hungerspelen logo

Orättvisor: Hungerspelen

I den här samlingen tar vi de fyra filmerna om Hungerspelen (The Hunger Games) som utgångspunkt för att tala om orättvisor. Varken du som ledare eller barnen måste ha sett filmerna för att kunna delta, men det vara enklare att förstå vissa av lekarna och aktiviteterna om man har sett filmerna. Temat som genomsyrar filmerna är orättvisor och vad det innebär att leva i ett samhälle där de rika ges fördelar. Vi hoppas att barnen under samlingen kommer att fundera på orättvisor och få upp ögonen för vad som behöver förändras i världen.

Samlingens längd: 100 min

Mål

  • Att tillsammans fundera på olika frågor om orättvisor i världen.
  • Att hjälpa barnen känna empati och engagemang i orättvisa situationer och omständigheter.
  • Att uppmuntra barnen att stå upp för andra så att orättvisor kan förändras. 

Beskrivning

I den här samlingen tar vi de fyra filmerna om Hungerspelen (The Hunger Games) som utgångspunkt för att tala om orättvisor. Varken du som ledare eller barnen måste ha sett filmerna för att kunna delta, men det vara enklare att förstå vissa av lekarna och aktiviteterna om man har sett filmerna. Temat som genomsyrar filmerna är orättvisor och vad det innebär att leva i ett samhälle där de rika ges fördelar. Vi hoppas att barnen under samlingen kommer att fundera på orättvisor och få upp ögonen för vad som behöver förändras i världen.

Material till samlingen

  • ett pris
  • 10-kronor
  • godis
  • Hungerspelen DVD
  • Projektor
  • dator
  • Pringles-tuber
  • aluminiumfolie
  • pennor
  • papper
  • Etiketter
  • Projektor
  • dator
  • Ormblåsare
  • Skål med namn från En orättvis fest
  • glas
  • Projektor
  • dator
  • Tuggbar segt godis
  • honung
  • glas vatten
  • hårspray
  • Soppåsar
  • Neon hårspray
  • Toalettpappersrulle
  • Tejp
  • Sminkservetter
  • (Eventuellt smink)

Samlingens moduler

Hungerspelen - Handling

Videoklipp
10 mins

Säg
Dagens samling är byggd på temat från de fyra filmerna om Hungerspelen (The Hunger Games). Den innehåller lekar och aktiviteter baserade på filmerna. Under samlingen kommer särskilt temat om orättvisor att lyftas. Det gör inget om du inte sett filmerna, du kommer ändå att kunna vara med på alla aktiviteter. Nedan följer en kort genomgång samt videoklipp från varje film för att berätta lite kort om vad Hungerspelen handlar om. 

Till ledaren:  Det är upp till dig hur mycket tid du vill ta till att berätta om filmerna för barnen.

Film 1: Hungerspelen (handling)
Efter ett brutalt krig och en rad naturkatastrofer bildades landet Panem av det som var kvar av Nordamerika. Nationen består av huvudstaden samt tretton distrikt, vart och ett specialiserat på en näring som till exempel fiske, jordbruk eller textilproduktion. Distrikten gjorde uppror mot centralmakten, men besegrades. För att statuera exempel blev därför Distrikt 13 utplånat. För att hålla distrikten i schack och påminna om regimens övermakt arrangeras årligen evenemanget Hungerspelen. Till Hungerspelen skickas en flicka och en pojke mellan 12 och 18 år från varje distrikt, vilket ger 24 deltagare eller "tributer "som de kallas i filmen. De släpps in på en arena som kan vara vad som helst från en öken till ett vinterlandskap. Vinnaren är den som överlever genom att undvika de faror som finns i arenan samt dödar sina medtävlande. Allt direktsänds dygnet runt så att hela Panem kan följa spelet från sina tv-apparater.
Filmerna följer Katniss Everdeen, en faderlös flicka från Distrikt 12 som håller sin familj vid liv genom att tjuvjaga i skogen utanför. När hennes lillasyster blir uttagen till spelen erbjuder hon sig att ta lillasysterns plats. Katniss skolkamrat Peeta Mellark väljs också ut till spelen.

