juldekor

Jul med fokus på Jesus!

I den här samlingen fokuserar vi på den sanna meningen med julen. Vi funderar på hur födseln av en liten baby i ett land långt bort för 2000 år sedan fortfarande kan vara relevant för oss idag. I Jul med fokus på Jesus tar vi en närmare titt på den julberättelse som syns avbildad på så många julkort, reklamfilmer och skyltfönster under juletiden. Vi funderar på vad allt VERKLIGEN betyder och ger barnen möjlighet att gensvara till Jesus. 

Samlingens längd: 101 min

Mål

  • Att ha lite "extra" roligt tillsammans innan vi skiljs för jullovet.
  • Att tänka på att julberättelsen i verkligheten var betydligt mer "stökig" än hur vi föreställer oss den idag.
  • Att tänka på att Jesus kom till jorden, inte för att undvika våra "stökiga" liv, utan för att bli en del av dem.

Beskrivning

I den här samlingen fokuserar vi på den sanna meningen med julen. Vi funderar på hur födseln av en liten baby i ett land långt bort för 2000 år sedan fortfarande kan vara relevant för oss idag. I Jul med fokus på Jesus tar vi en närmare titt på den julberättelse som syns avbildad på så många julkort, reklamfilmer och skyltfönster under juletiden. Vi funderar på vad allt VERKLIGEN betyder och ger barnen möjlighet att gensvara till Jesus. 

Material till samlingen

  • Julchoklad med papper
  • Julgranskulor
  • Hinkar
  • papper
  • pennor
  • Tejp
  • musik
  • Julgranskula i plast som går att öppna
  • Pappersremsor
  • pennor
  • Projektor
  • Plastfigurer
  • Julgranskulor
  • sopsäckar
  • tidningspapper
  • Projektor
  • Snören
  • pennor
  • julklappsetiketter
  • saxar
  • bilaga Innan de blev berömda
  • Röda garnbollar; pompoms eller annan liknande dekoration
  • Snöre
  • Vaselin
  • papper
  • pennor
  • Biblar

Samlingens moduler

Det är juuuuul!

Intro
5 mins

Förberedelser: Ställ fram ett bord och pynta det med julduk, ljus och juldekorationer. Köp in lite julmust, mandariner och julgodis. Förbered lämplig julmusik att spela för att ytterligare förstärka stämningen. 

Aktivitet

  • Gör de första 5 minuterna av din lektion till en mini-julfest.
  • Sätt på julmusik på hög volym
  • Ställ fram julgodis.
  • Om du har möjlighet gör lokalen till ett litet vinterland. 
Modul material
Julpynt
julduk
julmust
julmusik
mandariner etc.

Galen i polkagrisar

Lek
8 mins

Förberedelser: Fyll två skålar med ca:10–12 polkagriskäppar vardera. 

Lek:

  • Dela in barnen i två lag och låt dem ställa sig på var sitt led. (Om du har många barn kan du dela in dem i fler lag, om du har färre barn kan du istället göra leken på tid). 
  • Ge varje deltagare en ätpinne. 
  • Ställ skålarna med polkagriskäppar framför lagen. 
  • Förklara att målet med leken är att transportera polkagriskäpparna från ena änden av ledet till den andra. 
  • Metoden är enkel – alla måste placera sin ätpinne i munnen. Den förste i raden kan ta en polkagriskäpp och hänga på sin ätpinne men från den punkten kan käpparna bara bli förflyttade genom att använda ätpinnarna. 
  • Om en polkagriskäpp ramlar ner på golvet kan den plockas upp och placeras tillbaka på ätpinnen. 
  • Så fort den första käppen är förflyttad till person nummer två kan en ny käpp tas upp och börja förflyttas. Man får dock inte förflytta två käppar på samma gång.
  • Det första laget som har förflyttat alla polkagriskäppar till andra sidan har vunnit.
Modul material
Polkagriskäppar
ätpinnar

Slå in mig

Aktivitet
8 mins

Lek

  • Dela in barnen i grupper med tre i varje.
  • Om möjligt, låt grupperna sprida ut sig i olika delar av byggnaden så att de inte kan spionera på varandra. Om detta inte är möjligt får de sprida ut sig i lokalen och uppmuntra dem att inte fuska!
  • Dela ut presentpapper, saxar och tejp till varje grupp. 
  • Förklara att målet med leken är att slå in några slumpmässigt valda föremål och att de andra grupperna sedan ska försöka gissa vad de innehåller.
  • De kan välja saker som de själva har med sig eller saker som finns i lokalen.
  • Föremålen bör vara inslagna på ett sådant sätt att det inte syns vad det är för något. De måste alltså vara kreativa!
  • Ge grupperna cirka tre minuter att slå in sina föremål. 
  • När tiden är ute samlas alla i samma rum, dock sittande i sina grupper.
  • Nu ska grupperna byta sina presenter med varandra. 
  • Ge grupperna två minuter att försöka lista ut vad som är i presenterna. De kan skaka och känna på presenterna, men de får absolut inte öppna dem!
  • En grupp i taget ska tala om vad de tror är i paketen. För varje rätt svar får de en poäng. 

