Tre kors

Påsken: Det gäller liv och död.

Viktiga bibelord: Jesaja 53:4-9, Matteus 28:1-10, 2 Kor 5:17 

Konstigt nog ser vissa kristna på påsken som om det vore en dyster händelse. Naturligtvis är det viktigt att reflektera över Jesu död och det allvarliga med vår egen synd. I slutändan handlar dock påsken om att Jesus har besegrat döden och synden samt öppnat en väg för oss att lära känna Gud. Påskens budskap handlar om att vi kan kliva in i ett nytt underbart liv med Honom. Under den här samlingen hoppas vi att barnen ska få en fördjupad förståelse av påskens verkliga budskap. 

Samlingens längd: 67 min

Mål

  • Att visa att påsken handlar om hur Jesus dog och uppstod igen från de döda
  • Att det handlar om att fira det nya liv som Jesus vill ge till oss alla genom sin död och uppståndelse. 
  • Att barnen ska förstå vikten av Jesu död och uppståndelse. 

Beskrivning

Viktiga bibelord: Jesaja 53:4-9, Matteus 28:1-10, 2 Kor 5:17 

Konstigt nog ser vissa kristna på påsken som om det vore en dyster händelse. Naturligtvis är det viktigt att reflektera över Jesu död och det allvarliga med vår egen synd. I slutändan handlar dock påsken om att Jesus har besegrat döden och synden samt öppnat en väg för oss att lära känna Gud. Påskens budskap handlar om att vi kan kliva in i ett nytt underbart liv med Honom. Under den här samlingen hoppas vi att barnen ska få en fördjupad förståelse av påskens verkliga budskap. 

Material till samlingen

  • Fika
  • chokladägg
  • Biblar
  • två vita T-shirts
  • märkpennor
  • Projektor
  • Högtalare
  • bröd
  • druvjuice
  • Choklad
  • 2 mjuka bollar
  • Bibel
  • tomma batterier
  • fulladdade batterier
  • batteridriven leksak
  • 30 plastmuggar
  • bord
  • Biblar
  • stora spikar
  • hammare
  • träkors
  • Choklad
  • Tallrik
  • hårdkokta ägg
  • stolar

Samlingens moduler

Påskfika

Smaka
8 mins

Fika
Bjud på lite påskfika och påskägg när barnen kommer. Ta tid att samtala med barnen om påsken och hur de firar den. 

Modul material
Fika
chokladägg

Först till ägget

Lyssna
4 mins

Mål: Att berätta (eventuella) veckans meddelanden (pålysningar) samt att introducera temat för denna samling.

Förberedelser: Gör 2-4 kopior av de meddelanden som du vill berätta för barnen (antalet beror på hur många lag du kommer att ha). Gör ett litet hål längst upp i ett ihåligt chokladägg. (Lika många ägg som du kommer att ha lag). Rulla ihop meddelandena (pålysningarna) och stoppa ett inuti varje ägg. 

Aktivitet

  • Ställ ett bord mitt i rummet och lägg en tallrik/bricka och 2-4 chokladägg (baserat på antal lag) på bordet. 
  • Lägg rikligt med godis på tallriken/brickan. (Godiset ska vara i olika färger, lika många färger som du har lag. Se även till att du har lika många godisar av varje färg). 
  • Dela upp barnen i (2-4) lika stora lag och låt lagen ställa sig i var sitt hörn i rummet. 
  • Ge varje lag en färg som finns representerad bland godiset. 
  • På “Gå” ska den första deltagaren i varje lag springa fram till tallriken och plocka upp en godis (i deras lags färg) med hjälp av endast munnen. (Om du inte vill att de ska använda munnen kan du istället t.ex. använda ätpinnar). Sedan ska de springa tillbaka till sitt lag och skickar iväg nästa deltagare. 
  • När laget har hämtat alla godisar i sin färg ska nästa deltagare i tur hämta ett ägg och ta det tillbaka till laget. 
  • Det lag som först öppnar upp ägget och läser upp meddelandena vinner.

 
Pålysningar
Läs upp meddelandena igen så att du är säker på att alla har hört dem. 

