Radikal för Jesus

Radikal för Jesus

För dem av oss som har varit kristna ett tag är det lätt att vi tar en dela v de saker Jesus sa och gjorde för givet. Men när vi tittar närmare på vad Jesus sa och gjorde börjar vi se hur revolutionerande hans undervisning verkligen är. Vi kanske frestas komma med bortförklaringar när hans idéer verkar för svåra att följa men vi måste ändå inse möjligheten att han faktiskt menade vad han sa! I den här Alivesamlingen kommer vi att utmana barnen att ta Jesu ord på allvar och att leva ett radikalt liv där vi tjänar de som är fattiga och utanför.

Samlingens längd: 76 min

Mål

  • Att som Jesu efterföljare tala och agera som han gjorde.
  • Att som grupp bli utmanade att göra radikala saker motiverade av den vänlighet och generositet Jesus demonstrerade.
  • Huvudbibelord: Matteus 5:38-42, Matteus 19:16-22, Matteus 25:34-40

Beskrivning

För dem av oss som har varit kristna ett tag är det lätt att vi tar en dela v de saker Jesus sa och gjorde för givet. Men när vi tittar närmare på vad Jesus sa och gjorde börjar vi se hur revolutionerande hans undervisning verkligen är. Vi kanske frestas komma med bortförklaringar när hans idéer verkar för svåra att följa men vi måste ändå inse möjligheten att han faktiskt menade vad han sa! I den här Alivesamlingen kommer vi att utmana barnen att ta Jesu ord på allvar och att leva ett radikalt liv där vi tjänar de som är fattiga och utanför.

Material till samlingen

  • A3-ark från modulen “Jackor med mera2
  • pennor
  • A3-arket från modulen “Vad säger Jesus egentligen?”
  • pennor
  • sylt
  • smör
  • Papperstallrikar
  • bord
  • våtservetter
  • Biblar
  • A3-ark
  • dator
  • internet
  • Högtalare
  • Projektor
  • Biblar
  • Biblar
  • några populära böcker
  • dator
  • internet
  • Högtalare
  • Projektor

Samlingens moduler

Smakutmaningen

Smaka
10 mins

Mål: Att förtjäna “god mat” genom att äta “otäck mat”.
 
Förberedelser: Duka fram förfriskningar på ett bord. Se till att några av gruppens favorittips och drycker finns tillgängliga. Förbered några konstiga kombinationer av mat i skålar. (Dessa livsmedel kan inkludera Nutella med citron, morotsbitar med jordnötssmör, marshmallows doppade i Tabasco eller någon annan konstig kombination du kan komma på.) Förbered 5-6 olika kombinationer. Täck dessa skålar med folie och ställ dem på bordet.
 
Fika

  • Be två frivilliga komma fram. 
  • Dessa frivilliga ska genom att klara en utmaning "låsa upp" fina drycker och snacks för resten av gruppen.
  • Varje gång den frivillige äter en av de konstiga matkombinationerna får gruppen ta del av sina favoritsnacks.
Modul material
Snacks
skålar
aliminiumfolie
ögonbindel
några olika typer av “annorlunda” mat

Mänskliga “Space invaders”

Aktivera
6 mins

Mål: Att lyckas skjuta ner inkräktarna innan de kommer till linjen.
 
Förberedelser: Rulla ihop ett antal dagstidningar. Ställ fram ett antal hinder (papperskorgar eller kartonger) i en linje på golvet.  Märk ut en startlinje med hjälp av ett rep eller maskeringstejp.
 
