holding hands

Dejting

Under tonåren blir många ungdomar intresserade i det motsatta könet. Detta är ett naturligt och hälsosamt beteende men många gör förhastade och oförståndiga beslut om vem man väljer att dejta. Syftet med denna Rock Solid samling är att prata om dejting och vikten av att  tänka sig för innan de väljer att börja dejta någon. För vissa barn kanske detta är lite tidigt men vi vill förbereda barnen för dess tankar i god tid innan de hinner komma in i tonåren. Du kan naturligtvis anpassa din samling baserat på vilken åldersgrupp du har in din Rock Solid Club.

Samlingens längd: 64 min

Mål

Att visa att dejting kan vara roligt men att det är viktigt att inte ha för bråttom in i ett förhållande.

Nyckelvers: Ordspråksboken 4:23

Beskrivning

Under tonåren blir många ungdomar intresserade i det motsatta könet. Detta är ett naturligt och hälsosamt beteende men många gör förhastade och oförståndiga beslut om vem man väljer att dejta. Syftet med denna Rock Solid samling är att prata om dejting och vikten av att  tänka sig för innan de väljer att börja dejta någon. För vissa barn kanske detta är lite tidigt men vi vill förbereda barnen för dess tankar i god tid innan de hinner komma in i tonåren. Du kan naturligtvis anpassa din samling baserat på vilken åldersgrupp du har in din Rock Solid Club.

Material till samlingen

  • Biblel
  • Projektor
  • filmen Romeo och Julia ( 1996)
  • bilaga Därför dejtar jag
  • bilaga Vad säger laget
  • blädderblock
  • tuschpenna
  • sockerbitar
  • flytande honung
  • bitsocker
  • skålar
  • plastskedar
  • bordtennisbollar
  • bord
  • häftmassa
  • romantisk bakgrundsmusik
  • veckans (dina) meddelanden

Samlingens moduler

Bilda par

Intro
6 mins

Mål: Bilda par enligt spelets regler

Aktivitet

  • Be alla barnen sprida ut sig runt om i rummet.
  • Deras uppgift är att bilda par enligt det du läser upp.
  • Läs upp ett krav åt gång från listan nedan. 
  • Barnen ska sedan snabbt bilda par baserat på den information du gav dem.
  • De två deltagarna som blir klara sist eller den deltagare som blir över (om man började spelet med ett udda antal deltagare) blir utslagna ur spelet.
  • Be barnen sprida ut sig i rummet en gång till och läs upp nästa krav från listan.
  • Det par som är sist kvar vinner.

Säg:  ‘‘Bilda par med …’’

  1. Någon som har samma ögonfärg som dig
  2. En god vän
  3. Någon som tycker om samma mat som dig
  4. Någon som tycker om samma tv-program som dig
  5. Någon som har samma favoritämne i skolan som dig
  6. Någon som du i vanliga fall inte pratar med
  7. Någon som samma skostorlek som dig
  8. Någon som tillhör motsatta könet
  9. Någon som går till samma skola som dig
  10. Någon som hejar på ett annat fotbollslag än dig

Du kan lägga till egna förlag till denna lista.

Kärleksberättelse

4 mins

Förberedelser: Sätt på romantisk bakgrundsmusik t.ex. från filmen Romeo och Julia (1968). Be en annan ledare (helst från det motsatta könet) att läsa manuset tillsammans med dig. Ni kan göra om manuset och lägga in de meddelanden som ni vill berätta för barnen. Var kreativa. T.ex. 

- Romeo, Romeo vart är du?
- Här är jag men nästa vecka kommer jag att bowla med Rock Solid Club.
- Oh Romeo, vilken tid är det?
- Min älskling, det börjar kl 18.

Alternativ:
Återskapa en klyschig scen från en romantisk roman (t.ex. Romeo och Julia)

Förberedelse:
Leta upp romantisk bakgrundsmusik t.ex. från filmen Romeo och Julia (1968).  Förbered en annan ledare (helst från det motsatta könet) att läsa manuset tillsammans med dig. Ni kan göra om manuset och lägga in de meddelanden som ni vill berätta för barnen. Var kreativa. T.ex. 