Säg
Som ni säkert förstår ska vi fokusera på påsken idag. Påsken är en högtid med blandande känslor. Det finns en del av påsken som handlar om sorg och tårar men påsken handlar samtidigt om något helt fantastiskt som Gud har gjort. Vi kommer att titta närmare på detta under samlingens gång. 

Modul material
meddelanden (dina pålysningar)
Starburst godis eller liknande (godis med papper i olika färger)
bord
chokladägg 2-4 stycken
Tallrik

Äggstafett

Aktivera
6 mins

Förberedelser: Gör ett startlinje på ena sidan av rummet. Ställ två stolar på andra sidan rummet och ytterligare två stolar mitt emellan startlinjen och stolarna på andra sidan. 

Lek

  • Dela upp barnen i två lika stora lag. (Om du har många barn kan det vara värt att öka antalet lag). 
  • Be lagen att ställa sig bakom startlinjen.
  • Ge ett ägg till den första personen i varje lag.
  • Förklara att de ska rulla ägget genom rummet, under den första stolen och runda den andra stolen för att sedan rulla det tillbaka till sitt lag. 
  • Det finns en utmaningen och det är att de kan bara vidröra ägget med näsan. 
  • Det lag som först klara av detta vinner. 

Säg
Påskäggen som vi har på påsk är en symbol för det nya liv som vi kan få tack vara att Jesus dog och uppstod från de döda. 

Modul material
hårdkokta ägg
stolar

Upp och ner

Aktivera
8 mins

Mål: Att få så många muggar som möjligt vända åt rätt håll.

Till ledaren: Om du har en väldigt stor grupp välj ut sex frivilliga och skapa två lag med tre i varje som tävlar inför de andra. 

Lek

  • Be barnen dela upp sig i lag med tre deltagare i varje lag.
  • Ställ upp 30 plastmuggar på en lång rad på ett bord. 15 plastmuggar ska vara neråt och 15 muggar uppåt. 
  • Välj ut två lag och be dem ställa sig på var sin sida av ett bord.
  • Gör ett lag till “upp” och det andra till “ner”.
  • “Upp-laget” ska försöka att vända så många muggar som möjligt uppåt medan “Ner-laget” försöker vända dem neråt. 
  • Om något lag med vilje knuffar omkull ett antal av det andra lagets muggar är laget automatiskt diskvalificerat.
  • Varje tävlingsomgång är 60 sekunder.
  • Det vinnande laget är det som har flest muggar åt sitt håll efter 60 sekunger. (Om 17 muggar är vända uppåt och 13 muggar neråt så har “Upp-laget” vunnit.) 
  • Välj ut ett nytt lag att utmana det vinnande laget som får stanna kvar och tävla igen. Denna gång byter du så att det vinnande laget får vända muggarna åt det andra hållet än de gjorde i den förra tävlingen. Om ett lag vinner tre gånger i rad får de inte tävla fler gånger och du väljer ut två nya lag för nästa tävling. 
  • Fortsätt tävla tills alla har fått tävla minst en gång
Modul material
30 plastmuggar
bord

Nytt liv

Fundera
6 mins

Mål: Att visa på att Jesus vill ge oss ett nytt liv.

Aktivitet
Visa barnen en batteridriven leksak med nästan eller helt tomma batterier. Leksaken ska inte fungerar eller endast röra sig väldigt lite. 

Säg
Den här leksaken är jättebra men den har slut på kraft. Batterierna är döda (tomma) och det finns ingen energi kvar i dem. Därför går leksaken inte att använda. Detta liknar oss människor lite grann. Om vi inte känner Jesus är vi långt borta från Gud och vi saknar den kraft som Han ger oss. Bibeln säger att utan Gud är vi döda i våra synder. (Du kan läsa från Ef 2:1-3 om du vill). Gud har dock en plan för att fixa detta…

Aktivitet
Byt ut batterierna i leksaken. Visa hur bra den fungerar med de nya batterierna.  

