Färger

På äventyr med Petrus

Den här samlingen är full av galna lekar samtidigt som vi tar tid att utforska vem Petrus var och vad det var han gjorde som var så extraordinärt. Barnen får även fundera på om de skulle vara redo att ta steg i tro som Petrus gjorde.

Samlingens längd: 79 min

Mål

  • Att göra spännande saker tillsammans och skapa en känsla av äventyr.
  • Att fundera på vad nya steg i livet kan innebära för oss.
  • Att fundera på om vi skulle våga ta steg i tro.

Beskrivning

Den här samlingen är full av galna lekar samtidigt som vi tar tid att utforska vem Petrus var och vad det var han gjorde som var så extraordinärt. Barnen får även fundera på om de skulle vara redo att ta steg i tro som Petrus gjorde.

Material till samlingen

  • Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare
  • Papper och pennor
  • papper
  • sax
  • pennor
  • häft-massa
  • index-kort
  • penna
  • bord
  • mikrofon
  • tygskynke
  • Trä-planka
  • kuddar eller dynor
  • blädder-block
  • pennor
  • dagstidningar
  • glasflaska
  • en massa kläder
  • halsdukar
  • Handskar
  • ögonbindlar
  • godis-askar
  • massor av kläder

Samlingens moduler

Fånga fisken

Lek
5 mins

Mål: Att fånga fisken.

Lek

  • Låt barnen ställa sig i en cirkel mitt i rummet. 
  • Ta fram en leksaksfisk.
  • Förklara att leken går ut på att skicka fisken vidare utan att tappa den.
  • Förklara att du kommer att stå i mitten av cirkeln för att kasta fisken och ta emot den.
  • Kasta fisken till olika personer varje gång.
  • Om någon tappar fisken måste de springa ett varv runt cirkel och ställa sig på sin plats igen samtidigt som fisken skickas runt cirkeln från person till person.
  • Om fisken hinner före personen till den tomma platsen måste den personen springa ett varv till.
  • Som ledare kan du göra lätta eller svåra kast beroende på den grupp av barn du har.
Modul material
leksaksfisk

Till andra sidan sjön

Lek
7 mins

Mål: Att ta sig från den ena sidan av sjön till den andra.
 
Lek

  • Dela in gruppen i flera mindre lag.
  • Ge varje lag en dagstidning.
  • Förklara att golvet i rummet är en sjö.
  • Den som stiger på golvet sjunker ner i vattnet och laget förlorar.
  • Utmana lagen att ta sig från den ena sidan av sjön till den andra.
  • Hela laget måste stå på en tidning innan de kan gå vidare.
  • De måste sedan lägga ned en ny sida från tidningen innan de kan ta nästa steg.
  • Det finns ingen regel för hur många som får stå på en sida på samma gång så länge som ingen vidrör golvet.
  • Det finns heller ingen regel för hur långt ifrån varandra tidningsarken måste vara men de måste vara tillräckligt nära varandra att deltagarna kan gå från den ena till den andra utan att trilla i vattnet.
  • Det första laget att ta sig över till den andra sidan vinner.

 

Modul material
dagstidningar

Vem var Petrus?

Tankar från Bibeln
10 mins

Fråga
Fråga barnen om det är någon av dem som vet vem Petrus i bibeln var? (låt isåfall denne berätta vad de vet för de andra.)

Aktivitet

  • Ge varje deltagare en penna och ett papper. 
  • Förklara för barnen att de kommer att få skapa en profilbild av Petrus (en av Jesu lärjungar). 
  • De ska göra en enkel profilbild och sedan skriva något som de tror att Petrus skulle ha publicerat antingen på twitter, Instagram eller Facebook.

