tjej på väg

På väg med Gud

Vi hoppas att den här samlingen ska vara användbar på flera olika sätt. Vi vill uppmuntra barnen att fundera på sin relation med Gud och för några kanske det är första gången som de gör detta. Andra kanske känner Gud sedan tidigare men “kört fast” lite i sin tro och behöver ta nya steg framåt. Vi hoppas även att den här samlingen ska hjälpa dig som ledare att få en bättre bild av hur barnens relation med Gud ser ut för att bättre förstå och be för dem. Detta kan även hjälpa dig att planera och välja dina samlingar så att de passar din grupp.

Samlingens längd: 82 min

Mål

Att få barnen att fundera på hur deras relation med Gud ser ut idag och hur de skulle vilja att den skulle se ut i framtiden.

Beskrivning

Vi hoppas att den här samlingen ska vara användbar på flera olika sätt. Vi vill uppmuntra barnen att fundera på sin relation med Gud och för några kanske det är första gången som de gör detta. Andra kanske känner Gud sedan tidigare men “kört fast” lite i sin tro och behöver ta nya steg framåt. Vi hoppas även att den här samlingen ska hjälpa dig som ledare att få en bättre bild av hur barnens relation med Gud ser ut för att bättre förstå och be för dem. Detta kan även hjälpa dig att planera och välja dina samlingar så att de passar din grupp.

Material till samlingen

  • papper
  • färgpennor
  • Bilagan - Hur mår du?
  • play-doh
  • bord
  • hink
  • vatten
  • stenar
  • chokladkakor
  • äpplen
  • handduk
  • stolar eller tidningar
  • ballonger
  • linjal
  • bord
  • plastmuggar
  • gummibjörnar
  • krita

Samlingens moduler

Flaskraket

Aktivitet
10 mins

Förberedelser: Beroende på hur mycket tid du har för den här aktiviteten och på hur länge dina barn klarar av att koncentrera sig kan du förbereda genom att göra några av stegen i förväg.

Här finns en enkel video som visar en PET-flaskrraket: https://youtu.be/yQscXs4CIiI

Här finns enkla instruktioner hur man bygger en flaskraket: http://teknikboken.se/?page_id=375  eller  http://anton.maxa.nu/id37.htm
 
Till ledaren:  Vi rekommenderar att ni håller till utomhus för att avfyra raketerna. Var beredd att hjälpa barnen med en del av de svårare momenten. Det kan tex. vara lite svårt att göra ett hål genom en kork.
 
Aktivitet 
Dela in barnen i grupper när de kommer till samlingen (2–4 personer är lagom). Lägg fram det material ni behöver. Tala om för barnen att det är meningen att de ska bygga en raket av det material som de fått och att de måste följa instruktionerna för att lyckas. När raketerna är klara kommer ni att avfyra dem tillsammans.

Steg:

  • Klipp ut 3 ben till raketen av kartongen. Flaskan ska stå på dessa så de måste vara stadiga. Använd limmet eller tejpen för att sätta fast benen på flaskans smalare del. Använd en syl för att göra hål genom korken. Sätt fast korken i pipen på pumpslangen. (om din pump har ett bredare munstycke kan du prova om det passar i flaskmynningen utan någon kork.
  • Fyll upp 1/4 av flaskan med vatten. Sätt i korken i flaskmynningen och vänd den upp och ned så att den står på benen. Nu är raketen redo att avfyras! (Tänk på att rikta raketen det håll som ni vill att den ska flyga.)
  • Nu kan ni börja pumpa. Pumpa ganska snabbt tills raketen skjuts upp. Trycket från pumpen kommer att göra att korken och vattnet flyger ut och flaskan lyfter. Se vilket lag som lyckas få iväg sin raket högst upp i luften.

 

 

Modul material
PET flaskor (hårda)
Kartong
Syl
Lim
Tejp

Stående höjdhopp

6 mins

Förberedelser: Skriv ut veckans meddelanden (skriv ned ett par saker du vill informera om inför veckan som kommer) på post-it lappar. Sätt sedan fast dem högt upp på väggen så att dina barn inte kan nå dem utan att anstränga sig.
 

Meddelanden

  • Ge två post-it lappar till varje barn.
  • Be dem skriva sitt namn på båda lapparna.
  • Be dem sedan ställa sig bredvid en vägg och sätta den ena lappen så högt upp på väggen de kan (de bör hoppa för att komma högt upp).
  • När de är klara ska de försöka sätta den andra lappen ännu högre upp än den första.
  • Ge dem så många försök att de lyckas komma upp högre än med sin första lapp.  
  • Låt sedan ett par frivilliga försöka ta ned de lappar med meddelanden som du satt upp.
  • Låt dem läsa upp meddelandena för resten av gruppen.
     

