå kvar. Låt dem bestämma sig efter varje fråga. Sedan ställer de sig tillbaka i ledet och du ställer nästa fråga. 

Frågorna är: Skulle du älska dem även om…
… de av misstag tappade din telefon i toaletten?
… de åt upp din lunch när du var väldigt hungrig?
… de inte inbjöd dig till sin fest?
… du hade en snorkråka hängande ur näsan hela dagen och de sa inget till dig?
… de sa att de tyckte mycket illa om hur du klär dig?
… övergav dig när du behövde dem?

 

Berättelsen om Job

Visa
10 mins

Visa
Visa följande videoklipp (en svensk version är på väg -  vi väntar på tillåtelse att använda videon.): https://www.youtube.com/watch?v=iBNgqZL_A_g    
The Story of Job - Told by Kids (Steven Bussell)

(Alternativ: Du kan själv återberätta historien om Job istället för att visa videon. )

Diskutera

  • Hur upplevde du filmklippet? Vad tänkte du på när du såg det?
  • Om du skulle ha varit Job, hur skulle du har reagerat på Gud?
  • Har du upplevt situationer (förhoppningsvis inte lika allvarliga som Job hade) där du känt dig arg eller till och med besviken på Gud för att Han inte ordnat saker som du önskat?

Säg
Gud är god och helt utan fel. Det finns dock tillfällen när Han gör saker på ett annat sätt än vad vi kanske hade förväntat eller hoppats på. Ibland händer dåliga saker i våra liv och människor vill hitta en förklaring till varför det händer och gärna hitta någon att skylla på. För att kunna förstå vad som händer anklagar vi ofta oss själva eller andra för vad som händer, men till slut beskyller vi ofta Gud för att Han inte har hört våra böner eller tar hand om oss. Det är vid dessa tillfällen vi måste komma ihåg vem Gud är och vad Han står för. Vi måste komma ihåg att Han ser helheten, medan vi bara ser delar av den eller nuet. Vi måste komma ihåg att Gud är Allsmäktig, vilket betyder att Han har all makt. Han har inga fel och är perfekt vilket betyder att allt Han gör, oavsett om vi förstår det eller inte, är för vårt bästa och Hans ära. 

Samtala

  • Vad kan vi lära oss från Jobs reaktion på allt elände som hände honom?
  • Hur kommer du att reagera nästa gång Gud gör något som du inte förstår eller kanske gör dig besviken?

Säg

  • (Där här är en bra tidpunkt för en ledare att ge sitt vittnesbörd om ett tillfälle när han/hon har känt sig sviken av Gud). 
  • Att bli besviken på Gud kan verkligen skaka vår tro. Vi måste komma ihåg vem Gud är så att vi kan säga, även mitt i svåra stunder  - Jag vet att du är god. När du ser på situationen på det sättet kommer din tro att växa. 
Modul material
dator
Projektor
internet

Råd mot besvikelse

Lyssna
5 mins

Säg
Förklara att det kommer att finnas tillfällen i livet när saker händer då vi kommer att ifrågasätta Gud. Sanningen är att oavsett vad som händer eller vilka omständigheterna är så finns Gud där, Han är god och Han älskar oss. Här är några råd som kan hjälpa oss att ta oss igenom situationer när vi kan känna oss besvikna på Gud:

1) Var ärlig med Gud. Psaltaren är full av människor som var ärliga med den smärta som de kände när livet var svårt. Gud är OK med att lyssna på hur du känner. Läs Psalm 109 som ett exempel på ärliga känslor över den smärta och frustration som författaren känner. 

2) Försök komma ihåg bibelord som påminner dig om att Gud fortfarande finns där när saker går fel. Några bra exempel är:

  • Psalm 34:19 - Herren är nära dem som är förtvivlade och han räddar dem som förlorat allt hopp.
  • Matteus 28:20 - Kom ihåg att jag alltid är med er, ända till tidens slut.
  • Nahum 1:7 - Men Herren är god. I svårigheter får vi gå till honom! Han tar sig an alla dem som litar på honom.

3) Fortsätt att säga att Gud är god. När Habackuk inte fick någon skörd, när David flydde från en armé som ville döda honom, när Jobs liv föll i bitar - de fortsatte alla att säga att Gud är god även om deras omständigheter var mycket dåliga. Vi behöver göra likadant och säga - “Gud du är god” - och tillbe Gud genom hur vi lever våra liv oavsett vilka omständigheterna än är. 

Ljuger jag?

Aktivera
8 mins

Förberedelser:
Hitta olika matprodukter som barnen inte skulle vilja äta. Hur många du behöver beror på om du väljer att dela in barnen i lag eller om de kommer att tävla individuellt. Generellt är det bästa med 4-5 individer/lag, vilket betyder 3-4 “otäcka” saker och en bra sak - en god chokladkaka. (Du behöver två chokladkakor - se nedan.)

