Bön

Jag och Jesus 4: Bön

Detta är den fjärde samlingen av fyra i serien “Jag och Jesus”. I denna samling vill vi att barnen ska förstå att de genom bön kan lära känna Gud personligen och att med Gud är allt möjligt. Vi ger barnen möjlighet att fundera över vem de är och hur de på bästa sätt kan lära känna Gud genom bön. Genom olika videoklipp får barnen möta exempel på hur andra människor ber till Gud.

Några av de grundläggande tankarna i denna samling är tagen från boken “Sacred Pathways” by Gary Thomas.

Samlingens längd: 96 min

Mål

  • Att visa barnen att de genom bön kan lära känna Gud.
  • Att få barnen att förstå att olika människor ber på olika sätt och att det är helt OK!
  • Att ge praktiska tips och förslag på hur vi kan be och lära känna Gud.

Beskrivning

Detta är den fjärde samlingen av fyra i serien “Jag och Jesus”. I denna samling vill vi att barnen ska förstå att de genom bön kan lära känna Gud personligen och att med Gud är allt möjligt. Vi ger barnen möjlighet att fundera över vem de är och hur de på bästa sätt kan lära känna Gud genom bön. Genom olika videoklipp får barnen möta exempel på hur andra människor ber till Gud.

Några av de grundläggande tankarna i denna samling är tagen från boken “Sacred Pathways” by Gary Thomas.

Material till samlingen

  • Projektor
  • Högtalare
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • dator
  • Kokt spagetti
  • burk med pesto
  • brickor
  • 5 ballonger
  • Snöre
  • Klädnypor
  • post-it lappar
  • pennor
  • ansikten av kändisar
  • bilaga Utforskare
  • Karta
  • bilagan Hem och fundera
  • Bilagan Fundera och begrunda
  • Bibel
  • Papper och penna
  • pennor
  • papper
  • papper
  • pennor
  • sax
  • häftmassa
  • Bibel
  • musik
  • stork pappersark
  • Dator eller mobiltelefon uppkopplad till internet
  • penna
  • papper
  • Tidningar

Samlingens moduler

Second hand-sketch

Aktivera
5 mins

Förberedelser: Använd en mobil för att ta några enkla bilder som barnen kan använda för denna lek.

Uppgift

  • Dela in alla barnen i par och låt en av dem bli person A och den andre person B.
  • Ge varje A ett papper och några tuschpennor och låt dem sätta sig någonstans mitt på golvet.
  • Alla som är person B samlas hos dig för att se det foto du visar dem på din mobil. (Det kan var något så enkelt som en blå mugg eller en person som gör en grimas.)
  • Förklara för gruppen att alla B´n nu ska gå tillbaka till sin partner och försöka få dem att måla det foto de såg på mobilen.
  • De får inte säga vad bilden föreställde utan bara beskriva den genom att beskriva former, färg, o.s.v.
  • Ge dem några minuter att utföra denna uppgift.
  • Låt sedan barnen visa sina målade bilder för varandra innan du visar hur fotot egentligen såg ut.
  • Om du har tid kan du låta A och B byta plats och upprepa aktiviteten med ett annat foto.
     

Säg
Visst var det en ganska svår uppgift? Ni som var person B hade en svår uppgift i att försöka måla det som alla person A kom ihåg från bilden. Det är svårt att försöka förstå något som du aldrig sett med dina egna ögon, något som du bara hört beskrivas av andra! Idag ska vi prata om bön. Bön är det bästa sättet att lära känna Gud (bättre än att bara förlita oss på vad andra säger om Honom.)

 

Modul material
Mobiltelefon
papper
tuschpennor

Känna Gud personligen

Aktivitet
6 mins

Förberedelse: Blås upp fem ballonger och tryck ut fem ansikten på olika kändisar, några som är populära och några som inte är det. Tejpa fast dessa ansikten på var sin ballong och knyt även ett snöre i varje ballong. 

