Goal

Meningen med livet

“Vad är meningen med livet?” är en av de svåraste frågorna som människor brottas med. “Vart ska jag gå?” och ”Vad ska jag bli?”’ är andra frågor som många unga ställer sig. I den här samlingen kommer vi att fokusera på livets mening, hur människor hittar mening med livet, vad Gud säger om det och hur man kan fatta rätta beslut i livet. Det är ett aktuellt tema för 11–14 åringar och det är viktigt att hålla ett öppet samtal där barnen får tillräckligt med utrymme att utrycka sina tankar och funderingar. 

Samlingens längd: 94 min

Mål

  • Att uppmuntra barnen att fundera på vad meningen med livet är.
  • Att hjälpa dem förstå att en del saker som människor fyller sina liv med är tillfälliga och inte ger långsiktig lycka.
  • Att visa på att även om alla steg i våra liv inte är helt solklara kan vi förlita oss på att Gud kommer att leda oss och visa vägen.

Beskrivning

“Vad är meningen med livet?” är en av de svåraste frågorna som människor brottas med. “Vart ska jag gå?” och ”Vad ska jag bli?”’ är andra frågor som många unga ställer sig. I den här samlingen kommer vi att fokusera på livets mening, hur människor hittar mening med livet, vad Gud säger om det och hur man kan fatta rätta beslut i livet. Det är ett aktuellt tema för 11–14 åringar och det är viktigt att hålla ett öppet samtal där barnen får tillräckligt med utrymme att utrycka sina tankar och funderingar. 

Material till samlingen

  • pappersbitar
  • pennor
  • Papper och pennor
  • GPS
  • Högtalare
  • Projektor
  • internetuppkoppling
  • assietter
  • toastbröd/formfranska
  • gurka
  • paprika
  • ost
  • skinka
  • bord
  • servetter
  • Biblar
  • hink med vatten
  • 2 hinkar
  • frusna ärtor
  • ögonbindel
  • två slevar
  • skålar
  • handduk
  • Biblar
  • pappersbitar
  • muggar
  • hårfön eller elektrisk fläkt
  • Bibel
  • Dator med internetuppkoppling
  • Högtalare
  • Projektor
  • Dator med internetuppkoppling
  • Projektor

Samlingens moduler

Geggiga gummistövlar

Lek
8 mins

Till ledaren: Ta med två par gamla gummistövlar och två par strumpor som du inte är så rädd om till samlingen. 
 
Lek

  • OBS! Detta är en riktigt “geggig” start på samlingen.
  • Välj ut ett två frivilliga som inte har något emot att bli lite geggiga.
  • Ställ fram ett par gummistövlar och ett par olika konserver på golvet.
  • Be dem ta av sig sina strumpor och sätta på sig de strumpor du tagit med till samlingen.
  • Ställ en fråga till den första deltagaren.
  • Om personen svarar rätt får denne välja en konserv som ska hällas i motståndarens stövlar. Om personen däremot svarar fel på frågan får motståndaren välja en konserv.
  • Fortsätt med frågorna tills alla konserver är använda.
  • Nu kommer vi till den lustiga biten: båda deltagarna måste nu sätta på sig sina stövlar och behålla dem på minst en minut. Låt dem gå runt i stövlarna lite om du vill.  
  • Låt deltagarna sedan skölja av sina fötter och sätta på sig sina egna torra strumpor igen. 

 
Alternativ
Om det känns för avancerat att använda konservburkar kan du istället låta deltagarna hälla i ett glas vatten för varje fråga istället. 

Modul material
2 par gamla gummistövlar
extrastrumpor
olika sorters billiga matkonserver

Snurra flaskan

Lek
5 mins

Förberedelser: Kolla på följande videoklipp för att få en uppfattning om hur leken går till www.youtube.com/watch?v=GdUVtEeg9I4 (Senior Talent Show Water Bottle Flip AK 2016)
 
Lek

  • Ställ fram ett eller ett par bord beroende på hur många ni är i gruppen.
  • Fyll upp ett par vattenflaskor till 1/5 med vatten.
  • Låt ett par frivilliga att komma fram och ge dem en flaska var.
  • Förklara att de ska försöka snurra flaskan i luften så att den sedan landar stående på bordet.
  • De ska tävla om vem som lyckas med denna bedrift flest gånger under en minut.
  • OBS! De ska hålla flaskan i korken när de snurrar den och den ska landa så att den blir stående på bordet.
  • Låt antingen barnen räkna själva eller låt en hjälpledare räkna och sköta tidtagningen.
  • Om alla vill försöka kan du skriva upp resultaten allteftersom på ett blädderblock eller en whiteboard.
Modul material
vattenflaskor fyllda med lite vatten

Varför existerar du?

