Fitness

Att vara i form

I puberteten förändras en persons kropp på ett dramatiskt sätt. Under den processen är det viktigt att ta hand om den kropp som Gud har gett oss genom att äta bra och träna regelbundet. Tyvärr är det vanligt att tonåringar väljer andra ohälsosamma alternativ. Vissa kan bli helt självupptagna av att träna och skaffa en snygg kropp och gå så långt i jakten på en stark och perfekt kropp att det blir skadligt för dem. Andra skaffar en livsstil med massor av onyttig skräpmat och ett stillasittande liv. Denna Alive-samling uppmuntrar till ett hälsosamt synsätt på träning och styrka, men lyfter också fram vikten av att utveckla ett djupt och starkt andligt liv. 

Samlingens längd: 71 min

Mål

  • Att få barnen att förstå att hälsa är viktigt.
  • Att prata om hur vår andliga hälsa påverkar oss. 
  • Att visa på att muskler kan se imponerande ut, men att andlig styrka är viktigare.

Beskrivning

I puberteten förändras en persons kropp på ett dramatiskt sätt. Under den processen är det viktigt att ta hand om den kropp som Gud har gett oss genom att äta bra och träna regelbundet. Tyvärr är det vanligt att tonåringar väljer andra ohälsosamma alternativ. Vissa kan bli helt självupptagna av att träna och skaffa en snygg kropp och gå så långt i jakten på en stark och perfekt kropp att det blir skadligt för dem. Andra skaffar en livsstil med massor av onyttig skräpmat och ett stillasittande liv. Denna Alive-samling uppmuntrar till ett hälsosamt synsätt på träning och styrka, men lyfter också fram vikten av att utveckla ett djupt och starkt andligt liv. 

Material till samlingen

  • Bibel
  • bilaga Armén och fysiska krav
  • papper
  • penna
  • tidtagarur/mobil/timer
  • Ping pong bollar
  • Genomskinlig Plast flaska
  • tidtagarur/mobil/timer
  • Bibel
  • Dator med internet
  • dator
  • Projektor
  • internet
  • rep
  • stjärtlapp/bricka/ pulka

Samlingens moduler

Hälsosam mat

Smaka
10 mins

Mål: Att fika tillsammans med barnen.

Förberedelse: Sätt fram ett antal hälsosamma snacks och drycker. Några bra alternativ kan vara frön, torkade frukter, nötter, frukt juice och vatten.

Till ledaren: Tänk på att ta reda på om någon är allergisk mot tex. nötter innan du sätter fram dessa saker. (Det kan vara bra att ta reda på barnens allergier redan vid terminens början så att inga misstag görs under terminens gång. Gör en lista med barnens kontaktuppgifter och ev. allergier)

Aktivitet

  • Servera fikat när barnen kommer.
  • Lägg märke till hur de reagerar på de hälsosamma snacks du valt. Tycker barnen att det är en bra förändring? Eller klagar de på att det inte finns sötsaker som choklad och kex?
  • Nämn att hälsosamma snacks har större chans att hålla oss friska och starka i livet.
Modul material
Hälsosamma snacks och drycker

Aerobics

Lyssna
5 mins

Mål: Att introducera temat och läsa upp ev. viktig information inför den kommande veckan.

Förberedelse: Prata med en av dina hjälpledare före samlingen och be denne ta rollen som aerobicsinstruktör för denna aktivitet. Förbered några lämpliga men roliga kläder - tex. en väst, ett pannband och sportshorts.

Information

  • Be din hjälpledare ställa sig framför gruppen och förklara att barnen ska härma dennes rörelser.
  • Börja genom att sätta på lite up-tempo musik och värm upp med några aerobicsövningar. 
  • Låt allteftersom övningarna bli mer och mer lustiga. (Ledaren ska göra allt för att få gruppen engagerade i övningarna.)
  • Medan gruppen gör övningarna kan ledaren samtidigt ge ut information om den kommande veckan.

