Fingeravtryck

"Vem är du?" - identitet

Att kommunicera genom sociala medier är både ett snabbt och lätt sätt att nå sina vänner vart än i världen de befinner sig. Det finns dock några nackdelar med sociala medier efter som det är lättare online att låtsas vara någon annan än man verkligen är. Det är också lättare att säga saker online än om man samtalade med någon på riktigt. Det kan också vara så att vi skaffar oss en alternativ identitet genom hur människor ser oss online. Den här samlingen tar itu med dessa faror och hjälper barnen att förstå att det är bara är i Gud vi finner vår verkliga identitet.

Samlingens längd: 72 min

Mål

Att visa på att vår sanna identitet bara kan bli funnen i Gud.

Beskrivning

Att kommunicera genom sociala medier är både ett snabbt och lätt sätt att nå sina vänner vart än i världen de befinner sig. Det finns dock några nackdelar med sociala medier efter som det är lättare online att låtsas vara någon annan än man verkligen är. Det är också lättare att säga saker online än om man samtalade med någon på riktigt. Det kan också vara så att vi skaffar oss en alternativ identitet genom hur människor ser oss online. Den här samlingen tar itu med dessa faror och hjälper barnen att förstå att det är bara är i Gud vi finner vår verkliga identitet.

Material till samlingen

  • Polaroid kamera
  • papper
  • pennor
  • häftmassa
  • Bibel
  • Sneakers
  • Filt eller skynke
  • papper
  • pennor
  • soffa
  • stolar
  • Papper och penna
  • tandkräm
  • skålar
  • bordsknivar
  • Bitar av papper med namn av djur
  • ögonbindlar

Samlingens moduler

Vem är kändisen?

Intro
5 mins

Mål: Att gissa vilka barnen på bilderna är.

Förberedelser

  • Be dina hjälpledare att skicka dig en bild på sig själv som barn. Lägg in bilderna i dokumentet som vi har förberett i bifogad fil och tryck ut dem.
  • Tryck ut bilderna på kändisarna från den bifogade filen. 
  • Sätt upp bilderna runt om i rummet med hjälp av häftmassa. (Om du inte vill använda alla foton så kan du ta bort några och numrera om dem).
  • OBS! På Beyonce bilden står webbsidan längst ner på bilden. Stryk över det med en svart penna.

Lek

  • Ge ut pennor och papper till barnen och be dem gissa vilka som är på bilderna. (Förklara att personerna är vuxna idag och detta är bilderna på dem som barn).
  • Säg åt barnen att skriva ned sina svar och skriva sina namn på papperna.
  • Låt barnen jobba i par om de önskar.
  • Om du tror att det är för svårt för barnen kan de ge dem namnen på kändisarna och låta dem passa ihop rätt bild med rätt person. 
  • Ge dem fem minuter att utföra uppdraget. Samla sedan in svaren.
  • Låt en av dina hjälpledare rätta svaren medan du går vidare med samlingen. 
  • Ni kan sedan använda resultatet som en av de meddelanden ni framför i modulen "Identitetsbytet".

 

Kändisbilder

  1. Ashton Kutcher
  2. Beyonce
  3. Justin Bieber
  4. Lady Gaga
  5. Leonardo di Caprio
  6. Madonna
  7. Måns Zelmerlöv
  8. Prins Carl Philip
  9. Zlatan Ibrahimovic
  10. Zac Efron
Modul material
Papper och penna
häftmassa
bilder från bifogad fil
egna bebisbilder på ledare

Identitetsbyte

5 mins

Mål: Att presentera samlingens tema och ge pålysningar för denna kommande veckan.

Förberedelse

  • Skriv ut alla pålysningar för den kommande veckan.
  • Informera två av dina hjälpledare att medverka i denna aktivitet. 
  • Ge tid för de två ledarna att byta kläder med varandra innan ni börjar.

Information

  • Be dina två utvalda hjälpledare (utklädda till varandra.) att komma upp och ge information för den kommande veckan.
  • Låt dem ge ut veckans informationen medan de beter sig som om de var den andre personen. Uppmana dem att försöka härma den andra personens miner och utryck.

Säg
Att låtsas att vara någon vi inte är är bara fånigt. Om vi är ärliga har nog alla av oss någon gång låtsats vara någon eller något vi inte är. Detta är särskilt vanligt när vi är på sociala medier. Varför gör vi så? Är det något fel med att göra så? 

 

Modul material
veckans informationsblad

Hitta Shmee

Lek
6 mins

Mål: Att hitta "Shmee"

Förberedelse: Du kommer att behöva många ögonbindlar för denna lek.

