blå ögon

Ärlighet varar längst

Alla blir vi frestade att ljuga då och då. För de allra flesta av oss kommer den frestelsen relativt ofta.  Det huvudsakliga problemet med att ljuga är att det brukar strula till våra liv istället för att hjälpa oss. Det skadar människor i vår omgivning och det kan verkligen snärja in oss när vi måste hitta på ännu större lögner för att mörka att vi ljugit ända från start. Den här Rock Solid lektionen uppmuntrar barnen att tänka på hur lögner kan påverka dem och varför Gud tycker att det är en riktigt dålig idé att ljuga. Den kommer också att visa på Jesus som den ende som kan befria oss från de problem som lögnerna har orsakat.

Samlingens längd: 69 min

Mål

  • Att fundera på varför det är dåligt att ljuga.
  • Att fundera på vad Bibeln har att säga om ärlighet.
  • Att tala om vilken skillnad Jesus kan göra i våra liv.

Beskrivning

Alla blir vi frestade att ljuga då och då. För de allra flesta av oss kommer den frestelsen relativt ofta.  Det huvudsakliga problemet med att ljuga är att det brukar strula till våra liv istället för att hjälpa oss. Det skadar människor i vår omgivning och det kan verkligen snärja in oss när vi måste hitta på ännu större lögner för att mörka att vi ljugit ända från start. Den här Rock Solid lektionen uppmuntrar barnen att tänka på hur lögner kan påverka dem och varför Gud tycker att det är en riktigt dålig idé att ljuga. Den kommer också att visa på Jesus som den ende som kan befria oss från de problem som lögnerna har orsakat.

Material till samlingen

  • Projektor
  • dator
  • ett garnnystan
  • sax
  • Två rullar plastfolie (Gladpack)
  • Bibel (helst en modernare översättning)
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • Choladmousse (tex. Ekströms eller Kockens)
  • plastsäckar
  • våtservetter
  • skedar
  • Sanna och falska löpsedlar

Samlingens moduler

Otäck smak

5 mins

Mål: 
Att introducera ämnet och att förmedla dagens meddelanden (någon viktigt information du som ledare vill tala om eller påminna barnen om denna vecka). 

Förberedelser:
Häll två eller tre förpackningar alfabetspasta i skålar. (Änglamark har en ekologisk bokstavspasta som finns att köpa på Coop.) 
Förbered dagens meddelanden.

Lek

  • Be om två eller tre frivilliga.
  • Ge var och en en skål med alfabetspasta och en tallrik.
  • Utmana dem att sätta ihop det längsta ordet de kan med hjälp av bokstavspastan i skålen. De lägger ut ordet på tallriken.
  • Ha gärna ett litet pris i beredskap för den deltagare som satt ihop det längsta ordet.
  • Ge sedan deltagarna ett nyckelord från ditt första meddelande och utmana dem att stava till det ordet med hjälp av sin bokstavspasta.
  • Läs sedan upp hela meddelandet som hör till nyckelordet.
  • Låt nya frivilliga komma fram och gör likadant med övriga meddelanden.
  • Be till sist deltagarna äta upp den pasta de har kvar. Kolla hur pigga de är på att göra det.
  • Ge dem våtservetter för att torka av sina händer.

Säg 
Att äta okokt pasta kan vara väldigt obehagligt och svårsmält. Att ljuga kan kännas likadant.

 

Modul material
Bokstavspasta
skålar
tallrikar
våtservetter
dagens meddelanden

Färger

Lek
4 mins

Mål: Att ropa ut rätt färg när de ser en bild. 
 
Förberedelser: Anslut laptop och projektor, ladda upp power-pointen.

Lek
Be om två eller tre frivilliga. Berätta att du tänker kontrollera deras förmåga att tala sanning. Utmana deltagarna att säga rätt färg enligt de bilder som kommer upp på power-pointen.

Visa första ppt-bilden. Be en av de frivilliga att säga:         

  • ...själva ordet ( t.ex. ordet i den första bilden är "orange")
  • ...eller färgen på texten (t.ex texten i den första bilden är svart)
  • ...eller färgen på bakgrunden (t.ex. bakgrunden i den första bilden är orange) 
  • Förklara att du bara kommer att säga "Ordet", "Texten" eller "Bakgrunden"
  • Det är meningen att de ska försöka säga svaren så snabbt som möjligt.

Du bestämmer själv vilken av dessa tre kategorier som du väljer för varje bild. Ge deltagaren endast två sekunder att svara innan du går vidare till en ny frivillig och nästa bild. (Tanken är att deltagare skall få så lite betänketid som möjligt.)Variera också turordningen bland deltagarna, försök att ge 6 st bilder till varje deltagare. Kolla vilken deltagare som får flest rätt.

