pepparkakshus

Julkul - 2019

Den här samlingen är fylld av lekar och spännande julaktiviteter. Den är perfekt innan juluppehållet. 

Samlingens längd: 103 min

Mål

Att ge barnen en riktigt kul avslutning på terminen kryddat med några enkla tankar om julen.

Beskrivning

Den här samlingen är fylld av lekar och spännande julaktiviteter. Den är perfekt innan juluppehållet. 

Material till samlingen

  • blädderblock
  • färgpennor
  • Papper och penna
  • En smällkaramell per person (eller två om ni är färre deltagare)
  • partyhattar
  • små leksaker
  • roliga historier
  • pennor och papper
  • två julstumpor per lag
  • Julklappar som t.ex.mobiltelefon; en mugg; ett par sockar
  • Bibel (helst levande bibeln)
  • Julfika
  • Två adventskalendrar
  • Lista med frågor
  • lego
  • rakskum
  • bomull
  • skokartonger
  • Penna och papper

Samlingens moduler

Dekorera julkakor

Intro
10 mins

Förberedelser: Baka eller köp kakor som går bra att dekorera med kristyr. Ställ fram alla ingredienser och annat du behöver på ett bord. Förbered kristyr i olika färger. (Du kan även låta dem dekorera med olika godisar som M&M´s, Smarties etc.)

Recept på kristyr
Ingredienser för 1 sats
1 äggvita
4 dl florsocker
1 tsk ättiksprit (12 %)

Gör så här:
Rör ihop äggvita, florsocker och ättikssprit. Använd gärna elvisp.Häll i några droppar karamellfärg för en färgad kristyr.
Lägg kristyren i spritspåse. 

(Kristyren är fri från gluten, laktos och mjölkprotein men innehåller ägg.)

Aktivitet

  • Låt barnen vara med och dekorera kakor som de sedan kan ta med sig hem.
  • Ge varje barn en eller två kakor som de får dekorera precis som de vill.
  • Låt sedan kakorna torka under samlingens gång.
  • Medan du gör detta med barnen kan det vara ett bra tillfälle att fråga dem om de ser fram emot julen och hur de firar hemma hos dem.
Modul material
kakor
kristyr i olika färger
godis

Under julgranen

5 mins

Mål: Att öppna presenterna och läsa upp dagens meddelanden.

Förberedelser: Skriv ned dagens meddelanden på kartongbitar (Detta är info som du som ledare vill ge ut inför den kommande veckan- om du inte har något att meddela kan du t.ex. skriva bibelverser eller ordspråk på kartongbitarna istället.). Slå sedan in dem i julpapper och lägg dem under granen.

Aktivitet

  • Välj ut en frivillig
  • Låt denne välja ett paket och öppna och läsa meddelandet inför gruppen. 
  • Be om ytterligare frivilliga och återupprepa detta tills alla paket är öppnade.
Modul material
meddelanden
kartongbitar
penna
Tejp
sax
julinslagspapper
julgran

Gör om mig till julgran!

Lek
8 mins

Mål: Att klä ut en person i laget till en julgran.

Förberedelser: Lägg fram det material som de olika grupperna kommer att få tillgång till. För att tävlingen ska bli rättvis bör varje grupp ha tillgång till liknande saker.

Aktivitet

  • Dela in barnen i lika stora lag.
  • Förklara att varje lag har 5 minuter på sig att klä ut en person från sitt lag till en julgran genom att använda det material som ligger framför dem.
  • När 5 minuter har gått ber du alla lägga ned det de håller i sina händer och presentera sin “julgran”.
  • Låt någon från varje lag berätta om sin julgran och hur de valt att dekorera den.
  • Kora en vinnare.
Modul material
Tejp
sax
grönt papper
grönt silkespapper
aluminiumfolie
rosettband
stjärnor
ev. annan julgransutstyrsel

Jul-piňata

Lek
5 mins

Mål: Att slå hål på piňatan.

Förberedelser: Sätt ihop en liten kartong. Tejpa den så att den bara nätt och jämnt håller ihop.
Fyll kartongen med karameller och slå in den i inslagspapper. Knyt ett band/snöre om den och häng upp den på ett säkert ställe. (Alternativ: Köp en redan färdig Jul-piňata från en affär.)