Till ledaren

  • Var noga med matallergier när du gör denna aktivitet. 
  • Om du har en mindre grupp kan alla vara med. Ge varje barn en “otäck” matprodukt förutom ett barn som ska gissa - (“väljaren”) och en som ska hålla en chokladkaka. För större grupper så kan du dela in gruppen i lag (med 3-4 barn i varje lag) och låta laget försöka övertyga sin kompis (“väljaren”) att välja deras matprodukt. 

Lek
Utnämn en person som ska var den som väljer och be den personen lämna rummet. Medan “väljaren” är ute ur rummet förklara för de andra medverkande, helst 4-5 stycken (eller 4-5 lag), att de kommer att få en matprodukt (per lag) men endast en av dessa matprodukter kommer att vara något som den personen verkligen skulle vilja äta. Förklara att strax kommer du att kalla tillbaka personen som ska få välja och de andra kommer att stå på en rad med matprodukten bakom ryggen. När “väljaren” kommit tillbaka är det deras uppgift att övertyga “väljaren” att just de har en god chokladkaka bakom ryggen. OBS. Ingen får visa vad de håller bakom ryggen! Varje person måste göra sitt bästa att övertyga “väljaren” att just de har chokladkakan. 
Efter att varje person (eller lag) har fått chansen att övertyga “väljaren” att välja just vad de håller bakom ryggen får “väljaren” besluta sig. Om “väljaren” väljer korrekt får han chokladkakan och den som höll i den får även en  likadan som ett pris för att han lyckades övertyga “väljaren”. Om “väljaren” väljer fel och tar en matprodukt som är “otäck”, då vinner personen som “väljaren” valde och den personen (laget) vinner chokladkakan eftersom han/de lyckades övertyga “väljaren” att välja honom/dem. 

Fråga

  • När “väljaren” har gjort sitt val ställ frågan: Var det svårt att välja?
  • Hur visste du vem du kunde lita på eller inte lita på?

Säg
Ibland kan det vara riktigt svårt att veta vem man kan lita på. Det enklaste sättet är oftast att lära känna personen. När vi känner någon är det lättare att lita på den även om det som de säger låter konstigt. Om vi också vet att de älskar oss och bara vill vårt bästa då är det ännu lättare att lita på den. Det leder oss till frågan hur vi kan lära oss att lita på Gud, om vi inte tar tid att lära känna Honom? Tror vi verkligen att Han älskar oss och vill vårt bästa? Om vi inte är säkra på det, då borde vi ta tid och lära känna Honom för att själv ta reda på om allt det som bibeln säger om Gud är sant, eller hur? Hur kan vi bäst göra det?

 

Modul material
2 st chokladkakor eller liknande
3-4 osmakliga ätbara saker

Vem är Gud?

Aktivera
5 mins

Aktivitet

  • Här ges barnen en kreativ möjlighet att göra en lista med ord som beskriver vem och hur Gud är.
  • Lägg ut färgpennor och papper runt om i rummet. Lägg även ut några biblar.
  • Ge barnen tre minuter att skriva ett ord på varje papper samt rita en bild som sammanfattar det ordet. (De kan jobba ensamma eller i par när de skriver och ritar. Som grupp ska det fylla varje papprena med ett ord och en bild).  Dessa ord ska beskriva Gud. Exempel på ord kan vara: trofast, stark, kärlek, snäll. De kan använda biblarna också om de så önskar.
  • Samla alla barnen efter tre minuter.
  • Förklara att det vi har här i rummet är inte bara är ord som beskriver Gud utan också löften om hur Gud är mot oss.
  • Låt barnen tänka på ett tillfälle när det kändes svårt att vara en kristen. I just dessa tillfällen gäller Guds löften till oss och det är viktigt att komma ihåg vem Gud är när vi har det jobbigt.  
  • Be alla gå runt och välja ut ett papper som de tycker bäst beskriver Gud och betyder något för dem personligen. De kan ta med sig det pappret hem. 

