Fri från bojorna

Evangeliet 1- Fri från synd

Detta är den första av två samlingar under temat "Evangeliet". Den här samlingen är baserad på Johannes evangelium kapitel 8 där Jesus säger att den som syndar är en slav under synden men att den som Sonen gör fri verkligen är fri. 

Samlingens längd: 70 min

Mål

  • Att visa att det är bara Jesus kan sätta oss fria från våra synder 
  • Att förklara Jesus vill föra oss till en levande relation med Fadern

Beskrivning

Detta är den första av två samlingar under temat "Evangeliet". Den här samlingen är baserad på Johannes evangelium kapitel 8 där Jesus säger att den som syndar är en slav under synden men att den som Sonen gör fri verkligen är fri. 

Material till samlingen

  • Tratt
  • Slang
  • vatten
  • ägg
  • sopsäckar
  • skyddspapper
  • TV eller projektor
  • dator
  • handklovar med nyckel
  • (snöre och sax)
  • tygstycke
  • dator
  • Projektor
  • Högtalare
  • Kortlek
  • godis
  • bord
  • blädderblock
  • pennor
  • sylt
  • bomullsbollar
  • skyddspapper eller plast
  • sopsäckar

Samlingens moduler

Det stora ballongkriget

Intro
5 mins

Förberedelser: Blås upp tillräckligt med ballonger för att varje barn ska få en ballong (plus några extra om någon spricker). Knyt fast en bit snöre (ungefär 70 cm) på varje ballong.

Lek

  • Ge varje barn en ballong när de anländer och säg till dem att knyta fast den vid sin fotled. Ballongen ska knyta så att den är cirka 40-50 cm snöre mellan ballongen och  fotleden
  • När majoriteten av barnen har anlänt berättar du för dem att målet med leken är att förstöra varandras ballonger genom att stampa på dem. Samtidigt ska de se till att andra inte trampar sönder deras ballong.  
  • Det är förbjudet att trycka, hålla fast eller utöva annan sorts fysisk kontakt. Man får inte hellre röra eller gömma sin egen ballong. De som bryter mot reglerna är ute ur spelet.
  • När en persons ballong är förstörd är han/hon ute ur leken.
  • Den sista personen kvar med en hel ballong är vinnaren.

Säg
Dagens samling handlar om frihet. Förr i tiden brukade man sätta fast en tung järnboll/kula runt foten så att fångar inte skulle kunna rymma. Idag ska vi inte prata om fysisk frihet utan andlig frihet.

Modul material
ballonger
rep

Variation på "Sten-sax-påse"

Lek
7 mins

Målet: Att bli sista person kvar i leken.

Förberedelser: Bestäm reglerna i förväg! Ni kan antingen göra så att alla spelar hela tiden och d efter varje omgång eller så är de som förlorar ute ur leken och vinnarna fortsätter att spela tills det bara är en vinnare kvar. (Ni kan också köra bäst av tre instället för att man är ute direkt om man förlorar en gång.) 

Lek
Den här leken är en variation på sten-sax-påse.

De tre rörelserna är:

  • Jägare - Intar en position som en skytt med ett dubbelpipat hagelgevär.
  • Kvinna - Intar en position av en elegant, vacker kvinna i nöd genom att lägga baksidan av handen över pannan.
  • Björn - Ställer sig upp och sträcker armarna över huvudet och händer ska likna björntassar. Ett björnvrål är passande.

Be gruppen att bilda par och stå med ryggen mot varandra. Räkna ner från 3 och på ordet "kör" ska deltagarna vända sig om och inta en av de tre positionerna.

Vem vinner?

  • Kvinnan förför (förtrollar) jägaren
  • Jägaren skjuter björnen
  • Björnen attackerar kvinnan

 

Kaffemaskinen

Lek
5 mins

Mål: Att göra kaffe på ett annorlunda sätt

Förberedelser: Ställ upp ett bord med plats för tre personer i bredd. Ställ fram en kopp med vatten, ett glas, tepåsar/kaffe, socker och mjölk till varje deltagare. (Om du vill kan du hoppa över steget med de tre domarna och låta barn som inte kokar kaffe rösta fram en vinnare). 

