Tre kors

Jesus och rövarna på korset

Denna samling handlar om hur Jesus var mot andra människor under sitt liv. Förhoppningen är att barnen ska bli mer intresserade av att lära känna Jesus som person. Under den här samlingen funderar vi på hur Jesus interagerade med och behandlade rövarna på korset.

Samlingens längd: 87 min

Mål

  • Att presentera påskens tema och berättelsen om korset.
  • Att fundera på vad Jesu död på korset betyder för oss.
  • Att prata om varför Jesus var tvungen att dö, hur Han dog och hur Hans död uppfattades av de män som dog på var sin sida om Honom.

 

Beskrivning

Denna samling handlar om hur Jesus var mot andra människor under sitt liv. Förhoppningen är att barnen ska bli mer intresserade av att lära känna Jesus som person. Under den här samlingen funderar vi på hur Jesus interagerade med och behandlade rövarna på korset.

Material till samlingen

  • ett urval av små godisägg eller liknande
  • Bakgrundsmusik
  • skärm
  • dator
  • Högtalare
  • Projektor
  • uppkoppling till internet
  • pennor
  • oanvända glasspinnar i trä
  • sand eller småsten
  • två krukor.
  • 1 stort chokladägg i folie per lag. Man kan även använda en choklad päskhare.
  • Material. dator
  • Projektor
  • skärm
  • Högtalare
  • internet-uppkoppling
  • ägg
  • skålar
  • soppåsar eller täckpapper
  • Bilagan till Jesus: Vem ser du?
  • Kokt spagetti
  • dator
  • Projektor
  • skärm
  • Högtalare
  • internet-uppkoppling
  • en mixer
  • olika ingredienser

Samlingens moduler

Kasta ägg

Intro
5 mins

Aktivitet

  • Dela gruppen i lag om fyra och ge varje lag två handdukar.
  • Be varje person i respektive lag att hålla i en änden av en handduk så att det bildas två par som håller i en handduk. 
  • Låt varje par i respektive lag stå bredvid varandra, skuldra mot skuldra, så att deras handdukar bildar två, små, parallella “hängmattor”.
  • Lägg ett ägg i en av handdukarna i samtliga lag.
  • Förklara att målet för varje lag är att kasta ägget från den ena handduken till den andra utan att tappa den på golvet. Men paren måste ta ett steg åt sidan efter varje kast, så att de kommer längre och längre ifrån varandra. 
  • Om man tappar ett ägg så är laget ute. 
  • När leken är klar samlar man ihop alla ägg, delar på godiset och pratar om hur veckan som gått har varit.
     
Modul material
Ett påskägg per lag (igen-tejpat så att inte godis trillar ut eller ett solitt chokladägg insvept i folie (dvs inte ett ihåligt chokladägg av typen Kinderägg)
Två handdukar

Kycklingsprätt

Lek
6 mins

Förberedelser: 
Rita ett stort fågelbo på pappersarket och lägg det mitt i rummet. Markera också ut baser för lagen längs väggarna i rummet. Framför varje bas ska du markera varifrån lagen ska kasta sina kycklingar. Det är viktigt att varje lags avstånd till fågelboet är lika långt.

Aktivitet

  • Dela gruppen i lag. Hur många lag beror på hur stor gruppen är.
  • Be lagen ställa sig vid sin bas (startplats) och förklara att varje lag kommer att få ett antal små kycklingar som de ska ta hand om. Se till att alla får minst en var. 
  • Målet är att få alla kycklingar i laget till fågelboet så fort man kan, men man får bara flytta sin kyckling genom att sprätta eller knäppa iväg den med fingret.
  • Varje lagmedelm ska, en i taget och så fort de kan, sprätta iväg sin kycklig från lagets bas till mitten av fågelboet och springa tillbaka till sin bas innan nästa person får börja.
  • Det lag som först kan lägga alla sina kycklingar i boet vinner.
Modul material
små påskkyckligar
stort pappersark
penna

Russinjakten

Lek
4 mins

Till ledaren: Den här leken hjälper ledaren att visa en poäng , nämligen att vi ibland fokuserar på det som är runtomkring istället för på korset. Men den innehåller ett visst påskbröd (hot cross buns) som är känt i England men som inte har en svensk motsvarighet. Om man ända vill ha en lek och kunna dra samma lärdom, behöver man göra ett alternativ. T ex ha vanliga muffins eller bröd med russin i och själv dekorera ett kors av kristyr på muffinsen eller bullen.) 