Till ledaren: 
Se till att de barn som tittar på inte blir träffade av den som svingar eller av karamellerna som kommer flygande.

Aktivitet

  • Låt barnen ställa sig på ett led en bra bit från piňatan.
  • Sätt på en ögonbindel på den första personen i ledet och ge honom/henne en ihoprullad tidning i handen.
  • Led personen fram till piňatan.
  • Låt varje barn få två försök på sig att träffa piňatan innan de får gå och ställa sig längst bak i ledet igen.
  • Om de lyckas få ut karameller från piňatan kan de välja om de vill äta upp dem själva eller dela med sig till sina kamrater.
  • Fortsätt tills barnen fått ut alla karameller eller att piňatan är helt förstörd.
Modul material
En kartong
sax
Tejp
inslagspapper
Snöre
hårt rullad tidning
karameller
ögonbindel

Drömlistan

Diskussion
10 mins

Mål: Att låta alla barn skriva ned sina drömmars julklappslista.

Att samtala om
Om du kunde få precis vad du ville i julklapp, förutom pengar, vad skulle du då önska dig?

Aktivitet

  • Ge alla var sin penna och papper.
  • Be dem skriva ned fem saker som de skulle önska sig om de fick välja precis vad som helst.
  • Uppmuntra dem att vara kreativa och tänka på mer än bara materiella presenter eller saker till dem själva. Det kan också vara lösningar på problem eller saker som deras familjer behöver.

Samtala om
Be någon i gruppen berätta om vad de skrivit.

Fråga

  1. Varför har du valt just det du valt?
  2. Om du skulle få den presenten hur länge tror du att du skulle vara nöjd innan du skulle önska dig något annat?
  3. Tycker du att julen handlar mer om det vi får eller om det vi ger?
  4. Hör efter och se om någon av barnen skrivit ned något annat än materiella saker som t.ex. glädje, fred, frid och hälsa. Fråga denne isåfall varför han/hon valde detta?

Säg
Det är lätt hänt att man bara tänker på vad man vill ha eller vad man inte fått, men det är viktigt att komma ihåg vad julen verkligen handlar om och vara tacksam över det vi redan har. Julafton är ofta en fullspäckad dag och ofta hinner vi inte ens tänka på julens verkliga budskap.

Modul material
Penna och papper
CORE

Julens mening

Videoklipp
7 mins

Mål: Att barnen ska fundera över julens mening. Ofta ligger mycket av vårt fokus är på presenter och traditioner istället för den verkliga meningen med julen. 

Videoklipp
Titta på följande videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=aHKuUJtrMAg (Varför firar vi jul?-Youngster kanal)

Säg
Det är lätt att vårt fokus blir på allt runt julen som på julgranen, julmusten och julklapparna eller hur? Vi glömmer att julen egentligen handlar om Jesu födelse. Vårt fokus kan lätt bli på de saker som vi vill få i julklapp, de som vi ska hälsa på eller vilken mat vi ska äta och så glömmer vi bort självaste födelsebarnet.

Fråga
Vilka tre saker skulle vi kunna göra eller sluta göra för att julen inte bara ska handla om presenter och mat utan att vi även kommer ihåg vem vi firar?

Modul material
dator
internet
TV eller projektor
Högtalare

Legotävling

Lek
7 mins

Mål: Bygga en julkrubba av lego.

Förberedelser: Ge varje lag en liknande mängd och typ av lego som är passande för uppgiften.

Aktivitet

  • Dela in barnen i lika stora lag och ge varje lag en skolåda som ställs på sidan för att se ut som ett stall.
  • Ge varje lag en liknande mängd med lego och be dem, så mycket som möjligt, att bygga en julkrubba av lego.
  • Ge dem några minuter att bygga och när de är klara så kan de få dekorera med rakskum eller bomull för att få ett snölandskap om de så önskar.
  • Låt de sedan visa upp det som de har skapat och kora en vinnare.
Modul material
lego
rakskum
bomull
skokartonger

Sant eller falskt

Lek
5 mins

Aktivitet

  • Be barnen att sätta sig var för sig i olika delar av rummet.
  • De ska sedan svara på om de tror att det påstående du säger är sant eller falskt.
  • Om de tror att påståendet är sant ska de lägga sina händer på huvudet. 
  • Om de tror att påståendet är falskt ska de lägga händerna på sina knän.
  • Be dem räkna hur många svar de får rätt och kontrollera vem som är vinnaren. (Det kan vara en bra ide att låta dina hjälpledare hålla koll på hur de svarar.)