Aktivitet

  • Sätt upp en "tvättlina" (använd ett snöre) tvärs över rummet. Du kan ha två ledare som håller i var sin ända av snöret om du inte har något bra sätt att fästa snöret.  
  • Sätt fast ballongerna (med jämna mellanrum) på linan med hjälp av klädnypor.
  • Ge varje barn fem post-it lappar och be dem skriva siffrorna ett till fem på dem. 
  • Se till att alla barnen vet vem de olika kändisarna är. Be sedan barnen att sätta sina fem post-it lappar på ansiktena baserat på hur gärna de skulle vilja vara kompis med den kändisen. De ska börja att sätta siffran ett på den kändis som de helst vill vara kompis med och så vidare till siffran fem som de sätter på den kändis de inte känner något behov att träffa eller bli kompis med.
  • När alla har satt sina lappar på ansiktena tar du ner ballongerna och arrangera dem enligt deras popularitet. 

 
Fråga

  1. På vilken kändis satte du nummer ett? Varför?
  2. Om du skulle kunna säga en sak till denna kändis, vad skulle det vara?

 
Säg
Det finns en intressant teori att varje människa är endast sju människor från vem som helst i hela världen. Detta låter kanske omöjligt, men oftast är det så att du känner någon som känner någon annan och du är faktiskt endast sju introduktioner (personer) från din favorit kändis. Någon kanske tycker att detta är häftigt medan andra tycker att det inte spelar någon roll eftersom de inte känner kändisen personligen. På sätt och vis har de rätt. Vad är meningen med att känna någon genom någon annan? Om du visste att din kompis personligen kände din favorit kändis, då skulle även du vilja träffa kändisen. Att bara höra om din favorit kändis genom din kompis skulle inte vara tillräckligt för dig. Idag ska vi tala kring detta och att Gud säger att du kan lära känna honom personligen. Du behöver inte bara höra om Gud genom dina föräldrar eller kompisar. Du kan personligen ha ett samtal med jordens skapare!

Modul material
5 ballonger
Snöre
Klädnypor
post-it lappar
pennor
ansikten av kändisar

Utspridda som Skittles

Smaka
4 mins

Förberedelser:
Sätt fram en skål med Skittles mitt i rummet och låt gruppen ställa sig i en ring runt skålen. Låt var och en kliva fram och ta en Skittles från skålen och sedan kliva tillbaka till sin plats i ringen igen.

Lek

  • Det finns olika färger på karamellerna och till varje färg hör en fråga.
  • Tanken är att de i tur och ordning får svara på den fråga som tillhör färgen på den Skittles de har valt. Efter de har besvarat frågan kan de äta sin Skittles.
  • De övriga i ringen måste ta ställning till om de från sitt perspektiv tycker att svaret är rätt eller fel. De gör det genom att ta ett steg framåt om de håller med och ett steg bakåt om de inte håller med.
  • De ska sedan stå kvar på den plats de kommit till.
  • Fortsätt tills alla i cirkeln har fått besvara en fråga.
  • När leken är över borde barnen vara ganska utspridda i rummet.

Frågor

  • Röd: Vilken är din favoritårstid? Vår, sommar, höst eller vinter?
  • Gul: Vilken är din favoritsport?
  • Grön: Tycker du bättre om pizza eller om hamburgare?
  • Orange: Vilket är ditt favoritdjur?
  • Lila: Har du ett husdjur? Isåfall, vilket?

Säg
Som ni ser står ni nu utspridda över hela rummet på grund av vad ni tyckte om de olika svaren. I den här leken blev det ganska uppenbart att vi alla är olika. Vi har olika tycke och smak men också olika personligheter och intressen samt tycker om att göra olika saker. Gud har skapat oss alla olika av en anledning och eftersom vi är olika har vi också olika sätt hur vi förhålla oss eller närmar oss Gud.
Idag ska vi fundera lite på olika sätt som vi kan komma närmare Gud. 