Aktivitet

  • Be om tre frivilliga från gruppen och placera dem framför ett bord med en bulle och en pincett framför sig.
  • Ställ de frivilliga på en rak linje framför övriga gruppen och förklarar att de ska tävla. De ska ha en arm bakom ryggen och dra ut alla russin ur bullen med sin pincett.
  • Russinen ska placeras på en tallrik eller en servett och den först som tagit ur alla russin ur sin bulle vinner. Ledaren måste kontrollera att alla russin urtagna.
  • Ge vinnaren ett litet pris

Säg
Ni gissade nog att dagens samling skulle handla om påsk och vad påsken egentligen handlar om. När den här tiden kommer så tänker vi kanske mer på påskägg, choklad och påsklov. Men om vi bara tänker på sånt, missar vi det centrala med påsken. I tävlingen fokuserade vi inte så mycket på korset, utan bara på det som var runtomkring. Idag kommer vi göra många roliga saker, men vi kommer också titta på korset och tala om varför det är en del av påskberättelsen.

Modul material
“korsbullar”
pincetter
papperstallrikar eller servetter

Två sidor-samma berättelse

Diskussion
8 mins

Säg
En viktig del i påskberättelsen handlar om när Jesus var uppspikad på korsen och skulle dö. Vi ska prata lite senare om varför det hände, men det är inte så många som pratar om de två männen som hängde brevid Honom. Jesus dog inte ensam den påsken och vi ska nu läsa om männen som dog bredvid Honom.

Läs
Be någon av barnen läsa Luk 23:32-34, 39-43

Fråga

  1. Visste du att det fanns två andra män som korsfästes tillsammans med Jesus?
  2. Vad tyckte de männen om Jesus och varför hade de så olika uppfattning om Honom?
Modul material
Biblar

Ett konstigt tillägg

Aktivitet
10 mins

Till ledaren: Se till att ingen i gruppen är allergisk mot de ingredienser du valt att använda dig av.

Förberedelser: Mixa i förväg några olika maträtter eller liknande och lägg till en ingrediens som är lite konstig och inte passar in. Nedan följer några förslag på vad du kan mixa.

Aktivitet

  • Be om tre frivilliga. (Du kan ha olika frivillga för varje omgång)
  • Ställ fram ett glas med ett av de mixade förslagen.
  • Be de frivilliga att smaka på det och försöka gissa: 1.Vad den ursprungliga maträtten är. 2. Vad det konstiga tillägget är.
  • Du kan spela så många omgångar som du vill.

Här följer förslag på saker som du kan mixa:
Ostsmörgås och kaffe
Tomatsoppa och socker
Milkshake och tabasco
Cherios och ketchup
Gröt och apelsinjuice

Säg
Ni märkte nog att alla de här mixade maträtterna hade några konstiga tillägg. Saker som inte alls passade in. Vi tycker ofta att det känns märkligt när vi träffar på sånt som inte passar in. När Jesus dog på korset var det egentligen en mycket konstig plats för Honom att vara på. Han var helt oskyldig, blev dödad tillsammans med två mördare på ett jätte-brutalt sätt. Men ändå är Han den mest perfekta personen som någonsin levt. Hur kunde något sånt hända? 

Modul material
en mixer
olika ingredienser

Varför Jesus och varför korset?

Videoklipp
4 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans: https://youtu.be/vR3T2XzfHaM (Varför Jesus- varför korset?)

(Om svensk text inte startar automatiskt, klicka bara på "CC").

Modul material
dator
Projektor
skärm
Högtalare
internet-uppkoppling

Pasta-pictionary

Lek
8 mins

Till ledaren: Pictionary är ett ord- och sällskapsspel från 1985 konstruerat av Rob Angel och utgivet av flera företag i olika områden. Spelet spelas i lag och lagmedlemmarna ska gissa vad en i laget ritar.

Förberedelser: Koka spagetti och låt den bli kall.

Aktivitet

  • Dela upp gruppen i lag och ge varje lag en klump kokt, kall spagetti.
  • Förklara att ni ska leka Pictionary med kall spagetti. I varje omgång ska en i laget springa till dig (ledaren) för att få veta vad de ska skulptera. De ska sedan springa till sitt lag, forma spagettin till det föremål ledaren har sagt. De får inte prata eller nicka ja eller nej.
  • När laget har gissat rätt ska hela laget ställa sig upp och ropa ut det rätta svaret.
  • Om de gissat rätt får nästa person springa till ledaren får att få veta nästa föremål.