Läs
2 Korintierbrevet 5:17
“När någon blir kristen, blir han en fullständigt ny människa invärtes. Han är inte densamme längre. Ett nytt liv har börjat!” (SVL)

Säg
Eftersom Jesus uppstod från de döda kan vi alla få del av Hans nya liv. Jesus göra oss nya och tar bort allt det gamla. Vi är inte densamme längre utan ett nytt liv har startat i Honom. Ett liv som hjälper oss här på jorden och sedan fortsätter i evigheten efter vi dör. 

Modul material
Bibel
tomma batterier
fulladdade batterier
batteridriven leksak

På liv och död

Aktivera
6 mins

Mål: Att undvika att fånga den “dödliga” bollen.

Lek

  • Låt barnen ställa sig i en cirkel.
  • Låt två ledare, med var sin boll,  ställa sig i mitten av cirkeln. OBS! Bollarna måste se olika ut, helst olika färger. 
  • Kalla den ena bollen för “livsbollen” och den andra för “dödsbollen”. 
  • Börjar med att kasta dessa två bollar till barnen i cirkeln. 
  • Livsbollen ska fångas men dödsbollen får de inte fånga. 
  • Om en deltagare tappar livsbollen eller fångar dödsbollen så är de ute ur leken och får sätta sig ner. 
  • Börja lugnt och försiktigt men sedan kastar du bollarna hårdare och snabbare för att göra det svårare.
Modul material
2 mjuka bollar

Varför behövde Jesus dö?

Visa
7 mins

Till ledaren: Titta och se om detta budskap är något som skulle passa din grupp vid denna tidpunkt. Kanske behöver ni samtala om det som talades om på videon och förklara en del saker för barnen. 

Videoklipp
Det här videoklippet är från Göteborgs Internationella Baptistkyrka och de försöker besvara frågan varför Jesus behövde dö.
https://www.youtube.com/watch?v=JzC46XffWmo

Samtala

  • Varför behövde Jesus dö?
  • Var det något som var svårt att förstå?
  • Vad betyder det för dig och mig?
Modul material
Projektor
Högtalare

Människans problem

Fundera
8 mins

Mål: Att förklara problemet med synd och hur Gud genom påskens händelser ger oss en väg ut ur synden och in i ett liv med Honom.

Aktivitet

  • Låt en av ledarna ta på sig en (billig och äldre) vit T-shirt.
  • Be barnen nämna några problem som finns i världen. Det kan handlar om stora globala problem eller saker som påverkar enskilda människor och relationer mellan människor. T.ex. människor som svälter i fattiga länder, stöld, o.s.v.
  • När någon nämner ett problem, be dem komma fram och skriva det på den vita T-shirten med en märkpenna. Fortsätt tills T-shirten är full med olika problem och synder. 

Säg
Större delen av dessa problem är orsakade av människor och deras själviska val. Detta gäller även oss. Vi har alla gjort saker som sårar oss själva och andra runt omkring oss. Alla dessa saker ställer till det för oss och hindrar oss från att lära känna Gud och följa Honom. Vår synd skiljer oss från Gud.

Aktivitet
Ge ledaren en ny vit T-shirt. 

Läs
Jes 53:4-9
Ändå var det vårt lidande han bar och våra sorger som tyngde honom. Vi trodde att hans lidande var ett straff från Gud för hans egna synder, men det var för vår skull han blev sårad och slagen. Han blev misshandlad för att vi skulle få frid. Han blev straffad, men vi blev friade! I hans sår finns det helande för oss! Det var vi som gick vilse som får. Det var vi som lämnade Guds stigar för att gå våra egna vägar. Ändå lade Gud alla våra skulder och synder på honom! Han var pressad och plågad, men ändå sa han inget till sitt försvar. Han var som ett lamm, som förs bort för att slaktas. Och som ett får står tyst när man klipper det, så stod han tyst framför dem som dömde honom. Från anklagelser och rättegång förde de bort honom för att dödas. Men vilka bland folket insåg den dagen att det var deras synder han dog för? Vem förstod att han led i deras ställe? Han begravdes som en brottsling i en rik mans grav, men han hade inte gjort något brottsligt, och han hade aldrig sagt ett ont ord. (SVL)

Säg
Gud hade en plan hur kan skulle kunna hjälpa människorna. Gud skickade sin son Jesus att ta skulden för allt detta elände och själviskhet på sig, (Han tog straffet för det istället för oss människor). Jesus dog men Han kom tillbaka till liv igen och övervann döden och synden. Det som vi inte kunde fixa har Han tagit hand om. Vår synd är inte lägre ett hinder för oss att komma till Gud. Det vi behöver göra är att vända oss till Honom, leva för Honom och låta Guds kraft verka i oss så att vi kan älska Gud med hela vårt hjärta och älska människor runt omkring oss som vi älskar oss själva. Detta är vad påsken handlar om detta är värt att fira!

