tv-spel

Tv-spel

Videospel kan vara väldigt roliga. Ett bra spel kan hjälpa oss slappna av och även förbättra våra reflexer. Dataspel kan också hjälpa oss att hitta något gemensamt med andra barn och ungdomar. Alla dataspel är dock inte bra. Våld och olämpligt eller stötande innehåll förekommer ofta, särskilt i spel för äldre ungdomar. Tanken med denna samling är att ge din grupp utrymme att reflektera över de spel de spelar och hur dessa spel kan påverka hur de tänker, talar och agerar. Samlingen kommer också att presentera Jesus som den som ger oss liv, äventyr och berikande erfarenheter och låta barnen reflektera över hur de använder sin fritid med detta i åtanke.

Bibelvers: Kol 3:17 

Samlingens längd: 66 min

Mål

  • Att fundera över hur dataspel påverkar våra liv.
  • Att fundera på om alla dataspel är bra.
  • Att fundera på vilka andra aktiviteter vi kan göra.

Beskrivning

Videospel kan vara väldigt roliga. Ett bra spel kan hjälpa oss slappna av och även förbättra våra reflexer. Dataspel kan också hjälpa oss att hitta något gemensamt med andra barn och ungdomar. Alla dataspel är dock inte bra. Våld och olämpligt eller stötande innehåll förekommer ofta, särskilt i spel för äldre ungdomar. Tanken med denna samling är att ge din grupp utrymme att reflektera över de spel de spelar och hur dessa spel kan påverka hur de tänker, talar och agerar. Samlingen kommer också att presentera Jesus som den som ger oss liv, äventyr och berikande erfarenheter och låta barnen reflektera över hur de använder sin fritid med detta i åtanke.

Bibelvers: Kol 3:17 

Material till samlingen

  • två fjärrstyrda bilar
  • maskeringstejp eller krita
  • Bananer
  • Kartonger
  • pennor
  • bilaga Min tidsplan
  • mobil eller surfplatta
  • Grönt rött och gult A4 papper
  • bilaga spellista
  • neonfärgade kläder
  • mp3-spelare
  • Högtalare
  • papper
  • gummiband
  • tuschpennor
  • plastmuggar
  • små kartonger
  • ev.stora kartonger
  • fotbollsmål
  • ping-pong boll
  • maskeringstejp

Samlingens moduler

Gamla hederliga brädspel

Intro
6 mins

Mål: Att visa vilka typer av spel barn brukade spela innan Internet fanns.

Förberedelser: Ta med ett urval av klassiska brädspel. Spel som t.ex. "Fyra i rad" är idealiska.

Spel

  • När barnen börjar anlända till samlingen erbjuder du dem att prova på olika brädspel.
  • Uppmuntra alla att vara med. (Du kan låta barnen dra en lapp ur en hatt och på så sätt dela in dem i olika spelgrupper.)

Fråga
Hur är dessa spel jämfört med de spel du brukar spela hemma?
Föredrar du brädspel eller dataspel? Varför?

Alternativ aktivitet
Om du har tillgång till en eller två gamla spel-konsoller, tex. en NES eller en Sega Mega-drive, kan du sätta upp dem med en TV.
Låt barnen spela några gamla klassiska spel som Tetris, Pac-Man eller Super Mario Brothers.

Modul material
Ett urval av brädspel

Höj ribban

4 mins

Mål: Att introducera temat och läsa upp eventuella meddelanden (pålysningar) som du har för gruppen.

Förberedelser: Klipp ut stjärnor från ett gult A4-ark. (De bör minst vara i knytnävsstorlek.) Skriv ett meddelande på var och en av stjärnorna och göm stjärnorna runtom i rummet innan barnen anländer.

Meddelanden

  • Berätta för barnen att Mario och Luigi har förlorat alla sina stjärnor.
  • Stjärnorna är gömda i rummet någonstans.
  • Utmana barnen att hitta stjärnorna.
  • När alla stjärnor har hittats  ber du barnen läsa upp meddelandena som finns skrivna på dem.
  • (Det blir roligare om alla stjärnor har ett meddelande även om det kanske inte är ett så viktigt sådant.)

Säg
Dataspel är jättekul och ett riktigt bra spel kan underhålla oss i flera år. Ett klassiskt brädspel kan fortfarande vara känt och älskat många år efter det kom ut. Har du någon gång funderat på hur dataspel kan påverka dig? Vi kommer att prata mer om detta under vår samling idag.