Aktivitet

  • Detta är ett riktigt Space Invaders-spel!
  • Välj ut 1 eller 2 frivilliga som får vara "rymdskepp".
  • Be rymdskeppen ställa sig bakom hindren och låt dem göra en hög med pappersbollar med hjälp av dagstidningarna.
  • Alla andra kommer att vara “aliens”/utomjordingar.
  • Utomjordingarna får en boll var och får bara skjuta en gång var.
  • Be alla utomjordingar ställa sig i rader av 5 i ena änden av rummet.
  • När du räknat till tre får utomjordingarna sakta röra sig framåt eller i sidled (som i Space Invaders).
  • Rymdskeppet kan börja skjuta sina pappersbollar omedelbart. 
  • Om en utomjording träffas är den ute ur spelet. Utomjordingarna får skjuta tillbaka mot rymdskeppen för att slå ut dessa.
  • Rymdskeppen har 3 liv var, och när det träffats tre gånger är det förstört och ute ur leken.
  • Rymdskeppen kan använda hinder dom skydd. Målet är att rymdskeppen ska ta ut alla utomjordingar innan de når linjen.
  • Om rymdskeppen lyckas vinner de, annars vinner utomjordingarna. 
  • En ledare ska instruera utomjordingarna hur långt de får flytta sig och vilken riktning (dvs "framåt", "vänster", "rätt").
  • Du kan också ha en ledare längst bak som den stora “chefsutomjordingen”. Om rymdskeppet träffar chefen får han ett extra pris!
  • Kör ett par gånger om du har tid, med olika personer som rymdskepp.

 

Modul material
dagstidningar
rep
maskeringstejp
papperskorgar eller kartonger

Tveka inte!

Kom ihåg
4 mins

Mål: Att introducera temat och ge ut viktig information.
 
Förberedelser: Fyll vattenpistolerna med vatten. Skriv ut den information du har inför den kommande veckan på A4-papper. Om du inte har någon information att ge ut kan du hitta på några saker eller skriva ned ett par regler för din Alive-grupp.

Aktivitet

  • Be en frivillig komma fram och läsa upp veckans meddelanden.
  • Denne har en 15 sekunder (beroende på hur långt meddelandet är) på sig att läsa upp ett meddelandemeddelande.
  • En ledare ska stå med en laddad vattenpistol.
  • Dennes jobb är att spruta vatten på den som läser om denne pausar, tvekar eller säger "hmm".
  • Om du har flera meddelanden kan du låta fler personer försöka. 

Säg
Under hela våra liv utmanas vi att göra saker. Ibland är dessa utmaningar roliga, som den här. Ibland är de svåra att göra, men i slutändan mycket givande. Ibland känns dessa utmaningar bara som något jobbigt som inte har något positivt med sig. Idag ska vi prata om några speciella utmaningar som vi kan läsa om i bibeln som inte alls är lätta men desto mer givande!

Modul material
vattenpistoler
Veckans meddelanden

Omvänt pictionary

Aktivera
5 mins

Mål: Att skicka en bild vidare genom att beskriva den med ord.
 
Förberedelser: Rita upp 8 enkla bilder (djur, byggnader, smileys, berg, träd etc.)
 
Aktivitet

  • Dela in barnen i små grupper med 5-6 personer i varje.
  • En frivillig från varje lag ska vara löpare.
  • Ge löparen 10 sekunder på sig att titta på den första bilden du har förberett.
  • De måste sedan springa tillbaka till sina lag och beskriva den bilden så att resten av laget kan rita en bild av den.
  • Löparen får inte säga namnet på det som de sett på bilden: de kan bara säga vilken form och färg det har etc.
  • Löparen får inte se vad laget ritar.
  • Ge lagen en minut att slutföra sina bilder.
  • Gå sedan runt till lagen för att bedöma vilken bild som är mest lik originalet (tilldela varje lag så många poäng du tycker de förtjänar) eller samla alla bilder och visa dem för hela gruppen innan du poängbedömor dem.
  • Låt sedan lagen utse en ny löpare för sitt lag och fortsätt med nästa bild.
  • Vinnarna är det lag med flest poäng totalt.

Säg
Som kristna är vårt jobb att försöka kopiera Jesu sätt att tänka, tala och agera. Men ofta lär vi oss bara om Jesu liv utan att låta det påverka våra egna liv. Som kristna är vår uppmaning inte bara att lära oss om Jesus utan att leva på Hans sätt: att göra de saker vi ser Jesus göra i Bibeln

Modul material
Papper och pennor
några olika bilder

Människor är fantastiska

Visa
6 mins

Mål: Att förklara vad ordet radikal betyder.
 