Modul material
Skittels
skålar
Lista med frågor

Chokladstafett

Aktivera
6 mins

Till ledaren: Tänk på att kontrollera att det inte finns någon med matallergi bland barnen innan de deltar i denna aktivitet.
 
Aktivera

  • Dela in barnen i lag och låt varje lag ställa sig på ett led i ena änden av rummet.
  • I den andra änden av rummet lägger du en papperstallrik med tillräckligt många Twix “pinnar” för alla i laget.
  • Förklara att på din signal ska de springa så snabbt de kan fram till tallriken, äta upp Twix chokladen, svälja den helt och sedan springa tillbaka.
  • Här du kommit tillbaka till sitt lag kan nästa deltagare upprepar samma sak igen. 
  • Det finns dock en liten hake! - De får inte äta Twix chokladen på samma sätt som lagkamraten innan gjorde utan de måste komma på ett nytt sätt att äta den på. Det lag som först är klart sätter sig ned.

Säg
Det kan vara intressant att göra saker lite annorlunda ibland. Jag är övertygad om att du har ett vanligt sätt som du brukar äta en Twix på. Du har förmodligen inte tänkt på hur du äter den utan det har bara blivit så.
Så är det ofta med bön också. Vi har ett sätt eller en rutin hur vi brukar be. Vi har kanske inte tänkt på om vårt sätt är det bästa sättet att be på utan vi har bara blivit “lärda” eller vant oss att göra det på det sätt vi gör. Idag tänkte vi fundera lite över hur vi skulle kunna be på ett annorlunda och roligt sätt.

Modul material
Twix

Säg det med spagetti

Aktivera
10 mins

Förberedelser: Koka spagetti och du kan även lägga till en burk med grön pesto för eventuellt ökad effekt. 

Aktivitet

  • Dela in barnen i lag med upp till 4-5 deltagare i varje lag, och ge varje lag en skål med kokt spagetti. 
  • Be en deltagare från varje lag att komma fram till ledaren för att få veta vilket föremål de ska avbilda med hjälp av den kokta spagettin. 
  • När alla vet vilket föremål de ska avbilda med spagettin ska de springa tillbaka till sitt lag och forma föremålet med hjälp av spagettin. De får dock inte hjälp sitt lag genom att på något sätt prata, nicka eller skaka någons hand. De får inte på något sätt avslöja om gruppen tänker rätt eller är på rätt väg i sitt resonemang. 
  • När de som lag tror att de vet svaret ska de ställa sig upp och ropa ut svaret högt. 
  • Om de har rätt får de en poäng och sedan får en ny person från varje lag komma fram för att bli nästa "skulptör". 

(Här är några föremål du kan använda om du inte har en egen lista som du vill använda: Träd, kyrka, hund, buss, iPad, båt)

Säg
Det är inte alltid lätt att kommunicera, men när vi inte har några ord blir det ännu svårare. Ibland kan det kännas svårt att be. Kanske till och med lite konstigt att sitta ensam på rummet och inte riktigt veta vad man ska säga eller hur man ska säga det. Vi ska under den här samlingen titta på några olika sätt vi kan be på. Dessa sätt kan var en hjälp till oss att få bön att kännas mer naturligt och även lättare veta vad vi ska be om. 

Modul material
Kokt spagetti
burk med pesto
brickor

Bön på ditt eget sätt

Videoklipp
5 mins

Visa
https://www.youtube.com/watch?v=IR7TpipOYvc (Visa minut 1:47–3:13)
(Ska vi hänga, Gud? En film om bön, lovsång och bibelläsning)

Fråga

  • Vad tycker du om deras sätt att hänga med Gud?
  • Vilket sätt tycker du låter intressant och skulle fungera bra för dig?