Lek
8 mins

Förberedelser: Skriv följande ord på vanliga vita etiketter: osthyvel, garderob, pipett, duk, diskhandduk, kaffekokare etc.
 
Lek

  • Sätt en etikett på varje persons panna (Se till att barnen inte ser sin egen etikett). 
  • När alla fått sina etiketter får de gå omkring i rummet och ställa en fråga till varje person för att försöka lista ut vad som står på den etikett de har på pannan.
  • När de tror sig veta vad som står på etiketten ska de komma till dig och berätta.

 
Säg 
I den här aktiviteten försökte vi lista ut vad något var genom att ta reda på vad något gör eller används till. Att ta reda på vad en sak används till eller har för mening är ganska enkelt jämfört med att ta reda på vad vi som människor har för mening.

Modul material
Etiketter

The Akinator

Lek
5 mins

Till ledaren: Akinator, the Web Genie är ett (artificiell intelligens) webbläsar-spel och en mobilapp. Spelet går ut på att en tecknad ande ska försöka gissa vilken person eller figur spelaren tänker på. Spelet är baserad på spelet Tjugo Frågor. 
 
Lek

  • Gå till webbsidan: en.akinator.com
  • Bestäm som grupp vilken person ni tänker på.
  • Det kan vara en riktig eller påhittad person.
  • Svara sedan på frågorna och se om anden kan lista ut vem ni tänker på.

 
Säg 
Det är otroligt hur snabbt anden i spelet lyckas lista ut vem vi tänker på. Tänk om vi skulle vara lika skickliga som anden när det gäller våra egna liv. Önskar du dig inte ibland att du kunde lista ut saker som anden gjorde i det här spelet? Att kunna lösa vilka problem som helst genom att bara ställa några enkla frågor.  I verkliga livet är det inte alltid lika lätt att hitta svaren. Ibland kan det ta lite tid innan man känner sig säker och vet vad man ska göra.

Modul material
Dator med internetuppkoppling
Projektor

Livets stora mening

Tänkvärt
5 mins

Säg
Det fanns en gång en grupp religösa människor som hade många frågor om livets mening. De sökte svaret genom att följa olika regler och lagar från Gamla testamentet. De bad att få prata med Jesus om vilken som var den viktigaste lagen och vad som var meningen med livet. Så här svarade Jesus dem:
 
Läs
Matteus 22:36–40 
 
Samtala om

  1. Vad säger Bibeln om meningen med livet?
  2. Hur skiljer det sig från vad många människor anser livets mening vara?
  3. Vad betyder den här bibeltexten för oss idag?

 

Modul material
Bibel

Som vinden

Lek
8 mins

Lek

  • Be barnen dela upp sig i par.
  • Riv ett papper i remsor och vik ihop dem.
  • Sätt på en hårfön eller en fläkt och ställ ett par muggar ca: 3 meter ifrån (lite kraftigare muggar fungerar bäst).  
  • Låt ett par åt gången komma fram.  
  • En person håller i pappersremsan och den andre håller i hårfönen.
  • Personen med fönen ska försöka blåsa pappret ur den andres hand så att det hamnar i muggen.
  • Varje par har 30 sekunder på sig att få så många remsor i muggen som möjligt.
     

Säg 
Ibland fokuserar vi människor på saker som inte håller eller kan bli förstörda av andra. En del har till exempel som mål att tjäna pengar eller att få ett bra jobb men det är saker som kan förändras. Vi kan spendera våra pengar eller förlora våra jobb. Andra kanske fokuserar på sin familj och sina vänner men vad händer om vännerna lämnar en. Det är som att försöka få tag på pappersbitar som blåser omkring i vinden. Du kanske får tag i dem eller så får du det inte. Det är bättre att fokusera på saker i livet som vi kan lita och förtrösta på.

Modul material
pappersbitar
muggar
hårfön eller elektrisk fläkt

Gud har också en mening

Tänkvärt
12 mins

Läs
Dela in barnen i mindre grupper och ge varje grupp en av följande bibelverser:

  • Romarbrevet 8:28
  • Sefanja 3:17 
  • Jeremia 29:11 

 
Samtala om

  1. Vad säger bibelordet oss om vad Guds plan är och vad han gör?
  2. Blev du uppmuntrad av den här bibelversen?
  3. Hur relaterar versen till våra liv?