Trailer från film 1: https://youtu.be/u4K1GjaD0pw (The Hunger Games - officiell trailer)

Film 2: Hungerspelen- Fatta eld

I den första filmen blir det för första gången två vinnare, Katniss Everdeen och Peeta Mellark. Som de 74:e Hungerspelens vinnare är de två på en segerturné genom alla 12 distrikt. När turnén är över är det dags för det 75:e Hungerspelen som är en "kuvning" (kuvningar förekommer vart 25:e år) vilket betyder att det kommer att vara något speciellt med detta årets spel. President Snow berättar att detta års spel kommer att bestå av vinnare från tidigare år. Så nu ska 24 av de forna vinnarna i Hungerspelen väljas ut till detta årets Hungerspels deltagare. Katniss och Peeta väljs ut från distrikt 12. Nu handlar det inte om att möta nybörjare, nu handlar det om att möta vinnare: mästare och iskalla mördare.

Trailer från film 2: https://youtu.be/2uRLcbl9KAk (The Hunger Games: Catching Fire - På bio 20 november - teasertrailer)

Film 3: Hungerspelen -The Mocking Jay Part 1 (Revolt del 1)
I den tredje filmen "The Mocking Jay Part 1" tas Katniss till det mystiska distriktet 13, som regeringen har sagt inte finns längre. Distrikt 13 visar sig finnas och folket bor i en underjordisk bunker med vapen och starkt försvar och de är redo att starta ett krig mot huvudstaden, men de behöver Katniss som sitt ansikte utåt. Peeta, som tillfångatogs i slutet av den andra filmen börjar visa sig som den som står på huvudstadens sida men Katniss inser att de torterar och hjärntvättar honom. Efter en del strider och bombningar inleds ett räddningsuppdrag för att hitta Peeta och de andra tributerna som fångades av regeringen i huvudstaden (distrikt 1). Men i stället för att hindra dem tillåter huvudstaden distrikt 13 att rädda dem. När de är tillbaka i distrikt 13 upptäcker de att Peeta har programmerats till att vilja döda Katniss och måste gå igenom en svår process för att bli normal igen. Nu har det flesta distrikten gått med i upproret och huvudstaden gör sig redo för krig. 

Trailern från film 3: https://youtu.be/tkq13krZZgM (The Hunger Games: Mockingjay del 1 - officiell trailer med svensk text - kommer på bio 19 november.)

(Här är trailern till film 4 - det är inte nödvändigt att visa den:)

The Hunger Games - Mockingjay part 2 
https://youtu.be/ERk5rWvFOj4 (Mockingjay Part 2 Officiell Trailer (Svensk Text) - We March Together)

Modul material
Projektor
dator
Högtalare

Lura en tribut 1

Lek
5 mins

Till ledaren:  Den här leken pågår under hela samlingen och avslutas i modulen “Lura en tribut 2”. Beroende på din situation kan du välja att förbereda lapparna innan eller låta barnen själva skriva dem (fördelen med att själv välja ut de saker som ska stå på lapparna är att de då är praktiska och genomtänkta). 

Säg
I det riktiga Hungerspelen ska tributerna försöka bli den sista överlevande av alla för att vinna tävlingen. Vi kommer att spela en mycket “snällare” version av Hungerspelen, men det kommer fortfarande bara att finnas en vinnare kvar på slutet. 

Lek

  • Ge varje deltagare två post-it lappar och en penna. 
  • På en papperslapp ska de skriva sitt namn och på den andra ska de skriva en sak som finns i rummet - något som finns tillgängligt och som är lätt att ge till någon. T.ex. penna, mugg, en viss sorts godis, o.s.v. (De ska alltså inte skriva ett bord, en TV eller liknande tunga saker som man inte kan ge till någon). 
  • Förklara att de ska lägga alla lapparna med namnen i en skål och lapparna med saker i en annan skål.
  • När alla gjort detta får de i tur och ordning dra ett namn och en lapp med en sak. (Om någon skulle få sitt egen namn får de byta). 
  • Se till att de inte visar sina lappar för varandra. 
  • Namnet som dras är den person som de ska försöka lura ("döda"). Saken är vapnet som de ska använda för att lura (döda) den andre tributen. Det går till så att de måste få personen (namnet på lappen) att ta emot saken (objektet på pappret) från dem personligen. Om personen på pappret tar emot saken som står på lappen är han eller hon död. Personen dör inte om han eller hon plockar upp saken på egen hand. Den måste ges av “mördaren”. 
  • Om någon blir lurad (dör) ska den som lurade och den “döde” samarbeta för att försöka lura (döda) personen så står skriven på den döde tributens namnlapp och använda sig av den sak som står på den döde tributens “saklapp”. De är nu två som försöker lura (döda) den personen. 
  • Förklara för barnen att de måste vara mycket försiktiga och använda list när de försöker lura någon.  Om någon blir misstänksam att en viss person tänker lura (döda) så kommer den personen inte att ta emot någonting alls från den personen. Påminn dem att de har tid på sig att försöka lura (döda) någon och att de ska vara smarta hur de går tillväga. 
Modul material
pennor
två skålar
papperslappar