Läs följande information för att ge barnen en bättre bild av vem Petrus var:
Petrus fick namnet Simon av sina föräldrar, han var jude och bodde nära den Galileiska sjön för ungefär 2000 år sedan. Petrus var en fiskare och han var en av de första personerna att följa Jesus (att bli en Jesu lärjunge). Jesus sa till Petrus att han skulle bli en människofiskare och gav honom sedan namnet Petrus som betyder "klippa". Petrus verkade verkligen förstå vem Jesus var, att han var Guds son och vår frälsare. Petrus kände Jesus väldigt bra och var nära vän med honom.

Modul material
Papper och pennor

Flaskpost

Aktivitet
7 mins

Mål: Att introducera temat och läsa upp viktig information inför veckan (om du inte har några meddelanden kan välja att skriva något som relaterar till temat på lapparna).
 
Förberedelser: Skriv ut veckans meddelanden på papperslappar. Rulla ihop meddelandet och sätt en bit tejp på lappen så att den inte kan rulla upp sig. Stoppa varje meddelande i en flaska. Skriv också “Lämnad på en öde ö. Skicka hjälp!” på en av lapparna.
 
Samtala om

  • Dela in barnen i mindre grupper med 3-5 barn i varje grupp.
  • Ge varje grupp en papperslapp, en penna och en tom flaska.
  • Säg åt dem att fundera på vad ordet “äventyr” betyder för dem.
  • Be dem skriva ned sitt svar på papperslappen och rulla ihop den.
  • Sätt en liten tejpbit på varje rulle innan barnen får stoppa in det i sin flaska.

 
Meddelanden
Samla in alla flaskorna från grupperna samt de flaskor som du förberett tidigare. Förklara att för vissa betyder kanske ordet “äventyr” att bli övergiven på en öde ö. Om någon hamnar i den situationen kanske de skickar ett meddelande i en flaska för att någon ska hitta dem. Låt olika barn turas om med att läsa upp meddelandena från flaskorna.

 

Modul material
flaskor
meddelanden
pennor
papper

Klädbytet

Lek
6 mins

Mål: Den här aktiviteten är inte direkt kopplad till dagens tema men kan vara en bra möjlighet för barnen att få röra sig och göra av med lite energi om de har suttit still länge.
 
Förberedelser: Förbered en massa olika kläder (för olika delar av kroppen).
 
Lek

  • Dela in gruppen i 2–3 lag.
  • Låt lagen ställa sig i ena änden av rummet.
  • Lägg en hög kläder till varje lag i den andra änden av rummet.
  • Förklara att ni kommer att köra ett kläd-stafettlopp.
  • Alla i laget ska springa en gång och ta av och ta på sig kläderna.
  • Den förste springer till klädhögen, sätter på sig kläderna och springer tillbaka till sitt lag där de tar av sig kläderna igen.
  • Deltagare nummer två börjar med att sätta på sig kläderna och springer till den andra sidan där de tar av sig kläderna och springer tillbaka igen osv.
  • Det lag som är klar först sätter sig ned på golvet.
Modul material
massor av kläder

Gå på vattnet

Lek
6 mins

Mål: Att fånga så många "fiskar" som möjligt.
 
Förberedelser: Lägg fram en tjock jacka och handskar till en frivillig från varje lag.

Lek

  • Dela in gruppen i 2–3 lag. (Om du just gjort leken “Klädbytet” kan du låta barnen vara kvar i samma lag som tidigare.)
  • Låt lagen samlas i ena änden av rummet.
  • Be varje lag utse en person som ska vara fiskare och kommer att få "gå" på vattnet.
  • Förklara att det blåser kallt på sjön och är dimma just den här dagen och att denne därför måste  sätta på sig lite mer kläder (så att de inte kan röra sig så lätt) och en ögonbindel.
  • Ge sedan varje lag ett rep och be dem knyta repet runt den frivillige. Detta representerar livlinan
  • Om livlinan är avklippt eller tappas kommer den frivillige att sjunka ned i vattnet.
  • Laget kan dra i repet försiktigt för att styra den frivillige.
  • När personen är redo placerar du ett antal "fiskar" (tablettaskar) på golvet.
  • På “kör” ska personen försiktigt kliva ut i vattnet och börja plocka upp så många fiskar de kan. Detta kommer naturligtvis att var lite svårt beroende på alla kläder och på ögonbindeln. Lagen får därför försöka hjälpa dem genom att guida dem med sina ord och med hjälp av livlinan.
  • Sätt en timer på t.ex 3 minuter och se sedan vilket lag som lyckats fånga flest fiskar innan tiden är ute.
  • Lagen får behålla och äta de “fiskar” de samlat ihop.