Frågor

  1. Renar tappar sina horn varje år. (sant)
  2. På Gotland är det tradition att stoppa in ett mynt i julskinkan när man bakar den. (falskt)
  3. I Rumänien hänger man upp potatisar på julgranen istället för polkagrisar. (falskt)
  4. Bjällerklang var den första sång som sändes från rymden 1965. (sant)
  5. I den engelska regeringen brukade man vara tvungen att ha “julslips” på sig innan jul. (sant)
  6. Ris à la Malta är gjort på risgrynsgröt och saft. (falskt)
  7. Julotta är en gudstjänst som hålls tidigt på julaftonsmorgonen. (falskt)
  8. Tomten var grå från början. Det var Coca-Cola som färgade honom röd. (sant)
  9. Merry Christmas betyder “gift dig med julen”. (falskt)
  10. Den 20 januari är det Tjugondag Knut. (falskt)
Modul material
Lista med frågor

Adventskalender

Lek
5 mins

Lek:

  • Dela gruppen i två lika stora lag och be lagen ställa sig på ett led efter varandra.
  • Ge den första personen i varje lag en adventskalender och förklara att när du säg GÅ! ska den första personen snabbt hitta lucka 1 och äta upp chokladen.
  • Sedan ska de ge kalendern till den person som står bakom i ledet, som i sin tur ska hitta lucka 2 och äta den chokladen.
  • Laget fortsätter så tills alla luckor är öppnade och all choklad är uppäten.
  • (När adventskalendern kommer till slutet av ledet skickas den fram till person 1 som tar vid där den sista personen slutade). 
Modul material
Två adventskalendrar
CORE

Julfika

Aktivitet
10 mins

Aktivitet
Ställ fram julfika på ett bord och låt alla sätta sig vid bordet och äta tillsammans.

Samtala
Ta en stund att prata om följande frågor:

  1. Vad är det bästa med julen?
  2. Vad är det som gör julen speciell för dig? 
  3. Finns det något som du tycker är svårt eller ledsamt med julen?
Modul material
Julfika
CORE

Den verkliga julen

Tänkvärt
7 mins

Mål: Att ge barnen möjlighet att fundera över julens verkliga mening.

Läs
Lukas 2:1-20 (Levande bibeln)

Fråga

  1. Känner ni till den här berättelsen?
  2. Tror ni att den är sann eller bara en påhittad berättelse?
  3. Hur mycket tänker du på Jesus i jultid jämfört med hur mycket du funderar på vilka presenter du ska få, vilken mat ni ska äta eller andra saker kring julen? 
  4. Varför tror du att det är så svårt och låta julberättelsen vara det centrala med julen?
  5. Är julberättelsen viktig för dig? Varför eller varför inte?

Säg
Det som vi just läste handlar om den verkliga julen. Josef och Maria, stallet, herdarna och de vise männen. Det verkar ibland som om vi helt glömt bort dessa personer även om julen handlar om dem. Gud älskade världen så mycket att Han gav sin egen son att leva sida vid sida med oss för att sedan dö i vårt ställe. När vi har fått en sådan otroligt stor gåva (Jesus Kristus) är det lite konstigt att vi väljer att  låta julens fokus ligga på något annat än detta.

Modul material
Bibel (helst levande bibeln)

Gissa strumpans innehåll

Lek
8 mins

Mål: Att gissa vad de olika julstrumporna innehåller utan att öppna dem.  

Aktivitet

  • Dela in gruppen i lag bestående av 3-4 deltagare och ge varje lag en julstrumpa innehållande ett paket.
  • Om din grupp är mindre och det blir färre lag kan du ge varje lag två strumpor istället.
  • Låt varje lag få någon minut på sig att gissa och skriva ned vad de tror finns i de olika strumporna.
  • Den grupp som har flest rätt (eller det lag som gissat närmast) vinner. 
Modul material
pennor och papper
två julstumpor per lag
Julklappar som t.ex.mobiltelefon; en mugg; ett par sockar

Smällkaramellen

Lek
5 mins

Mål: Att först öppna alla sina smällkarameller och sätta sig ned.