Lek

  • Välj ut tre barn som tycker om kaffe eller te. Dessa tre kommer att bli domare.
  • Berätta för dem att de nu ska bedöma vem i rummet som bäst kan göra kaffe eller te.
  • Välj ut tre andra personer som ska koka kaffe eller te.
  • Säg att vi tyvärr saknar utrustning för att koka kaffe och te, men att ni kommer att vara uppfinningsrika.
  • Säg till de tre utvalda deltagarna (ej domarna) att de ska göra kaffe eller te men de får bara använda sig av sina munnar.
  • Ge först varje deltagaren en kopp med vatten och säg till dem att de måste värma upp vattnet genom att gurgla runt det i sina munnar.
  • Efter cirka 30 sekunder är det dax för huvudingrediensen - antingen en tepåse eller en tesked frystorkat kaffe.
  • Hjälp dem stoppa det i munnen för att sedan gurgla det tillsammans med vattnet utan att spilla.
  • Säg till dem att de måste gurgla ordentligt för att få mycket smak på sitt te eller kaffe. Uppmuntra dem att skölja runt ordentligt!
  • Säg att nu är det dags att lägga till mjölk och lite socker. Hjälp dem om det behövs. Be dem gurgla runt igen.
  • Efter ett par minuter borde det vara klart och de kan spotta ut sin kaffe eller te i glaset framför dem.
  • Låt sedan domarna rösta sedan fram en vinnare genom att titta på resultatet i glassen. (Om domarna är modig kan du be dem smaka på drycken och kröna en vinnare:-)
Modul material
bord
kopp
glas
vatten
malet kaffe
teepåse
socker
mjölk
tesked
CORE

Slavar

Tänkvärt
3 mins

Mål: Att kommunicera att vi är "slavar under synden"

Säg
Dagens tema är frihet men vad är motsatsen till frihet? Kanske är det fångenskap, att sitta i fängelse eller eller vara en slav? Det sägs fortfarande finnas 27 miljoner människor som är slavar i världen. Du och jag kan också bli slavar, men då handlar det om ett annat sorts slaveri. Jesus säger att  "Alla som syndar är en slav under synden" (Johannes 8:34) och Bibeln säger att vi alla har syndat! Det betyder att vi alla vid någon tidpunkt, på något sätt, är slavar under synden. Under den här samlingen idag kommer vi att prata om vad synd är och hur vi kan bli fria från den.

Pilkastning med bomull

Lek
8 mins

Målet: Att kommunicera att synd är något som är "klibbigt" och "fastnar".

Till ledaren: Den här leken gör att det blir ganska rörigt och ostädat. Det är bäst att lägga ut ett skyddspapper eller en skyddsplast för att snabbt och enkelt städa upp efter leken. Sätt en bit maskeringstejp på golvet för att markera startlinjen. Det kan eventuellt vara bra att be de tre frivilliga som deltar att sätta på sig ett elastiskt hårband för att hålla håret borta från ansiktet.

Leken

  • Dela upp gruppen i lag med max. åtta deltagare i varje lag. Det gör inget om ni har färre deltagare men vi rekommenderar att iallafall ha minst fyra personer på varje lag.
  • Be varje lag att välja ut en person som inte är rädd för att bli kladdig.
  • Ge var och en av de utvalda en sopsäck för att skydda kläderna. (Ni kan klippa hål i botten av soppåsen och trä den över huvudet så att sopsäcken täcker hela kroppen och bara huvudet sticker ut.)
  • Ge varje lag sylt och be dem lägga ett lager av det på den frivilliges ansikte. Förklara att desto mer sylt de lägger på sin medspelares ansikte desto enklare blir det sedan för dem att lyckas bra i tävlingen. Be dem dock vara försiktiga så att personen inte får sylt i ögonen, i näsan eller i öronen.
  • Personen med sylt i ansiktet ska stå ungefär tre meter från de andra i laget. (De tre frivilliga ska ställa sig på en linje, sida vid sida, vända mot sina lagkompisar.)
  • Ge varje lag en påse med bomullsbollar (eller dela upp så att alla har ungefär lika många bomullsbollar). Ge lagen två minuter att få så många bomullsbollar som möjligt att fastna på sin lagkamrats ansikte. De måste kasta bomullsbollarna från startlinjen.
  • Det lag som har fått mest bomullsbollar att fastnat i ansiktet har vunnit.
  • Ge ut våtservetter till dem som har sylt i ansiktet för att tvätta av sig och låt dem sedan tvätta sig ordentligt i badrummet.
  • (Spara gärna användbara bomullsbollar till en annan samling. De används ganska ofta i olika lekar och pyssel).