- Romeo, Romeo vart är du?
- Här är jag men nästa vecka kommer jag att bowla med Rock Solid Club.
- Oh Romeo, vilken tid är det?
- Min älskling, det börjar kl 18.

Alternativ:
Återskapa en klyschig scen från en romantisk roman (t.ex. Romeo och Julia) medan den romantiska musiken spelar. Agera gärna ut hela scenen med inlevelse.
Original scen: Förklara att Romeo och Julia var olyckligt förälskade efter som deras familjer hatade varandra. Julia tillhörde familjen Capulet och Romeo hade efternamnet Montague.

Julia: 
O Romeo Romeo varför är du Romeo?
Förneka din familj, välj bort ditt namn.
Eller svär bara att du älskar mig så är jag inte mer en Capulet.

Romeo: 
Det är ditt namn som är min fiende.
Du är ju du, inte en Montague.
För vad är Montague? 
Inte hand, inte fot, arm, ansikte eller nån annan del av människan. 
O var nåt annat namn!
Vad är ett namn? 
Det som vi kallar ros skulle ju dofta lika underbart

Julia: 
Vad det än hette. 
Och om Romeo bar ett annat namn skulle han ändå vara allt det han är. 
Romeo, lägg av ditt namn, det är ju inte ens en del av dig.
Byt ut det mot hela mig!

Säg
Idag pratar vi om dejting. Handlar dejting endast om den klyschiga romanser som vi ser i film eller finns det mer till det än det? Hur kan vi avgöra om en person är bra eller dålig för oss att dejta? 

Säg
Idag pratar vi om dejting. Handlar dejting endast om den klyschiga romanser som vi ser i film eller finns det mer till det än det? Hur kan vi avgöra om en person är bra eller dålig för oss att dejta? 
 

Modul material
romantisk bakgrundsmusik
veckans (dina) meddelanden

Snabba händer

Lek
8 mins

Mål: Samla så många bordtennisbollar som möjligt för sitt lag

Lek

  • Dela av rummet genom att sätta ihop bord från ena sidan till den andra. 
  • Dela upp barnen i två lag och låt dem ställa sig på var sin sida av borden. 
  • Barnen ska ställa sig så att de har en motståndare stående mitt emot sig på andra sidan bordet. Om du har ett ojämnt antal deltagare så får en av ledarna hoppa in och ta den sista platsen. 
  • Lägg en bordtennisboll på bordet mellan varje tävlande par. Det kan hjälpa att sätta fast bollen på bordet med hjälp av lite häftmassa. 
  • Ge en kortlek till de två tävlande längst ut på ena sidan. Dessa två deltagare ska först blanda korten i kortleken, dela den på mitten och ta halva kortleken var. Sedan ska de samtidigt börja lägga upp korten på bordet, ett åt gången och med kortsidan synligt uppåt.
  • Om de vänder upp två lika kort (t.ex. två sjuor eller två kungar) ska de försöka ta bordtennisbollen så snabbt som möjligt. 
  • När de andra ser att de som lägger korten försöker ta sin boll ska de också försöka ta sina bollar. 
  • När alla bollar har blivit tagna räknar du hur många bollar varje lag har fått. (Om lag A har 7 bollar och lag B har 3 bollar betyder det 7 poäng till lag A och 3 poäng till lag B).
  • Om korten som vändes upp inte är ett par men någon ändå tar en boll så räknas det som ett minus poäng för laget. (Ett minus poäng för varje boll som laget felaktigt tar.)
  • Efter varje runda låter du ett nytt par lägga korten. 
  • Efter ett antal rundor räknar du ihop resultatet. 
Modul material
bordtennisbollar
bord
häftmassa

