God Jul

Julen är här - 2019

Den här samlingen är full av lekar och aktiviteter med julen som tema. Den ger också möjlighet till intressanta samtal och funderingar kopplade till de olika aktiviteterna. Denna samling är perfekt att använda innan juluppehållet. 

Samlingens längd: 96 min

Mål

Att erbjuda barnen en rolig och mysig samling innan juluppehållet samtidigt som det är kryddat med lite enkla tankar kring julen.

Beskrivning

Den här samlingen är full av lekar och aktiviteter med julen som tema. Den ger också möjlighet till intressanta samtal och funderingar kopplade till de olika aktiviteterna. Denna samling är perfekt att använda innan juluppehållet. 

Material till samlingen

  • Projektor
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • bildspel Stilla natt
  • färgpennor
  • Utskriven kopia av den bifogade filen
  • Biblar
  • bilagan Ansiktsuttryck
  • Presentlåda
  • Tejp
  • omslagspapper
  • utklippta ord
  • Biblar
  • diskhanddukar
  • snöre eller rep
  • mantelliknande kläder
  • Biblar
  • färgat papper
  • penslar
  • Lim
  • saxar
  • lera
  • silkespapper

Samlingens moduler

Julfika

Smaka
10 mins

Förberedleser: Duka ett bord med traditionellt julfika. Gör det lite festligt genom att sätta fram en röd julduk, mysiga jullyktor och ha julmusik spelande i bakgrunden.

Fika
Sitt tillsammans med barnen och njut av fikat. Använd denna tid som en möjlighet att prata med barnen och få en uppfattning om vad de tycker om julen. Ser de fram emot jul eller kommer det bli en jobbig tid för dem?

Goda minnen

Samtala
5 mins

Till ledaren: Om din Alive grupp är stor kan du dela in barnen i flera mindre grupper

Samtala om:

  • Vad betyder en "god" jul för dig?
  • Vad är ditt bästa julminne?
  • Vad är den bästa julklappen du någonsin fått?
  • Vad var det som var bra med den?

Slå in en present

Aktivera
6 mins

Lek

  • Dela in barnen i lag (max. fem i varje lag).
  • Be varje lag välja ut en frivillig.
  • Ge ut rullar med omslagspapper, sax, tejp och band.
  • Ge sedan lagen två minuter att slå in sin "present". (Säg att du tyvärr har glömt att köpa presenterna så de får slå in "den frivillige" istället.
  • Efter två minuter utser du en vinnare – det lag som bäst lyckats slå in sin lagmedlem.
Modul material
Tejp
sax
band
omslagspapper

Vad finns i lådan?

Aktivera
6 mins

Förberedelser: Förbered en presentlåda att använda för denna lek. (En fin låda som ser ut som en present och har ett lock som lätt kan lyftas av.) Skriv ut de ord du vill använda dig av och klipp ut dem så att varje ord hamnar på en individuell remsa (se förslag nedan).

Lek

  • Dela in barnen i två eller tre lag.
  • Be en frivillig från det första laget komma fram och öppna presentlådan. (Instruera personen att de ska reagera som om det som står skrivet på lappen verkligen ligger i presentlådan.)
  • Personen får inte säga vad som står skrivet men de får uttrycka saker om det som kan hjälpa laget att gissa rätt. 
  • Ge dennes lag tre chanser att gissa vad som finns i lådan.
  • Tilldela laget 10 poäng om de gissar rätt.
  • Om de gissar fel får det andra lagen chansen att gissa och får fem bonuspoäng för rätt svar.
  • Låt alla lag få gissa lika många gånger.
  • Det lag som har flest poäng vinner.

Använd dig av listan nedan eller gör en egen lista:   

  • En iPad
  • En påse med valnötter 
  • En valp
  • En spindel 
  • 6 månaders gratis choklad 
  • En bit bubbelplast
  • Nycklarna till en ny Porsche
  • Hundbajs
  • Inget alls
Modul material
Presentlåda
Tejp
omslagspapper
utklippta ord

Julherde

Fundera
8 mins

Aktivitet

  • Be tre frivilliga komma fram.
  • Låt de frivilliga klä ut sig till herdar från Jesus tid. (Diskhandduk till huvudbonad, mantelliknande dräkt, snöre att knyta med, osv.)
  • Tala om för dem att du kommer att läsa en bibeltext och att de ska föreställa sig att de är på platsen när det hände.
  • Be dem reagera som de tror att de skulle ha reagerat om det var på riktigt.
  • Läs bibelstycket från Lukasevangeliet.
  • Fråga sedan herdarna varför de reagerade såsom de gjorde.

Läs
Lukasevangeliet 2:8-20

Alternativ aktivitet
    •    Läs bibelversen från Lukasevangeliet som ovan.
    •    Välj ut en frivillig – helst någon med lite erfarenhet av skådespeleri.
    •    Be honom/henne att sitta eller stå i mitten av gruppen.
    •    Ställ personen några frågor och uppmuntra denne att svara som om han vore en av herdarna.
    •    Använd dig gärna av frågorna nedan men låt barnen lägga till frågor om de vill.