Till ledaren: Om ni samlas i tex. en idrottssal som inte har så många "prylar" att slå in kan du som ledare i förväg plocka fram några intressanta saker som barnen kan använda sig av i leken. (I en idrottssal kan du kanske plocka fram, små bollar, nycklar, hopprep, o.s.v.)

Förklara
Förhoppningsvis är ni alla förväntansfulla inför julen! Under dagens samling kommer vi att fokusera mycket på den verkliga meningen med julen, vem Jesus var och varför han överhuvudtaget kom. I aktiviteten vi precis gjorde visste många av oss inte vad det var i paketen. På samma sätt vet många inte varför vi firar jul (då menar jag julens verkliga mening.) Idag ska vi lista ut vad julberättelsen egentligen handlar om.

Modul material
Present
papper
Tejp
saxar

Skapa en egen julkrubba

Aktivitet
10 mins

Förberedelser: Ta med en bit kartong eller plywoodskiva som kan användas som underlag för julkrubban så att den är lätt att flytta och ställa fram.

Aktivitet
Det här är en aktivitet där alla i gruppen hjälper till att skapa en egen julkrubba av Play-Doh eller trolldeg. Låt varje person ansvara för en specifik karaktär eller sak, se listan nedan:

  • Jesusbarnet
  • Maria och Josef
  • Herdar
  • Vise män
  • Änglar
  • Djur (bondgård)
  • En krubba
  • Ett stall
  • En stjärna
  • Tillbehör till stallet, inklusive hö.

Känn dig fri att lägga till saker för att skapa mer julstämning. Ställ sedan julkrubban på en central plats i rummet. 

Modul material
Mycket Play-Doh lera

Vad vet du?

Aktivitet
10 mins

Aktivitet

  • Dela in barnen i mindre grupper med max. tre  personer i varje.
  • Ge varje grupp en penna och ett papper.
  • Förklara att meningen med den här aktiviteten är att de ska skriva ner allt de vet om julberättelsen (om Jesu födelse) på två minuter. 
  • Be dem sedan rangordna vad de skrivit-  från vad de tycker är det viktigaste till det minst viktiga i berättelsen. 

Läs
Luk. 2:1–20
Kontrollera hur väl barnens berättelser stämmer med det som står i Bibeln.

Diskutera

  1. Hur gick det? Fick du med alla bitar av berättelsen?
  2. Vad tror du är viktigast i julberättelsen?
Modul material
papper
pennor
Biblar

Rödnosade renar

Lek
7 mins

Förberedelser: Knyt fast ca 20 cm snöre på varje pompom (en till varje deltagare). Om du inte har pompoms kan du använda bomullsbollar (måla dem gärna röda):

Lek:

  • Be några frivilliga att komma fram (3 åt gången fungerar bra).
  • Sätt en klick vaselin på varje deltagares näsa. 
  • Ge en pompom med snöre till varje person.
  • Be dem att stoppa snöret i munnen så att pompomen hänger nedåt. 
  • Målet med leken är att försöka svinga pompomen upp på näsan. Det är inte tillåtet att använda sina händer eller någon annan kroppsdel som hjälp. 
  • Den förste som klarar utmaningen vinner. Se till att alla som vill får vara med och försöka.
Modul material
Röda garnbollar; pompoms eller annan liknande dekoration
Snöre
Vaselin

Innan de var berömda

Lek
6 mins

Förberedelser: Skriv ut en kopia av kopieringsunderlaget "Innan de var berömda" till varje grupp. Klipp ut orden/fraserna och blanda dem (ett kopieringsunderlag till varje grupp). Skriv ut en kopia till dig själv och behåll det som facit. 

Att göra:

  • Dela in barnen i mindre grupper om tre eller fyra. 
  • Dela ut de utklippta orden (från ett kopieringsunderlag) till varje grupp. 
  • Målet med aktiviteten är att para ihop kändisarna med det yrke de hade innan de blev kända. 
  • Ge lagen fem minuter att försöka matcha rätt person med rätt yrke. 
  • Läs upp de rätta svaren från facit. 
  • Laget med flest rätta svar vinner. 

