Star wars logo

Star Wars

Med inspiration från de senaste årens Star Wars filmer och framför allt "The Force Awakens" har vi satt ihop ett Star Wars-tema där vi särskilt talar om "kraften". Varje karaktär i filmen som sägs ha "kraften" har också ett val att göra i hur de använder den kraften. I filmen kan de välja att använda den antingen för mörkrets sida eller ljusets sida. Bibeln säger att vi när vi tror på Gud har fått en kraftens Ande och var och en av oss har ett val att göra om hur vi använder den. Vi kan använda den till goda eller onda gärningar. 

Samlingens längd: 90 min

Mål

  • Att prata om "Kraften" med utgångspunkt från filmen Star Wars-The Force Awakens
  • Att hjälpa unga människor att förstå att de också har en "kraft" (gåva) och de har ett ansvar att använda denna "kraft" (gåva) på ett bra sätt.
  • Att fundera på det inflytande som de har på sina vänner och hur de kan använda sina gåvor för att hjälpa andra under den kommande veckan. 

 

 

Beskrivning

Med inspiration från de senaste årens Star Wars filmer och framför allt "The Force Awakens" har vi satt ihop ett Star Wars-tema där vi särskilt talar om "kraften". Varje karaktär i filmen som sägs ha "kraften" har också ett val att göra i hur de använder den kraften. I filmen kan de välja att använda den antingen för mörkrets sida eller ljusets sida. Bibeln säger att vi när vi tror på Gud har fått en kraftens Ande och var och en av oss har ett val att göra om hur vi använder den. Vi kan använda den till goda eller onda gärningar. 

Material till samlingen

  • Kartonger av olika storlekar
  • aluminiumfolie
  • Tejp
  • Tidningar
  • Soppåsar
  • märkpennor
  • engångskoppar
  • Bram flakes eller liknande
  • sylt
  • plastsäckar
  • skyddsplast
  • Badbollar
  • märkpennor
  • Uttryckta papper från bifogad fil
  • papper
  • pennor
  • Starbust eller vinegum
  • Flexibeams
  • silvertejp
  • mjuka skum-tennisbollar
  • Bifogad fil
  • pennor
  • godis
  • kakor
  • musik
  • Flexibeams
  • silvertejp eller aliminiumfolie
  • maskeringstejp eller koner
  • ballonger
  • TV eller projektor
  • dator

Samlingens moduler

Star Wars – mer än en film

Videoklipp
4 mins

Säg
Idag ska vi har Star Wars tema och det finns många filmer som handlar om Star Wars. Vi kommer att titta lite extra på filmen Star Wars – The Force Awakening. I alla filmerna finns kampen mellan det goda och det onda. Kraften finns i centrum av filmerna och idag kommer vi att prata lite mer om just kraften. 

Visa
https://youtu.be/OurCT3YaBvc  (Visa till min 2:28)
(Fenjima: "Därför är Star Wars-fansen så trogna" - Nyhetsmorgon (TV4))

Modul material
TV eller projektor
dator
CORE

"Kraften"

Tänkvärt
7 mins

Säg
I Star Wars filmerna ser vi hela tiden att det finns en Kraft och en kamp mellan det goda och det onda. George Lucas som har gjort många av Star Wars filmerna fick frågan om det är Gud som är "Kraften" i Star Wars universumet. Han svarade att han använde sig av "Kraften" i sina filmer för att väcka ett intresse för andliga saker bland ungdomar. 

Visa
Visa följande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=WV8z0Q6YB08

Säg
Efter man har sett Star Wars skulle man gärna vilja bli en Jedi master och ha dessa krafter. Fråga Tror du att det finns en kraft i universum? Tror du att Gud finns? Vad betyder kampen mellan det onda och det goda? Hur kan vi "ha Gud med oss" i våra liv?

Modul material
TV eller projektor
dator

Kan du namnen på karaktärerna?

Intro
8 mins

Aktivitet
Sätt upp bilder på de olika karaktärerna från Star Wars på väggen runt om i rummet. Låt sedan barnen gå runt en och en eller i par och försöka skriva ner namnen på karaktärerna. Om du tror att det är för svårt för dem kan du ge dem listan med namnen på karaktärerna som hjälp. Samla sedan in och rätta svaren.

Alternativ
Du kan också använda PowerPoint presentationen för att visa karaktärerna. Du kan dela ut listan med de 20 karaktärerna och de får skriva ner rätt siffra vid namnet. När du visar den första bilden ska de skriva siffran "1" bredvid namnet på karaktären. Om du tycker att 20 karaktärer är för många kan du använda det korta bildspelet. 