Frågor
    •    Hur är det att vara en herde?
    •    Ser du ofta änglar när du är ute på fältet?
    •    Hur kände du dig när du såg Herrens ängel?
    •    Vad tänkte du när ännu fler änglar dök upp?
    •    Vad fick dig att vilja gå till Betlehem?
    •    Vad upplevde du det som du fick se där?
    •    Hur har den här upplevelsen påverkat ditt liv?

Säg
När vi tänker oss in i hur det var att vara herdarna vid Jesu födelse kan vi inte låta bli att fyllas av glädje. Tänk att plötsligt bli omringad av änglar och se världens frälsare födas! Det måste ha varit helt oväntat men också otroligt spännande. Det är denna glädje som är kärnan i vad julen handlar om. Vi gör ofta julen till en kortsiktig glädje som handlar om mat och presenter – men i själva verket handlar den om något mycket mer meningsfullt: nämligen varaktig glädje. Om några dagar kommer vi att ha tröttnat på julskinka och presenter men glädjen som kommer av att vi vet att Gud är med oss varar för evigt.

Modul material
Biblar
diskhanddukar
snöre eller rep
mantelliknande kläder

Att ge eller få?

Lyssna
6 mins

Säg

  • Varje år spenderas det $450 miljarder på julen enbart i USA.  
  • Experter tror att rent dricksvatten till ALLA människor i världen skulle kosta $10 miljarder.
  • I Sverige spenderar vi totalt kring 80 miljarder SEK på julhandeln. 
  • Vi köper julklappar för 23 miljarder SEK. I genomsnitt spenderar varje svensk som firar jul över 3000 SEK på julklappar. 
  • Enligt Rädda Barnen spenderar 30 miljoner barn julen på flykt runt om i världen.

Fråga

  • Vad tycker du om denna statistik?
  • Vad behövs för att julen ska blir en "god jul"?
  • Vad är meningen med julen? Borde vi tänka på något när vi firar jul?
Modul material
dator
internet
Projektor

Var är Jesus?

Visa
9 mins

Visa
https://www.youtube.com/watch?v=gRPfbRlsHkY (visa till min 5:20)
(Var är Jesus)

Fråga

  • Vad tänker du om det här videoklippet?
  • Får Jesus tillräckligt med plats i vårt julfirande?
  • Hur kan vi ge honom mer plats bland vår julmat, julklappar och Kalle Anka?
Modul material
Projektor

Jesus och de fattiga

Fundera
15 mins

Förberedelser: Skriv ut lika många kopior av den bifogade filen "Jesus och de fattiga" som du har barn på samlingen. Lägg fram tillräckligt med biblar, pennor och tuschpennor för alla.

Uppgift

  • Ge barnen en utskriven kopia av den bifogade filen “Jesus och de fattiga”.
  • Ge dem i uppgift att fylla i de ord som saknas genom att slå upp och leta svaren i Bibeln. (Vi har använt Levande bibeln för ett lättare språk).
  • Förklara att de sedan ska ta en tuschpenna och skriva vad de tror att versen betyder bredvid bibelversen.
  • När de är klara med detta ska de använda sig av ytterligare en färg på pennan och skriva en tre ord lång sammanfattning. 
  • Till sist ska de i en annan färg summera versen med ett enda ord.

 
Till ledaren: Fundera igen hur du vill genomföra uppgiften på bästa sättet för din grupp. Det kan t.ex. vara enklare för barnen att låta dem slutföra en uppgift åt gången och sedan tillsammans som grupp gå vidare till nästa uppgift.
 
Fråga

  • Vilken sorts människor talade Jesus om?
  • Tänkte du på något speciellt när du läste verserna?
  • Tror du att de fattiga var viktiga för Jesus? Varför eller varför inte?
Modul material
färgpennor
Utskriven kopia av den bifogade filen

Julkrubban

Aktivera
7 mins

Förberedelser: Ställ fram det material du behöver för det här konstprojektet på ett bord. (Pennor, färg, penslar, papper, silkespapper, lim, lera, osv.). Se till att skydda bordet med vaxduk. 

Säg
Människor har alla möjliga tokiga idéer om vad julen handlar om. Om man vill ha en tydlig bild av den verkliga meningen med julen kan det vara bra att gå tillbaka till den första julen och se hur den såg ut.

Aktivitet

  • Låt barnen sätta sig vid det förberedda pysselbordet.
  • Ge dem i uppgift att skapa en julkrubba – något som representerar hur det skulle ha varit när Jesus föddes.
  • De kan t.ex. rita eller måla sina julkrubbor eller skapa en 3D-modell med hjälp av lera. 
  • De kan även använda silkespapper som de gör tussar av och limmar fast på pappret för att ge det struktur och 3-D känsla.
  • Låt barnen jobba ensamma, i par eller i grupper om de föredrar det.
  • Vissa barn är väldigt noga och kan sitta och arbeta på sitt projekt i timtal medan andra är klara på några minuter. Bestäm därför i förväg hur lång tid du vill att de ska få på sig att slutföra uppgiften och låt sedan barnen visa upp sina arbeten även om de inte är färdiga. 
  • Om de behöver lite inspiration kan du ge ut biblar och föreslå att de läser Matteusevangeliet 2:1-12 och Lukasevangeliet 2:1-20 eller kan ni läsa dessa verser tillsammans innan de börjar med sitt projekt.