Säg
Vi är alla olika och det fungerar inte alltid att försöka att be som andra gör. Vi behöver hitta vårt sätt hur vi bäst kan umgås med Gud. Vissa vill be stillsamt, andra vill sjunga och uttrycka sig. Det finns även de som helst skriver ner sina böner eller uttrycker sig genom att måla. Det finns också de som är duktiga på att samtala med Gud under en längre tid och kan be länge. Det viktiga är att vi tillbringar tid med Gud och att du hittar det sätt som fungerar för dig. Idag ska vi titta på fyra olika personligheter och hur de kan tänkas be. Det finns många fler personligheter än dessa fyra, men du kanske kan hitta något i dessa alternativ som passar dig och ditt sätt att vara med Gud. De fyra grupperna är: 

  1. Aktiva
  2. Kreativa
  3. Stillsamma
  4. Utforskande

 

Modul material
Projektor
Högtalare
dator

Hur funkar du?

Fundera
6 mins

Förberedelser: Skriv ut en kopia av den bilagan "Vem är jag?" till varje barn gruppen.
 
Fundera
Ge ut en penna och en kopia av den bilagan "Vem är jag?" till varje barn. Förklara för dem att detta är något som kan hjälpa dem att fundera över olika sätt vi kan samtal med Gud. Förklara att när de är klara med frågorna kommer vi tillsammans att få prova på olika sätt att be. Uppmuntra dem att delta i de olika bönerna även om det inte är deras egen "stil" av bön.

Modul material
Bilagan Vem är jag?
papper
penna

Aktiv

Be
10 mins

Säg
För de av er som fick höga poäng på delen "Aktiv" kanske det betyder att ni har lätt för att be till Gud i samband med en viss aktivitet som ni gör. Det kan vara ett speciellt ämne som gör dig inspirerad att be eller att du ser andra i nöd och vill hjälpa dem. Ibland kanske du börjar med att be för något och detta gör att du sedan engagerar dig mera i denna fråga. Vid andra tillfällen kan det vara tvärtom, där du hjälper till med något och på grund av detta känner att du vill be för dem du hjälper. Du tycker inte om att se orättvisor och människor i nöd. Detta motiverar dig att göra något för att hjälpa till och be för människorna i nöd.
 
Be
Dela in barnen i mindre grupper. Ge ut några dagstidningar till barnen eller låt dem använda sina mobiler för att läsa dagsfärska nyheter. Be dem skriva ned saker som de tycker att de borde be för. Låt sedan varje grupp berätta vilka saker de har valt ut. När alla har presenterat sina “böneämnen” kan du sätta på lite lugn musik och låta barnen sitta tysta inför Gud en stund. Fråga dem sedan om det är något som de känner att Gud skulle vilja att de gjorde som individ eller som grupp angående något av böneämnena som du tagit fram. Skriv ned de idéer och tankar som barnen har och spara dem till slutet av samlingen när ni gör modulen “Ta med hem”.

Modul material
Dator eller mobiltelefon uppkopplad till internet
penna
papper
Tidningar

Kreativ

Be
7 mins

Till ledaren: Om bakgrundsmusik kan hjälpa barnen att koncentrera sig under denna aktivitet kan det vara värt att sätta på det.

Säg
För dem av er som fick mest poäng under den del som kallas “Engagera” kan det vara så att ni tycker om att be och lära känna Gud genom att använda er kreativitet. Du gillar att vara entusiastisk och involvera dina sinnen som tex. ljud, syn, lukt. Du uppskattar musik, konst, dans och festligheter. Du tycker om att se när Gud verkar i människors liv. Gud känns mer verklig för dig när du får vara engagerad inte bara i din hjärna men även genom att be och sjunga med andra.

Be 
Ge ut papper och penna till barnen och be dem sätta sig på olika ställen i rummet. Säg åt dem att lägga sin hand på pappret och dra en linje runt handen. Medan barnen arbetar med detta kan du läsa Jesaja 49:16 "Se, på mina händer har jag upptecknat dig. Dina murar står alltid inför mig."