Svar långa bildspelet

  1. Jar Jar Binks
  2. Luke Skywalker
  3. Obi-Wan Kenobi
  4. The Emperor
  5. Wampa
  6. Queen of Naboo
  7. Princess Leia
  8. Han Solo
  9. C-3PO
  10. Darth Vader
  11. Yoda
  12. Darth Maul
  13. Jabba the Hutt
  14. Clones
  15. R2-D2
  16. Kylo Ren
  17. Rey
  18. BB-8
  19. Finn
  20. Chewbacca

Svar korta bildspelet

  1. Luke Skywalker
  2. The Emperor
  3. Princess Leia
  4. Han Solo
  5. C-3PO
  6. Darth Vader
  7. Yoda
  8. Clones
  9. Kylo Ren
  10. Chewbacca
Modul material
Bilagor
dator
Projektor
penna
papper

Yoda yoghurt

Lek
5 mins

Till ledaren: Tänk på att först ta reda på om det är någon som är allergisk mot de ingredienser som används i leken!

Förberedelser: Blanda naturell yoghurt (eller fil) med några droppar grön karamellfärg för att få fram en lagom tjock grön blandning. Fyll sedan lika många nappflaskor som du önskar ha medverkande i leken. Det går också att använda ett glas och sugrör om man inte har nappflaskor. 

Lek

  • Välj ut de från gruppen som du vill ska medverka i leken (tex. 3 st).
  • Berätta för alla att detta är ett "inträdesprov" för att bli en Star Wars hjälte och dessa personer ska nu ska tävla mot varandra.
  • Den som först har "druckit" upp sin yoda juice och kan hålla flaskan/glaset upp och ned ovanför sitt huvud utan att yoghurt droppar ned på huvudet är vinnaren. 
  • På din signal börjar de tävla och resten av gruppen ska "heja på" sin favorit.
Modul material
yoghurt
nappflaskor eller glas och sugrör
grön karamellfärg
CORE

Min egen planet

Diskussion
8 mins

Diskussion

  • Dela upp barnen i mindre grupper och ge varje grupp en uppblåsbar badboll och en märkpenna.
  • Förklara att bollen representerar en planet som de ska råda över.
  • Be dem ge planeten ett namn och bestämma vem som ska bo på planeten.
  • Be dem sedan sätta upp regler och lagar för sin planet.
  • Använder man pengar på planeten? Vilken valuta använder man sig av och hur tjänar man pengar?
  • Hur tänker de beskydda sin planet från andra och hur ska de kontrollera sina invånare?
  • Be dem att skriva ned saker på sin badboll allteftersom de kommer på dem för att sedan kunna berätta om sin planet för de andra grupperna när de är klara.

Säg
När människor får makt kan de använda den på två sätt, antingen för att kontrollera andra eller för att ge frihet. Det är oftast svårare att använda vår makt till att ge andra frihet eftersom det ibland innebär att vi ger bort lite av den makt vi har. Tänk på att när vi ger av vår makt till andra, gör vi oftast något bra eftersom det ger mer frihet till människor runt om oss.​

Modul material
Badbollar
märkpennor

Bygg en droid (robot)

Lek
8 mins

Aktivitet

  • Lägg fram material (enligt listan nedan) mitt i rummet för att bygga droiderna (robotarna).
  • Dela upp gruppen och förklara att de ska skapa den bästa droiden (roboten) från materialet som finns tillgängligt.
  • Det ska tänka på saker som skyddspansar och vapen, förmågan att laga rymdskepp samt hur droiden kan röra sig och hur den kan strida.
  • Efter fem minuter får varje grupp chansen att visa upp sin droid för resten av gruppen.
  • Utse en vinnare. 
Modul material
Kartonger av olika storlekar
aluminiumfolie
Tejp
Tidningar
Soppåsar
märkpennor
engångskoppar