Säg
Livet med Gud kan vara ett riktigt äventyr ibland. Visste ni att Petrus faktiskt gick på vattnet en gång? Det kunde han göra eftersom Guds kraft höll honom på ytan men när han började tvivla så tappade han kontakt med sin livlina och började sjunka. Det är viktigt att håla fast vid Gud i alla lägen i våra liv.

Modul material
en massa kläder
halsdukar
Handskar
ögonbindlar
godis-askar

Öde ö

Lek
6 mins

Mål: Att bli den siste invånaren kvar på en öde ö. 
 
Förberedelser: Ta med en glasflaska som snurrar bra på golvet.
 
Lek

  • Sprid ut sidor från dagstidningar på golvet.
  • Se till att du har tillräckligt med sidor så att alla får minst ett blad.
  • Låt alla ställa sig på en öde ö (tidningsblad).
  • Ta sedan bort ev. extra sidor.
  • Lägg fram glasflaskan på golvet och snurra den.
  • Den som flaskmunnen pekar mot när den stannat måste lämna sin ö och flytta till en annan.
  • Om någon på den nya ön tappar balansen och sätter en fot i “vattnet” (på golvet) är alla på den ön ute ur leken och ön tas bort.
  • Snurra flaskan igen.
  • Fortsätt tills det bara finns en eller två öar kvar.
  • Ge ett litet pris till vinnarna på dessa öar.
Modul material
dagstidningar
glasflaska

Känner du igen mig?

Lek
6 mins

Mål: Att gissa kändisar
 
Lek

  • Dela in gruppen i 2–3 lag. Be en frivillig från varje lag komma fram.
  • Visa denne det första namnet på listan. Han/hon har då 30 sekunder på sig att rita den personen på blädder-blocket.
  • Ord är inte tillåtna varken skrivna eller uttalade eller mimade.
  • Om laget gissar rätt får de 10 poäng.
  • Om de gissar fel får motståndarlaget chans att gissa och kan vinna 5 bonuspoäng.
  • Låt sedan den frivillige från det andra laget försöka.
  • Fortsätt tills ni gått igenom hela listan av kändisar.
  • Det lag som fått flest poäng vinner.

Du kan använda följande namn eller skapa din egen namnlista: 

Sara Larson

Donald Trump

Homer Simpson

Danny Saucedo

Harry Potter

Zlatan

Mother Teresa

Jesus 

Bamse

Superman

Kung Carl den XVI Gustaf

Dig själv
 

Säg
Petrus var en av Jesu närmaste vänner. Han var en helt vanlig kille som säkert gått igenom livets upp och nedgångar. Men det var inte förrän Petrus träffade Jesus som hans verkliga äventyr började. När vi inser vem Jesus är vill vi också lära känna honom och följa honom. Om vi väljer att följa Jesus kommer vi att märka att detta är det största äventyret av alla. 

Modul material
blädder-block
pennor

Gå på plankan

Lek
5 mins

Mål: Att gå över plankan utan att bli nedknuffad.
 
Till ledaren: Plocka bort saker runtomkring plankan så att barnen inte kan göra illa sig på något om de faller.
 