Förklara att Gud bryr sig om oss men att han också bryr sig om våra vänner. Be dem fundera på om de har någon vän som inte känner Jesus och be dem skriva den personens namn inuti sin hand på pappret. Tala om att de nu ska ta några minuter och be för den här personen. Det kan be att personen ska lära känna Jesus eller för något problem eller jobbig situation som de vet att den personen har. De kan också be att Gud ska hjälpa dem själva att vara en bra kompis till den personen.

Barnen ska sedan klippa ut händerna de ritat och sätta fast dem på ett stort pappersark med hjälp av häftmassa. Spara detta kollage tills senare när ni gör modulen “Att börja”.

Modul material
papper
pennor
sax
häftmassa
Bibel
musik
stork pappersark

Stillsam

Be
7 mins

Förberedelser: Skriv ut den bifogade filen “Fundera och begrunda”

Säg
Om du fick flest poäng på “Stillsam” kanske du tycker om att närma dig Gud på ett mer enkelt sätt. Du gillar att vara ensam med Gud och att fundera på vem han är och vad han betyder för dig. Du kanske uppskattar ett traditionellt sätt att vara med Gud med traditionella böner eller skrivna böner och sånger. Du kanske känner att du kommer nära Gud när du befinner dig i en gammal kyrkbyggnad. Rutin och stillhet är viktigt för dig. 

Be

  • Be barnen sätta sig i olika delar av rummet. 
  • Förklara att du kommer att läsa en berättelse från Bibeln ett antal gånger. Uppmana dem att lyssna och be att Gud ska tala till dem genom bibelordet.
  • Läs först igenom bibelstycket långsamt en gång. Läs sedan igenom stycket igenom och uppmana barnen att lyssna efter särskilda ord eller fraser som på ett speciellt sätt talar till dem. Be dem skriva ned dessa ord eller fraser på ett papper.
  • Läs sedan texten en tredje gång och be dem lyssna efter de ord de just skrivit ner.

Fråga

  1. Vad betyder bibelordet för dig?
  2. Vad kan det betyda för ditt liv just nu?
  3. Hjälper det här bibelordet på något sätt dig i den situation som du är i?

Låt barnen berätta om hur den här uppgiften kändes för dem. Tyckte de att det var lätt eller svårt? Var det något de funderade på under den här uppgiften?

Modul material
Bilagan Fundera och begrunda
Bibel
Papper och penna

Utforskare

Be
12 mins

Förberedelser

  • Se till att du är fullt medveten om din kyrkas policy när det gäller att barnen lämnar kyrkobyggnaden.
  • Se till att gruppen håller ihop och att minst två ledare är med gruppen hela tiden.
  • Ta lite tid innan att tänka ut vilken väg ni ska gå som är säker.
  • Skriv även ut bilagan i förväg så ni har de med er när ni ska gå ut och be.

Säg
En “utforskare” kanske gillar att be och lära känna Gud genom att upptäcka nya saker - som byggnader eller fundera på nya idéer. Du kanske gillar att vara utomhus, i naturen, på stranden eller bli inspirerad av spännande byggnad, både gamla och ny. Du kanske gillar att fundera över idéer och koncept, lista ut saker och försöka förstå Gud, Bibeln och hur livet fungerar. 

Be

  • Förklara för gruppen att ni ska ta några minuter och gå på en bönepromenad. Bönepromenaden kan vara så kort eller lång som du önskar.
  • Börja med att be när ni lämnar kyrkbyggnaden. Tacka Gud för detta tillfälle, detta område och lägg bönepromenaden i Hans händer. Be Gud att visa er vad ni ska be för. Uppmuntra barnen att be endera högt eller tyst för sig själva medan ni går. 

Fundera
Be barnen funderar på följande frågor:

  1. Vad ser du med dina fysiska ögon när du tittar runt i området? Människor, intressanta platser, tecken på kriminalitet, affärer, osv.
  2. Vad ser du andligt? Vad känner du att Gud visar dig? Berätta för varandra när ni kommer tillbaka.

När ni kommer tillbaka in i byggnaden, låt dem berätta hur de upplevde det hela och om de kände att Gud visade dem något. 