Förberedelser: Gör en smällkaramell per person och fyll den med en rolig historia samt en liten leksak t.ex. en leksaksbil, billigt armband, eller en godisbit. Titta på internet hur man gör en smällkaramell om du inte redan vet det. Små korta skämt kan du ladda ner från bifogad fil eller hitta på internet.

Säg
I England har man en tradition att ha partyhattar på sig vid julmiddagen och öppna smällkarameller som innehåller en present samt ett motto eller ett skämt skrivet på ett papper ungefär som en lyckokaka.

Aktivitet

  • Dela in gruppen i lag och be dem sätta sig ned i en cirkel. 
  • Förklara att de på ordet “gå” ska dra i sin smällkaramell tillsammans med personen på höger sida om dem.
  • Den som höll i smällkaramellen i början måste ta på en pappershatt, läsa sitt skämt högt och lägga leksaken i mitten av ringen.
  • Nästa person kan nu dra i sin smällkaramell med personen till höger och göra om samma saker igen.
  • Det vinnande laget är det lag som först gått runt hela cirkeln och satt sig ned.
  • Om du har färre deltagare i varje lag, tex. 3 personer i varje lag, kan du ge dem fler smällkarameller per person och låta dem gå runt cirkeln två gånger.
Modul material
En smällkaramell per person (eller två om ni är färre deltagare)
partyhattar
små leksaker
roliga historier
CORE

Jesus och tomten

Tänkvärt
6 mins

Fråga

  1. Vem tror du är mer känd runt om i världen? Jultomten eller Jesus?
  2. Vem tror du är mer populär i jultider? Jultomten eller Jesus? Varför?

Diskutera
Skriv ner på ett stort blädderblock eller på en vit tavla:  “Jämförelse mellan Jesus och tomten”. 
Gör två kolumner och skriv ner följande (eller fråga barnen och tillsammans kan ni hitta likheter).

  • Båda har skägg
  • Båda tycker om barn och välkomnar barn
  • Båda kan namnen på alla barn (människor) i världen
  • Båda har en lista på vem som har varit snäll eller arg
  • Båda kan vi skicka våra önskningar till (brev eller böner)
  • Båda är givmilda

Skriv sedan: "Skillnader mellan Jesus och tomten".
(Det finns många skillnader med de två stora skillnaderna är:)

  • Tomten handlar mestadels om vad JAG vill ha.
  • Jesus handlar om den förlåtelse som jag behöver.

Säg
Är det inte ganska fascinerande att så många saker påminner om varandra när vi jämför Jesus och jultomten? Samtidigt kom Jesus för att rädda världen och tomten är bara en påhittade figur. Men i jultid är det så mycket mer fokua på jultomten än på Jesus. Det är värt att fundera på.

Modul material
blädderblock
färgpennor

Omvänd julklappslista

Sammanfattning
5 mins

Mål: Att skriva en lista på saker som man vill ge bort i julklapp.

Säg
I början av samlingen pratade vi om vad vi skulle få i julklapp om vi kunde välja vad vi ville. Nu ska vi fundera på vad vi skulle vilja ge bort i julklapp om det inte fanns några som helst gränser.
 
Aktivitet

  • Ge ut pennor och papper till alla deltagare.
  • Be dem skriva ned allt som de skulle vilja ge bort i julklapp om de kunde välja helt fritt.
  • Ge dem 3-4 minuter att slutföra uppgiften.
     

Fråga
Be några frivilliga att berätta om vad de har skrivit ned på sin lista. Prata om vilka presenter som skulle vara möjliga att ge bort och om hur man skulle kunna göra andra möjliga att ge bort. Utmana dem att ge bort minst en av de saker de skrivit ned på sin lista den här julen.

Säg
Vid jul fokuserar vi ofta mycket mer på vad vi vill få i julklapp än på vad vi ska ge bort i julklapp. Vi tänker mer på jultomten än på Jesus och om vi tänker på vad Jesus gjorde för oss den första julen är det helt otroligt. Gud blev människa för att bo mitt ibland oss fast han visste att det betydde att dö på ett kors i slutänden. Så mycket älskar Gud oss att han ville ge oss gåvan av evigt liv. Låt oss minnas vad han gjort för oss den här julen. Låt det bli vårt mål att ge mer än vad vi får den här julen.

Modul material
Papper och penna