Berätta 
Styrka betyder olika saker för olika personer. Vissa personer gör övningar som de vi nyss gjorde för att bli starka. (Kanske inte riktigt de som vi gjorde:-)Andra går ännu längre för att hålla sin kropp i form. Men styrka kanske kan betyda mer än bara stora muskler och idag kommer vi att prata om vad styrka egentligen är.

 

Modul material
veckoinformation
up-tempo musik
sport kläder

Starkare tillsammans

Aktivera
5 mins

Mål: Att utföra en gruppaktivitet tillsammans.

Lek

  • Be barnen att ställa sig i en cirkel.
  • Be dem sedan stäcka ut sin vänstra arm och greppa någons arm. 
  • Den högra handen ska de sedan koppla ihop med någon annans hand.
  • Nu ska gruppen försöka trassla upp sig så att alla står i en cirkel och håller hand.
  • De får inte släppa taget med någon under tiden de gör detta.
  • Om du har många barn i din Alive grupp kan du dela gruppen i två lag och se vilket lag är först med att lösa uppgiften.

 

Alternativ lek (Om du har ont om plats.)

  • Be barnen ställa sig i en cirkel.
  • Ge var och en en tandpetare som de ska hålla i sin mun.
  • Ge en av barnen en jordnötsring, eller liknande, som de ska hålla på tandpetaren.
  • När du säger ”Kör” måste gruppen försöka skicka runt jordnötsringen hela vägen runt cirkeln bara med hjälp av tandpetaren.
  • Jordnötsringen måste passera varje person i cirkeln.
  • Om någon tappar jordnötsringen måste gruppen börja om från början igen.
  • Ta tid hur lång tid det tar för dem att skicka runt jordnötsringen runt hela cirkeln.
  • Om du har en stor grupp kan du dela gruppen i två lag och se vilket lag som hinner först.

 

Modul material
Jordnötsringar eller liknande
tandpetare

Vem är starkast?

Samtala
5 mins

Mål: Att diskutera vad styrka egentligen är.

Fråga

  • Vem skulle du hellre vara? Världens starkaste man/kvinna, världsmästare på 100m eller den som har världsrekordet för maraton?
  • Varför valde du som du gjorde?

 
Diskutera

  • Läs upp det första namnet på listan nedan och ge en kort beskrivning av vem det är.
  • Läs sedan upp nästa person på listan (igen med en kort beskrivning).
  • Fråga barnen om de tycker den andra personen är starkare än den första och isåfall varför.
  • Upprepa detta med alla personer på listan. Fråga  varje gång om den personen är starkare än den föregående personen.
  • Försök på detta sätt locka fram vad barnen tycker är verklig styrka.

 
"Starka" individer:

Martin Forsmark - Vinnare av "Sveriges starkaste man 2019".

Usain Bolt - Världs- och Olympisk mästare på både 100m och 200m. 

Mathew Fraser - Vinnare av Cross Fit Games (en tävling där deltagarna tävlar i ett antal grenar såsom tyngdlyftning, gymnastik, hinderbanor etc. och den som vinner utses till "Världens mest vältränade".) fyra år i rad (2016–2019).

Dean Karnazes - Ultra maratonlöpare. Sprang en gång 560km utan att stanna och har också sprungit 50 maraton på 50 dagar.

Ellen MacArthur - Första personen att segla runt jorden ensam.

Ffyona Campbell - Första kvinnan att gå runt jorden - totalt 32,000km på 11 år.

Rasputin - Religiösa rådgivare till den ryska kungliga familjen i början av 20-talet. Mördades av sina fiender som hade förgiftat honom, skjutit honom fyra gånger, slagit honom med en bit trä och slutligen dränkt honom.

Martin Luther King - Ledare för den afro-amerikanska medborgarrättsrörelsen. Han insisterade på en politik om fredligt motstånd mot orättvisa trots att han blev hotad, fängslad, förtalad, fick sitt hus bombat och tillslut blev mördad. 

 

Tillsammans är vi starka!

Aktivera
6 mins

Mål: Att visa att det finns styrka i en grupp.

För ledaren: Denna lek fungerar bättre om den utförs på ett glatt golv.