Säg
Det är konstigt att föreställa sig att dessa kända personer hade en sådan blygsam start i livet! Det är precis likadant med Jesus. Det är klart vi vet att berättelsen om Hans födelse är berömd nu, men det visste inte de som hade väntat i århundraden! Människor förväntade sig att Gud skulle komma och möta dem. De väntade sig en krigare, en ledare - inte en liten baby som föddes i ett enkelt stall.

Modul material
saxar
bilaga Innan de blev berömda

De finaste sakerna

Lek
8 mins

Aktivitet

  • Dela ut en julklappsetikett och en penna till varje deltagare. 
  • Uppmuntra alla att skriva ner det finaste som någon har gjort för dem. Det kan t.ex. vara att någon gjort något snällt eller ställt upp på ett otroligt sätt.
  • Välj ut två frivilliga och låt dem komma fram.
  • Knyt ett fint band runt deras huvuden – de ska nu föreställa en julklapp med ett presentband.
  • Be dem ge dig sina julklappsetiketter och läs upp vad som står på dem.
  • De andra barnen ska nu försöka gissa vilken etiketterna hör till och sätta fast rätt etikett på rätt persons band. 
  • Ta reda på om de gissade rätt. 
  • Kör leken ett par gånger.

Samtala

  1. Varför kommer man ihåg när någon gjort något snällt mot oss?
  2. Hur känner man sig då?

Säg
När någon gör något snällt mot oss är det som att få en liten present. Det får oss att må bra, vi får uppskattning och det får oss att vilja bli bättre. På samma sätt är Jesus en av de största gåvorna till oss. Inte för att Han kom med en massa presenter till oss utan för att han gav upp något för oss. Hela hans liv gavs till oss, ungefär som en present, för att vi skulle kunna få en relation med Gud.

Modul material
Snören
pennor
julklappsetiketter

Hitta Jesus i röran

Lek
8 mins

Förberedelser: Riv isär mycket papper (t.ex. tidningar) och stoppa i två stora säckar innan samlingen börjar. Lägg också till ett antal små plastleksaker (vilka som helst) samt ett par plastkulor (till julgran) i påsen.

Lek

  • Dela in gruppen i två lag och be dem ställa sig i ena änden av rummet. 
  • Ställ sedan säcken med papperet, plastkulorna och plastleksakerna i andra sidan rummet.
  • Leken går till som en stafett. En åt gången ska ett barn springa fram till påsen där de har endast fem sekunder på sig att fiska efter en plastleksak (du behöver en ledare som kan ta tid).
  • Om de inte hittar någon plastleksak måste de springa tillbaka och ställa sig sist i ledet.
  • Om de hittar en leksak ska de ta den leksaken tillbaka till laget.
  • Plastkulorna är villospår och de får inga poäng för dem!
  • Avbryt aktiviteten efter några minuter. Räkna hur många leksaker varje lag har. Den som har flest vinner. 
Modul material
Plastfigurer
Julgranskulor
sopsäckar
tidningspapper

Efterlängtad Jesus

Videoklipp
6 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans:
https://www.youtube.com/watch?v=VLcTLCCpI5A
Skit Guys - Come Thou Long Expected Jesus

Säg
Filmen som vi just tittat på följer Bibelns berättelser fram till den tidpunkt då Jesus kom till jorden. Bibeln fokuserar på vem Jesus var och varför Han dog. Det är därför vi firar stort på jul. Jesu födelse var ögonblicket som världen hade väntat på i många år. Jesusbarnet som vi talar mycket om i juletid är samma person som sedan gick till korset för att dö drygt 30 år senare. Ibland ser vi på den vuxne Jesus på ett annat sätt än hur vi ser på Jesusbarnet. Jesus kom inte till jorden bara för att födas och läggas i en krubba. Han kom för att dö för oss, så att vi med våra "stökiga" liv skulle få nytt liv genom Honom. Han kom till jorden för dig och mig!

Modul material
Projektor

Ditt och mitt "stök"

Aktivitet
10 mins

Förberedelser: Skriv följande bibelord på pappersremsor: "Jag har kommit för att ge dig liv och liv i överflöd". Joh. 10:10. 

Säg
Julberättelsen visar hur Jesus föddes mitt i en väldigt "stökig" situation. Genom hela Jesu liv var det stökigt. Han hängde med stökiga människor, fastnade i stökiga situationer och dog en "stökig" död. Ändå var Han alltid perfekt utan att själv bli "stökigt". Han kom för att byta vårt "stök" mot sin fullkomlighet. 