​Säg
Synd är som sylt och bomullsbollar - den fastnar på oss. Det är inte trevlig och vi borde göra oss av med den. Problemet kan vara att det inte alltid är lätt att göra sig av med synden på egen hand. 

Modul material
sylt
bomullsbollar
skyddspapper eller plast
sopsäckar

Knäck koden!

5 mins

Mål: Att informera om eventuella pålysningar som du har

Förberedelser: Skriv ner ett tresiffrig kombination på en papperslapp. 

Information

  • Dela upp gruppen i två lag (eller fler om du har en riktigt stor grupp)
  • Säg till dem att informationen (pålysningar) för veckan finns instängd i ett kassaskåp tillsammans med lite godis till laget som vinner.
  • Förklara att kombinationen till kassaskåpet är ett nummer mellan 000 och 999 och att det första laget att gissa kombinationen kommer att få godiset och få chansen att läsa informationslappen för de andra.
  • Be  det första laget att gissa kombinationen. Berätta om den riktiga kombinationen är lägre eller högre än deras gissning.
  • Be sedan andra laget att gissa och berätta om kombinationen är högre eller lägre.
  • Turas om mellan de två lagen (eller flera lagen) tills ett lag har lyckats lista ut kombinationen.
  • Visa den skrivna kombinationen på din lapp som bevis.
  • Ge det vinnande laget en påse godis och be dem att läsa informationsbladet.
Modul material
veckoblad
godis
skriven kombination
CORE

Vad är det?

Diskussion
5 mins

Mål: Att prata om vad ordet synd betyder.

Samtala
Förklara att det här är en aktivitet för hela gruppen där man ska räkna upp så många saker som möjligt i en kategori under en minut. Låt en ledare som är snabb skriva ner så många av de svar som barnen ropar ut som möjligt på ett stort blädderblock. (Om du har många barn kan du istället dela in dem i grupper och ge dem ett papper och en penna. Låt dem tävla genom att skriva ner så många saker som de kan). 

Använd följande kategorier:

  • Sport
  • Musikinstrument
  • Saker som du tycker är en synd

Säg
Det kan vara svårt att riktigt förstå vad synd är för något. Egentligen är det ganska enkelt. Synd är bara ett ord vi använder för att beskriva saker som vi gör, tänker eller säger när vi vänder Gud ryggen och går vår egen väg. Några av de saker vi skrev ner kan kanske vara en synd. Synden ger oss ett problem eftersom det håller oss borta från Gud och begränsar vårt liv och ofta gör andra människor illa. Synden gör både våra egna och andras liv svårare.

Modul material
blädderblock
pennor

Roffa åt dig!

Lek
6 mins

Mål: Att illustrera att synd är själviskhet

Förberedelse: Ställ fram ett bord framför gruppen. Lägg en kortlek och en hög med godisbitar på bordet. (Om ni har en stor grupp kan ni göra två stationer så att alla får chansen att spela). 

Lek

  • Dela in gruppen i två lag.
  • Be dem sätta sig i en rad på golvet.
  • Den förste spelaren i varje lag kommer fram till bordet. Be dem ställa sig med händerna bakom ryggen.
  • Dela ut korten långsamt i två högar på bordet.
  • När spelarna ser två kort av samma valör på bordet ska de så snabbt som möjligt försöka roffa åt sig godisbitarna på bordet.
  • Den som är snabbast får allt godis och förloraren får ingenting.
  • Spelaren återvänder till sitt lag och sätter sig sist i ledet.
  • Nästa spelare kommer fram och sedan fortsätter spelet likadant tills alla har fått försöka. (Om korten tar slut så blandar du leken igen och fortsätter som vanligt.)

Säg
Den här leken handlar om att roffa åt sig så mycket man kan. Synden är lite som den här leken. All synd är egentligen själviskhet. Att sätta det man själv vill först även om det betyder att andra människor förlorar på det. Eller att ignorera Gud och vad han vill för att istället få det du vill ha, även om det kan vara en form av synd. 

Modul material
Kortlek
godis
bord

Schampovits!

Videoklipp
4 mins

Mål: Att illustrera att vi inte kan få bort synden själva.