Lek

  • Dela in gruppen i två lag. Be lagen ställa sig på rad i ena änden av rummet.
  • Ge varje lag en bricka/stjärtlapp/pulka (eller annat föremål).
  • Lägg ut ett rep framför varje lag som sträcker sig mot den andra änden av rummet.
  • När du säger ”Kör”, Ska den första i laget ta brickan/stjärtlappen/pulkan, springa till andra änden av rummet, sätta sig på den och ta tag i repet.
  • Resten av laget ska då dra i repet så att personen dras tillbaka till laget.
  • Nästa i laget ska då göra om detta (ta brickan/stjärtlappen/pulkan och repet till andra sidan, sätta sig ned och dras tillbaka.)
  • Fortsätt tills alla i laget har gjort detta.
  • Det lag som är klart först vinner.
Modul material
rep
stjärtlapp/bricka/ pulka

Biffig

Visa
5 mins

Mål: Att ifrågasätta människors traditionella uppfattningen om styrka.

Förberedelser: Sök upp klippet http://www.youtube.com/watch?v=mTjoAm4DJLE eller sök på youtube.com ”the best bodybuilders posing”. Endera ladda ner klippet eller visa det direkt från youtube.

Film klipp

  • Detta klipp visar olika sekvenser av när kroppsbyggare poserar.
  • Om musiken som spelas i klippet inte är din smak kan du "muta" den.

Fråga

  • Vad var din reaktion på dessa killar? Avundsjuk? Inspirerad? Motiverad att gå till gymmet? Gjorde de dig illamående? Äcklad?
  • Är det så här riktig styrka ser ut?
  • Vad tycker ni?

Säg
Det är värt att påpeka att kroppsbyggare inte är lika starka och hälsosamma som de ser ut. För att få detta utseende så måste kroppsbyggare förlora fett till en livsfarlig nivå på mindre än 4%. De äter alldeles för mycket protein, vilket sätter press på deras matsmältningssystem, och att få blod till musklerna sätter stor press på deras hjärtan. De dör statistiskt sett mycket tidigare än andra människor och deras muskler är faktiskt inte så starka! Musklerna är stora men inte så effektiva.

Modul material
dator
Projektor
internet

Ditt hus

Fundera
6 mins

Mål: Att förmedla att vår kropp är ett tempel för den helige Ande och är mycket värdefull.

Fråga

  • Är det någon av er som har hjälpt era föräldrar med att bygga på huset/lägenheten ni bor i?
  • Vad fick ni hjälpa till med?
  • Varför behövdes det förändras?

Säg
Om du bor i ett hus/lägenhet så gör man det bästa man kan för att ta hand om det. Man försöker hålla rent och snyggt, man köper nya möbler då och då för att göra det bekvämt, och om ett rum är i väldigt dåligt skick kanske man bestämmer sig för att helrenovera det rummet. Om utsidan av huset behöver fixas så kommer du att se till så att det fixas. Varför gör vi då allt det här? Eftersom de människor vi älskar bor i detta hus. Vi tar hand om byggnaden eftersom vi bryr oss om de människor som bor i byggnaden.

Läs
1 Kor 6:19-–20 ”Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått av Gud? Ni tillhör inte er själva, ni är köpta till ett högt pris. Ära då Gud med er kropp!”

Fråga

  • Vad säger detta er om vår kropp?
  • Vad betyder det att vår kropp är ett ”tempel för den helige Ande”?
  • Hur borde det påverka hur vi behandlar våra kroppar?

Säg
Vår kropp är ett tempel för Gud, vi ska därför se till att vi lever på ett sätt som Gud tycker är bra. För att vi ska kunna leva våra liv för Gud måste också vår kropp fungera bra. Vi behöver tänka på saker som kost, träning och sömn. Vi behöver kroppar som fungerar bra för att Gud ska kunna använda oss på ett bra sätt. Det är t.ex. mycket enklare att vara snäll och göra bra saker när man är utvilad, glad och mår bra. Det är när vi är trött och inte mår bra som vi ofta kan vara otrevliga mot andra människor.  