Fråga

  • Vad tänker du när du ser dessa bilder?
  • Skulle du beskriva den första julen som en "lycklig" tid?
  • Var människorna i berättelsen glada? Vad är skillnaden?
  • Vilka saker och aktiviteter kring julen idag kan hindra oss från att se vad julen verkligen handlar om?
Modul material
Biblar
färgat papper
penslar
Lim
saxar
lera
silkespapper

Julruset

Aktivera
6 mins

Lek

  • Dela in barnen i två eller tre lag. (Försök att göra lagen så jämna som möjligt).
  • Låt lagen välja ut en frivillig som ska vara jultomten. Föreslå att de väljer någon lätt för denna uppgift. De personen den har utvalt en tomtemössa.
  • Varje lag ska ställa hälften av sina personer på ena sidan rummet och de resterande på andra sidan. De ska stå vända mot varandra.
  • Förklara att denna lek går ut på att jultomten ska försöka samla ihop sina renar.
  • På din signal ska den första renen (deltagaren) i varje lag bära sin jultomten på ryggen till andra sidan av rummet för att hämta nästa ren.
  • De två renarna forma nu ett tåg och gå tillbaka till den andra sidan av rummet för att hämta nästa ren.
  • Laget fortsätter på det sättet tills jultomten har samla ihop alla sina renar. Det lag vars jultomte första samlar ihop sina renar vinner.
  • Observera att renarna får turas om att bära jultomten. Det måste inte bara vara den första renen som bär tomten.
Modul material
Tomtemössor

Uttrycksfulla ansikten

Samtala
7 mins

Förberedelse: Skriv ut en kopia av den bifogade filen "Ansiktsuttryck". Gör antingen flera kopior eller tryck ut en större kopia på A3. Sätt fast dem på väggarna runt om i rummet.

Diskutera

  • Visa barnen ansiktsuttrycken på väggarna.
  • Be dem att välja den som bäst sammanfattar hur de känner för julen. De kan klippa ut den som de har valt. 
  • Låt barnen visa upp det uttryck de valt och varför.
  • Vad är det med julen som får dem att känna på just detta sätt?

 

Modul material
bilagan Ansiktsuttryck

Det blir bättre

Fundera
5 mins

Säg
Julen är inte alltid en lycklig tid. Om det tex. är svårt hemma eller om du just förlorat någon som stod dig nära kan julen kännas riktigt jobbig. Men julen kan fortfarande vara rolig även om du inte är lycklig.

Läs
Psaltaren 30:1-5

Fråga

  • Hur tror du den som skrev detta kände sig?
  • Vad tror du att denne person har gått igenom?
  • Hur uppmuntrar den här psalmen oss?

Säg
När vi är mitt i något väldigt jobbigt kan vi känna oss långt ifrån glada. Vi kan till och med känna oss som om Gud har glömt bort oss helt. Men julens budskap är att Gud är med oss vad vi än går igenom. Även om vi känner oss nedstämda i nuläget så finns glädje runt hörnet!

Modul material
Biblar

Glädjens budskap i julen

Be
5 mins

Be

Spela upp låten ”Stilla natt” och visa samtidigt powerpoint bildspelet. (Bildspelet finns som bilaga och är inställt så att det kommer att bläddra igenom bilderna så länge du vill.)
https://www.youtube.com/watch?v=V_eUn6hIO_o

Be barnen att titta på bilderna och fundera över det fantastiska budskap som finns i julen och vad det betyder för dem.

Uppmuntra dem att prata med Gud om hur de känner.

Föreslå att de kan:

  • Be för alla de som kommer att ha en jobbig jul.
  • Be om hur de skulle kunna dela glädjens budskap som finns i julen med andra människor.
  • Erbjud också att be för någon i rummet som står inför en svår jul - oavsett vad det är.
  • Avsluta med en kort bön.
Modul material
dator
Projektor
Högtalare
bildspel Stilla natt

Ha en god jul

Kom ihåg
1 mins

Säg
Julen är glädjens högtid men det betyder inte att allting är glatt och bra. Även om vi får exakt det vi vill ha i julklapp kommer vi förmodligen bara att vara glada i ett par dagar och sedan går vi tillbaka till våra normala liv igen. Tack vare Jesus kan vi vara glada över att Gud är med oss hela året om. Detta är något som har större mening för oss och håller mycket längre än någon annan form av lycka och glädje. Denna glädje finns till för oss alla. Hur kan vi dela denna glädje med andra som inte känner Jesus?