Visa
I detta klipp lurar några killar sin vän att han inte kan få ur schampot från sitt hår. Vad pojken inte förstår är att hans vänner hela tiden häller mer schampo i håret och oavsett hur mycket han sköljer håret får han inte bort schampot.

https://youtu.be/6PKQE8FM2Uw
(Schampoo prank original)

Säg
Vår synd är ungefär som den här videon med pojken. Det finns inget vi kan göra själva för att få bort synden ur våra liv. Det spelar ingen roll hur mycket vi försöker eller hur många bra saker vi gör, synden hindrar oss från att bli fria.

Modul material
dator
Projektor
Högtalare
CORE

Jesus har satt oss fria!

Tänkvärt
8 mins

Mål: Att kommunicera till barnen att det bara är Jesus som kan sätta oss fria från synden. 

Förberedelser: Det finns några olika sätt du kan illustrera vad Jesus gjort för oss. Det första alternativet är mer visuellt men innebär också att du behöver förbereda fler saker. 

För illustration 1: Använd ett par handklovar och nyckel om du har tillgång till detta. (Du kan även använda ett snöre och en sax om du inte har tillgång till handklovar.) 

För illustration 2: Förbered en av dina ledare att berätta om hur de kom till tro.

 

Illustration med handklovar

  • Be en frivillig komma fram. Sätt fast den ena handkloven på dennes handled. Sätt fast den andra handkloven i ett tygstycke och låt resterande del av tygstycket hänga ner på golvet.
  • Bjud sedan fram ytterligare ett par frivilliga som ställer sig på tyget så att personen med handklovarna inte kan flytta sig från sin plats.
  • Bed nu ytterligare en person komma fram och ställa sig cirka två meter från personen med handklovarna. Förklara att den här personen ska föreställa Gud.
  • Be "Gud" sträcka ut sin hand mot personen som ett tecken på vänskap.
  • Förklara att eftersom vi sitter fast i synden kan vi inte närma oss Gud och bli vän med honom. Vi klarar hellre inte av ta oss loss från synden i vår egen kraft.
  • Be nu ytterligare en person komma fram. Detta är Jesus! Be "Jesus" ta undan tyget och låsa upp handkloven. Förklara att när Jesus dog på korset och uppstod igen besegrade han synden och gjorde oss fria från det som höll oss borta från Gud. Därför finns det nu inget som håller oss borta från att vara vänner med Gud och närma oss honom.
  • Läs Johannes 8:36

Illustration med vittnesbörd

  • Be någon av dina hjälpledare att berätta sin egen version om när de blev frälsta och hur det förändrade deras liv och deras relation med Gud.
  • Be dem berätta om hur de känner för de saker som de kanske tidigare gjorde och som höll dem borta ifrån att lära känna Gud.
  • Förklara att vi inte kan närma oss Gud på grund av synden och att vi inte kan bli fri synden i oss själva. Vi är slavar till synden.
  • Förklara att Jesus besegrade synden när han dog och uppstod igen från de döda. Nu finns det inget som hindrar oss från att komma till Gud.
  • Avsluta med att läsa Johannes 8:36

 

 

 

Modul material
handklovar med nyckel
(snöre och sax)
tygstycke

Slangkampen

Lek
5 mins

Mål: Att illustrera att djävulen trodde att han vunnit kampen när Jesus dog på korset, men att Jesus vände det till seger när han uppstod igen från de döda.

Förberedelser: Använd en ren slang som är ungefär 1-1,5 meter lång. (Om du inte vill köpa en ny slang kan du skära av en gammal slang så att den blir rätt längd men kom då ihåg att skölja ur den ordentligt). Informera en av dina hjälpledare hur leken går till och vad denne ska göra i slutet av leken.

Lek

  • Be två frivilliga med "stora lungor" och som inte är rädda att bli blöta att komma fram. Be dem att ställa sig mitt emot varandra.
  • Visa dem slangen och be dem hålla den vertikalt mellan sig så att den formar ett U.
  • Häll lite vatten i slangen med hjälp av en tratt.
  • Be de frivilliga att sätta slangen mot sina munnar.
  • På din signal ska de tävlande blåsa i slangen så hårt och så länge som möjligt. 
  • Vinnaren är den som får den andra att ta bort sin mun från slangen, eller får munnen full av vatten. 
  • Spela några rundor med olika barn och låt sedan den informerade ledaren tävla mot "mästaren". Ledaren kommer efter en stund att låtsas avsiktligt förlora men vänder då istället slangöppningen mot "mästaren" som får en vattendusch på sig!
     