Lek

  • Ge alla en ögonbindel. (Om du har för få ögonbindlar kan du eventuellt använda dig av halsdukar eller t-shirts)
  • Be barnen ställa sig på alla fyra.
  • Målet med leken är att hitta 'Shmee'
  • Välj ut en person att vara 'Shmee' genom att knacka lätt på en persons axel i smyg. 
  • Alla ska nu krypa runt i rummet på alla fyra förutom 'Shmee' som ska vara still.
  • När en person träffar en annan person ska den säga: 'Shmee?' Om personen man möter svarar med 'Shmee', ska de fortsätta att söka.
  • Om någon kommer fram till en person som inte svarar med "Shmee" vet den personen att de har hittat rätt.. Personen ska då hålla i 'Shmee' och stanna där han/hon är.
  • Fortsätt tills alla har hittat 'Shmee'.
Modul material
ögonbindlar

Livet på landet

Lek
7 mins

Mål: Att alla djur i samma grupp ska hitta varandra.

Förberedelser:

  • Skriv ut djurnamn på bitar av papper. Det är bra om du har minst fyra olika typer av djur, och det ska vara lika många djur i varje grupp.
  • Anpassa sedan antalet lappar efter hur många barn du har på samlingen. T.ex. om du har 16 barn kan du ha fyra får, fyra kor, fyra kycklingar och fyra grisar.
  • Skriv  även "Åsna" på en ensam lapp.

Lek

  • Ge barnen var sin lapp med ett djurnamn på och de får inte visa lappen för någon annan.
  • Se till att en ledare eller hjälpledare får lappen med åsnan.
  • På din signal ska alla barnen försöka hitta de som är samma djur som dem.
  • De får de inte prata eller ställa frågor för att hitta varandra; de får bara använda djurläten.
  • Den första djurarten som hittar alla sina medlemmar vinner.
  • Barnen kommer förmodligen att skratta åt den förvirrade ledaren som fortfarande gör åsneljud efter att alla andra har hittat sina jämlika.

Säg
Känner du dig ibland som åsnan i leken? Det kan vara svårt att vara dig själv om det innebär att du kommer att verka lite konstig eller annorlunda jämfört med dina kompisar. Det är mycket enklare att bara låtsas vara som alla andra. Vad får det för konsekvenser att försöka vara någon annat än vem vi egentligen är?

Modul material
Bitar av papper med namn av djur
CORE

Vad är det för fel med det?

Diskussion
6 mins

Mål: Att prata om vår "online-identitet".

Samtala
Om du har en stor grupp kan du dela upp barnen i några mindre grupper med en hjälpledare i varje grupp.

Fråga

  • Känner du någon som är helt annorlunda online jämfört med hur personen är i det verkliga livet?
  • Är de t.ex. häftigare, tuffare, roligare eller gladare på sociala medier än hur de är annars?
  • Ser du något fel i detta? Varför/varför inte?
  • Gör vi detta bara för att vi inte vill visa de sidor av oss själv som vi skäms över?

Säg
Vi kan lätt ändra vår personlighet online och det kan nästan bli något vi blir beroende av att göra. Vi kanske tycker att det är mycket roligare att vara den person vi är online än den person vi är i verkligheten. Det är här faran uppstår! Först av allt är vi inte ärliga mot andra om vem vi är men dessutom är vi inte heller ärliga mot oss själva. Vi är inte sann mot den person som Gud har skapat oss till att vara.

Den magiska soffan

Lek
7 mins

Mål: Att först få fyra personer från sitt lag på soffan

Till ledaren: Den här aktiviteten kan vara svår för barnen att förstå och det kan ta lite tid att förklara den. Den fungerar bäst om ni har mycket tid och rätt antal barn. 

Förberedelser
Forma en fyrkant av stolar och en soffa (soffan formar ena sidan och stolarna de tre andra). Se till att det finns tillräckligt med stolar för alla att sitta på. Om du inte har en soffa kan du använda stolar och lägga en filt över stolarna. (Soffan ska utgöras av fyra platser).