Inta ymnighetshornet

Lek
9 mins

Till ledaren: Den här aktiviteten fungerar bäst i ett större rum. Ett annat alternativ är att du låter bli att använda mjuka bollar och istället bara leker tafatt. (Tänk även på att välja godis som allergiker tål.)

Säg
När tributerna (deltagarna) kliver in på arenan för Hungerspelen så är deras första utmaning att de måste stå inför ymnighetshornet. Ymnighetshornet är en symbol för rikedom och överflöd. I hungerspelen så är det den enda platsen där de kan hitta mat och vapen, men det finns ett problem, tributerna från de bättre distrikten (de med lägre nummer och geografiskt närmare huvudstaden) är oftast bättre tränade och kommer till ymnighetshornet först och jagar bort alla andra från det. I den här leken kommer ledarna att representera tributerna från de bättre distrikten. 

Aktivitet

  • Placera det bästa godiset och tilltugget längst bort i rummet. (Om du använder mjuka bollar så kanske du vill skriva ner namnet på tilltugget på papper som då representerar godiset så att det inte träffas av bollarna).
  • Placera billigare och mindre attraktivt godis på resten av golvet.
  • Ledarna ställer sig framför det bästa godiset och försöker beskydda det genom att kasta mjuka bollar mot tributerna. 
  • Markera ett fritt (säkert) område på andra sidan rummet där tributerna är säkra och dit de ska ta godiset. 
  • Förklara för barnen att deras uppgift är att lämna det säkra området och ta så många godisar och tilltugg som möjligt och ta sig tillbaka till den säkra zonen utan att bli träffade.
  • Om de blir träffade måste de lämna godiset (tilltugget) eller lappen som representerar tilltugget där de blev träffade och sedan snabbt ta sig tillbaka till den säkra zonen innan de får försöka igen.
  • Allt godis och tilltugg som de lycka ta till den säkra zonen får de sedan äta under nästa aktivitet. 
  • Om du märker att det är för svårt för barnen att ta sig förbi ledarna så kan du införa ett tidsstraff på 5-10 sekunder för ledarna att “ladda om sina vapen” så att barnen får en bättre chans att hinna ta godis. 
Modul material
Tilltugg
godis
mjuka bollar
pennor

En orättvis fest

Tänkvärt
7 mins

Förberedelser: Skriv barnens namn på separata papperslappar, vik ihop dem och lägg dem i en skål. Dra sedan namn ur skålen för att dela in barnen i 12 distrikt (om du har färre barn kan du minska antalet distrikt så att alla distrikt har minst en representant). Om du har fler än 12 barn låt vissa distrikt ha både två eller tre representanter (ge de bättre distrikten (de med lägre nummer) fler representanter.)

Säg
Som du kanske vet valdes tributerna till Hungerspelen ut genom att deras namn slumpmässigt drogs från en skål. Varje person representerade det distrikt där de bodde och desto lägre nummer på distriktet, desto bättre distrikt och mer vältränad tribut. Under den här samlingen kommer vi att göra olika aktiviteter och i vissa aktiviteter kommer vi att välja ut deltagare genom att dra ett namn från det distriktet.