Säg
När Jesus dog trodde djävulen att han vunnit. Så var dock inte fallet. Jesus använde korset för att besegra djävulen samt synden och sätta människor fria. Det är ungefär som att vända slangen rakt mot djävulens ansikte! 

Modul material
Tratt
Slang
vatten
CORE

Ägg roulette

Tänkvärt
7 mins

Mål: Att kommunicera att synden har negativa konsekvenser för oss och att vi behöver göra ett personligt beslut att ta emot den frihet som Jesus vill ge till oss.

Förberedelser: Ta en låda med sex ägg och koka fem av dessa ägg tills de blir hårdkokta (cirka 8 min) men lämna ett av dem okokt.

Till ledaren: Alternativet 1 med leken kommer att stöka ner lite grann och en av deltagarna kommer att få ägg över sig. Se till att du har våtservetter eller pappershanddukar tillgängliga och eventuellt skyddspapper på golvet. Det kan också vara bra att låta deltagarna ha en sopsäck över sig och bara låta huvudet vara oskyddat. 

Alternativ 1

  • Be sex frivilliga komma fram. De får inte vara rädda för att få något i ansiktet eller håret. 
  • Be dem ställa sig på ett led framför gruppen.
  • Visa dem äggkartongen med de sex äggen. Förklara att några är hårdkokta och några är råa.
  • Låt de frivilliga välja ett ägg var. Du kan också erbjuda dem att eventuellt byta ägg med någon om de skulle önska det.
  • Be sedan dem att knäcka ägget mot sin panna. De ska göra detta en person åt gången. Påpeka att det är mycket viktigt att de knäcker ägget hårt mot pannan så att skalet knäcks annars kommer det att göra ont. 
  • Du kanske måste erbjuda ett pris till alla som har varit med eller för att motivera dem att ställa upp. 

Säg
Jesus har besegrat synden en gång för alla när han dog på korset, så att ingen av oss måste vara slavar under synden. För att säga det på ett enklare sätt -  den synd vi gör påverkar oss negativt. Synd är själviska saker som vi gör, när vi bara tänker på oss själva. T.ex. när vi mobbar någon, stjäl något, ljuger, pratar illa bakom någons rygg. Allt detta påverkar oss negativt vare sig vi märker det eller inte. Till slut blir det ett mönster i våra liv och påverkar oss på ett dåligt sätt. Många dricker alkohol och gör dumma saker som får konsekvenser. Vi fastnar i synden - med andra ord - vårt själviska tänkande och beteende. Till slut blir resultatet något dåligt precis som vi såg i leken med ägg roulette. Det blev kletigt och otrevligt. Jesus kan ändra på detta. Genom honom kan vi förändras och tänka på ett nytt sätt och bli fri från vårt själviska sätt (synden). Vi måste dock personligen välja om vi vill ta emot den friheten och leva för och med Jesus. Vi har ett val att göra. För eller emot honom. Precis som i leken får vårt val konsekvenser, men till skillnad från leken vet vi att om vi väljer Jesus kommer han att hjälpa oss att inte hamna i en "röra" (synd). Jesus lovar oss frihet från synd om vi följer honom.

Alternativ 2
Detta experiment är alltid mycket uppskattat. Du kan också göra det själv, du behöver bara jod för att färga vattnet brunt (synd) och ammoniak i vattnet som representerar Jesus. 

Här finns en länk till två youtube klipp. Det första är utan ljud och du kan själv berätta till det medan det visas. Det andra är med ljud och förklaring och kan ge dig ett exempel på hur du kan göra om du vill göra detta experiment inför barnen själv.

https://www.youtube.com/watch?v=EZN0DzWLthU

http://www.youtube.com/watch?v=wrGK-_RUCNE&feature=youtu.be 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modul material
ägg
sopsäckar
skyddspapper
TV eller projektor
dator

Beslut

Sammanfattning
2 mins

Mål: Att avsluta samlingen genom att gå igenom några av de viktigaste punkterna.

Säg 
Vi gör alla fel ibland och gör saker som är själviska och skadar andra. Det är på grund av dessa själviska handlingar som vi gör eller säger som vi blir "fångar" till synden. Det är en mycket dålig sits för oss eftersom det också håller oss borta från Gud och begränsar våra liv. Jesus besegrade döden och synden en gång för alla när han dog på korset och uppstod igen. Tack vara honom kan vi leva fria från synden. Vi måste nu bara fundera på om vi är redo att ta emot det offer som Jesus gjorde och om vi vill leva i den friheten.