Lek

  • Säg till barnen att sätta sig på stolarna (men inte på soffan).
  • Varje rad av barn formar ett lag. Det är viktigt att komma ihåg vem som är med i vilket lag! (Om du har någon form av färgade västar eller annat som visar vilka som tillhör vilket lag, kan det underlätta för dig).
  • (För en enklare version kan man göra så att lagen är pojkar mot flickor.)
  • Ge var och en lapp och en penna och be dem att skriva ner sitt namn på lappen.
  • Målet med leken är att ett lag ska få fyra av sina medlemmar på soffan samtidigt.
  • Be en medlem från varje lag att sätta sig på soffan. Ta sedan bort stolarna de satt på.
  • Det kommer nu att vara en plats kvar i soffan. Barnet som sitter till höger om denna plats börjar leken.
  • Den personen får nu välja ett namn på en annan person. Den personen kommer och sätter sig i den tomma platsen i soffan.
  • Det finns nu en ny tom plats. Personen till höger om den nya tomma platsen ska i sin tur säga ett namn på en person de vill ska sätta sig där.
  • Det finns dock en utmaning! När en person byter till en ny stol måste den personen byta sin namnlapp med den som valde honom/henne.
  • Barnens identiteter blir mer och mer röriga desto längre spelet håller på. Fortsätt spela tills fyra medlemmar av samma lag sitter på soffan. Detta lag vinner.
Modul material
papper
pennor
soffa
stolar

Välj dina ord

Tänkvärt
6 mins

Mål:
Att prata om hur viktiga våra ord är och det faktum att vi inte kan ta tillbaka det vi sagt.

Förberedelser
Ställ fram ett bord framför gruppen. Ställ även fram en glasskål, en bordskniv och en tandkrämstub för varje barn som ska medverka.

Aktivitet

  • Be två eller tre frivilliga komma fram.
  • Säg åt dem att ställa sig bakom bordet med händerna bakom ryggen.
  • Förklara för dem att deras uppgift är att trycka ut tandkrämen i skålen så snabbt som möjligt.
  • På din signal ska alla trycka ut tandkrämen ur tuben så fort de kan. Se vem som är snabbast att göra detta.
  • Ge de tävlande nästa uppgift av aktiviteten vilket är att så snabbt som möjligt försöka få tillbaka tandkrämen in i tuben igen.
  • Ge dem 30 sekunder att försöka och avbryt sedan leken.
  • Tacka alla frivilliga och låt dem sätta sig ned igen.

Säg
När vi är online är det lätt att säga något sarkastiskt eller kritiskt. Det kanske känns som att våra ord inte får några följder när vi gör det. Vi tillåter oss säga saker som vi annars inte skulle våga eller vilja säga. Problemet är att när vi väl sagt något kan vi inte ta tillbaka det eller göra det ogjort. Det är precis som med tandkrämen - när man väl klämt ut den ur tuben så är det inte lika lätt att få tillbaka den in i tuben igen. Tänk på att dina ord på sociala medier kan såra eller uppmuntra människor precis lika mycket som i verkliga livet! 

Modul material
tandkräm
skålar
bordsknivar
CORE

Online regler

Diskussion
7 mins

Mål: Att prata om regler för bra beteende online.

Förberedelser: 
Om du har en större grupp kan du dela in dem i mindre grupper för den här aktiviteten.

Fråga

  • Ge exempel på situationer online där det sägs bra, uppmuntrande och positiva saker?
  • Ge exempel på situationer när det sägs saker på sociala medier som gör dig upprörd, arg eller ledsen?

Aktivitet

  • Be barnen skriva upp regler som de tycker borde finnas för hur man ska vara på sociala medier.
  • Vad tycker de är okej att skriva?
  • Vad skulle de vilja förbjuda?
  • Ge dem papper och penna så att de kan skriva ned sina tankar.
  • Prata sedan om vad de kommit fram till.
Modul material
Papper och penna

Vem där?

Lek
8 mins

Mål: Att identifiera personen på andra sidan skynket.

Förberedelser: Ordna ett skynke (filt) som ej går att se genom  och som kan hållas uppe mellan två pelare eller i en dörröppning.

Lek

  • Dela in gruppen i två lag.
  • Låt två ledare hålla uppe ett skynke mellan två pelare eller en dörröppning.
  • Be lagen ställa sig på var sin sida om skynket.
  • De ska sedan välja ut en person i sitt lag utan att det andra laget hör vem de har valt. Den personen går fram och ställer sig vid skynket.
  • Räkna till tre och låt sedan skynket falla ned till golvet.
  • De två som tävlar måste identifiera personen på andra sidan och säga dennes namn så snabbt som möjligt.
  • Den förste att säga rätt namn vinner. Ge en poäng till laget som vann den omgången.
  • Låt alla vara med och tävla och skriv ner poäng.
Modul material
Filt eller skynke
CORE

Gillar du mina skor?

Tänkvärt
5 mins

Mål: Att utmana barnen att hitta sin identitet i Jesus

Förberedelser 
Be en hjälpledare att ta del i denna aktivitet. Denne person ska ha på sig ett par nya och snygga sneakers eller så kan ni göra ett lustigt par skor med hjälp av två kartonger.