Lek

  • Dela in gruppen i två lag.
  • Lägg en lång planka på golvet. (om du inte har tillgång till en planka kan du markera ut en planka på golvet med hjälp av maskeringstejp)
  • Ett lag ska försöka ta sig över plankan medan det andra laget försöker få dem att trilla genom att kasta kuddar på dem. Du kan även använda dig av mjuka skumbollar.
  • Om någon trillar av plankan är de ute ur leken.
  • Det lag som lyckas få flest deltagare över plankan utan att åka ut vinner. 
Modul material
Trä-planka
kuddar eller dynor

Petrus går på vattnet

Videoklipp
5 mins

Titta på följande videoklipp tillsammans med barnen: https://www.youtube.com/watch?v=VmeXdfi7tFo (Jesus går på vatten - konfirmander - fyndig!)

 

Modul material
Bärbar dator med Internet Projektor Högtalare

Petrus och Paparazzin

Aktivitet
8 mins

Mål: Att lära oss mer om Petrus äventyr.
 
Förberedelser: Förbered några index-kort med frågor som “Vem trodde du det var på vattnet?” Varför ville du kliva ur båten?” Varför sjönk du?” “Hur kändes det att bli räddad av Jesus?” “Kan du beskriva ditt liv sedan du bestämt dig för att följa Jesus.”
 
Säg
När Petrus följde Jesus hamnade han i alla möjliga oväntade situationer. Vi ska titta på en av dem tillsammans.
 
Läs
Matteus 14:22-33 
 
Aktivitet
Låt en av ledarna eller ett barn som du vet är duktig på att spela teater spela Petrus. Petrus sätter sig på ett bord vänd med ansiktet mot gruppen av barn. Låtsas att detta är en presskonferens och Petrus ska bli intervjuvad av TV och tidningsreportrar. Ge en kamera till någon eller uppmana barnen att använda sig av sina mobiltelefoner för att ta bilder av Petrus. Dela ut de frågor du förberett på index kort för att få igång utfrågningen. Om du vill kan du sätta upp ett tyg bakom Petrus för att göra rummet mer likt en studio och ställa fram en mikrofon fram Petrus.
 
Vittnesbörd
För att göra Petrus berättelse mer relevant kan du eller någon av dina hjälpledare ge ett vittnessbörd. Förklara varför du vill leva för Jesus och varför det livet är ett äventyr. Förklara att det kan vara både spännande och lite otäckt precis som när Petrus skulle gå på vattnet. Hur tror du att Petrus skulle ha känt sig efter den här händelsen?

 

Modul material
index-kort
penna
bord
mikrofon
tygskynke

Var är du nu?

Tänkvärt
6 mins

Mål: Att låta barnen fundera på var de är i sin relation med Jesus.
 
Förberedelser: Rita en båt, några vågor och en skuggfigur på ett stort pappersark.
 
Aktivitet 

  • Visa barnen den bild som du förberett.
  • Förklara att bilden visar Petrus när han gick på vattnet.
  • Dela ut papper, pennor och saxar.
  • Be barnen rita en bild av sig själva och låt dem sedan sätta fast den på den större bilden för att markera var de tycker att de befinner sig. 
  • Ge barnen tid att fundera på detta. 
  • Vissa kanske inser att de inte känner Jesus och andra att de inte vill följa honom. 
  • Några tror kanske att de kommer att sjunka och andra att det känns som att de går på vatten.

Frågor att ställa under tiden barnen funderar:

  • Var är du i din relation med Jesus? 
  • Känner du igen Jesus när han talar till dig eller ärJesus overklig för dig?
  • Funderar du på om du ska kliva ur båten och följa Jesus fast det är lite otäckt?
  • Tycker du att det är bekvämare att stanna i båten?
  • Är du orolig för vad som skulle hända om du lämnade båten?
  • Skulle du vilja uppleva det äventyr som att följa Jesus skulle innebära?

 

Modul material
papper
sax
pennor
häft-massa

Kliv ur båten!

Sammanfattning
2 mins

Mål:Att avsluta samlingen med att påminna om de viktigaste punkterna av dagens tema.
 
Säg
Att följa Jesus är det största äventyret någonsin. Det enda sättet att få erfara vad det innebär är att våga ta klivet ut ur båten och börja följa honom. Du får gärna stanna och prata mer om detta med oss ledare efter samlingens slut.