Aktivitet

  • Lägg allas namn i en skål och dra slumpmässigt namn som sedan formar ett distrikt.  (Beroende på din situation kan du om du vill välja ut detta på förhand så att resultat och indelningen i distrikt blir som du önskar).  
  • Låt barnen sätta sig i sina distrikt där de mer priviligierade distrikten sitter på en sida av rummet och distrikten med de högre numren på den andra sidan. 
  • Säg till barnen att de nu ska få äta sitt godis och tilltugg från förra aktiviteten men att godiset kommer att delas upp enligt distrikten. De bättre distrikten får bättre och mer godis medan de sämre distrikten får mindre och inte lika gott godis. Förklara att distrikten med lägre nummer har det bättre och därför får de mer och bättre godis. 

 

Diskutera
Medan barnen äter sitt godis och tilltugg ställer du följande frågor till grupperna:

  • Är det rätt att inte alla behandlas lika? Varför/Varför inte?
  • Var kan du se orättvisor där du bor?
  • Hur känns det att inte behandlas på samma sätt som alla andra?
Modul material
Godis från modulen
skål
papper

Målbålgetingar

Lek
5 mins

Lek

  • Välj ut tre barn från din grupp som ska vara “målbålgetingar” och ge var och en av dem ett blad med små runda klistermärken.
  • Förklara för barnen att i filmen var “målbålgetingar” dödliga getingar vars gift gav tributerna hallucinationer när de blev stungna. Om de blev stungen flera gånger var giftet dödligt och tributen dog.  
  • I den här leken så ska de utvalda “målbålgetingarna” jaga de andra “tributerna” och de “sticker” dem genom att sätta fast ett klistermärke på deras rygg. Varje klistermärke är lika med ett getingstick. När någon fått fem klistermärken så är de döda och ute ur leken. (Om du har en mindre grupp så kan du öka antal getingstick innan en person dör.)
  • Som ledare är det viktigt att hålla ett öga på att barnen inte tar bort klistermärkena efter att de har blivit stungna. 
  • Den tribut som överlever längst vinner. 
Modul material
Ark med små runda klistermärken

Mode a la huvudstaden

Diskussion
9 mins

Säg
En av traditionerna i Hungerspelen var att tributerna skulle göras "vackra" av huvudstadens skönexperter innan de visades upp. Det enda problemet var att alla andra utanför huvudstaden tyckte att människorna i huvudstaden såg helknäppa ut. 

Lek

  • Dela in barnen i grupper. En grupp kan bestå av de lägsta distrikten, en grupp av mellandistrikten  och den tredje gruppen av de högsta distrikten.
  • Låt varje lag välja ut en person från sin grupp som de ska klä ut enligt huvudstadens mode. (Du kan t.ex. googla “Hunger Games Captiol Fashion” för att se bilder på hur de såg ut och visa barnen vad de ska försöka skapa). 
  • När du säger “Börja” så har varje lag fem minuter på sig att styla sin tribut.
  • Låt tributerna gå en catwalk och visa upp sig och välj sedan ut en vinnare. 

Samtala om

  • Tror du att allas utseende (stil och mode) värderas lika? Vad anses vara bättre och sämre?
  • Tror du att det är lättare att se “moderiktig” ut om man har pengar?
  • Vad borde vi tänka på när vi har åsikter om andra människor stil och mode? 
  • Är det något vi kan tänka på under den kommande veckan bland de människor vi träffar?
Modul material
hårspray
Soppåsar
Neon hårspray
Toalettpappersrulle
Tejp
Sminkservetter
(Eventuellt smink)

Tunghäfta

Lek
7 mins

Till ledaren: Hör efter om det finns några allergier i gruppen innan du kör igång leken. 

Förberedelser: Ställ fram tre skålar och lägg fem karameller (som går bra att tugga) i varje. Ringla honung över dem så de blir kladdiga, lägg till kanel och rör om. 

Lek

  • Använd skålen från modulen “En orättvis fest” och dra namnen på tre tributer som ska representera sina distrikt i den kommande utmaningen. Om någon inte vill göra utmaningen kan någon frivilligt ta deras plats. 
  • Låt de tre tributerna komma fram och visa dem skålarna med kanelkaramellerna.
  • Ge två av dem ett glas vatten men den tredje får inget vatten - det kan vara någon från de fattigare distrikten (med högre nummer). 
  • Förklara att den som först äter upp sina karameller vinner och om de har vatten får de dricka av det medan de äter karamellerna men det är inte tillåtet att dela med sig av sitt vatten till någon annan. 
  • Tävla och utse en vinnare.