 
Säg 
Det finns ett bibelställe i Andra Mosebok där det står skrivet att meningen med livet är att proklamera Guds härlighet. Utöver detta står det inte så mycket skrivet om just meningen med livet. Det finns dock ett par verser som talar om vilket syfte Gud har, vad han gör och hur han agerar.
I Joh 4:19 står det att “Vi älskar därför att han först har älskat oss”. Som kristna finner vi vår glädje i att vara den som Gud har kallat oss att vara. Han älskar oss, gläds över oss och har goda planer för våra liv. Många människor söker efter meningen med livet i saker utan evigt värde som tex. pengar och framgång. För kristna handlar livet om att älska Gud eftersom han älskat oss först. Vi vet att Gud älskar oss vad som än händer och därför är vår framtid trygg.

Modul material
Biblar

Smörgåsskulpturer

Aktivitet
10 mins

Förberedelser: Ställ fram assietter på ett bord och lägg ett toastbröd/formfranska på varje assiett. Ställ sedan fram några enkla smörgåspålägg som tex. gurka, paprikabitar, ostskivor, kaviar, äggskivor
 
Att göra

  • Låt barnen sätta sig runt ett bord och ge varje person en lapp med ett av följande ord: Dinosaurie, sköldpadda, TV, badkar, ananas, enhörning, kungens ansikte etc.
  • Förklara att de ska försöka få sina mackor att likna det som står skrivet på lappen.
  • De kan dock bara använda sina egna händer till detta, inga knivar eller bestick.

 
Alternativ
Det går att genomföra denna uppgift enbart med toastbröd/formfranska om det känns för avancerat att skaffa pålägg. 
 
Säg 
Så här fungerar det med en utmaning: Ni var alla tvungna att fatta beslut om hur ni skulle utföra den här uppgiften. Du kanske fattade beslut som andra inte fattade för att komma dit du ville. Men det ni alla hade gemensamt var att ni alla formade en brödskiva. Ni utgick alla från samma grund men sedan fattade ni olika beslut för hur det skulle se ut. Så kan det vara i verkliga livet också. Vi fattar alla olika beslut och väljer att gå olika vägar. Du kommer att komma till ett vägskäl där du kanske inte vet vilket håll du ska gå men Gud bryr sig mer om vem du ÄR än vad du GÖR! 

Det betyder förstås inte att det är okej att göra vad som helst  för att du tror att det inte har någon betydelse. Det finns fortfarande regler. Om du tex. hade slängt bort din brödskiva skulle hela uppgiften ha bivit förstörd. Som kristna tror vi att Gud är intresserad av att forma vår karaktär och göra oss till de bästa personer vi kan vara. 

Modul material
assietter
toastbröd/formfranska
gurka
paprika
ost
skinka
bord
servetter

GPS

Videoklipp
5 mins

(Håll upp en GPS eller en mobiltelefon och) Säg
Idag tänkte jag att vi skulle titta lite närmre på vad en GPS är och hur den fungerar.

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans:https://www.youtube.com/watch?v=SNiq0FQjv3U (GPS - YFC Sweden videoklipp) 

Säg
Om någon skjutsar dig någonstans och har en GPS på men sedan tar en felsväng vad skulle hända då?
Det som är så bra är att även om vi tar ett felaktigt beslut kan Gud hjälpa oss på rätt väg igen precis som en GPS ger dig en ny rutt. Gud kan ta oss dit han vill även om vi gör ett misstag på vägen.

Modul material
GPS
Högtalare
Projektor
internetuppkoppling

Min uppgift

Diskussion
7 mins

Säg
En mugg har en ganska enkel uppgift eller hur? Vi vet vad den ska användas till. Men hur är det med oss själva? Varför finns vi till? Om någon skulle ställa dig frågan vad meningen med ditt liv är vad skulle du svara då?
 
Samtala om
Ge varje deltagaren en vit plastmugg och en whiteboard penna.
Låt dem sedan skriva på muggen vad meningen med livet är.
 
Samtala om

  1. Varför tror du att det du skrivit på din mugg är vad som är meningen med livet?
  2. Vad skulle hända om du inte lyckas uppnå detta?
  3. Vad tror du att andra människor skulle skriva på sin mugg?
  4. Varför skrev inte du de sakerna?