Modul material
Biblar
två vita T-shirts
märkpennor

Korset och vi

Be
7 mins

Mål: Att låta barnen komma till korset, bekänna sina synder och få förlåtelse.

Läs
Matteus 28:1-10

Säg
Eftersom Jesus har dött för våra synder så kan vi bli förlåtna för allt det dåliga som vi har gjort. Vi kan lämna allt det gamla bakom oss och börjar ett nytt liv tillsammans med Honom. Gud förlåter oss eftersom Jesus har dött för oss och när vi kommer till Gud så ger Han oss kraft att leva ett nytt liv genom den kraft som Han ger oss.

Bön

  • Ställ (lägg) ett träkors mitt i rummet.
  • Ställ en tallrik med choklad vid foten av korset.
  • Ge alla en spik.
  • Be alla barnen tänka på något som de har gjort som de vill blir fria från/förlåtna för. Något som de vill ändra i sina liv eller om de vill ge sina liv till Gud och leva för Honom.  
  • Förklara att Jesus valde att dö så att våra synder kunde dö med Honom. Dessa saker som vi har gjort är det som Jesus tog med sig på korset.
  • Låt varje barn spika in sin spik i korset som en symboliska handling att de erkänner att de har gjort fel och att de är ledsna för det och ber Gud om förlåtelse.
  • (Om du inte vill använda hammar kan du låta barnen hålla upp sina spikar med det reflekterar över sina liv för att sedan lämna spikarna vid korsets fot).
  • När alla har spikat in sina spikar i korset (eller lämnat dem vid korsets fot), erbjud dem att ta en bit choklad. Påminn dem om att när vi vänder oss till Gud så förlåter Han oss och ger oss ett nytt liv med Honom, ett gott liv, eftersom Han älskar oss och kommer att leda oss till ett evigt liv med Honom. 
  • Be högt tillsammans och tacka Gud för att Han har sänt Jesus att ta itu med synd och att Gud förlåter oss och ger oss ett nytt liv tillsammans med Honom. 

 

Modul material
Biblar
stora spikar
hammare
träkors
Choklad
Tallrik

Evigt liv

Kom ihåg
1 mins

Mål: Att påminna barnen om den viktigast punkten kring påsken. 

Säg
Påsken är värd att firas. Under påsken kommer vi ihåg att Jesus dog och uppstod igen för att ta bort våra synder och ge oss möjligheten att lära känna Gud. Genom Jesus kan vi få ett nytt liv - ett liv som är större, bättre, mer mening samt att det är för evigt!

Fira!

Smaka
6 mins

Mål: Att fira det Jesus har gjort för oss.

Säg
Påsken är verkligen värd att firas. Eftersom Jesus dog och uppstod igen från de döda kan vi blir fria från våra synder, lära känna Gud och få ett evigt liv. 

Aktivitet
Bjud på bröd, druvjuice och mycket choklad. Du behöver inte förklara innebörden av brödet och druvjuicen. Låt symboliken tala för sig själv. Låt barnen få äta, dricka, samtala och fira vad påsken betyder. 

Alternativ
Baka några “uppståndelsebullar” (engelska “Resurrection rolls”) för att servera vid detta tillfälle. (Det finns många enkla recept på nätet om du googlar på “Resurrection rolls”). “Resurrection rolls” är en söt bulle som är bakad med en marshmallows i mitten. Den smälter i ugnen och lämnar ett tomrum inne i bullen. Effekten blir en bulle som påminner om den tomma graven!

 

Modul material
bröd
druvjuice
Choklad