Aktivitet

  • När du börjar denna pratstund ha en annan ledare eller hjälpledare komma in till dig och visa sina sneakers för DIG. (Du ska fortsätta att prata och till en början ignorera honom).
  • Han ska göra allt han kan för att få din uppmärksamhet, (utan att prata för mycket), på hans sneakers, (medan du fortsätter och pratar till barnen). 
  • När han har fått någon sorts kommentar från dig ska han sedan stå upp och visa sina sneakers till barnen.
  • Han är ute efter att få beröm.
  • När du till slut påpekar detta (att han är ute efter beröm) så kan han sluta och sätta sig.

Säg
När vi säger något på sociala medier känns det bra när vi får "likes" eller kommentarer på det. Vi tycker alla om när någon tycker som vi eller ger oss beröm för något vi gör. Ibland tar vi dock detta ett steg för långt och kanske skriver något bara för att få människor att märka oss och kommentera på det vi gjort. Vi kan beskriva det som att "fiska för beröm". Vi har alla vänner som gör det och vi har säkert också själva gjort det någon gång. Ungefär som han där [peka på andra ledaren] gör just nu. Det är jobbigt när någon gör det, eller hur? Faran är när vi börjar att söka någon sorts godkännande i vad andra säger om oss online. Vi kanske försöker bygga vår identitet på vad andra människor tycker och tänker om oss och det är ingen bra idé.

Läs
Ni valde inte mig utan jag har valt ut er till att gå ut och bära frukt som består. (Joh 15:16 NUB)

Säg
Om vår identitet bara är baserad på kommentarer från sociala medier kommer vi till slut att bli besvikna. Det kommer en dag då ingen kommenterar eller gillar det vi lagt ut på sociala medier och det känns som att alla ignorerar oss. Vi är skapta att hitta vår identitet i något mycket större och bättre. Om vi följer Jesus gör Gud oss till sina barn. Det är hos Honom vi borde söka vår identitet. Om vi kommer ihåg att Gud har utvalt oss och älskar oss kommer det att ge oss en känsla av säkerhet och frid vad som än händer omkring oss. Om vi kan hitta vår identitet i Gud hjälper han oss att verkligen vara oss själva.

Modul material
Bibel
Sneakers

Polaroidbild

Aktivitet
8 mins

Mål: Att ge barnen uppmuntrande kommentarer

Förberedelser
Om möjligt, hitta en polaroid kamera eller ta foton med mobiltelefonen och skriv ut dem på skrivaren. Om det blir för avancerat kan du låta barnen snabbt rita ett självporträtt.

Aktivitet

  • Ta polaroid bilder av alla barn i gruppen, (eller med mobilkamera och skriv ut bilderna).
  • Sätt fast bilderna utspridda över en vägg med en bit papper under varje bild. (Se till att det finns tillräckligt med utrymme mellan bilderna).
  • Om du inte har en polaroid kamera, ge ut pennor och papper och be barnen rita ett enkel och snabbt självporträtt. Tillåt endast 30 sekunder för detta. De ska inte hinna göra artistiska mästerverk.
  • Uppmuntra alla barnen att skriva positiva kommentarer på varandras papper.
  • Det ska inte vara kommentarer om deras utseende, utan be dem fokusera på personernas förmågor eller karaktärsdrag.
  • Ge dem ett par minuter för detta.
  • Låt dem (om de vill) reflektera och uttrycka vad de tycker om det som står på pappret. Är någon förvånad över vad som står skrivet?
Modul material
Polaroid kamera
papper
pennor
häftmassa
CORE

Var dig själv!

Sammanfattning
2 mins

Mål: Att avsluta samlingen med att gå igenom några av de viktigaste tankarna kring temat.

Säg
Gud har skapat var och en av oss unik. Det är ibland lockande att försöka vara någon som man inte är men om vi gör det så kommer vi inte att vara lyckliga eftersom vi inte är sanna mot oss själva. Det är också viktigt att komma ihåg att även om det kan vara roligt att få många "likes" eller "kommentarer" på sociala medier kan vi inte bygga våra liv eller våra identiteter på detta. Om vår identitet och självkänsla är baserad på "likes" kommer vi att bli besvikna. Vår identitet och självkänsla behöver byggas på Gud och den hand har skapat oss till att vara. Du är underbar som du är och du är värdefull som den du är. Vår verkliga identitet hittar vi i vår relation med Gud. Det är upp till var och en av oss att välja hur vi bygger våra liv och vilken plats Gud kan få i våra liv.