Jesus

Jesus - den utvalde

Detta är en perfekt samling för dig som har barn i gruppen som inte kallar sig för kristna än eller inte är helt säkra på om de är kristna eller ej. I samlingen presenterar vi viktiga fakta om vem Jesus är, vad han gör och hur han påverkar deras liv. För dem som redan är kristna är det forfarande en bra samling som inspirerar till ett liv för Kristus.  Den här samlingen är definitivt utåtriktad och du kan själv avgöra hur långt du är redo att ta just din grupp. Utmana dem gärna att fatta beslut gällande sin tro och hur de ser på Jesus men se samtidigt till att erbjuda dem tid för samtal och frågor. Använd dig av personliga vittnesbörd om hur Gud förändrat vanliga människors liv idag. 

 

Samlingens längd: 70 min

Mål

Att visa på att Jesus är Guds son och att Han förändrat världen för alltid och förändrar människors liv än idag. Att inspirera barnen att söka Gud och leva för honom. Bibelverser: Johannesevangeliet 1:29-34, Johannes evangelium 14:12-14, 23-27, Galaterbrevet 2:20

Beskrivning

Detta är en perfekt samling för dig som har barn i gruppen som inte kallar sig för kristna än eller inte är helt säkra på om de är kristna eller ej. I samlingen presenterar vi viktiga fakta om vem Jesus är, vad han gör och hur han påverkar deras liv. För dem som redan är kristna är det forfarande en bra samling som inspirerar till ett liv för Kristus.  Den här samlingen är definitivt utåtriktad och du kan själv avgöra hur långt du är redo att ta just din grupp. Utmana dem gärna att fatta beslut gällande sin tro och hur de ser på Jesus men se samtidigt till att erbjuda dem tid för samtal och frågor. Använd dig av personliga vittnesbörd om hur Gud förändrat vanliga människors liv idag. 

 

Material till samlingen

  • förberett vittnesbörd
  • ev.papper och penna
  • Biblar
  • några elektriska föremål
  • Biblar
  • En chokladask med After Eight
  • Biblar
  • klistermärken
  • blädderblock
  • pennor
  • pris till vinnaren

Samlingens moduler

Två i en

Smaka
10 mins

Mål: Att bjuda på fika som består av två olika substanser.
 
Fika

  • Ställ fram munkarna när barnen kommer.
  • Visa barnen att munkarna består av två helt olika substanser - sylt och själva munken.
  • Fråga dem sedan om de kan lista ut vad dagens samling kommer att handla om.
Modul material
Syltmunkar (annan fyllning går lika bra)

Vittnesbörd 1

Kom ihåg
5 mins

Mål: Att introducera veckans tema och ge veckans meddelanden.
 
Förberedelser: Be en av dina hjälpledare att förbereda ett vittnesbörd (ca: 1-2 min långt) om hur Jesus har förändrat dennes liv. Skriv ut veckans meddelanden på ett papper.

Aktivitet
Läs upp veckans meddelanden. Ställ sedan frågan om de har listat ut vad dagens samling kommer att handla om igen.

Säg
Idag kommer vi att prata om vem Jesus är. Munkarna var en illustration på (bild på) att Jesus också är två saker på samma gång precis som munkarna. Jesus är både Gud och människa på samma gång. 

ÖverkursOm din grupp är bra på att tänka i abstrakta banor kan du förklara att Jesus till skillnad från munken faktiskt är 100 % Gud och 100% människa på samma gång. Munken innehåller sylt men den är inte 100% sylt.
 
Aktivitet
Be din ledare att ge sitt vittnesbörd. Uppmuntra denne att hålla vittnesbördet kort, personligt och rakt på sak.
 
Be
Be för samlingen och gå sedan vidare till nästa aktivitet.

Modul material
Veckans meddelanden
förberett vittnesbörd

Den utvalde

Aktivera
5 mins

Mål: Att vara den som håller i bollen när tiden runnit ut.
 