Säg 
När du satte upp din första post-it lapp trodde du kanske att du satte den så högt du bara kunde. Men efter att ni fått träna lite lyckades de flesta av er få upp dem ännu högre. Det finns så mycket att upptäcka här i livet. Det finns hela tiden mer att se och mer att göra. Detsamma gäller Gud, det finns alltid mer att upptäcka och lära sig om honom också. Även om någon kanske har varit en kristen i hela sitt liv så har de ändå inte gjort allt och lärt sig allt. Vi kan alltid nå högre, längre och djupare med Gud!

Modul material
post-it lappar
pennor
Veckans meddelanden

Leksaksloppet

Lek
6 mins

Förberedelser: Ta med dig ett antal uppdragbara leksaker till samlingen. Märk upp en bana på golvet med hjälp av maskeringstejp (du behöver lika många körfiler som du har leksaker).

Lek
Dela in barnen i 3-4 lag. Dra lott om vilket lag som ska använda vilken leksak. Berätta för barnen att de ska tävla mot varandra med dessa leksaker. Gör tävlingen spännande genom att uppmuntra barnen att heja fram sin leksak. Om leken fungerar bra kan du låta lagen byta leksaker och köra flera omgångar. Räkna vilket lag som fått flest vinster.
 
Alternativ
Om du vill ha en oförglömlig tävling kan du försöka hitta 3-4 sniglar som du använder i loppet istället för leksaker. Du kan till och med dekorera sniglarnas skal med ett klistermärke för att känna igen dem. Låt tävlingen starta och kolla upp vilken snigel som kommit längst ett par gånger under samlingen.

Modul material
uppdragbara leksaker eller sniglar
maskeringstejp eller koner

Katapulten

Lek
5 mins

Lek

  • Be en frivillig komma fram.
  • Ge denne en gummibjörn.
  • Personen ska sedan försöka skjuta iväg gummibjörnen så långt som möjligt med hjälp av en linjal. 
  • För att genomföra detta behöver man ett bord och en linjal. Sätt linjalen på bordet så att den sticker ut över bordskanten. Gummibjörnen ska placeras på den ände av linjalen som är på bordet. Björnen avfyras genom att trycka till på den del av linjalen som är utanför bordet.
  • Låt barnen försöka räkna ut vad som fungerar bäst och hur hårt de ska trycka till och hur långt linjalen ska hänga utanför bordskanten.
  • Använd en krita för att markera hur långt varje deltagare kom.

Alternativ

  • Låt barnen tävla i par.
  • Den ene skjuter iväg björnen och den andre försöker fånga den i en plastmugg eller i sin mun.
  • Ställ upp dem med ett visst avstånd och om de lyckas fånga björnen på detta avstånd får de ta ett steg bakåt och försöka igen.
  • Se vilket par som lyckas få det längsta avståndet och också fånga björnen.  

 

Modul material
linjal
bord
plastmuggar
gummibjörnar
krita

Ställ en fråga!

Tänkvärt
5 mins

Fråga barnen:
Om du kunde ställa Jesus en fråga vad skulle det då vara?
 
Säg
Människor ställer alla möjliga frågor till Jesus och det är okej. Det är bara naturligt att vilja förstå Gud och världen bättre. Jesus är tillräckligt stor att klara av våra frågor. Men Jesus har en fråga till oss med. Först ställde han den här frågan till en av sina bästa vänner och jag tror att han ställer samma fråga till oss.

Jesus ställer oss frågan: “Vem säger du att jag är?”
Människor har många olika idéer om vem Jesus är. En del menar att han är en ganska bra kille och en bra lärare. Somliga säger att han var en profet. Andra är inte ens säkra på att han har existerat. Men vi kan inte bara förlita oss på vad andra tycker och tänker. Vem säger DU att han är? Ditt svar på den frågan kommer att göra stor skillnad i din relation med Gud och för hela ditt liv. Jesus sa att han var Guds son. Tror du på det? Tänk om det är sant? Tänk om det inte är sant? Vad tror du?

Vem håller med?

Tänkvärt
6 mins

Till ledaren: Den här aktiviteten kan vara bra att göra för att ta reda på vad din barngrupp tror och var de står när det gäller Gud.
 