Modul material
Gula A4-ark
sax
penna
meddelanden

Minecraft-mania

Lek
8 mins

Mål: Att skapa den bästa Minecraft karaktären

Förberedelser: Dela upp det material du plockat fram så att varje lag har tillgång till lika många saker. (Om du inte är bekant med Minecraft, gå till denna hemsida och läsa lite kort om vad spelet går ut på. Det finns naturligtvis även många andra sidor att välja på.)

Lek

  • Dela in barnen i lag.
  • Ge varje lag det material de får använda sig av.
  • Varje lag måste välja en person som de ska förvandla till en Minecraft karaktär med hjälp av det material som finns tillgängligt för dem.
  • Ge lagen 5 minuter att utföra denna uppgift.
  • När 5 minuter har gått ber du varje lag visa upp sin modell. Låt varje modell visa upp sig och sina “kläder” genom att gå fram och tillbaka i rummet som på en catwalk.
  • Välj vilka “kläder” du tycker är bäst. Dela ut priser till det vinnande laget.

Säg
Minecraft har blivit ett av de mest populära spelen någonsin vilket förmodligen beror på att man kan vara hur kreativ man vill och man är begränsad av väldigt få regler.

Modul material
material för att klä ut sig t.ex. tyg
band
papper
folie

Snärt-boll

Lek
5 mins

Mål: Att snärta en ping-pong boll i mål.

Förberedelser: Sätt upp ett fotbollsmål (t.ex. med hjälp av stolar eller koner). Markera med maskeringstejp 1m, 2m, 3m, 4m, 5m, o.s.v. från målet.

Lek

  • Be en frivillig komma fram.
  • Placera ping-pong bollen ungefär en meter ifrån målet.
  • Personen ska nu försöka snärta till ping-pong bollen så att den går i mål.
  • Låt sedan alla som vill få försöka från samma 1 meters märke.
  • De som klarar detta går vidare i tävlingen och får sedan försöka från 2 meters märket.
  • (Den som missade första gången är ute ur spelet.)
  • Flytta sedan bollen längre och längre ifrån målet.
  • Fortsätt tills endast en eller två spelare är kvar i spelet.

Alternativ
För en mer utmanande tävling kan du placera några hinder mellan målet och skytten.

Modul material
fotbollsmål
ping-pong boll
maskeringstejp

Hur mycket tid?

Diskussion
5 mins

Mål: Att samtala om hur mycket tid barnen tillbringar med att spela dataspel.

Diskutera

  • Fråga barnen hur många timmar i veckan de tillbringar på följande 3 saker:
    • Spela på appar (på telefoner eller surfplattor)
    • Spela på en konsoll (X-box, Playstation)
    • Att spela någon annan typ av dataspel.
  • Prata om varje kategori i tur och ordning.
  • Be barnen att välja det kort (från en kortlek) som de tycker bäst representerar de antal timmar de spel i genomsnittlig per vecka. (Knekt, Dam och Kung representerar mer än 10 timmar per vecka).

Fråga

  • Tycker du att du spenderar för mycket tid på dataspel?
  • Hur känner du för det? (OK? Chockad? Bryr mig inte?)
  • Tycker du att barn generellt spelar för mycket dataspel?
  • Hur tror du att ditt spelande påverkar dig?

Angry birds

Lek
5 mins

Mål: Att skjuta ner så många muggar och lådor man kan med hjälp av en "Angry bird".

Säg
För några år sedan var dataspelet "Angry birds" extremt populärt. Idag kommer ni att få göra en live version av detta spel.

Lek

  • Bygg upp ett torn av plastmuggar.
  • Dela ut ett papper och ett gummiband till varje barn.
  • Be alla att vika ihop sina papper så mycket det går och sedan rita en “Angry bird” på den.
  • Ge varje person tre försök att skjuta sin “Angry bird” på tornet med hjälp av sitt gummiband.
  • Målet är att försöka få omkull så många muggar som möjligt.
  • Håll reda på hur många muggar var och en skjuter ner. Vinnaren är den som lyckas få omkull flest muggar.
  • Glöm inte att bygga upp tornet igen efter varje spelare gjort sina försök.
  • Om du har en stor grupp kan du dela in barnen i grupper om tre och låta varje spelare få ett försök. (Det kräver fler plastmuggar men leken går mycket snabbare).