Säg
Den här leken var helt klart orättvis redan från början. Det var inte (säg namnet på personen utan vatten) fel att han/hon inte hade vatten. Det var omständigheter som styrde det och han/hon kunde inte ha gjort något åt det. Han/hon var i ett underläge innan tävlingen ens hade börjat eftersom han/hon saknade något viktigt för att kunna tävla på ett bra sätt. Vissa människor och vissa länder möter situationer som inte är rättvisa och det är det som Hungerspelen försöker visa på. Ofta vinner de som hade en fördel till att börja med. Det finns mycket i livet som inte är rättvist. Frågan är vad vi kan göra åt detta?

Modul material
Tuggbar segt godis
honung
glas vatten

Gör din röst hörd

Tänkvärt
5 mins

Göra

  • Ge varje barn ett papper och en penna. Ställ dem följande fråga: “Varför tror du att det finns orättvisor?”
  • Be barnen skriva ner sitt svar på det papper de fått.
  • Placera sedan en papperskorg i mitten av rummet och ställ barnen runt om i rummet på olika långt avstånd från papperskorgen. 
  • Be barnen knyckla ihop sina papper och kasta det i papperskorgen.
  • Förklara att du endast kommer att läsa de svar som landar i papperskorgen och att ingen får flytta sig från den plats där de står.
  • Bryt aktiviteten och läs upp svaren när ett par lappar landat i papperskorgen.

Säg
Återigen gjorde vi en aktivitet som inte var rättvis. Det fanns en fördel för dem som stod nära papperskorgen. Det var deras röster som blev hörda och deras åsikter som alla lyssnade till. För dem som stod långt borta och som kanske behövde få sina röster hörda mer än andra var chansen mycket mindre. Situationen i världen är på liknande sätt. De som har stora behov och nöd får ofta inte sina röster hörda. Någon annan måste se till att deras röster blir hörda. 

Hej då fattigdom

Videoklipp
7 mins

Till ledaren: Det finns många exempel på hur vi kan hjälpas åt att motverka fattigdom. I den här aktiviteten har vi valt Fairtrade men du kan välja något annat om det ligger dig varmare om hjärtat. 

Säg
Berätta för barnen att det finns många små saker som vi kan göra för att hjälpa personer från länder som har det svårt. Vi kan tillsammans hjälpas åt att göra världen lite mer rättvis. Ett exempel är att köpa mat som är Fairtrade certifierat. Genom Fairtrade får odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom bättre kunskap om sina rättigheter, större försörjningsmöjligheter och en stärkt position på världsmarknaden. Det ger handlingskraft för förändring – och en möjlig väg ut ur fattigdomen.

Visa
https://www.youtube.com/watch?v=TtQb6z6DDW4 (Hej då fattigdom!)

Säg
Genom att vara med om orättvisor (som i våra aktiviteter och lekar idag) kanske vi lättare kan förstå att det finns personer som har det svårt. Det viktiga är att vi inte glömmer bort att världen är orättvis. men att vi faktiskt kan göra något åt det. Genom att t.ex. handla Fairtrade produkter så blir livet för några fattiga bönder/odlare lite bättre. Det kanske kostar oss lite mer när vi köper Fairtradeprodukter men vi har råd att hjälpa dem som behöver vår hjälp eftersom vi har det så mycket bättre.  

Modul material
Projektor
dator

Frivillig tribut

Lek
10 mins

Till ledaren: För den här aktiviteten så kan barnen endera representera ett antal distrikt eller om du har en större grupp representera endast sitt eget distrikt. 

Lek

  • Förklara för gruppen att de återigen ska tävla för sitt distrikt eller för ett antal distrikt.
  • Säg att denna tävling handlar om att besvara ett quiz och att de måste svara rätt på alla frågorna annars blir hela deras distrikt (eller gruppen de representerar) straffade. 
  • Nedan finns ett antal frågor. Berätta för gruppen vad ämnet är och vad straffet blir om personen svarar fel.
  • Därefter drar du ett namn från skålen och detta blir den person som får tävla för sin grupp/distrikt.
  • Om någon känner att detta är ett ämne som passar dem kan de välja att frivillig kliva fram och tävla istället för den utvalde om denne går med på detta. (Det är dock den frivilliges distrikt/grupp som får ta straffet om personen svarar fel på någon av de tre frågorna.)
  • Tributen måste svara rätt på alla tre frågorna annars måste straffet utdelas till hela den grupp de representerar. 
  • Här är områdena, frågorna och straffen: 

Sport
Straff: Om deltagaren inte svarar rätt på alla tre frågorna så måste hela distriktet/gruppen gå barfota under resten av samlingen. 