Modul material
bilaga Utforskare

Börja be

Videoklipp
5 mins

Visa
https://www.youtube.com/watch?v=IR7TpipOYvc (Visa minut 5:03–7:55)
(Ska vi hänga, Gud? En film om bön, lovsång och bibelläsning)

Fråga
Vad tycker du om hans jämförelse att bön är som mobiltelefonen?

Säg
Målet är inte för dig är inte att försöka be som någon annan. Målet är att du kan börja be korta böner, för att sedan hitta ditt sätt att samtala med Gud (som Facetime på mobilen). Hitta tiden, platsen och sättet som fungerar för dig.

Modul material
Projektor
Högtalare
dator

En beskrivade kopp

Aktivera
8 mins

Aktivitet

  • Ge varje barn en penna och ett papper och be en eller två av dina ledare att lämna rummet. 
  • Förklara för barnen att de har fem minuter på sig att rita en kopp som ska representerar vem de är. De får inte skriva sitt namn på koppen/bilden men annars har de fria händer. Om någon t.ex. tycker om hundar kan koppen kanske skälla som en hund när den är tom. Koppen kanske kan flyga eller kunna ta selfies. Det enda som är viktigt är att bilden/koppen representerar den som har ritat den.
  • De kan både rita och skriva för att beskriva koppen på bästa sätt.
  • När alla barnen har ritat klart, be dem ta sin bild och ställa sig på ett led bredvid varandra. Be dem lägga bilden på golvet framför sig med bilden uppåt men vänd bort ifrån dem.
  • När alla har gjort det, be barnen byta plats och ställa sig framför en annan bild än den de har gjort. Om din grupp är stor behöver du kanske göra två lag och ha två ledare som tävlar mot varandra.
  • Be ledarna (eller ledaren) som gick ut komma tillbaka in och titta noggrant på de olika kopparna som har målats. Sedan ska de försöka lägga rätt bild framför rätt barn. Räkna sedan hur många rätt varje ledare har fått. 

Säg
När något ser ut och låter som dig är det mycket enklare att det känns personligt. Det passar dig och du tar till dig det som det är ditt. Detta är precis vad som kan hända i vårt böneliv. När vi hittar sätt där vi kan prata med Gud som känns rätt och personligt för oss kommer vår relation med Gud att kännas mycket mer äkta. Vi kommer att uppleva att vi känner Gud på ett bättre sätt och att Han känner oss. Vi kan vara öppen och ärlig med Gud eftersom vi känner oss trygga med Honom och vi har roligt med Honom. Gud älskar att vara med dig och Han vill att du ska vilja vara med Honom också. 

Modul material
pennor
papper

Ta med hem

Kom ihåg
5 mins

Förberedelse:

  • Lägg fram eller häng upp bönekollagen från modulerna “Aktiv” och “Kreativ”
  • Skriv ut bilagan “Hem och fundera” 
  • Skriv ut en mindre karta över det område där ni bor. (Det räcker med ett screenshot av en karta från google som du lägger in i ett word dokument och sedan skriver ut).

Kom ihåg

  • Visa upp de fyra olika bönekollage som representerar de olika sätt som vi kan be på och som de har provat på under denna samling.
  • Ge barnen några minuter att sitta och fundera på vilken sätt att be som de tyckte passade dem bäst. Kanske det är bra att påminna dem igen om de olika aktiviteterna.
  • Be barnen gå till den station (kollage) som representerar det sätt som de skulle vilja pröva och be på hemma. De kan gå och ta en bit från tidningen; ta den hand som de gjorde för att be för sin kompis; ta den utskrivna bibelversen för att reflektera på den hemma eller ta den utskrivna kartan för att påminna dem om att gå på en bönepromenad under den kommande veckan.
  • Be dem ta med en av dessa saker som en påminnelse om vad de ska prova på egen hand. 
Modul material
Karta
bilagan Hem och fundera