Visa
Välj en av dessa två videoklipp och visa för barnen.

https://youtu.be/LtcUmbiaPFg
(Tips för att må bra)

https://youtu.be/WwCjLzzlyzg
(Tio tips för att må bättre)

Fråga

  • Var det något tips som du tyckte var speciellt bra just för dig?
  • Tänker du på vad du äter?
Modul material
Bibel
Dator med internet

Ping-Pong Puff

Aktivera
6 mins

Mål: Att testa barnens lungkapacitet.

Lek

  • Dela in barnen i två lag.
  • Ge varje lag en ping-pong boll.
  • Förklara att du kommer testa deras lung kapacitet - en viktig aspekt av bra hälsa och styrka.
  • När du säger ordet ”Kör” ska den första personen blåsa ping-pong bollen till andra sidan av rummet och tillbaka innan det blir nästa persons tur.
  • Man får inte använda sina händer eller någon annan del av kroppen.
  • Det första laget som har tagit alla sina deltagare genom banan vinner.

 
Alternativ lek (för mindre grupper)

Förberedelse: Skär av änden av en tom plast flaska (2 liter flaska). Lägg en ping pong boll inuti flaskan. Tejpa sedan ihop den avskurna biten med flaskan igen. (Obs! Man behöver inte separera flaskan helt för att kunna lägga in bollen.)

  • Välj en frivillig.
  • Be denne lägga sig på rygg på marken.
  • Förklara att du kommer testa deras lungkapacitet - en viktig aspekt av bra hälsa och styrka.
  • Ge personen den färdiga flaskan.
  • Förklara att uppgiften är att blåsa in i flaskan och därigenom försöka hålla ping-pong bollen i luften så länge som möjligt.
  • Låt alla som vill försöka.
  • Ta tid för att se vem som klarar uppgiften längst.
Modul material
Ping pong bollar
Genomskinlig Plast flaska
tidtagarur/mobil/timer

Benlyft

Aktivera
5 mins

Mål: Att ta reda på vem i gruppen som har störst benstyrka.

Lek

  • Berätta att ni ska göra ett styrketest.
  • Säg till alla barn att lägga sig på golvet. Be dem att lyfta sina ben 10–20 cm över marken. Benen ska fortfarande vara raka!
  • Ta tid på vem som kan hålla denna position längst.
Modul material
tidtagarur/mobil/timer

Hälsodiagram

Samtala
7 mins

Mål: Att visa sambandet mellan fysisk, mental och andlig hälsa.

Förberedelser: Det kan vara bra att gå igenom övningen själv innan samlingen så att du kan visa barnen din graf som ett exempel.

Till ledaren: Om det känns för svårt för barnen att tänka så långt som ett år tillbaka kan du fastställa en annan/kortare tidsplan för grafen som passar din grupp bättre.

Aktivitet

  • Ge ut papper och pennor till alla deltagare.
  • Be barnen rita en enkel graf med en linje på vänster sida av pappret som går uppåt och en linje längs nederkanten på pappret. Dessa två linjer bör mötas i det nedre vänstra hörnet.
  • Be sedan barnen att skriva det föregående årets månader med jämna mellanrum längs den nedre linjen.
  • Uppmana sedan alla att tänka på det förra året och hur fysiskt starka de kände sig varje månad. De ska markera med en linje vilken återspeglar hur deras fysiska styrka gick upp och ner under året. (Så om de tex.varit sjuka skulle deras linje förmodligen falla. Om de börjat gå mer eller äta mer frukt och grönsaker så skulle linjen gå upp.
  • När de har gjort klart den första linjen ber du dem rita en linje ovanför den förra som ska återspegla deras mentala och känslomässiga styrka på ett liknande sätt. (Om de kände sig glada och positiva går linjen upp. Om de kände sig isolerade eller deprimerade går linjen ner.)
  • Be slutligen alla att rita en linje högst upp på diagrammet som visar upp-och nedgångar i deras andliga styrka under det senaste året. (När de kände sig nära Gud går linjen upp och när de kände sig lång bort från honom går den nedåt.)