Lek

  • Låt barnen ställa sig i en cirkel mitt i rummet.
  • Använd en klocka med nedräknings-funktion och sätt den på vilken tid som helst men så att en signal ljuder när tiden är slut. (Det går bra med en köks-timer.)
  • Kör en omgång på ca: 3 minuter eller två kortare på ca: 2 minuter vardera.
  • Kasta bollen till någon i cirkeln.
  • Förklara att målet är att vara den som håller i bollen när alarmet ljuder.
  • Man får bara hålla bollen i max 5 sekunder innan man skickar den vidare. (om någon håller bollen längre riskerar den att åka ut ur spelet)
  • Man får skicka bollen till vem som helst i ringen förutom den man fick bollen ifrån.
  • Den som håller i bollen när alarmet går vinner.
  • Förklara att vinnaren nu är dagens "utvalde”. Ge vinnare speciell uppmärksamhet under resten av samlingen genom att tex. ge denne den bästa sittplatsen, extra snacks, dricka m.m. Om någon blir upprörd över detta tala om att detta är ledarns(ditt) beslut.
Modul material
Boll
Tidtagarur

Posera som en superhjälte

Aktivera
6 mins

Mål: Att vara den siste kvar i leken.
 
Lek
Be alla ställa sig med ansiktet vänt mot dig.
Visa sedan tre olika superhjälte-poser:

  1. Superman - med utsträckt näve i sin klassiska flygpose.
  2. Spiderman - sträck ut din arm framför dig med handlederna uppåt och handflatorna mot gruppen som om du skulle skjuta ut ett spindelnät.
  3. Wonderwoman- sätt händerna på höfterna, stå bredbent och titta rakt fram framför dig med hjältemod i blicken.

Låt alla öva poserna en gång tillsammans. Starta sedan leken. På "kör" ska alla välja en av poserna  Du som ledare väljer samtidigt som barnen en pose och alla som valt samma pose som dig är ute ur leken och får sätta sig ned. Fortsätt på samma sätt tills det bara återstår en person i leken. Denne är vinnaren och får ett litet pris.

Modul material
pris till vinnaren

Vad vet jag?

Aktivera
6 mins

Aktivitet

  • Dela in barnen i grupper med 2-3 barn i varje grupp.
  • Ge ett papper och en penna till varje grupp.
  • Be dem rita en bild på Jesus. 
  • Uppmuntra dem att inte bara rita Honom hur han ser ut fysiskt men också försöka få med vilka egenskaper Han har.
  • Låt sedan varje grupp presentera sitt verk och förklara varför de ritat Jesus på det sätt de gjort
Modul material
blädderblock
pennor

Ta bort det

Aktivera
6 mins

Mål: Att inte få något klistermärke på sina kläder.
 
Förberedelser: Ta med ett par ark med små enfärgade klistermärken. Klipp arken i mindre delar så att varje deltagare får en karta med klistermärken var.
 
Till ledaren: Den här leken är tänkt som en illustration inför nästa aktivitet. 
 
Lek

  • Ge varje deltagare en karta med klistermärken.
  • Förklara att de ska försöka bli av med sina klistermärken så snabbt som möjligt genom att klistra dem på någon annans kläder.
  • Målet är att komma undan med så få klistermärken på sina egna kläder som möjligt.
  • När de blivit av med alla sina klistermärken kan de börja ta av de klistermärken som sitter på deras kläder och sätta dem på någon annans kläder. 
  • Låt även en av ledarna vara med i leken. Förklara att denne ledare inte har några egna klistermärken men att det är okej att klistra märken på honom. Denne får inte heller flytta några av de klistermärken han får på sig till någon annan.
  • Låt leken pågå i ca:2 minuter.
  • Räkna sedan vem som har minst klistermärken på sig.
  • Räkna också hur många klistermärken ledaren fått.
  • Hur många tog chansen att bli av med sina klistermärken för alltid genom att sätta dem på ledaren?
Modul material
klistermärken

Förstår du vad jag menar?