Starbust War

Lek
6 mins

Lek

  • Ge varje barn en Starbust godis. (Om du inte har Starbust  kan du använda en rulle med vinegums).
  • Säg åt barnen att hitta en plats i rummet och att de ska lägga godisen (utan papper) på tungan och sticka ut tungan så att alla kan se godisen.  
  • Låt barnen sakta gå runt i rummet (utan att springa) och balansera godiset på tungan. 
  • Efter en liten stund förklarar du att du kommer att ropa ut en färg och att barnen måste samlas i grupper med samma färg på godiset.
  • Börja med att ropa ut två färger, t.ex. grön och röd samt gul och orange. Alla gröna och röda samlas i en grupp och gula och orange i en annan.
  • Därefter kan du t.ex. säga att alla röda och gröna ska sitta ner (fortfarande med tungan ute) och gula och orange ska stå på ett ben. 
  • Efter en stund är det dags att börja eliminerar deltagare. Du kommer att ropa ut en färgkombination och den sista att hitta sin grupp är ute ur leken.  
  • Du kan börjar med grupper där en av varje färg ska samlas. Sedan kan du göra kombinationer som t.ex. 1 röd, 2 gula, 2 orange och 1 grön.
  • Du måste hålla koll på vilka färger är kvar så att du kan ropa ut kombinationer som fortfarande finns kvar.
  • Till slut blir det endast en eller eventuellt några vinnare kvar.
  • Du kan avsluta genom att dra en färgad godis ur en hat och på så vis avgöra vem av de som är kvar som blir den slutliga vinnaren.  
Modul material
Starbust eller vinegum

Wookiee-ansikte

Lek
4 mins

Förberedelser: Lägg ut skyddsplast på golvet och klipp upp hål i stora sopsäckar (lika många som ska bli Wookiees). Förbered flingor och sylt i små skålar till varje lag. Tryck ut bifogad fil "Wookiee-ansikte".

Lek 

  • Dela in barnen i grupper med tre och ge varje grupp lite sylt och flingor. 
  • Varje lag ska välja vilken person som ska bli en Wookiee. 
  • Förklara att de har fem minuter på sig att med hjälp av sylten och flingorna göra en så bra Wookiee som möjligt. (Visa dem  bilden av Wookie-ansiktet)
  • När tiden är ute låt varje lag presentera sin Wookiee och dela ut ett pris till den bästa Wookieen.
  • Medan de med Wookiee-ansiktena tvättar av sig, kan resten av gruppen städa upp i rummet efter leken.
Modul material
Bram flakes eller liknande
sylt
plastsäckar
skyddsplast

Klonerna attackerar

Lek
8 mins

Förberedelser: Förbered ett antal Star Wars lasersvärd. Du kan enklast skapa dem med flexibeams som går att beställa på nätet. Du kan tejpa ena änden av flexibeam med grå tejp för att göra dem mer lika lasersvärden i Star Wars. Du kan eventuell behöva delar dem på hälften så att de är lättare att hålla  Ett annat alternativ är rörisolering som säljs på byggaffärer.

Lek

  • Välj ut fyra personer som ska vara Jedis. Ge dem var sitt lasersvärd och säg åt dem att ställa sig mitt på golvet.
  • De övriga formar en cirkel runt dessa fyra. (De fyra i mitten står med ryggarna mot varandra så att de står vända utåt mot de övriga i gruppen)
  • Ge resten av gruppen tre mjuka "skum" tennisbollar. Målet är att kasta bollarna för att träffa benen på Jedis. De fyra Jedis kan försvara sig och blockera bollarna med hjälp av lasersvärdet men om bollen träffar deras ben förlorar de sin Jedi-status och måste gå och ställa sig i den den yttre cirkeln.
  • Fortsätt tills bara en Jedi står kvar som vinnare.
  • Välj nya Jedis och börja om från början igen!

 

Modul material
Flexibeams
silvertejp
mjuka skum-tennisbollar

Jedis mot Siths

Lek
8 mins

Förberedelser: Förbered ett antal Star Wars lasersvärd. Du kan enklast skapa dem med flexibeams som går att beställa på nätet. Du kan tejpa ena änden av flexibeam med grå tejp för att göra dem mer lika lasersvärden i Star Wars. Du kan eventuell behöva delar dem på hälften så att de är lättare att hålla  Ett annat alternativ är rörisolering som säljs på byggaffärer. Skapa också en "arena". Här kan du antingen avgränsa ett rum genom att tejpa maskeringstejp i en fyrkant på golvet eller göra avgränsningen med bänkar i en gymnastiksal. Ordna med två brickor som kan fungera som sköldar. 