Säg 
Att säga sanningen var lite knepigt i den här leken, eftersom jag gjorde det svårt för er. I andra lägen kan det finnas andra anledningar till varför det är svårt att tala sanning. Eller så verkar det helt enkelt inte vara det bästa alternativet. 

Fråga

  • Varför är det så svårt att tala sanning ibland?
  • Varför kan det vara frestande att ljuga?

 

Modul material
Projektor
dator

Fejkade nyheter

Lek
5 mins

Mål: Att kunna skilja på äkta och påhittade löpsedlar.
 
Lek
Förklara att lögner ibland kan verka väldigt övertygande. Det kan vara svårt att reda ut vad som är äkta och vad som är påhittat.

  • Be barnen ställa sig upp framför dig.
  • Berätta att du kommer att läsa upp olika löpsedlar från tidningar och att deras uppgift är att avgöra om de faktiskt är löpsedlar eller bara påhittade.
  •  Var noga med att påpeka att bara för att löpsedeln är äkta behöver inte nyheten vara sann.
  • Om de tror att den är äkta skall de sträcka ut armarna så långt de kan åt sidan och ropa "Har ni hört det senaste?!"
  • Om de tror att den är påhittad skall de lägga armarna i kors, skaka på huvudet och säga "Det där tvivlar jag verkligen på!"
  • Den som gissar fel får sätta sig ned.
  • Upprepa med de andra löpsedlarna i listan.
  • Se hur många deltagare som står upp när sista löpsedeln är uppläst. Ett litet pris kan vara på sin plats.

Löpsedlar: (Rätt svar står inom parentes)

  1. "Kvinna kokar sin pojkvän och matar duvorna med honom" (äkta)
  2. "En kvinna är gravid i 65 år och föder en pensionär" (äkta)
  3. "Julen avslöjas som Vodookult" (falskt)
  4. "Är diabetes de arbetslösas fel?" (falskt)
  5. "Ett bombflygplan från andra världskriget har hittats på månen" (äkta)
  6. "En vig krokodil går lös på Londons gator"  (falskt)
  7. "Utomjordingar förvandlade min son till en fiskpinne" (äkta)
  8. "Zlatan Ibrahimovic invald till brittiska parlamentet" (äkta)
  9. "Kärlekstörstande trädgårdsmästare gifter sig med salladshuvud" (äkta)
  10. "Håller tyskarna på att plundra ditt hus?" (falskt)

 

Modul material
Sanna och falska löpsedlar

Berömda ansikten

Intro
5 mins

Mål: Att ta reda på vilket namn som står på den lapp man har på pannan.
 
Förberedelser: Skriva ner namnet på kända personer på en post it-lappar. Se till att det finns tillräckligt många för vart och ett av barnen plus några extra i reserv.
  
Lek

  • När barnen kommer får de en post it-lapp med ett namn fastsatt på pannan.
  • Uppmuntra dem att gå runt i rummet och ställa frågor till varandra för att ta reda på vem de är.
  • De får bara ställa "ja och nej"- frågor.
  • Se vem som snabbast kan gissa vem de är.
  • Om du har tillräckligt med tid och färdigskrivna lappar så kan de som gissat snabbt få en ny lapp.

Säg 
För att lyckas i den här leken var du tvungen att helt och hållet lita på andra människor. Om de hade ljugit för dig och besvarat dina frågor fel, så skulle du aldrig kunnat ta reda på vem du var.

Modul material
pennor
post-it lappar

OK att ljuga?

Videoklipp
10 mins

Fråga:

  • Är det OK att ljuga?
  • Brukar ni ljuga ibland?
  • Finns det lögner som är OK? (Vita lögner)

Titta på detta videoklipp: https://youtu.be/1tJM2sQ70XA (Ultimate Violetta: Är det någonsin ok att ljuga? - Disney Channel Sverige)

Samtala
Håller ni med om vad som sades i videon?

(Fortsätt med nästa module: Dumma lögner)

 

Modul material
Projektor
dator

Dumma lögner

Diskussion
7 mins

Mål: Att prata om varför det är en dålig idé att ljuga. 
 
Förberedelser: Be en eller ett par av ledarna att tänka på en dum lögn som de sagt någon gång. 
 
Diskutera:

  • Be barnen tänka på en lögn som de sagt någon gång. Det kan vara en lögn som var fullständigt löjlig, otrolig eller något som helt enkelt var för fånigt att överhuvudtaget ljuga om.
  • Det underlättar om någon av ledarna först berättar om sina lögner.
  • Tanken är att hålla det på en lagom dramatisk nivå. Vi är ute efter en mycket mild pinsamhetsnivå, snarare än att försöka avslöja djupa, mörka hemligheter.