Läs
Fil. 2:5–8

Säg
De här bibelverserna talar om hur Jesus trots att Han var fullkomlig och helig, valde att bli ingenting och dö en förödmjukande död för att ta bort allt stök och synd i våra liv. Vi har alla synd i våra liv! Vi är själviska och tänker främst på oss själva. Vi har gjort saker som är fel eller vi hamnar i svåra situationer som vi inte vet hur vi ska ta oss ur. Vi kan ha ett sårat förflutet eller oro inför framtiden. Oavsett hur våra liv ser ut, Hur "röriga" och "stökiga" de kan tänkas vara, kom Jesus för att ta allt detta från oss och byta ut den mot ett nytt, spännande liv där Gud är i fokus. 

Aktivitet

  • Dela ut en pappersremsa och en penna till var och en i gruppen. Dela också ut en öppningsbar julgranskula till var och en.
  • Ge barnen några minuter att skriva ner vad de anser vara "stökigt" i deras liv. 
  • Be dem sedan stoppa sin pappersremsa i julgranskulan och ge den till dig.
  • Uppmuntra dem att ta ett ögonblick med sina huvuden böjda och tänka på att Jesus vill möta dem där de är i sina liv.
  • Byt ut pappersremsorna i julgranskulorna mot remsorna med bibelversen Joh 10:10 och ge tillbaka en kula till varje barn.
  • Be alla läsa vad det står på deras nya pappersremsa. 
  • Be dem spara kulan till nästa aktivitet.
Modul material
Julgranskula i plast som går att öppna
Pappersremsor
pennor

Julens Kristus

Tänkvärt
5 mins

Förberedelse
Skriv ut bilagan "Julens Kristus". Tejpa dessa tre A4 papper på var sin hink. Se också till att alla barnen har var sin julgranskula (se förra modulen) för denna aktivitet. (Denna aktivitet kan anpassas efter hur er kyrka teologiskt går till väga med frågor kring frälsning och människans "ja" till Gud.)

Säg
Jesus kom för att erbjuda oss den mest spännande gåva som nånsin funnits. För att ta emot den gåvan behöver vi säga ja!

Vi ska ta en stund till att tänka på om vi skulle vilja säga ja till Jesus. Att säga ja kan betyda olika saker för olika personer därför finns det några alternativ. 

  1. Vi har ett litet Ja - Det är för de av er som kanske inte är helt redo att bli en kristen, men är intresserade av att få veta mer om Jesus. Det kan betyda att fortsätta komma till Rock Solid eller att komma till kyrkan någon gång nu och då. 
  2. Vi har ett mellanstort Ja - Det är för dem av er som rätt så intresserade av att bli en kristen men som kanske har några funderingar. Vi vill uppmuntra dig, om det här är du, att komma och prata med oss ledare om vad det är du funderar på. Vi finns här för dig. 
  3. Sen finns ett stort JA - Det är för de av er som är redo att acceptera Jesu livsgåva till dig. Det är ett mycket spännande val, där du säger till Gud att du vill att Han ska leda ditt liv. Vi önskar att du väljer det alternativet, men det är ditt val!

Aktivitet
Placera de tre hinkarna mitt i rummet. Ge barnen en minut att tänka över vilket ja de vill säga till Jesus. Spela musik under tiden de tar detta beslut. Avsluta med att be en bön för alla.  Samtala med dem som la sina kulor i det stora JA. 
(Om det känns fel att låta hinkarna stå mitt i rummet kan du välja att göra det mer diskret och låta barnen gå en och en till en plats och lämna kulorna.)

Modul material
Julgranskulor
Hinkar
papper
pennor
Tejp
musik

#delaglädjen

Sammanfattning
5 mins

Utmaning
Dela ut två chokladbitar (gärna med jultema) till var och en i gruppen. Den ena av chokladbitarna får de äta själva men den andra ska de spara för att ge till någon de bryr sig om. 

Säg
Som kristna tror vi att Jesu födelse, liv, död och uppståndelse är goda nyheter! Jesus kom för att ta bort vårt "stök" och ge oss ett liv närmare Gud. Vi tycker om att dela (berätta) detta med andra människor för vi tror att Jesus kan förvandla deras liv. 

Den andra chokladbiten du fick kan du dela med någon du tycker om. Om det är någon i din ålder, bjud in han/henne till nästa Rock Solid samling! Det här är en liten bild av hur det är att dela de goda nyheterna om Jesus. 

Modul material
Julchoklad med papper