Sockerkampen

Lek
6 mins

Mål: Samla ihop så många bitar socker som möjligt

Lek

  • Dela in gruppen i tre lag och låt varje lag ställa sig mot var sin vägg i rummet.
  • Varje deltagare får en plastsked.
  • Placera en skål med bitsocker på andra sidan av rummet från vart varje lag står.
  • En spelare från varje lag springer till sin sockerskål och tar en sockerbit som de lägger på platsked. Spelarna för inte hålla skeden med händerna men måste hålla skeden mellan tänderna.
  • När spelaren har tagit en sockerbit och lägg den på skeden ska han springa tillbaka till sitt lag utan att tappa sockerbiten. Om spelaren tappar sockerbiten måsten han återvände till sockerskålen och börja om.
  • Varje lag har tre minuter på sig att samla ihop så många sockerbitar som möjligt. Laget med flest sockerbitar vinner.
Modul material
bitsocker
skålar
plastskedar

Sugar, Honey, Honey

Lek
9 mins

Mål: bygga statyer med hjälp av socker och honung

Aktivitet

  • Dela upp gruppen i fyra eller fem lag.
  • Varje lag får sitta vid ett bord som är täckt med tidningspapper eller plast.
  • Varje lag får en skål med sockerbitar och en flaska flytande honung.
  • De får fem minuter på sig att bygga en staty med ett romantiskt tema.
  • När tiden är slut låt varje lag visa upp sin kreation.
  • Kora en vinnare.
Modul material
sockerbitar
flytande honung

En puss

Tänkvärt
6 mins

Mål: Att tänka på vad de är ute efter när de intresserar sig för någon av det motsatta könet. 

Säg/skriv

  • Det finns mycket som kan attrahera oss hos andra människor och saker som vi önskar från den personen. En PUSS är något som är vanligt att man söker efter i en relation.
  • Vad är det för PUSS som vi borde leta efter?
  • Skriv bokstäverna PUSS lodrätt på vänstra sida på ett blädderblock.
  • Skriv ner orden ”Pålitlig”, ”Uppriktig”, ”Schysst” och ”Sanningsenlig” bredvid bokstäverna allteftersom du förklarar orden. 

 
Säg

  1. Personen som du är intresserad i borde vara PÅLITLIG. Du måste känna att du kan lita på den personen och att den personen inte är med någon annan bakom ryggen på dig. Att personen inte berättar dina hemligheter för andra. 
  2. Personen ska också vara UPPRIKTIG. Du vill att personen ska vara genuin och äkta och inte göra sig till. 
  3. SCHYSST vill vi att alla våra kompisar ska vara, men framförallt den person som vi vill dejta. Att personen ska vara renhårig, trevlig, snäll och snygg.
  4. Sist men inte minst ska personen var SANNINGSENLIG. Att vara ärlig är viktig och att personen inte ljuger och hittar på saker är A och O.

Om du önskar ha en pojk- eller flickvän tänk på att söka efter en PUSS. Om de inte är en PUSS så är det bättre att vara utan. 

Modul material
blädderblock
tuschpenna

Vad säger laget?

Lek
8 mins

Mål: En individuell frågesport som skapar lagsamarbete

Lek

  • Dela in barnen i tre lag.
  • Varje lag ska välja ut en lagmedlem som ska sitta i ‘‘heta stolen’’.
  • Dessa tre utvalda deltagare kommer tävla i frågesport för att vinna priser till sitt lag. Varje deltagare kommer turas om och svara på en fråga i taget (se bilaga).
  • Om deltagaren inte kan svaret får han fråga sitt lag om hjälp men han får endast göra detta två gånger under tävlingen.
  • Varje rätt svar ger 100 poäng. Ett felaktigt svar ger noll poäng och om deltagaren väljer att fråga sitt lag och de svarar fel, dras 50 poäng av.
  • Deltagaren med mest poäng vinner priset åt sitt lag (t. ex. en lagom stor lösgodispåse).
Modul material
bilaga Vad säger laget

Därför dejtar jag

Diskussion
6 mins

Mål: Diskutera bra och dåliga anledningar för att ha dejta någon

Förberedelser: Skriv ut tillräckligt många bilagor att tre barn kan dela på en kopia.