 
Säg: 
En av de första budorden i Bibeln är att inte ljuga. Gud ger oss det budordet samtidigt som det att inte döda varandra, så det är tydligt att han tycker det är viktigt. (Om ni vill kan ni läsa mer om detta i 2:a Mos. kapitel 20)
 
Fråga:

  1. Varför är det ingen bra idé att ljuga?
  2. Vad kan det få för konsekvenser när vi ljuger? Ge några exempel.

Säg: 
Det kanske är så att Gud vet att lögner kan snärja in oss. Han kanske vet att en lögn ofta leder till ytterligare en lögn och att vi till slut kan befinna oss i en enda röra. Det kanske är så att Gud säger åt oss att inte ljuga, för att vi ska slippa allt sådant.

Fem frågor

Lek
5 mins

Mål: Att undvika att tala sanning.
 
Lek:

  • Välj ut en deltagare. 
  • Ställ fem frågor. 
  • Deltagaren måsta ha som mål att alltid ljuga i varje svar. T.ex. om du frågar vilken färg himlen har så måste deltagaren svara vad som helst utom "blå".
  • Om deltagaren råkar säga sanningen är han/hon ute. Om svaret är en lögn, fortsätter du ställa frågor.
  • Om deltagaren hela tiden lyckas ljuga, så försök att lura deltagaren med frågor som: "Se, det här var väl inte så svårt?" Eller "Få se, hur många frågor har vi gjort?"
  • Om den tävlande lyckas svara på alla fem frågor med en lögn så får han/hon vara frågeledare till nästa deltagare.
  • Kör så många rundor som du vill.
     

Säg: 
Den här leken hade varit mycket enklare om ni hade fått säga sanningen.
En lögn kan ibland kännas som det bästa sättet att ta sig ur en viss situation, men det är inte alltid så lätt....

 

Kladdigt värre

Lek
5 mins

Mål: Att först äta upp sin chokladmousse. 
 
Till ledaren: Den här leken kan bli ganska kladdig. Välj antingen ett golv som är lätt att rengöra, eller täck golvet med tidningspapper eller en presenning. Se till att torka upp allt eventuellt kladd innan ni går vidare till nästa lek.
 

Lek

  • Välj två par frivilliga. 
  • Förklara att den ene i paret ska mata den andre med chokladmousse.
  • Men själva utmaningen är så klart att det finns en svårighet: Den som matar måste stå bakom den som skall äta och sträcka armarna runt honom/henne för att nå skeden och moussen.
  • Den som skall bli matad måste ha händerna på ryggen. Den som matar kommer inte att se vad den gör och den som blir matad kommer inte att kunna hjälpa till.
  • Låt varje par tävla i 30 sekunder och försöka äta så mycket chokladmousse som möjligt.
  • Utse en vinnare, baserat på hur mycket som ätits och hur mycket som kladdats utanför.
  • För att öka svårighetsgraden kan man sätta ögonbindel på en eller båda deltagare.

 

Modul material
Choladmousse (tex. Ekströms eller Kockens)
plastsäckar
våtservetter
skedar

Måste jag ljuga?

Videoklipp
6 mins

Till ledaren: Observera att det förekommer svordomar i två av klippen.

Visa

https://www.svtplay.se/video/18950150/jobbigt/random-mix-jobbigt-sasong-1-frank-maste-ljugahttps://www.svtplay.se/video/18950150/jobbigt/random-mix-jobbigt-sasong-1-frank-maste-ljuga
(eller)
https://youtu.be/-6s08f_MWlg - (Dålig lögn - Jobbigt)
(eller)
https://youtu.be/h3haaxScEKg - ("Fråga Jossan" - Lögner)

Fråga

Välja några av frågorna nedan och samtala med barnen:

  1. Hjälper det oss att ljuga?
  2. Vilka problem kan komma när vi ljuger?
  3. Hur kan lögnen skada oss?
  4. Varför ljuger vi fast vi vet att det oftast bara blir sämre?
  5. Kan våra lögner även skada andra ibland?
Modul material
dator
Projektor
Högtalare

Allt är lögn!

Aktivitet
5 mins

Mål: Att ge ett bibliskt exempel på vilka konsekvenser lögnen kan få.

Förberedelser: Be tre lite modigare barn (två killar och en tjej) att hjälpa till med denna lilla teater.