Samtala
5 mins

Mål: Att prata om några viktiga fakta om Jesus
 
Läs 
Johannes 1:29-34
 
Fråga

  1. Vad säger Johannes om Jesus?
  2. Vad säger han om vem Jesus är och vad han gör? 
  3. Vad betyder det att Jesus “tar bort världens synd”? (vers 29)

Säg 
Vi har alla fattat dåliga beslut någon gång i vårt liv, beslut där vi ignorerat vad Gud ville för oss och istället satt oss själva först. Det är detta som Bibeln kallar synd. Synden ger oss ärr och förstör vår relation med Gud. Jesus tar vår synd på sig, sätter oss fria och ger oss möjlighet att lära känna Gud och följa honom.
I den förra leken var ledaren ett offer. Han kunde inte försvara sig eller påverka situationen. Han kunde bara stå där och låta er sätta era klisterlappar på honom. För Jesus var det inte så - han var inget offer. När han dog på korset tog han våra synder på sig helt frivilligt. Han valde att göra det eftersom han älskar oss
 
Säg 
Gud behandlar Jesus på ett särskilt sätt och Jesus regerar tillsammans med Honom. Han har gjort sig förtjänt av den positionen på grund av vad han gjort för oss. Att vara Guds utvalde innebar att ge sitt liv på korset så att Guds frälsningsplan kunde fullbordas. Jesus förtjänar att bli särbehandlad eftersom han följde Guds plan ända in i döden- han förtjänar vårt lov och tillbedjan.

Fråga
Vad tror du det betyder det att Jesus är “Guds utvalde son” ?
Betyder det att han särbehandlas som den person som blev vår "utvalde" tidigare?

Modul material
Biblar

Vem bestämmer?

Aktivera
5 mins

Mål: Att gissa vem som är ledaren i gruppen.
 
Lek

  • Låt barnen sätta sig i en cirkel.
  • Be en frivillig ställa sig upp. Denne får lämna rummet.
  • Välj sedan en ledare för gruppen, de övriga ska imitera vad ledaren gör.
  • Gruppen ska försöka undvika att visa den frivillige vem som är ledaren i gruppen.
  • De ska följa ledarens rörelser så snabbt de kan.
  • Ledaren får också fundera på vilka rörelser han kan göra och hur.
  • Låt den frivillige komma tillbaka in i rummet.
  • Berätta att dennes uppgift är att försöka komma på vem i gruppen som är ledaren.
  • Låt leken pågå ett par minuter och låt den frivillige gissa vem han tror är ledaren.
  • Om denne gissar rätt får han sätta sig i ringen igen och ledaren måste lämna rummet. Välj en ny ledare i gruppen och kör en omgång till.
  • Om den frivillige gissar fel får han lämna rummet och göra ett nytt försök.

Inpluggad

Fundera
6 mins

Mål: Att förmedla att Jesu kraft bor i oss.
 
Förberedelser: Ta med något föremål som fungerar OK utan ström men MYCKET bättre med ström. (En elgitarr låter OK i sig själv men mycket bättre när man pluggat in den tex.. En del leksaksbilar fungerar OK utan ström men mycket bättre med batterier.)
 
Aktivitet
Demonstrera det föremål som du tagit med. Visa att den fungerar OK utan ström men mycket bättre med ström/batterier.
 
Säg 
Det är likadant med oss människor. Vi kan ofta klara oss OK på egen hand, men ibland kan det vara jobbigt. Vi klarar det mycket bättre om vi är kopplade till källan, Guds kraft. Jesus räddade inte världen för att sedan lämna oss att klara oss själva. Han lever idag och kan förändra liv och livssituationer och ge oss kraft för dagen.
 
Läs 
Johannes 14:12-14 
 

Säg
Om vi följer Jesus, bor Hans kraft i oss. Genom oss kan Jesus förvandla människor och situationer precis som när han levde här på jorden.
 