Diskussion

  • Dela in barnen i tre grupper och dela ut en bilaga till varje grupp.
  • Låt grupperna diskutera i tre minuter och ge sedan tid för varje grupp att berätta vad de tyckte.

 
Fråga

  • Varför skulle du vilja dejta någon? 
  • Varför skulle du inte dejta någon? 
  • Hur vet man om man tycker om någon?
Modul material
bilaga Därför dejtar jag

Romeo och Julia

Videoklipp
5 mins

Förberedelser: Skaffa filmen Romeo & Julia (1996) och koppla upp datorn till tv:n eller projektorn så att filmen är redo för att visas.

Visa

  • Starta filmen runt 27:e minuten (27:34) när Julia danser med Paris.
  • Pausa filmen efter cirka 3 minuter efter att Romeo har kysst Julia.

 
Säg
Romeo och Julia är en av världens mest kända kärlekshistorier. De träffades på en bal och blev störtförälskade vid första ögonkastet. Dock varade inte deras kärlek länge eftersom deras familjer var gamla fiender. Filmscenen visar när Romeo och Julia träffas.

Alternativ
Visa en scen från The Simpsons (säsong 4, avsnitt 8).  Avsnittet heter ‘‘The New Kid on the Block’’ och visar när Bart blir kär i grannflickan.

Modul material
Projektor
filmen Romeo och Julia ( 1996)

Bevara ditt hjärta

Tänkvärt
5 mins

Mål: Att prata om att det inte alltid är bra att ha för bråttom att börja dejta. (Denna modul bygger på den tidigare modulen – Romeo och Julia).

Fråga

  • Stämmer scenen från filmen överens med hur det är i verkligheten?
  • Hur bra kände Romeo och Julia varandra när de träffades? 
  • Finns det något som är kärlek vid första ögonkastet?

 
Säg
Romeo och Julia är en fantastik kärlekshistoria men verkligheten är oftast annorlunda. I verkligenheten träffar man någon som är trevlig och man tänker att det är en bra idé att bli ihop med den personen. Man kanske till och med tror att man älskar personen. Dina vänner kanske uppmuntrar dig att börja dejta. Hur kan man känna någon man nyligen har träffat? Personen skulle i själva verket kunna vara väldigt otrevlig. Istället för att ha bråttom in i ett förhållande är det bättre att ta det lugn och först bli vänner. Kom ihåg det är alltid ditt beslut om du börjar dejta någon, det är inte dina kompisars beslut. Kom ihåg att precis som i frågesporten tidigare så har inte alltid dina kompisar de rätta svaren.

Läs 
Ordspråksboken 4:23

Mer än allt som ska bevaras, bevara ditt hjärta,för därifrån utgår livet. (Folkbibeln)

Säg
När man träffar någon snygg så är det lätt att på en gång bli helt förälskad i den personen.. Om man blir kär i någon väldigt snabbt kan det bli fel och man blir sårad i slutändan. Det är bättre att lära känna personen först. Om man inte hittar någon man tycker om kan man ha roligt med kompisar och vara singel.

Modul material
Biblel

Slutligen

Sammanfattning
1 mins

Mål: Avsluta samlingen och sammanfatta vad de har lärt sig idag

Säg
Det kan vara spännande att lära känna någon av det motsatta könet. Det är helt naturligt och om det inte verkar intressant just nu som kommer du att känna så inom något/några år. Att dejta någon kan vara underbart och väldigt roligt. Tänk på att ni är unga och har mycket tid på er och det finns ingen anledning att börjar dejta för tidigt. Om du (nu) i framtiden tänker dejta någon så stressa inte fram det utan tänk till innan du gör ett beslut. Är det rätt person? Av vilken anledning vill jag dejta den personen? Är det av rätt anledning? Om du inte vill dejta någon så njut av att vara singel!