  1. Vilken sport är störst i Sverige?  (Svar: Fotboll)
  2. Vad kallas det när en spelare i golf slår ett slag mindre än förväntat på ett hål (ett slag under par)? (Svar: Birdie)
  3. Hur många utespelare i ett lag får vara på planen samtidigt i handboll, (räkna ej målvakten)? (Svar: 6)

Musik
Straff: Om deltagaren inte svarar rätt på alla tre frågorna måste hela distriktet/gruppen dricka tre glas vatten var. 

  1. Vad hette sången som kom tvåa i Melodifestivalen 2020 och sjöngs av artisten Dotter? (Svar: Bulletproof)
  2. Vad kallas det när man spelar flera noter samtidigt? (Svar: Ackord)
  3. Hur många tangenter har ett standard piano? (Svar: 88)

Litteratur
Straff: Om deltagaren inte svarar rätt på alla tre frågorna så måste hela distriktet/gruppen bära sina tröjor bak och fram under resten av samlingen.

  1. Sant eller falskt? I Hungerspelen har Katniss syster en hund? (Svar: Falskt - hon har en katt)
  2. I vilken trilogi utspelas handlingen i Midgård? (Svar: Sagan om ringen)
  3. I en av Harry Potter böckerna köper Hermoine en katt. Vad heter den? (Svar: Krumben)

Säg 
Under den här tävlingen fick ni veta vilken typ av frågor som skulle komma och var och en av er hade möjligheten att frivilligt anmäla er som tribut istället för den som blev utvald. Vissa av er hade bättre förutsättningar än andra att besvara just dessa frågor. Det kan vara så att några av er inte blev straffade eftersom någon klev fram och tog sitt ansvar och svarade rätt på frågorna. Ibland kan vi se en situation där vi kan ta ett ansvar och göra något eftersom vi har bättre förutsättningar att klara det än andra. I sådana situationer måste vi välja vad vi ska göra. 

Modul material
glas

En härmskrika

Lek
6 mins

Till ledaren: Klipp av pappret på ormblåsorna (också känt som kalastutor).

Lek

  • Använd skålen med namn från “En orättvis fest” och dra fyra namn på tributer som ska medverka i denna aktivitet. 
  • Be tributerna att lämna rummet och be de andra att sätta sig i en cirkel. Välj ut en känd melodi som ni alla kan nynna tillsammans. Se till att tributerna inte kan höra er. 
  • Ropa in den första tributen till rummet och nynna sången. Ge tributen en ormblåsare och förklara att han/hon utan att använda ord och endast med hjälp av ormblåsaren ska spela (blåsa) melodin till den nästa tributen som kommer in i rummet. 
  • Fortsätt på det sättet. Förmodligen kommer melodin att förändras med varje ny tribut som kommer in och spelar den till nästa person. Den sista tributen som kommer in ska gissa vilken original sången var.  
Modul material
Ormblåsare
Skål med namn från En orättvis fest

För en tid som denna

Videoklipp
7 mins

Videoklipp
Visa följande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=kmpDWftSeOk (YouTube Maria Easter 1080 export)

Fråga

  • Vad tror du gav Ester modet att riskera sitt liv för att göra något åt orättvisan hon såg?
  • Har du någon varit med om att någon stått upp för någon annan? Vad hände?
  • Vad tror du Gud tänker om orättvisor och vad önskar han att vi ska göra åt dem?

 

Modul material
Projektor
dator

Jag uppmuntrar dig

Aktivitet
8 mins

Förberedelser: Klä in Pringles-tuber utan lock med aluminiumfolie (en för varje barn) och fäst en etikett på varje så att barnen kan skriva sitt namn och vad de önskar se förändras. (Om det är svårt att få tag på så många Pringles-tuber så går det även att använda toalettpappersrullar men eftersom omkretsen är mindre så gäller det att använda rätt etikett och även låta barnen skriva på etiketten först och sedan sätta fast den på toalettpappersrullen. Du kan även tejpa botten på toalettpappersrullen innan du klär den med aluminiumfolie). 