Alternativ aktivitet

  • Om du har en slangbella för vattenballonger och en stor uteplats kan du använda dig av detta alternativ.
  • Fyll flera vattenballonger med vatten före samlingen.
  • Bygg ett torn av stora kartonger.
  • Låt en frivillig komma fram och ställa sig cirka 20 meter från tornet. (Pröva i förväg vad som är ett lämpligt avstånd.)
  • Ge personen 3 vattenballonger att skjuta mot tornet med hjälp av slangbellan.
  • Låt fler frivilliga pröva på samma sätt.
  • Den som slår omkull de flesta kartongerna vinner.
Modul material
papper
gummiband
tuschpennor
plastmuggar
små kartonger
ev.stora kartonger

Just dance

Lek
4 mins

Mål: Att kopiera ledarens danssteg 

Förberedelser: Denna lek är baserad på Just Dance som är ett dansspel. Spelet går ut på att man ska försöka imitera en dansares rörelser och på så sätt tjäna poäng. Låt en av dina ledare träna in en dansrutin som barnen sedan ska försöka imitera. Be ledaren sätta på sig något klädesplagg i neonfärger och välj en lämplig låt att utföra numret till.

Lek

  • Be barnen försöka imitera ledarens danssteg.
  • Starta musiken när alla är redo.
  • Du kan antingen göra detta till en tävling där den som bäst imiterar ledarens rörelser vinner flest poäng eller bara göra det som en rolig aktivitet.
Modul material
neonfärgade kläder
mp3-spelare
Högtalare

Håller du med?

Diskussion
5 mins

Mål: Att ge barnen möjlighet att uttrycka sina åsikter om dataspel.

Samtala
Läs upp det första av följande påståenden (Be barnen stå på ett ben om de håller med och lägga sina händer på huvudet om de inte håller med).

  • Att spela datorspel är dålig.
  • Att regelbundet spela spel med någon på nätet gör den personen till en vän.
  • Att spela FIFA gör dig till en bättre fotbollsspelare.
  • Att spela dataspel kan göra dig mindre stressad.
  • Du bör inte spela ett spel som har 18 årsgräns om du är under 18 år.
  • Att spela GTA (Grand Theft Auto) får dig att vilja stjäla bilar.

(Be några av barnen att förklara sina svar efter varje påstående.) 

Säg
Det finns naturligtvis många olika åsikter om dataspel. Det finns egentligen inte några givna regler om vilka spel vi bör eller inte bör spela, men det finns ett par saker som kan vara värt att tänka på:

  • Vare sig vi vill det eller inte blir vi alla påverkade av vad vi ser och hör. Det gäller även de spel vi spelar. 
  • Åldersgränsen finns där av en anledning. Om ett spel har en 18-årsgräns finns det säkert en bra anledning till varför du inte bör spela det.
  • Det finns mer i livet än dataspel. När vi väljer att tillbringa en timme med att spela dataspel ger det oss en timme mindre till andra saker.

Mini Mario Kart

Lek
5 mins

Mål: Att tävla med bilar runt en bana.

Förberedelser: Märk ut en racerbana på golvet med hjälp av en krita eller maskeringstejp och kartonger. Skala några bananer och behåll skalet.

Lek

  • Välj ut två frivilliga.
  • Ge varje deltagare en fjärrstyrd bil.
  • Förklara att det nu ska bli en biltävling i stil med Mario Kart (därav bananskal).
  • Den som är först med att slutföra 3 eller 4 varv (beroende på banans längd) vinner. Säg att det dock kommer att dyka upp vissa hinder på banan.
  • Släpp ned några bananskal på banan under loppets gång.
  • När loppet är över får ytterligare två tävlande komma fram och försöka.

Säg
Mario Kart har funnits i många år och det är en av de mest populära och välkända dataspelen för alla åldrar. Inte alla spel är lika roliga och oskyldiga som Mario Kart. Vissa spel kan vara otrevliga eller våldsamma. Hur kan vi avgöra vad som är bra och vad som är dåligt för oss när det gäller dataspel?

Modul material
två fjärrstyrda bilar
maskeringstejp eller krita
Bananer
Kartonger

Rött ljus

Aktivitet
6 mins

Mål: Att diskutera vilka spel som kan påverka oss på ett negativt sätt.

Förberedelser: Skriv ut några kopior av spellistan (se bilagan) och klipp ut de individuella speltitlarna.

Aktivitet

  • Dela in barnen i mindre grupper.
  • Ge varje grupp en uppsättning av de 20 speltitlarna och tre färgade papper (grönt, gult och rött).
  • Be grupperna prata om vilka av dessa spel som är OK för någon i deras ålder att spela. De ska dela in spelen i tre grupper och lägga pappersremsorna med spelets namn på respektive papper.
    • Grönt papper: Går bra att spela, inga negativa effekter.
    • Gult papper: Osäkert
    • Rött papper: En dålig idé att spela, kan ha en skadlig påverkan.
  • Be sedan grupperna redogöra för vilka spel de satt i vilken grupp och varför. 