 

Modul material
papper
färgpennor
Biblar

Förklaring: När villkoren uppfylls

Lyssna
2 mins

Under den här samlingen har ni väntat på att villkoren ska vara de rätta för att ni skulle få springa och ta en kaka/godis. Kakorna och godiset fanns här hela tiden men p.g.a. att en ledare inte hade ett förkläde på sig så gick ni inte och tog en kaka. Det var för att vi sa att det är så. Dessa villkor hindrade er från att ta för er av kakorna och godiset. Ibland blir det så i livet. Vi väntar på att allt ska vara perfekt innan vi gör något. Omständigheterna påverkar vad vi gör. Vår tro på Gud kan till och med fungera på det sättet. När allt är bra och livet leker så går det bra att tro på Gud. Om våra liv och omständigheter är bra då finns Gud, eftersom allt är bra. Men ingen har sagt att allt måste vara perfekt i våra liv för att Gud ska finnas. Det är inte ett villkor för att Gud ska finnas.  Allt i livet måste inte vara perfekt för att vi ska ge Gud en chans. Tänk om du istället skulle säga att jag tänker inte låta omständigheter och svårigheter hindra mig från att uppleva något fantastiskt med Gud.  Oavsett hur situationen än är så tänker jag lita på Gud, precis som Habackuk gjorde när hans skörd hade slagit fel. 

Även om...

Kom ihåg
5 mins

Säg
Ofta baserar vi vår tro på följande mening: “Gud, jag kommer att leva för dig om…”

  • Gud jag kommer att leva för dig om jag får allt jag vill ha i mitt liv. 
  • Gud jag kommer att leva för dig om jag får bra resultat på provet.
  • Gud jag kommer att leva för dig om du gör mig lycklig.
  • Gud jag kommer att leva för dig om mina föräldrar inte skiljer sig. 
  • Gud jag kommer att leva för dig om min vän blir frisk från sin sjukdom.

Det kanske inte är rätt sätt att säga det. Bibeln lär oss istället att vi ska säga: “Gud jag kommer att leva för dig även om…”

  • Gud jag kommer att leva för dig även om jag inte får lika bra på provet som jag önskar.
  • Gud jag kommer att leva för dig även om mina föräldrar skiljer sig.
  • Gud jag kommer att leva för dig även om jag är arg och upprörd. 
  • Gud jag kommer att leva för dig även om jag förlorar mina kompisar.
  • Gud jag kommer att leva för dig även om jag skulle vara sjuk. 

Gud är inte felet, även om Han ibland väljer att göra saker som vi inte riktigt förstår. Han har lovat att alltid vara med oss under hela vårt liv. Frågan är istället om vi kommer att följa Honom hela vårt liv?

Aktivitet

  • Ge varje barn ett papper och en penna och be dem skriva ner och avsluta denna mening: “Gud jag kommer att leva för dig även om…”
  • Be dem behålla pappret som ett löfte till Gud. 
Modul material
papper
pennor

Fri från kedjan

Be
6 mins

Bön

  • Be barnen sätta sig i små grupper med 3-4 i varje grupp.
  • Sedan ska de var och en gå upp till papperskedjan (som gjordes i modulen “Fastkedjad”) och ta en pappersremsa var från kedjan och ta med den tillbaka till gruppen. (Det måste inte vara den pappersremsa som de skrev.) 
  • De ska sedan i gruppen be för det som är skrivet på pappersremsan. De ska be för sig själv och varandra och be om förlåtelse för de saker som har hindrat deras relation med Gud och där de har valt att inte helt lita på Gud.
  • Be dem också be för andra som de vet har det jobbigt med dessa saker. 
Modul material
Papperskedjan från modulen fastkedjad

Ett ord till dig

Be
5 mins

Läs Romarbrevet 12:1-2 från den levande bibeln. 
“Och nu ber jag er, kära bröder, att ni på grund av Guds godhet gläder honom genom att ge er själva som ett levande och heligt offer till honom. Följ inte världens beteenden och vanor, utan var nya och annorlunda människor med det nya livets friskhet i allt ni gör och tänker. Då förstår ni att välja det som är gott och som tillfredsställer Gud.”

Här är en fri översättning av samma bibelord från “The Message”. Läs gärna även det för att lättare förstå meningen av bibelordet. 
Så det här är vad jag vill att du med Guds hjälp ska göra: Lägg hela ditt liv, din vardag, din sömn, ditt ätande, ditt arbete inför Gud som en gåva.  Att ta emot det som Gud vill göra för och i dig är det bästa du kan göra. Bli inte så van med världens sätt att leva att du anpassar dig till det utan att ens tänka på hur du lever. Ge istället din fulla uppmärksamhet till Gud. Du kommer då att förändras från insidan ut. Tänk på hur Gud vill att du ska leva och lev så. Gud formar dig till det bästa du kan bli – med en djup mognad inom dig, till skillnad från världen som istället påverkar dig och drar ner dig till dess omognad. 

Låt barnen ta några minuter för att be och tänka på de saker som har kommit i vägen för deras relation med Gud. Läs Romarbrevet 12:1-2 som en bön. Låt barnen sätta in sina egna namn i texten och använda det som ett beslut att ge hela sitt liv till Gud. Du kan trycka ut texten på ett papper så att de kan använda det under sin bön.