Aktivitet:

  • Be dina skådespelare att spela upp den scen de förberett. 
  • Den mindre av de två pojkarna är där med sin flickvän. Den större av killarna kommer fram till dem, tar killen åt sidan och förklarar att han är intresserad av tjejen och frågar om hon är upptagen. Den mindre killen säger: "Inte alls, det är bara min syster" Pausa scenen här.
  • Fråga åskådarna vad de tror kommer att hända härnäst. Vad borde de inblandade göra? Be skådespelarna att improvisera nån minut eller så, enligt de förslag som gruppen kommer med.
  • Pausa igen och fråga åskådarna vad som borde hända härnäst. Be skådespelarna improvisera nån minut till.

Fråga 

Varför tror du killen ljög och sade att hans flickvän var hans syster? Vilka konsekvenser fick denna lögn? Hur påverkade den alla tre inblandade?

Säg 

Den här historien är faktiskt sann. Och tro det eller ej, den utspelar sig I Bibeln. En kille som hette Abraham sade att hans fru egentligen bara var hans syster och det sade han till en annan kille som var större och mer populär. I grund och botten gjorde han det för han var rädd för den stora killen. Men resultatet av denna lögn blev en enda röra. Abraham ljög antagligen för att göra alla nöjda, men i slutändan blev alla arga och upprörda.

Läs

1:a Mosebok 12:10-20

Säg

Precis som Abraham kan vi ibland tycka att ljuga är den säkraste och bästa lösningen, men i själva verket kan det försätta oss i ännu mer problem. När Gud befaller oss att inte ljuga är det för att Han vet vilket elände som lögnen kan skapa i våra liv och hur den kan skada människor omkring oss. Han vill att vi skall vara fria från allt det.

Modul material
Bibel (helst en modernare översättning)

Gör dig fri

Lek
5 mins

Mål: Att så snabbt som möjligt göra sig fri från plastfolien.
 
Till ledaren: OBS!! Det är ABSOLUT FÖRBJUDET att sätta plastfolie på någons huvud eller hals.

Lek

  • Dela in gruppen i två eller tre lag.
  • Be dem skicka en frivillig över till andra laget.
  • Ge varje lag en rulle plastfolie.
  • Ge varje lag endast 30 sekunder att vira in motståndaren i plastfolie (från axlar och neråt). Därefter får de "inslagna" en minut på sig att göra sig fria.
  • Den som först blir fri vinner (eller den som gör det tappraste försöket).
     

Säg:
Om vi ljuger tillräckligt ofta kan lögnen hålla oss fången precis som i den här leken. Det kan kännas som om det enda sättet att göra sig fri är att ljuga igen och igen och igen. Men Jesus vill att vi ska vara fria. Han kan hjälpa oss att bli fria från de problem som lögnen har orsakat, så länge vi är villiga att låta honom hjälpa oss.

Modul material
Två rullar plastfolie (Gladpack)

I en triangel

Tänkvärt
6 mins

Mål: Att tänka efter och be.
 
Förberedelser: Klipp av ungefär en meter garn för var och en av deltagarna.
 
Aktivitet:

  • Be var och en att hitta en avskild plats att sätta sig på.
  • Ge varje deltagare en bit garn.
  • Förklara att de får "leka" med sitt snöre och vira den runt handen på olika sätt.
  • Be dem sedan att stanna upp och fundera över alla gånger som lögnen har hållit dem fångna. Det kan handla om att någon annan ljugit för dem, eller att de har ljugit och att detta lett till ännu mer lögner eller stora problem.
  • Det kanske till och med är så att de fortfarande känner sig bundna och inte ser någon utväg.
  • Förklara att Jesus vill hjälpa oss ur sådana fällor, om vi låter honom.

Bön
Uppmuntra alla att prata med Jesus om vad de har på hjärtat. Vad vill de säga till honom? Vad behöver de hans hjälp med?
Efter en liten stund säger du åt dem att släppa sin garnända som ett tecken på att de lämnar över alla problem till Jesus och litar på Hans hjälp
 

Utmaning
Till slut, uppmuntra och utmana alla att tänka till om det kanske finns någon de skulle behöva prata med efter den här övningen. Finns det någon de skulle behöva be om förlåtelse? Finns det någon relation som skadats av lögner och som skulle behöva bli hel igen?
Låt barnen veta att ledaren står till deras förfogande efter träffen för att prata eller be med dem.

Modul material
ett garnnystan
sax

Bara sanningen och hela sanningen

Sammanfattning
1 mins

Mål: Att avsluta mötet med att påminna om de viktigaste budskapen i undervisningen
 
Säg
Att ljuga kan ofta verka vara det enklaste sättet att ta sig ur en situation. Men det är faktiskt så att en lögn leder till ännu mer problem. Gud säger åt oss att inte ljuga, för Han vill att vi ska vara fria från den röran som orsakas av att vi ljuger. Om vi redan befinner oss i en sådan situation kan Jesus göra oss fria igen om vi låter honom hjälpa oss.