 
Säg
Det kanske känns som dessa är väldigt stora och svåra frågor men faktum är att vi hela tiden möts av frågan vad vi ska göra av våra liv och att vi hela tiden måste fatta olika beslut inför framtiden. Du kanske inte vet svaret på vad du ska bli, vilket gymnasium du ska gå eller vem som ska bli din flick- eller pojkvän. Det finns säkert många frågor som du skulle vilja ha svar på. Det viktigaste är ta reda på vad grundmeningen med livet är först.

Modul material
vita plastmuggar
tuschpennor

Minnestalet

Tänkvärt
5 mins

Till ledaren:
Den här aktiviteten kanske känns lite olustig men tanken är att vi ska fundera över vad vi vill att våra liv ska betyda för andra och vilket rykte vi vill lämna efter. Detta hjälper oss att komma underfund om vad som är viktigt för oss i livet.
 
Aktivitet 

  • Ge varje deltagare en penna och ett papper.
  • Förklara att de ska försöka skriva ned vad de skulle vilja att andra skulle säga i ett minnestal den dagen de dör.
  • Lätta upp stämningen med att förklara att du inte menar att de kommer att dö snart utan att det bara är för att fundera över hur vi vill leva våra liv som vi gör detta.

 
Fråga
Skrev du något annat nu än det du skrev på plastmuggen i den tidigare aktiviteten (Min uppgift). Isåfall varför? 

Modul material
Papper och pennor

Kammen

Videoklipp
4 mins

Videoklipp
Titta på följande videoklipp tillsammans: https://youtu.be/pgSFIlVCOQI (Kammen)

Modul material
Dator med internetuppkoppling
Högtalare
Projektor

Djupt vatten

Lek
8 mins

Lek

  • Fyll en hink med vatten och lägg i några frysta ärtor. Be två frivilliga komma fram.
  • Ge dem en slev var och bind för den enas ögon med en ögonbindel.
  • Ställ sedan hinken med ärtor framför dem och två tomma hinkar vid sidan om.
  • Leken går ut på att försöka flytta så många ärtor till de tomma hinkarna som möjligt på en minut.
  • Detta kommer naturligtvis att vara mycket svårare för den deltagare som har förbundna ögon! Den som lyckas förflytta flest ärtor vinner. 

Alternativ 
Om det känns för avancerat att använda hinkar med vatten kan man genomföra leken med skålar istället och låta barnen förflytta ärtorna med ätpinnar. Huvudsaken är att en av deltagarna har en ögonbindel på sig och den andre inte.
 
Läs
Ordspråksboken 20:5 “Planerna i en mans hjärta är som djupt vatten, en man med förstånd hämtar upp dem.”
 
Säg
Bibelns säger att planerna i en mans hjärta är som djupt vatten och det kanske är för att det ibland kan vara svårt att helt förstå dem. Men det står också att den som är vis kan hämta upp dem.Det är som leken som vi just lekte tillsammans; det var svårt att fiska upp ärtorna ur vattnet men det var mycket enklare att göra det om man inte hade ögonbindel på sig. På samma sätt är det mycket enklare att hitta rätt i livet, veta vilken väg vi ska gå och vad vi ska göra med våra liv om vi tar hjälp av Guds vishet. I Bibeln beskrivs vishet som att tänka så som Jesus tänker. Det betyder att om vi väljer att tänka som Jesus kan vi förstå vad meningen med våra liv är.
 
Säg 
Det är faktiskt ganska enkelt att skaffa oss den vishet som behövs för att veta vad meningen med våra liv är. Som kristna tror vi att vi kan tänka och agera som Jesus genom att läsa Bibeln och be. Ju mer tid vi tar tillsammans med Gud desto mer lik honom blir vi och då blir livets mening väldigt klar för oss.
 
Fråga
Hur kan vi tänka som Jesus gjorde?

Modul material
Biblar
hink med vatten
2 hinkar
frusna ärtor
ögonbindel
två slevar
skålar
handduk

Nå ditt mål

Sammanfattning
4 mins

Aktivitet

  • Ge ett papper (eller post-it lapp) till varje deltagare.
  • Be barnen skriva ned ett område i sina liv som de skulle behöva lite hjälp eller råd med. Det kan var ett beslut de måste fatta eller kanske en svår fråga som de inte har svaret på. Kanske är det något som har med meningen med livet att göra.
  • Uppmuntra dem att ta lite tid under den kommande veckan och söka Gud angående det de just skrivit ned på sitt papper.

Avslutning
Avsluta med bön. Be särskilt att Gud ska möta var och en i deras situationer och att de ska förstå att även om de kanske inte har alla svaren så är Gud med dem och vägleder dem.

Modul material
pappersbitar
pennor