Lek

  • Dela barnen i två lag – Jedis och Siths. Vid ojämnt antal deltagare låt en av dina ledare ingå i ett av lagen.
  • Ge varje deltagare ett nummer så att varje lag har en etta, två, trea, osv. 
  • Be deltagarna sätta sig på två led mitt emot varandra så att ettorna sitter mittemot ettorna i det  andra laget, osv.
  • Lägg fram två lasersvärd och två sköldar på golvet mellan de båda lagen.
  • Förklara att när du ropar upp deras nummer är det deras uppgift att ta upp ett lasersvärd och en sköld och springa till "arenan".
  • Obs! Skölden ska balanseras på handflatan. De får inte hålla fast brickan.
  • Den som först lyckas stöta ned den andres sköld med sitt lasersvärd vinner matchen.
  • Var noga med att sätta egna regler för vad som är förbjudet och tillåtet i matchen. Du kan tex. säga att inga hugg mot huvudet är tillåtna och att om de bryter mot en regel är den personen diskad.
  • Laget får ett poäng för varje vunnen kamp. För protokoll över hur många poäng varje lag har.
Modul material
Flexibeams
silvertejp eller aliminiumfolie
två plastbrickor
A3 papper
tuschpenna
maskeringstejp

Jag är din far

Diskussion
10 mins

Förberedelser

  • Ordna bilder på några av era manliga ledare och deras barn. Om ni inte har några manliga ledare med barn kan du ta någon annan manlig person i deras närhet som de flesta känner till. (Detta är inte nödvändigt, endast om ni skulle vilja lägga in några lokala personer bland kändisarna). 
  • Lägg in de bilderna i det bifogade Word dokumentet och skriv namn under endera pappan eller barnet. 
  • Tryck ut bifogad fil  "Jag är din far" och häng bilderna med olika kändisar runt om i rummet, (tillsammans med eventuellt de bilderna som ni valt av era ledare). 

Lek

  • Dela in gruppen i par eller grupper av tre och ge varje grupp en penna och papper.
  • Be dem para ihop kändisbilderna så att rätt barn kommer med rätt far.
  • Ge dem några minuter att arbeta på detta och visa sedan rätt svar så grupperna kan rätta sina svar.

Rätt svar:

  • 1-F  (David Beckham - Brooklyn Beckham)
  • 2-H (Stellan Skarsgård - Alexander Skarsgård)
  • 3-G (Prins Charles - Prins Williams)
  • 4-A (Kung Carl Gustaf - Prins Carl Philip
  • 5-B (Darth Vader - Luke Skywalker)
  • 6-D (Gunde Svan - Julia Svan)
  • 7-E (Tiger Woods - Charlie Woods)
  • 8-C (Zlatan Ibrahimovic - Maximillian Ibrahimovic)


Säg
I Star Wars filmerna ser vi att flera av dem som har "kraften" är släkt med varandra. Våra familjer och de vi bor tillsammans med är de som har stor kraft eller inflytande på oss. På samma sätt har även vi stor kraft eller inflytande på dem och det är viktigt att vi tänker på hur vi använder oss av den.

Diskussion
Fråga följande frågor:

  • Vilken kraft/inflytande har föräldrar och syskon över dig?
  • Ge exempel på hur den kraften/inflytandet kan användas på ett felaktigt sätt.
  • Vad har du för kraft/inflytande hemma? Hur påverkar det tex. de andra i familjen när du är på dåligt humör eller bråkar?

Säg
Det är ganska lätt att förstå att våra föräldrar har inflytande på oss men vi har också möjlighet att välja hur vi uppför oss när vi är hemma. Om vi blir arga och inte lyder när vi blir ombedda att göra något påverkar det humöret på dem som är runt omkring oss. När vi erbjuder oss att hjälpa till eller ber om ursäkt när vi gjort fel,  påverkar det andra positivt. Glöm inte bort att du har kraft att positivt påverka dem runt omkring dig!

Modul material
Uttryckta papper från bifogad fil
papper
pennor

Jedis ballongkamp

Lek
8 mins

Förberedelser: Förbered ett antal Star Wars lasersvärd. Du kan enklast skapa dem med flexibeams som går att beställa på nätet. Du kan tejpa ena änden av flexibeam med grå tejp för att göra dem mer lika lasersvärden i Star Wars. Du kan eventuell behöva delar dem på hälften så att de är lättare att hålla  Ett annat alternativ är rörisolering som säljs på byggaffärer. Skapa också en "arena". Här kan du antingen avgränsa ett rum genom att tejpa maskeringstejp i en fyrkant på golvet eller göra avgränsningen med bänkar i en gymnastiksal. 