Aktivitet

  • Förklara att du kommer att läsa upp olika påståenden och att du vill se hur länge de kommer att hålla med dig.
  • Säg åt dem att föreställa sig en skala som går från den ena väggen till den andra.
  • Den vänstra väggen betyder "Inte alls. Aldrig". Den högra betyder “Absolut. Alltid.”
  • Närmast den högra väggen kommer sedan “Håller med”  och närmast den vänstra “Håller inte med”. Mitten av rummet betyder  “Vet ej” eller "Håller varken med eller inte med" eller "Jag fattar inte frågan!".
  • När du läser upp ett påstående ska barnen förflytta sig till den plats i rummet som bäst representerar deras åsikt.

Påståenden:

  • Nutella är det bästa pålägget!
  • Ingen över 25 borde ha tights på sig.
  • Barcelona är det bästa fotbollslaget i världen.
  • Rock Solid är bästa kvällen i veckan.
  • Gud finns.
  • Jag ber minst en gång i veckan.
  • Jag läser bibeln ibland.
  • Det är värt att följa Jesus.
  • Jag följer själv Jesus.

Efter du läst upp ett påstående kan du fråga ett par stycken varför de placerat sig på den plats de gjort.

Dyk efter äpplen (och choklad)

Lek
5 mins

Förberedelser: Lägg ett par stenar i botten på en hink. Tryck fast chokladkakorna mellan stenarna så att de står upp istället för att ligga ner på botten av hinken. Fyll hinken med vatten. Låt ett par äpplen flyta på ytan
 
Lek 
Låt barnen turas om att försöka ta upp äpplen utan att använda sina händer dvs. med munnen. Fyll på med äpplen allteftersom leken går. Se hur lång tid det tar innan barnen upptäcker att det finns något annat i botten på hinken. Hör efter om någon är villig att doppa hela sitt huvud i vattnet för att ta upp en av chokladkakorna ur hinken. Ha ett par handdukar redo för detta moment.
 
Säg 
Det är ganska otroligt hur mycket det finns att upptäcka. Efter århundraden av forskning och studier så tror experter att 86 % av alla sorters plantor och djurarter inte ens har upptäckts än. Det finns hur mycket som helst att upptäcka bara du är villig och modig att söka. Det finns massor att upptäcka om Gud också. Men det beror på om du vill söka eller inte. Precis som i leken så kan det vara lite obekvämt att söka djupare. Det är enklare att bara vara där vi är. Hur känner du? Är du redo att ta ett steg till med Gud eller vill du stanna där du är?

Modul material
hink
vatten
stenar
chokladkakor
äpplen
handduk

Play-doh porträtt

Aktivitet
7 mins

Aktivitet

  • Ge varje person en bit Play-Doh eller trolldeg.
  • Be dem göra en modell av sig själv. (Det behöver inte vara ett konstverk, men det ska vara något som representerar dem)
  • Medan de gör detta kan du göra en något  större modell som representerar Jesus.
  • Håll upp din modell av Jesus så att alla kan se honom. Ställ den mitt på bordet.
  • Be barnen föreställa sig att Jesus finns i rummet.
  • Om han fanns i rummet var skulle de då ställa sig? Skulle de försöka ställa sig väldigt nära honom eller skulle de stå lite längre bort? Eller skulle de vända honom ryggen?
  • Be barnen flytta sitt självporträtt till den plats i rummet som de skulle stå på om det var Jesus som var där mitt ibland dem. 
  • Låt den som vill förklara varför de gjort det val de gjort.
  • Slutligen ber du barnen ställa sina modeller där de skulle VILJA vara om Jesus var här.

Säg
Tack för att ni var med och gjorde den här övningen. Ta en funderare på vad du kan göra för att komma dit du vill med Jesus. Vad behöver du göra för att komma närmare honom? Vad är ditt nästa steg?

Modul material
play-doh
bord

Rymdpromenad

Lek
7 mins

Förberedelser: Blås upp ett antal ballonger (minst 5 stycken). Ställ fram ett par stolar eller ett par tidningar på golvet.
 