Fråga

  • Hur förhåller sig dessa tre rader med varandra?
  • Märker du tex. om du någon gång att två eller fler linjer går upp eller ner samtidigt?

Säg
Bli inte förvånad om du ser att dina linjer går upp eller ner samtidigt- det är väldigt vanligt. I själva verket är det att förvänta! Vi kan aldrig helt separera våra kroppar från våra sinnen, våra känslor eller vårt andliga liv. När våra kroppar känner sig starka och friska finns det större chans att vi känner oss glada och positiva. När vi regelbundet tillbringar tid med Gud har det sannolikt en positiv effekt på vårt humör och även våra kroppar. Därför är det är bra för vår emotionella och andliga hälsa att ta hand om våra kroppar och hålla dem starka. Men detta innebär också att vi inte kan bortse från vår emotionella och andliga hälsa. Vi måste ta väl hand om våra sinnen, känslor och vår själ.

Modul material
papper
penna

Andlig träning

Fundera
5 mins

Mål: Att visa barnen vikten av andlig styrka.

Förberedelse: Skriv ut bilagan ”Armén och fysiska krav”.

Säg
Har du någonsin undrat vad du skulle behöva göra för att gå med i armén? Jag kan berätta…(Läs innehållet i bilagan "Armén och fysiska krav".)

Fråga
Vad för sorts träning tror du någon skulle behöva gå igenom för att få den typen av styrka?

Läs
Första Timoteusbrevet 4:7–12

Fråga

  • Vilken sorts styrka förväntar sig Paulus av Timoteus?
  • (Läs vers 8 igen) Vad betyder gudsfruktan?
  • Hur kan vi träna oss i att vara gudsfruktiga?

Säg
För att vara gudsfruktig måste vi vara starka. Inte nödvändigtvis fysiskt starka men starka i vår tro, i vår karaktär och i vår relation med Gud. Precis som med fysisk styrka så kommer andlig styrka bara av rätt träning.

Fråga

  • Vilka vanor behöver vi utveckla för att bli andligt starka?
  • Vad kan vi behöva ge upp?
Modul material
Bibel
bilaga Armén och fysiska krav

Böneplankan

Be
5 mins

Mål: Att barnen ska be för andlig styrka.

Aktivitet
Be barnen ställa sig i "plankan". (Uppmana dem att först lägga sig på magen och sedan lyfta upp sig och hålla sina kroppar i luften med hjälp av armbågarna. Armbågarna ska vara i 90 grader. Ryggen och benen bör utgöra en rak linje.)

Bön

  • Be alla barnen (och hjälpledare) att ställa sig i plankan.
  • Om någon inte orkar plankan kan de välja en enklare variant genom att ställa sig på knäna istället för på tårna.
  • Medan de är i detta läge uppmuntrar du dem att be Gud hjälpa dem att få andlig styrka.
  • Denna övning kommer naturligtvis att på samma gång hjälpa dem att utveckla fysisk styrka.
  • Begränsa bönen till 30 sekunder.
  • Om du vill kan du lägga till ytterligare övningar och fortsätta be på samma sätt som tidigare. Till exempel kan du be medan du gör sit-ups eller jägarvila (ryggen mot en vägg, låren parallellt med golvet, knäna i rät vinkel).

Fortsätt träna

Kom ihåg
1 mins

Mål: Att avsluta mötet genom att påminna barnen om det viktigaste punkterna och tankarna från samlingen.

Säg
Det är viktigt att ta hand om våra kroppar. Gud har skapat våra kroppar och den helige Ande bor i oss och därför bör vi behandla dem med omsorg. Men vi måste också ta vår mentala och känslomässiga styrka på allvar. Och framför allt bör vi arbeta på vår andliga styrka. Naturligtvis kan Gud hjälpa oss att bli starkare, men vi behöver också träna oss på att bli gudfruktiga. Liksom med all träning så innebär detta att vi måste utveckla goda vanor och göra oss av med en del dåliga.