Film klipp
Spela upp denna scen från Hungerspelen (första filmen) DVD. 
https://youtu.be/HLRA3SEEuic

Säg
Som du såg i filmen kunde en tribut som var i akut behov av hjälp få något tillskickat sig utifrån. I den här scenen såg Hamish att Katniss behövde hjälp och han hittade någon som kunde hjälpa henne. I Hungerspelen flögs kapslar in utifrån och de innehöll något som tributen behövde för att göra tävlingen mer rättvis igen, (i det här fallet blev Katniss ben läkt). Det här var inget som Katniss hade kunna göra själv och likheterna mellan denna situation och vad Gud gör för oss är slående. Vi som människor hamnar ibland i situationer där dåliga saker händer - inte för att vi alltid vill det eller att vi förtjänar det - men världen är orättvis och även ond ibland. Det som kan hjälpa oss då är att Gud sänder sin hjälp till oss på ett liknande sätt som kapslar skickades i Hungerspelen. Ibland behöver även vi människor kliva in  och hjölpa till för att göra situationer mer rättvisa igen. 

Aktivitet

  • Ge varje barn en Pringles-tub (eller toalettrulle) inlindad i aluminiumfolie och förklara att det representerar kapseln som flygs in för att hjälp någon annan.
  • Be dem skriva sitt namn på etiketten och även ett område som de tycker är orättvist och som de skulle vilja se förändras eller själva göra något åt.  (Det kan vara mobbning, fattigdom, medias syn på hur vi ska se ut, o.s.v. ) 
  • När de har gjort detta ska de ställa sin "kapsel" någonstans i rummet.
  • Låt dem sedan ta en penna och några papperslappar och gå runt och titta på varandras "kapslar".
  • Om du vill kan du sätta på lite bakgrundsmusik medan de gör detta.
  • Be dem bidra till de andras kapslar genom att skriva något på papperslapparna och lägga dem i kapslarna. De kan endera skriva något för att uppmuntra personen på det området. T.ex. - du är duktig på att lyssna på andra människor så du kan lyssna på deras problem. Eller skriv något praktiskt som de skulle kunna göra nästa vecka. T.ex. - om du ser någon som blir mobbad gå och prata med dem efteråt och kolla att de är OK. 
  • Låt ledarna efter en stund gå runt och kolla att alla har minst en lapp i sin kapsel (ledarna kan också skriva några lappar om det skulle behövas).
  • Be sedan barnen hämta sina egna kapslar och läsa igenom vad som har skrivits. Uppmuntra dem att ta med sig dem hem och göra något praktiskt åt den situation som de har skrivit på sin tub.
Modul material
Hungerspelen DVD
Projektor
dator
Pringles-tuber
aluminiumfolie
pennor
papper
Etiketter

10-kronors utmaningen

Sammanfattning
2 mins

Sammanfattning
Ge varje barn en tiokrona eller en godisbit till det värdet. Förklara för barnen att deras uppgift under den kommande veckan är att använda pengarna (eller godiset) för att göra saker lite mer rättvist. De kan tex. ge bort tiokronan till något gott ändamål eller ge den till en tiggare. De kan köpa något och ge till någon i skolan som inte har så mycket. Uppmuntra barnen att komma tillbaka nästa vecka och berätta vad de gjorde för att motverka orättvisor. 

Modul material
10-kronor
godis

Lura en tribut 2

Sammanfattning
3 mins

Till ledaren: Detta är fortsättningen på aktiviteten "Lura en tribut 1" och bygger på att barnen har kört denna lek under samlingens gång.

Avslutning
Nu är det dags att ta reda på vem som är vinnaren av Rock Solids Hungerspel!

  • Ta några minuter för att ta reda på vem som har lyckats ge bort sin sak/objekt till en annan tribut. Välj ut den som har lyckats “döda” flest tributer genom att ge bort flest saker/objekt. 
  • Ge ett pris till vinnaren!
Modul material
ett pris