 
Här följer några förslag på vad lagen kan göra:
Sko
Paraply
Hund
Penna
Gaffel
Kopp
iPad
Läppstift
Skateboard
Skridsko

Säg
När man själv har upplevt någonting, tycker man att att det är jätteenkelt att berätta vad man har varit med om. Till exempel, för den som blev tillsagd att göra en skateboard, för honom eller henne var det helt självklart vad de gjorde med spagettin. Det var för att de hade sett instruktionen själva. 
För de personer som såg och träffade Jesus, och för de som såg Honom dö och bli levande igen, för dem var det helt självklart vem Jesus var. Men för oss idag så behöver vi ibland fundera på en mängd saker: Varför dog Han egentligen? Var Han verkligen den Han sade att Han var? Vem av rövarna hade rätt?

Modul material
Kokt spagetti

Jesus: Vem ser du?

Tänkvärt
0 mins

Till ledaren: Om du vill kan du ha fler ledare som hjälper till i samtalen, antingen i grupperna eller mellan grupperna.

Förberedelser: Klipp isär de olika påståendena i bilagan “Jesus: Vem ser du?” (Skriv ut ett ark per grupp.)

Aktivitet

  • Be gruppen dela upp sig i mindre grupper och dela ut påståendena från bilagan. 
  • Be dem sortera och diskutera påståendena enligt vad de tror är sant om Jesus
  • När de är klara, ber du grupperna berätta hur de har tänkt.

Säg
I århundraden har folk haft olika åsikter om vem Jesus är och vad Hans liv på jorden handlade om. Till och med vid Hans död diskuterade folket omkring Honom, om hur Hans liv påverkade dem. Det är intressant att Jesus inte var tyst och lät rövarna tro vad de ville. Jesus sade till den rövare som vände sig till Honom: “Idag ska du vara med mig i paradiset”.

Modul material
Bilagan till Jesus: Vem ser du?

Äggstafett

Lek
10 mins

Förberelser: Den här leken kan bli ganska kletig. Det kan vara en bra idé att i förväg lägga ut soppåsar längs de banor som lagen ska springa.

Aktivitet

  • Dela in gruppen i lag och låt dem ställa sig längs med varsin soppåse-bana (eller täckpapper på rulle).
  • Lägg tre ägg och en tom skål i ena änden av varje bana och en tom skål i den andra.
  • Berätta att när tävligen börjar ska den person som är närmast äggen knäcka ett ägg i skålen och ta upp äggulan. 
  • De måste lämna över äggulan till sin lagmedlem bredvid, som i sin tur lämnar till nästa person osv. Den sista personen lägger gulan i den andra skålen.
  • Så snart äggulan har lagts i den andra skålen kan den första person knäcka nästa ägg.
  • Det lag som först har lagt alla sina tre äggulor i skålen vinner.
Modul material
ägg
skålar
soppåsar eller täckpapper

Delad åsikt

Aktivitet
12 mins

Aktivitet

  • Dela upp gruppen i lag om 2-4 deltagare.
  • Berätta att du ska säga en sång och att några ska argumentera varför den sången är den bästa som någonsin gjorts. De andra ska argumentera varför det är det västa sången någonsin. 
  • (När du säger vilken sång det är spelar du upp delar av den så att grupperna vet vilka sång de ska prata om.)
  • Om du bara har två lag så tar du bara en sång i taget och låter lagen alternera mellan att vara för och att vara mot. Om du har fler lag så ger du samma sång till två lag och låter dem argumentera för och emot inom sitt eget lag. 

 
Här följer ett förslag på sånger. (Spela endast upp de 40 första sekunderna.)

  1. Robin Bengtsson: I can’t go on https://www.youtube.com/watch?v=1jSrBdN4b5c&list=RD1jSrBdN4b5c
  2. One Direction – What makes you beautiful https://www.youtube.com/watch?v=QJO3ROT-A4EMarcus & Martinus: Dance with you https://www.youtube.com/user/MarcusMartinusVEVO
  3. Ed Sheeran – Thinking out Loud -https://www.youtube.com/watch?v=lp-EO5I60KA Gangnam Style - https://www.youtube.com/watch?v=CH1XGdu-hzQ
  4. Sofia Karlberg Crazy in love (Beyoncé cover) https://www.youtube.com/watch?v=Jl8fV1jUQPs

Säg
Det är intressant att man kan ha så helt olika åsikter om samma sak. När rövarna hängde bredvid Jesus på korset hade de helt motsatta åsikter om vem Jesus var. Tänk att man kan uppleva exakt samma sak och tycka helt olika om det. 