Säg
Ibland är det verkligen svårt att veta vad som är OK och vad som är skadligt särskilt när det gäller dataspel. Dessa spel är inte det verkliga livet men de kan ha en påverkan på våra liv och vårt sätt att tänka och agera. Vi bör fundera på vilka spel vi vill spela och hur de påverkar oss och människorna omkring oss.

Modul material
Grönt rött och gult A4 papper
bilaga spellista

App-utmaningen

Lek
5 mins

Mål: Att spela ett spel och se vem som kan få den högsta poängen

Förberedelser: Ladda ner ett enkelt spel på mobilen eller surfplattan. Något som tex. Temple Run, Doodle Jump eller Flappy Bird är perfekt.

Spel

  • Sätt upp spelet.
  • Be fyra frivilliga komma fram.
  • Låt varje frivillig spela en omgång av spelet.
  • Den som lyckas få den högsta poängen vinner.

Alternativ
Om du har en adapter och din enhet stödjer detta kan du ansluta telefonen/surfplattan till en dataprojektor eller TV så att alla kan titta på när ni spelar.

Modul material
mobil eller surfplatta

Min tidsplan

Tänkvärt
7 mins

Mål: Att reflektera över hur vi använder vår tid

Förberedelser: Skriv ut en kopia av bilagan “Min tidsplan" till varje barn.

Säg
Att spela dataspel är roligt men är det en bra användning av vår tid? Går vi ibland miste om andra spännande möjligheter eftersom vi är upptagna med att spela?

Aktivitet

  • Dela ut en penna och en kopia av “Min tidsplan” till varje deltagare.
  • Be alla att tänka på en typisk dag (helst en lördag eller söndag) och hur mycket tid de tillbringar med att göra olika saker.
  • De ska se klockan som ett cirkeldiagram och dela urtavlan i axlar som representerar hur mycket tid de skulle tillbringa på olika saker. (Om de tillbringar åtta timmar med att sova skulle detta innebära fyra delar av urtavlan. Två timmars spelande skulle innebära en del, o.s.v.)
  • Uppmuntra barnen att tänka på alla möjliga saker som de gör med sin fritid (t.ex. äta, sova, titta på Netflix, gå ut med kompisar), men framför allt om hur mycket tid de tillbringar med att spela spel på konsoller, datorer, mobiler eller surfplattor.

Samtala

  • Hur mycket är för mycket spelande?
  • Finns det något som du skulle älska att göra på din fritid men som du inte har tid för? (Tror du att du skulle få tid för detta om du tillbringade mindre tid med att spela?)
  • Vad skulle du göra istället om du skar ner på din speltid?
  • Vad skulle hända om du slutade spela dataspel helt och hållet?

Säg
Bibeln säger att Jesus kom för att ge oss liv, och liv i överflöd. Det borde uppmuntra oss att söka oss till Jesus om han är livet och det som han ger kommer att vara något som ger oss verklig tillfredsställelse. Det Jesus ger är inte bara något på ytan, något som får oss att känna oss bra för stunden. Jesus ger oss en mening och ett liv som går på djupet. När vi tänker på vad Jesus vill ge oss, borde vi inte göra allt för att vara nära honom?  

Diskutera

  • Borde vi ge Jesus mer tid i våra liv?
  • Vad tror du att Jesus skulle säga om han såg din tidsplan?
  • Vad tror du att liv och liv i överflöd betyder? Vad menar Jesus med det?
  • Hur kan vi ge tid och utrymme i våra liv för det som Gud vill göra i oss?
Modul material
pennor
bilaga Min tidsplan

Summan av kardemumman

Sammanfattning
1 mins

Mål: Att avsluta samlingen med en påminnelse om de viktigaste punkterna från dagens samling.

Säg
Dataspel kan vara väldigt roliga men de har också förmågan att påverka oss och vårt liv. Om vi inte tänker till och är försiktiga kan det hända att vi väljer att spela dataspel som påverka oss negativt. Det är också viktigt att ha ett liv utanför spelets värld. Det finns massor av intressanta och roliga saker att uppleva om vi stänger av dataspelen en stund. Jesus vill ge oss ett överflödande liv och om vi vill ha det måste vi vara villiga att lägga åt sidan saker som kan blir viktigare för oss än vårt liv med Jesus. Kanske betyder det att vi behöver tillbringa lite mindre tid med X-boxen/datorn/surfplattan/mobilen?