Läs
Johannes14:23-27 
 

Fråga

  1. Vad betyder detta bibelord?
  2. Hur kan vi göra större saker än Jesus gjorde när han gick på jorden? Vad skulle det kunna vara för saker?
  3. Vem är den Helige Ande? Vad gör han?
  4. Hur påverkar den Helige Ande oss?

Säg 
Jesus lever i oss genom den Helige Ande. Den Helige Ande - Guds Ande undervisar oss, uppmuntrar oss, tröstar oss, hjälper oss och ger oss frid. Genom honom kan vi bli förvandlade och leva våra liv på Guds sätt.

Modul material
Biblar
några elektriska föremål

Vittnesbörd 2

Samtala
5 mins

Mål: Att berätta om hur Jesus förvandlat våra liv.
 
Förberedelser: Be en eller två ledare förbereda ett kort vittnesbörd om hur Jesus förvandlat dem/deras liv. Berätta gärna ditt eget vittnesbörd.
 
Aktivitet

  • Summera det som sagts i samlingen och lyft fram det faktum att Jesus kan och vill förändra människors liv än idag precis som han alltid har gjort.
  • Be den ledare du förberett att ge sitt vittnesbörd först av alla.
  • Låt sedan de barn som vill berätta om något som Jesus har gjort i deras liv.
  • Du kan också låta barnen skriva ned sina berättelser/ vittnesbörd och låta en ledare läsa upp dem för gruppen.
  •  Avsätt tillräckligt med tid till denna aktivitet.
  • Låt alla som vill få chans at berätta om sina upplevelser. (Använd vishet här -om du känner dig orolig över vad någon kommer att berätta kan du be dem berätta för en ledare först innan de berättar för hela gruppen).
Modul material
förberett vittnesbörd
ev.papper och penna

Börja om från början

Aktivera
5 mins

Mål: Att vända godispapperet ut och in.
 
Förberedelser: Öva dig på att vända ett After Eight papper ut och in (öva gärna att äta innehållet också:-)
 
Lek

  • Ge alla en After Eight och låt dem äta upp dem.
  • Fråga sedan om det är någon av dem som kan vända sitt godispapperet ut och in.
  • Se om någon  lyckas vända det helt ut och in utan att pappret går sönder.
  • Ge dem ytterligare en After Eight för att försöka igen om de misslyckas.

 

Modul material
En chokladask med After Eight

Nu lever inte längre jag…

Fundera
5 mins

Mål: Att ge barnen möjlighet att ge sina liv till Gud.
 
Läs
Galaterbrevet 2:20a
 
Säg
Förklara att Jesus kan förvandla våra liv men bara om vi låter honom vara Herre över våra liv. Låt barnen tänka på detta en liten stund. Du kan också läsa Galaterbrevet 2:20a igen medan de reflekterar på detta. Fråga barnen om de är redo att låta Gud leda deras liv. Låt dem ställa sig på knä om de vill.

Be
Be en kort bön tillsammans. Tacka Jesus för att han älskar oss och ger oss kraft. Be Honom välsigna alla som är där, särskilt de som bestämt sig för att följa Jesus (de som står på knä). Avsluta samlingen men prata med dem som knäböjt så snart som möjligt. Försök ta reda på om de skulle kalla sig för kristna nu eller om de redan gjorde det förut. Ge även tillfälle för de som inte tagit ett beslut att stanna kvar och samtala med någon av er ledare efter samlingen. De kanske har frågor om vad som just hänt eller vad det betyder att följa Jesus.

Modul material
Biblar

Upp till dig

Kom ihåg
1 mins

Mål: Att avsluta samlingen med att påminna dem om de viktigaste tankarna från dagens samling.
 
Säg
Jesus lever och är verksam idag. Han förvandlar människors liv precis som han alltid har gjort. Om du vill att han ska förvandla ditt liv är allt du behöver göra att ge ditt liv till honom. Om du vill veta mer om vad detta innebär så får du gärna stanna kvar en stund efter samlingen och prata mer med någon av oss ledare.