Modul material
Material. dator
Projektor
skärm
Högtalare
internet-uppkoppling

Lägg ägg igen

Lek
6 mins

Lek

  • Dela upp gruppen i lag om fyra och låt dem ställa sig i ett led vid ena väggen.
  • Lägg ett påskägg mitt emot varje lag vid den motsatta väggen.
  • Berätta att det här är en stafett där den första personen ska springa till ägget och ta bort folien, men får bara använda tänderna. Sedan ska personen springa tillbaka till sitt lag. (Om man vill kan istället för tänderna använda endast en hand eller något liknande).
  • Den andra personen ska springa till ägget och krossa det med ett slag och sedan springa tillbaka.
  • Den tredje och den fjärde personen ska ta sig till ägget och bryta sönder det i mindre bitar.
  • När den fjärde personen kommer tillbaka till laget ska alla i laget springa till sitt ägg och sedan måste de mata varandra med bitarna tills ägget är helt uppätet. (Man får inte äta själv utan måste bli matad.) 
Modul material
1 stort chokladägg i folie per lag. Man kan även använda en choklad päskhare.

Glasspinnefrågor

Aktivitet
4 mins

Förberedelser: Häll sand eller sten i krukorna och stoppa i pinnarna i en av krukorna så att de står upp.

Aktivitet

  • Berätta för barnen att även om kristna tror att påskens berättelse är sann och att de verkligen tror på Jesus, kan man fortfarande undra över saker och ha frågor som man vill ställa till Jesus. T ex om vem Han var och om Hans död.
  • Be barnen ta en glasspinne och en penna. På pinnen ska de skriva en fråga de vill ställa till Jesus. Det kan handla om Han verkligen har funnits, varför Han var tvungen att dö eller en fråga om något Han sade. 
  • När de har skrivit klart ber du dem sticka tillbaka dem i den andra krukan. 
Modul material
pennor
oanvända glasspinnar i trä
sand eller småsten
två krukor.

Vilken rövare är du?

Videoklipp
4 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans: https://youtu.be/Ry3B16PbVd4 (Vem av rövarna är du?)

 

 

Modul material
skärm
dator
Högtalare
Projektor
uppkoppling till internet

Fatta ett beslut

Tänkvärt
6 mins

Till ledaren: Det kan vara så att de godisägg du köpt har andra färger än vad som nämns nedan. Du kan mycket gärna ändra färgerna och förklara för barnen vilket ägg som motsvarar vilket beslut. 

Förberedelser: Sortera äggen enligt färg och lägg dem färgvis i olika delar av rummet. Du kan också skriva skyltar för att tydligare förklara vad de olika färgerna betyder.

Säg
Det finns historiska källor som bevisar att Jesus fanns och att Han gjorde många saker som ansågs mirakulösa. Så frågan är inte OM Jesus har funnits utan mer om vem du tror att Han är. De två rövarna hade helt olika åsikter, men frågan är vem du tror Jesus är och vad du väljer att göra med den insikten?

Aktivitet

  • Sätt på bakgrundsmusik och förklara att det finns ägg i fyra olika färger i fyra högar i rummet.
  • Berätta att varje färg representerar ett möjligt svar på frågan om vem Jesus är. 
  • Låt barnen välja vilken färg som passar dem och se till att du har ledare som kan be med barnen i de olika grupperna. 
  • Se även till att du pratar med de barn som beslutar sig för att följa Jesus, så att de förstår vad de har överlåtit sig till. 

Färger

  • Lila betyder “jag är inte säker på att det här är något för mig just nu”.
  • Gul betyder “jag har fortfarande många frågor”.
  • Rosa betyder “jag är inte säker på vem Jesus var, men jag skulle vilka veta mer om Honom”. 
  • Vit betyder “Jag tror att Jesus är Gud och skulle vilja att Han är en del av mitt liv”.
Modul material
ett urval av små godisägg eller liknande
Bakgrundsmusik