Videoklipp: Titta på följande videoklipp tillsammans.

https://www.youtube.com/watch?v=FuAbiz4SSeQ

Fråga

  1. Om du skulle kunna behärska en extremsport eller färdighet, vad skulle det vara och varför?
  2. Hur skulle du förklara ordet “radikal"?

Säg
Ofta tänker vi på "radikala" människor som extrema människor, som i det här videoklippet; människor som tar risker och gör konstiga eller hänsynslösa saker. Eller så tänker vi oss att radikala människor är konstiga människor som beter sig på ett konstigt och ovanligt sätt. I själva verket betyder ordet "radikal" något mycket enklare. Det kommer från ordet "root" som betyder kärnan i någonting, den grundläggande föreställningen av någonting. Som kristna är vi kallade att leva radikalt, som Jesus gjorde, men det betyder inte att vi måste vara konstiga eller extrema. Det betyder att vi ska leva ut den grundläggande undervisning som Jesus gav oss. Vi borde lyssna på vad Jesus hade att säga, ta det på allvar och agera på det. Om en stund kommer vi att titta lite mer på vad det skulle kunna innebära för oss.

Modul material
dator
internet
Högtalare
Projektor

Vem är konstig?

Fundera
6 mins

Mål: Att få barnen att fundera på hur deras livsstil är i förhållande till en biblisk livsstil.
 
Förberedelser: Förbered ett par populära noveller som tex. Harry Potter, Sagan om ringen, Hungerspelen etc.
 
Samtala om

Dela in barnen i små grupper med 4-5 personer i  varje grupp. Ge en bok samt till en Bibel till varje grupp. Be grupperna fundera på följande frågor:

  1. Om du skulle bli en ny karaktär i den här boken hur skulle din karaktär vara?
  2. Vad skulle vara din karaktärs särskilda krafter eller förmågor?
  3. Vem skulle din karaktär interagera med?
  4. Skulle de vara goda, onda eller någonstans däremellan?

 
Fråga
Om din berättelse skulle vara en del av Bibeln hur skulle den se ut då? Skulle det vara en vers, ett kapitel eller kanske en hel bok? Hur skulle din berättelse passa med resten av Bibeln? Om någon läste Bibeln och kom till din vers/kapitel/bok, skulle de då tycka att det var i linje med resten av Bibeln? Varför varför inte?

Säg
När vi hör talas om människor som åker ut för att vara missionärer eller för att hjälpa fattiga tänker vi kanske på dem som konstiga eller annorlunda. Men när vi läser Bibelns berättelser verkar de verkligen så konstiga? Skulle det inte vara konstigare om personer kände Jesus men inte blev förändrade av det på något vis?

Modul material
Biblar
några populära böcker

Extrem version av Simon säger

Aktivera
5 mins

Mål: Att fundera på hur vi tar instruktioner.
 
Aktivitet

  • Detta aktivitet är en variant på det klassiska spelet "Simon säger".
  • Börja med några enkla exempel, t.ex. "Simon säger", klappa dina händer "" etc.
  • Efter ett tag introducera du ett nytt namn som börjar på S; tex. Stefan. När du säger "Stefan säger", måste alla göra exakt motsatsen till vad du säger. Om du till exempel säger "Stefan säger" Stå upp ", måste alla sitta ner.
  • Om du vill göra leken roligare (och svårare), introducera ytterligare 'S' tecken. Tex. kan "Sofie säger” innebära att allt som är sägs måste följas av ett koläte eller "Sebastian säger" att man måste göra rörelsen samtidigt som man ger komplimanger till de andra. Var kreativ!

Jesus säger

Visa
5 mins

Mål: Att fundera på om vi tar Jesu ord på allvar.
 