Lek

  • Välj tre personer från din grupp som ska kämpa mot varandra i denna lek.
  • Ge varje deltagare ett lasersvärd och en uppblåst ballong. 
  • Förklara att vinnaren är den person som kan bolla sin ballong på lasersvärdet längst utan att ballongen faller i marken eller personen tar ett kliv utanför "arenan". 
  • När du fått en vinnare väljer du ut nästa tre som ska kämpa mot varandra. Om leken är en success kan du fortsätta tills alla har haft möjlighet att delta och avsluta med en final mellan alla vinnarna för att få en slutlig Jedi vinnare.
  • Om det blir för enkelt för dem att hålla ballongen i luften kan du säga att de måste hålla svärdet i "fel" hand. Högerhänta måste använda sin vänster hand och vänsterhänta använda sin höger hand. 
Modul material
Flexibeams
silvertejp eller aliminiumfolie
maskeringstejp eller koner
ballonger
CORE

May the force be with you

Tänkvärt
0 mins

Säg
När vi tittar på Star Wars blir jediriddarna hjältar och allt handlar om hur de lär sig att hantera "kraften" och väljer att använda den på ett bra sätt. I Bibeln står det mycket om Gud och Hans kraft. Han är inte bara någon opersonlig Gud – en kraft – utan en Gud som älskar oss och vill ha en relation med oss. Gud ger oss även kraften att leva bra och goda liv, så att vi kan vara en "positiv kraft" i världen.  

Läs
I Efesierbrevet kapitel tre står det:
Jag ber att han som är så rik på härlighet ska ge er kraft och inre styrka genom sin Ande (vers 16)
Han som verkar i oss med sin kraft och kan göra långt mer än vi någonsin kan be om eller tänka oss (vers 20)

Säg
Gud vill ge dig kraft och styrka. Han vill använda dig till att göra långt mycket mer än vad du ens kan tänka dig. Gud vill att vi ska göra gott här på jorden och Han vill ge oss kraften att göra det. Varför gör Gud detta? Därför han älskar alla människor. Vi kan läsa vidare i vers 18-19:

Då ska ni tillsammans med alla de heliga förstå bredden och längden, höjden och djupet och lära känna hans kärlek, som är långt mer än någon någonsin kan förstå.

Det är detta som är viktigt för Gud. Att människor förstår hur mycket han älskar dem och att människor är villiga att tjäna Gud och låta hans mäktiga kraft komma till bra användning i världen. 

I Efesierbrevet 6:10 står det också: Till sist: Var starka i Herren och hans väldiga kraft. 

I Star Wars gällde det för en Jedi att hitta "kraften". För oss människor handlar det om att hitta Gud. Därför säger Gud att det viktigaste i våra liv är att söka efter Honom: Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så får ni allt det övriga också. (Matt 6:33)

CORE

Awakening the Force

Sammanfattning
6 mins

Säg
I Star Wars filmerna har många av karaktärerna "Kraften" (The Force) . Det är en speciell kraft och gåva som kan påverka människor och situationer runt omkring dem. Alla av oss har kraften att påverka människor som finns i vår omgivning. Det kan vara våra vänner, vår familj eller människor som vi bara träffar ibland. Vi måste se till att vi använder vår påverkan på ett bra sätt. I Bibeln kan vi läsa om Guds kraft och att inget är omöjligt för honom och att allt kommer från honom. Han säger också att han älskar oss och att om vi väljer att lita och tro på honom så kommer han att ge oss sin kraft till oss. 

Aktivitet

  • Skriv ut den bifogade filen "Awakening The Force" och gör fyra olika stationer runt om i rummet som barnen kan gå till. 
  • Vid varje station lägger du ett stort pappersark samt några kakor eller godis på pappret. Lägg också ett antal pennor vid varje station. 
  • Förklara för barnen att de har lite tid att gå till varje station, läsa bibelordet och titta på vilken sorts kraft (eller möjlighet att påverka) som de har. Allt förklaras vid varje station. 
  • Efter de har titta på de olika stationerna ska det välja en eller två stationer och därigenom de områden där de vill använda sin "kraft" att påverka något.  Det kan vara genom givmildhet, positiv atmosfär, en hjälpande hand eller våra ord som de väljer att göra något positivt denna vecka. De ska sedan gå till den stationen och ta en kaka/godis och där den låg ska de skriva hur de tänker använda sin "kraft" på ett positivt sätt denna vecka.
  • Om du vill kan du sätta på lite bakgrundsmusik för att hjälpa dem fokusera bättre.
     

Säg
Den här veckan har du möjlighet att använda din "kraft" på ett sätt som kan hjälpa eller uppmuntra andra. Kom ihåg det varje gång du möter någon denna vecka!

Modul material
Bifogad fil
pennor
godis
kakor
musik