Lek

  • Dela in barnen i lag (3–5 personer på varje lag). 
  • Placera ett lag vid varje stol/tidning.
  • Sprid ut ballongerna på golvet.
  • Förklara att lagen är besättningen på ett rymdskepp.
  • De har sett en massa rymdskräp som flyger omkring och de måste nu ge sig ut på en rymdpromenad för att samla upp skräpet innan det förstör deras rymdskepp.
  • På din signal får de börja samla in skräpet (ballongerna) runt sitt rymdskepp (stol eller tidning).
  • För att genomföra rymdpromenaden måste en person hela tiden stå på stolen/tidningen och de andra slå armkrok med denne och varandra så att de bildar en kedja. De ska försöka nå ut så lång som möjligt utan att släppa varandra och samla in ballongerna till sitt rymdskepp.
  • OBS! Om någon släpper greppet om sin lagkamrat glider denne iväg ut i rymden och är ute ur leken. Om en person faller av stolen/tidningen är hela laget förlorat i rymden.
  • Ge lagen tre minuter på sig att samla så mycket skräp de kan. Det lag med flest ballonger i sitt rymdskepp vinner.

Säg 
I den här leken kanske ni upptäckte att ni kunde nå mycket längre än ni trodde. Ofta fungerar de så i verkligheten också.

Modul material
stolar eller tidningar
ballonger

Hur är läget?

Tänkvärt
8 mins

Förberedelser: Skriv ut en kopia av bilagan “Hur är läget?” till varje deltagare. Fyll i din egen kopia som ett exempel att visa barnen. 
 
Säg
Om du vill gå vidare med Gud kan det vara en bra ide att skaffa dig en klar bild på var du befinner dig nu först.
 
Aktivitet

  • Ge ut bilagan "Hur är läget?" till varje deltagare.
  • Ställ fram färgpennor på bordet.
  • Be barnen fundera på hur de känner för de 5 olika delarna av att följa Jesus. (Naturligtvis finns det många fler aspekter av att följa Jesus än dessa fem men vi försöker idag bara lägga en grund att utgå ifrån.)
  • Be barnen färglägga varje sektion av cirkeln på ett sånt sätt att det representerar hur de tycker att de har det på varje område. De ska börja måla längst in och gå utåt. Om någon ber väldigt ofta men nästan aldrig läser Bibeln ska de färglägga nästan hela “Böne”-delen  men nästan inget på “läsa Bibeln”-delen.
  • Genom att följa barnens funderingar i den här aktiviteten kan du försöka skapa dig en bild av vilka av barnen som redan har en relation med Gud och vilka som inte har det.

Säg
Nu vet vi lite mer vart vi befinner oss på vår resa med Gud. På vilka områden skulle du vilja växa och vad vill du bli bättre på? Vad kan du göra nu för att komma närmare Gud?

Modul material
färgpennor
Bilagan - Hur mår du?

Nästa steg

Aktivitet
7 mins

Förberedelser: För att göra denna aktivitet är det bra att först ha gjort modulen “Hur är läget?”
 
Aktivitet

Efter att ha slutfört aktiviteten “Hur är läget?” kan du uppmuntra barnen att ta ytterligare en titt på sitt blad och fundera på följande frågor:

  • Hur kan du komma närmare Gud?
  • På vilka av dessa områden skulle du vilja växa?
  • Vilka steg tänker du ta för att göra det?
  • Låt barnen fylla i lite med en annan färg på pennan på de områden de vill växa.

Samtala om
Om du har en stor grupp kan du dela in dem i två mindre grupper för denna aktivitet. Uppmana barnen att berätta om något område de vill växa på. Be barnen ge tips på hur man kan växa på det området. Hjälp dem med idéer om det behövs.
 

Säg 
Om det är så att du vet att du inte följer Jesus alls för tillfället men du skulle vilja börja följa honom så får du gärna stanna en stund efter samlingen och prata med någon av oss ledare om det. 

Häftig flygning

Lek
8 mins

Lek

  • Ge ett A4-ark till varje deltagare.
  • Be varje barn skapa det bästa flygplanet som de kan med hjälp av pappret.
  • Se vems flygplan kan flyga längst från en viss utvald punkt.
  • Låt barnen ändra sin design och försöka igen om de skulle vilja.
  • Ge bonuspoäng för bästa design och häftigaste utseende. 
Modul material
papper

Ett steg åt gången

Sammanfattning
2 mins

Säg
När det gäller att lära känna Gud så kommer ingen av oss någonsin kunna säga att vi vet allt om Honom. Det finns alltid mer vi kan lära oss och upptäcka om Gud. Om du är nöjd med din relation med Gud, så är det OK. Men om du skulle vilja och våga lära känna Gud djupare så gör man det steg för steg. Vilket skulle ditt nästa steg vara? Hur skulle det se ut? Om du vill samtala med oss om detta så stannar vi gärna kvar och pratar med dig en stund.