Videoklipp: https://youtu.be/uLJLwF2ci5A (Simon säger)

Om svensk textning inte startar automatiskt, klicka på "CC". Det kan också vara bra att förklara lite vad predikanten försöker säga. Att vi i kyrkan är duktiga på att prata om bibelord men sämre på att göra vad de säger. Du kan också förklara några av orden i textningen innan du visar videon, t.ex. ord som "memorera", "citera" 
 

Läs 
Johannes 13:12-17
 
Säg
Jesus vill inte att vi bara ska kommer ihåg vad han gjorde och tänka på det han sa som fina ord. Han vill att vi ska ta det han sa och gjorde på allvar och leva våra liv i enlighet med dem. Jesus levde sitt liv som ett exempel på hur vi ska tänka, tala och agera. Låt oss fundera på hur vi kan göra det.
 
Fråga

  1. Tänker vi bara på det Jesus sa som bra idéer istället för att leva efter dem?
  2. Kan du komma på några exempel?
  3. Vilka saker som Jesus sa skulle vi kunna ta mer seriöst?
  4. Hur tror du att det skulle påverka våra liv om vi gjorde det? Var specifik!
Modul material
dator
internet
Högtalare
Projektor
Biblar

Handkrig

Aktivera
3 mins

Mål: Att varva med en annan typ av aktivitet - en vänskaplig kamp.
 
Till ledaren: Det finns risk för lite skrap- och blåmärken i denna lek. Vi rekommenderar att utföra den i ett så säkert utrymme som möjligt och ha första hjälpen redo. 
 
Aktivitet

  • Låt barnen dela in sig i par.
  • Be dem sedan lägga sig ned mitt emot varandra i armhävningsposition.
  • Syftet med leken är att slå sin motståndares armar ur vägen så att de faller ner.
  • Leken fungerar ypperligt i turneringsformat.
  • Den som vinner får möta en av de andra vinnarna tills två deltagare möter varandra i finalen.

Vad säger Jesus egentligen?

Fundera
7 mins

Mål: Att fundera på några saker Jesus säger tillsammans.
 
Aktivitet

  • Dela in barnen i tre grupper.
  • Om möjligt, ha en ledare med varje grupp för att underlätta diskussionen.
  • Ge varje grupp några biblar.
  • Låt varje grupp slå upp en av bibelställena nedan.  

Läs
Matteus 5:38-42, Matteus 19:16-22, Matteus 25:34-40
 
Diskutera
Be varje grupp prata om vad kärnbudskapet i de här bibelställena är. Vad är det Jesus försöker säga?
 
Aktivitet

  • Ge varje grupp ett A3-papper och några pennor.
  • Be dem att dela upp papperet i fyra delar.
  • I övre högra hörnet ska de skriva, “Vad det betyder". I den rutan ska de sammanfatta vad deras huvudpunkt är.
  • I övre vänstra hörnet ska de skriva, "Varför det är skrivet" och skriva ned varför de tror att det här bibelordet finns med i Bibeln. Vem är det skrivet för? Hur kan det påverka oss? (Vi återkommer till de andra två rutorna senare i samlingen.)

Säg
Det finns tillfällen då det inte är tänkt att vi ska ta Jesu ord bokstavligt. Han använder tex. en hel del bildsspråk när han talar. När Jesus säger: "Jag är vinstocken och du är grenarna" betyder det inte att vi bokstavligen ska växa blad och producera druvor. Men när Jesus talar mer praktiskt, borde vi ta det han säger till hjärtat. Det är frestande att försöka förklara vad Jesus säger när det verkar svårt. Men det skulle vara ett misstag. Men det är inte meningen att vi ska vara hårda mot oss skälva och känna oss misslyckade!  Men skulle det inte vara bra om vi började agera på de utmaningar som Jesus ger oss? Det kommer inte bara att vara positivt för de människor vi välsignar, men det kommer också att förändra oss.

 

Modul material
Biblar
A3-ark

Smörgåsnäsa

Aktivera
6 mins

Mål: Att först göra en hög mackor.
 
Förberedelser: Sätt fram 2 högar av formfranska, 2 papperstallrikar med en klick smör på, 2 papperstallrikar med en klick sylt på och 2 tomma papperstallrikar.
 
Aktivitet

  • Dela in barnen i två lag.
  • Förklara att det här är en vanlig stafettlopp där de ska göra fransk skivorna till läckra smör och sylt mackor. 
  • Det finns dock en hake! De får inte använda sig av sina händer utan bara av sina ansikten.
  • Den första personen i varje lag ska springa till bordet, ta en fransk skiva och placera den på den tomma papperstallriken med hjälp av sin mun.
  • De ska sedan smöra brödet genom att bara använda sitt ansikte (näsan är att föredra) och till sist lägga på sylt.
  • Sedan springer de tillbaka till sitt lag för att låta nästa person starta.
  • Det lag som först gjort klart alla sina mackor vinner.

Säg
OK, det var äckligt! Men också ganska roligt att titta på! Skulle det inte ha varit tråkigare om tävlingen bara gått ut på att springa och göra mackorna på vanligt sätt? 
Det kanske känns konstigt att göra saker annorlunda men samtidigt kan det vara mycket roligare! När vi hjälper de fattiga eller visar kärlek till våra grannar på praktiska sätt kanske det inte ses på som normalt och det kan kännas obekvämt för oss. Men när vi gör sådana saker kommer vi att märka hur Gud kan använda oss för att välsigna andra människor. Dessutom kommer vår omgivning att märka att kristna är annorlunda på ett fantastiskt sätt!

Modul material
sylt
smör
Papperstallrikar
bord
våtservetter

Vad kan vi göra?

Fundera
7 mins

Mål: Att fundera på hur vi kan leva ut det Jesus säger.
 
Samtala om 

  • Låt barnen sätta sig i de 3 grupper ni hade tidigare när ni gjorde modulen “Vad säger Jesus egentligen?”
  • Ha som tidigare en ledare med varje grupp.
  • Be grupperna ta fram sina A3-papper igen. (Det kan också vara bra att ha biblar redo så barnen kan påminna sig om verserna de läst tidigare.)
  • Be dem skriva, "Varför detta bibelord är svårt” i rutan längst ned till vänster. Låt varje grupp prata om vad de tycker om detta. Vad får dem tex. att känna sig obekväma?
  • Fortsätt sedan med den sista rutan som ska ha titeln “Vad kan vi göra åt det?"
  • Ta ca: 5 minuter att fundera på hur ni som grupp praktiskt kan leva ut de bibelord ni just läst.

Till ledaren: Det kan vara bra att som ledare känna till om olika välgörenhetsorganisationer och sociala projekt innan ni gör den här samlingen. Fundera på hur kyrkan kan vara involverad i att betjäna de fattiga (lokalt och i andra länder) och hur barnen kan delta i detta. Kanske kan ni även planera en dag och tid när ni kan göra någon sorts insamling till välgörenhet. Det är bra att uppmuntra barnen att göra något aktivt så snart som möjligt!

Modul material
A3-arket från modulen “Vad säger Jesus egentligen?”
pennor

Radikal bön

Be
5 mins

Mål: Att be för dem vi är kallade att tjäna.
 
Be

  • Låt barnen vara kvar i sina diskussionsgrupper från tidigare aktivitet.
  • Be grupperna att vända på sina papper och skriva ned sätt de skulle vilja att Gud skulle hjälpa dem att tjäna andra människor på.
  • Be dem också skriva ned namnen på personer som de skulle vilja att Gud skulle göra något för. 
  • Om de vill kan de även uttrycka sina tankar genom att rita bilder.
  • Ta några minuter att be för dessa saker.
Modul material
A3-ark från modulen “Jackor med mera2
pennor

Var grym!

Kom ihåg
1 mins

Mål: Att avsluta samlingen med en påminnelse om dagens huvudtankar.
 
Säg
Vi är inte kallade att bara lära oss om vad Jesus säger utan att även agera därefter. Att ta hand om personer som är fattiga, utstötta och bortglömda kan verka konstigt för andra människor. Det kan också kännas obekvämt för oss ibland. Men vi kan faktiskt komma närmre Gud genom att göra som Jesus gjorde samtidigt som det välsignar andra. Och kanske viktigast av allt visar det dem som ser hur vi agerar att Jesus är på riktigt och att han bryr sig om vanliga människor och vill förvandla deras liv.